FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Korsningen är inget edge case. Det är vanligt i USA. Ett edge case är om det hade kommit en helikopter och landat framför Teslan. Problemet är att systemet tror att det är en heldragen gul linje istället för en sträckad. Man ser det om man tittar noga på visualiseringen. Kartdata (hd maps) hade avhjälpt detta. Bättre kameror likaså. Frontkamerorna ser ju inte jättebra på nära håll.

Bilen routar inte om heller utan den svänger höger i brist på andra alternativ och sedan kommer den tillbaka till samma korsning.
Det är ett edge case. Jag tittade på videon igen och bilen klarade likadan korsning okej i slutet. Bilen såg inte heller någon heldragen gul linje förutom bakåt när den redan hade svängt höger så det var inte problemet.

Det är grymt att testarna hittar sådana här situationer. Oskyddade vänstersvängar är något av det farligaste i trafiken. Tesla behandlar dem även överdrivet försiktigt under utvecklingen vilket jag tycker ser farligt ut när bilen kör så långsamt men det är säkert bättre att bilen ger föraren utrymme att agera.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Korsningen är inget edge case. Det är vanligt i USA. Ett edge case är om det hade kommit en helikopter och landat framför Teslan. Problemet är att systemet tror att det är en heldragen gul linje istället för en sträckad. Man ser det om man tittar noga på visualiseringen. Kartdata (hd maps) hade avhjälpt detta. Bättre kameror likaså. Frontkamerorna ser ju inte jättebra på nära håll.

Bilen routar inte om heller utan den svänger höger i brist på andra alternativ och sedan kommer den tillbaka till samma korsning.
Det är ett edge case. Jag tittade på videon igen och bilen klarade likadan korsning okej i slutet. Bilen såg inte heller någon heldragen gul linje förutom bakåt när den redan hade svängt höger så det var inte problemet.
Chuck är en asgrym testare.

Det var tydligare i 9.0-versionen av videon med heldragen linje och jitter. Du får tänka på att ingen/svag rendrering också har en betydelse.

Definitionen av vad som är ett edge case kan inte utgå från bilens nuvarande kapabilitet utan måste utgå från miljön som den är designad för, i det här fallet Level 5 autonomi. Eftersom det finns gott om sådana här svåra vänstersvängar, så kan man inte kalla det för ett edge case i USA som är en del av ODD i detta fall.

Att det ät något Tesla har svårt med/inte klara just nu är vi överens om. Och att det är en relativt svår sväng.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Eftersom det finns gott om sådana här svåra vänstersvängar,

Då kan man ju väldigt enkelt höja trafiksäkerheten allmänt dramatiskt i USA, genom att en trafikplanerare får ta bort dom.

Tänk dig en äldre förare där syn och reaktionsförmåga ligger på den nedre gränsen för att öht få ha körkort.
Hur stor är då inte chansen att det blir en olycka?

En intressant konsekvens av att få FSD godkänt är att man får en mycket detaljerad statistik om hur farliga vägar/korsningar är.

Vilket ger ett ovärderligt underlag till trafikplanerare.
Dessutom kan ju en arbetsgivare ställa kravet till personal, att man måste använda bilens GPS.

Så att man:
1. Väljer den miljömässigt bästa vägen från start till mål
2. Dynamiskt undviker trafikstockning
3. Undviker farliga vägar/korsningar

Som enskild Bilägare kan jag också tänka mig att Tesla försäkring dynamiskt varje månad debiterar dig som kund ditt riskbeteende. Kör du felvägval så kostar försäkringen mera.

Allmänt så tror jag självkörande bilar ligger långt bort.
Steget innan är FSD OCH en vaken bilförare.

När man med denna lösning sänkt olyckorna med 90%.
Då kan börja pröva robottaxi.

Och även när självkörande robottaxi är godkänt.
Så är stora taxibolag först ut.
Blir enklare om man ska först ha begränsningar vad gäller geografiskt område och få till en lösning vad gäller försäkringsbiten.

Så att en vanlig bilförare kan köpa en bil som helt kör sig själv ligger långt bort.
Så många problem som måste lösas först.
Ur tekniskt, regelmässigt och försäkringsmässigt.
Och även om allt detta löses.
Vågar allmänheten åka förarlöst?

