Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 04 maj 2021 20:38
Den där argo var lite gullig.
Påminner om en flytväst (axelpuffar och en keps)
Påminner om en flytväst (axelpuffar och en keps)
Tror det är den som det talas om. Har du tillgång till den så får du gärna tala om vad som står i den.nek0 skrev:Pratar ni om denna rapporten?martinot skrev:Vad är det för rapport, som vissa läst, men som andra inte läst?spacecoin skrev:"Utan att själv ha läst rapporten så tycker jag det dock är lite spännande med din inställning"
"utan att du har en aning om vad det står i den..."
Har följt med i tråden från/till, men helt missat själva denna rapporten (ber om ursäkt för det).
Är den bakom en betalvägg, så kanske alla inte haft möjlighet att läsa den? Kan ju förklara en del tycker jag om alla kanske inte haft möjligt att läsa och ta del i vad som står i den. Isf. kanske någon kan posta en sammanfattning här för oss andra?
https://guidehouseinsights.com/reports/ ... ng-systems
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:
-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec
Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?spacecoin skrev:Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:
-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec
Kanske kan ge lite perspektiv?
Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/martinot skrev:Hörde ryktas att de flesta av dessa satte Teslas AD främst, men det kanske inte stämmer?spacecoin skrev:Jag kan rekommendera denna podd till alla som är intresserade av självkörning:
"Future of Self-Driving Cars: When & how? Is Tesla Autopilot safe? With founders of Cruise, Zoox, Aurora, & Voyage plus ex-Uber & TechCrunch experts"
Will we own self-driving cars or just hail them like Ubers? When can we expect them, and will governments ban old-school cars? Is Tesla Autopilot safe or is it dangerous to require humans to take control at a moment's notice? PressClub host Josh Constine of SignalFire asks these tough and exciting questions to the top founders and leaders in the self-driving industry, including:
-Cruise founder Kyle Vogt
-Zoox founder Jesse Levinson
-Aurora founder Sterling Anderson
-Voyage founder Oliver Cameron
-Ex-Uber self-driving Chief Scientist Raquel Urtasun
-TechCrunch transportation editor Kirstin Korosec
Kanske kan ge lite perspektiv?
Har inte lyssnat, men tack för länken till sammanfattningen. Skall läsa den, men håller med om att L3 är sådär. Svårt att få till både säkerhetsmässigt (problem när man som förare är så passiv i långa tider, men ändå blixtsnabbt skall kunna ta över) och ansvarsmässigt/juridiskt krångligt. Dyrt att utveckla, men ändå inte fullständigt användbart.Jordad skrev:Alla utvecklare som är med har strategi som skiljer sig helt från Tesla och man är ju sig själv närmast. För de som mig som inte orkar lyssna finns en sammanfattning här: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5497475/
Kritiken mot L3 var verkligen bra formulerad.
Håller med dig om nöjdheten. Vore grymt. Men problemet är ju bara att L3 inte lär funka, eftersom bilen måste förstå vad den inte förstår, i väldigt god tid, för att den ska kunna be en förare som inte är insatt i situationen ta över. 20-30 sekunder nämndes i podden som en rimligt tid att lämna över, och ingen där trodde det skulle funka. Detta nämndes i diskussioner om hur Teslas kommunikation mot marknad och kunder ser ut, och att det nödvändigtvis inte är helt ansvarsfullt.OfarligTesla skrev:Ja L4 på motorväg så hade jag varit helt nöjd, kan köra själv till motorvägen. Faktum är hade jag nog varit rätt nöjd med L3 på motorväg också, behöver inte kunna sova i bilen utan det räcker