Själv så skulle jag i minst ett år sitta bakom ratten och övervaka.
Så man kan bilda sig en uppfattning om hur säkert den kör.

Dessutom kanske V2X också är ett krav.
Att alla bilar pratar med varandra och exempelvis rödljus, innan självkörning blir godkänt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Allmänt så tror jag självkörande bilar ligger långt bort. Steget innan är FSD OCH en vaken bilförare.

När man med denna lösning sänkt olyckorna med 90%. Då kan börja pröva robottaxi.
Ja, självkörande bilar med vision-only i en stor ODD är långt borta.

Problemet är som jag ser det att "FSD" (som inte då är "full self driving" i praktiken) kommer att leda till att folk får en övertro på förmågan och slappnar av och släpper ratten. I stadsmiljöer kan det leda till fler olyckor än idag till dess att "FSD" kör bättre än en människa, vilket är långt långt borta.

Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv. Det hade varit bättre och säkrare om maskinen övervakar människan än tvärt om i så fall, som normal ADAS fungerar.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Allmänt så tror jag självkörande bilar ligger långt bort. Steget innan är FSD OCH en vaken bilförare.

När man med denna lösning sänkt olyckorna med 90%. Då kan börja pröva robottaxi.
Ja, självkörande bilar med vision-only i en stor ODD är långt borta.

Problemet är som jag ser det att "FSD" (som inte då är "full self driving" i praktiken) kommer att leda till att folk får en övertro på förmågan och slappnar av och släpper ratten. I stadsmiljöer kan det leda till fler olyckor än idag till dess att "FSD" kör bättre än en människa, vilket är långt långt borta.

Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv. Det hade varit bättre och säkrare om maskinen övervakar människan än tvärt om i så fall, som normal ADAS är.
Menar du att en förare idag blir farligare i trafiken med Autopiloten påslagen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv.
Men så är det ju med ALLA nivå 2 system idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Allmänt så tror jag självkörande bilar ligger långt bort. Steget innan är FSD OCH en vaken bilförare.

När man med denna lösning sänkt olyckorna med 90%. Då kan börja pröva robottaxi.
Ja, självkörande bilar med vision-only i en stor ODD är långt borta.

Problemet är som jag ser det att "FSD" (som inte då är "full self driving" i praktiken) kommer att leda till att folk får en övertro på förmågan och slappnar av och släpper ratten. I stadsmiljöer kan det leda till fler olyckor än idag till dess att "FSD" kör bättre än en människa, vilket är långt långt borta.

Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv. Det hade varit bättre och säkrare om maskinen övervakar människan än tvärt om i så fall, som normal ADAS fungerar.
Tror också det finns en risk med att föraren litar för mycket på bilen och sänker uppmärksamheten. Tekniken kan ju användas till att göra en bil som är så gott som omöjlig att krocka med. Bilen räddar dig när det är på väg att gå åt helvete. Folk som är för trötta/uttråkade för att köra sin bil kanske borde försöka åtgärda det?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Menar du att en förare idag blir farligare i trafiken med Autopiloten påslagen?
Det är väl klart att om en människa kör bättre än ett system så är det säkrare. Att en människa kör bättre än AP i stadsmiljö är väl rätt klart, eftersom AP endast får användas på motorväg enligt instruktionsboken.

På motorväg så är det klart att bra ADAS som t ex ALKS och TACC m.fl. bidrar till att öka säkerheten, det är det inget snack om. Om NoA (med automatiska filbyten) som inte strikt är ett ADAS gör detsamma tror jag är högst tveksamt.
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Jag ser liksom inte mervärdet att övervaka ett system som kör sämre än en själv.
Men så är det ju med ALLA nivå 2 system idag.
Det flesta/alla Level 2-system hjälper föraren att köra. Inte tvärt om. Det är därför det heter förarassistans-system. Att göra tvärt om, där är Tesla ensamma med experimentet med City Streets Beta. Att kalla den avarten för förarassistans är fel. Det är inte heller Level 3, så det är helt enkelt Level 2 på ett olämpligt sätt i min mening.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


Det flesta/alla Level 2-system hjälper föraren att köra. Inte tvärt om.
Jag har kört med Tesla AP2 i +10.000 mil.
Så den känner jag väl till.

Förstår inte vad exempelvis Volvos Drive Assist gör för skillnad i praktiken?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Ja? Då borde du vara väl införstådd med alla de olika system som finns i din bil som hindrar dig från att göra misstag då du kör och att bilen inte någonsin är autonom eller fattar egna beslut. Den hjälper dig att göra rätt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Ju sämre systemet är ju jobbigare blir det. En analogi som man kan använda är om man blir mer utvilad av att låta en körskoleelev köra sin bil än om man kör själv inne i Stockholm.

Jag skulle säga att de allra flesta skulle väja att köra själva.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Förstår heller inte varför man inte använder sig av precision GPS mera.
Inom jordbruket så kör ju traktorerna med +-5cm spår i spår.

Om då +1000 bilar kört en väg och därmed "godkänt" vägen för självkörning. Då har man ju en "räls" att åka på.

Det skulle ju också lösa det problem vi har i Norrland.
På vintern kan plogbilen ploga kanske flera dm utanför vägen.
Det problemet kan inga kameror lösa. Man måste helt enkelt veta var vägen finns under snön.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag kör mycket vägen mellan Umeå och Östersund med AP2 påslagen.
Mycket 80-100 km/h väg och nästan ingen trafik.

Eftersom jag slipper jobbet med att flytta ratten några millimeter hela tiden kommer jag fram mera utvilad och därmed säkrare som förare.
Givetvis är jag alert så jag kan agera om en älg kliver fram på vägen.

Har utgått ifrån att alla andra nivå2 system fungerat på samma sätt.
Förbluffade att du blir trött av den fysiska rörelsen som krävs för att styra bilen men inte av att sitta beredd att agera. Skulle nog säga att det är tvärt om för mig. Att sitta och övervaka ett system tycker jag är uttröttande men då mer psykiskt.
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det här har undersökts inom flyget. Piloternas reaktionstid vid nödläge förlängs om autopiloten sköter allt. Det är bland annat därför landningar fortfarande är manuellt utförda även om planet skulle kunna landa själv. Piloten är bättre förberedd på att något ska hända.

Samma sak gäller ju säkert bilar. När du till slut känner dig trygg med autopiloten kan det ju bli frestande att göra annat som t.ex. söka lite på Spotify.

https://www.caradvice.com.au/699131/aut ... ons-study/
Då ska ju alla former av hjälp till att köra bilen förbjudas.
Eftersom en människa alltid kör bättre?

Dessutom, ju bättre bilen styr själv, ju farligare blir det eftersom människor tappar i uppmärksamhet då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?
Tesla rekommenderar det från det användningsfall du beskriver. Från manualen:
Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
Vore intressant att i en Simulator köra 5 timmar efter en tråkig skogsväg nästan utan trafik, med och utan AP.
Och sen hoppar en älg fram på vägen.
Och se vem som klarar älgen bäst.
Det finns mängder av forskning på att den som gör själv är mer uppmärksam. Obs att Teslas AP inte är designad för det du beskriver.
Så du rekommenderar att jag slår av AP2 eftersom den är farlig?
Tesla rekommenderar det. Från manualen:
Warning: Autosteer is intended for use only on highways and limited-access roads with a fully attentive driver. When using Autosteer, hold the steering wheel and be mindful of road conditions and surrounding traffic. Do not use Autosteer on city streets, in construction zones, or in areas where bicyclists or pedestrians may be present. Never depend on Autosteer to determine an appropriate driving path. Always be prepared to take immediate action. Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death.
1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?
2. Har alla samma villkor?

Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?

The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »

Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
1. Fungerar alla biltillverkares system på samma sätt?
2. Har alla samma villkor?

Förresten, har inte Audi A8 nivå 3?
The new Audi A8 – conditional automated at level 3.
https://www.audi-mediacenter.com/en/on- ... vel-3-9307
1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.

2. Nej. Se 1.

Ang L3: Det finns några till: EQS t ex. Det måste ju finnas lagstiftning isf som t ex i Tyskland. I L3 kan du surfa och svara på mail från förarsätet t ex.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Zalman3 »


1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:

1. Nej. De flesta tillverkare tillåter inte att man använder systemet utanför de ramar man testat det.
Är det bara inom godkända geografiska områden som självkörningen ens går att aktivera?
Jag kan inte alla system, men så funkar t ex Supercruise och EQS. Vissa vägar stöds, andra inte. Ofta är det ju samma vägar som Tesla anser att man kan använda AP på.
Skriv svar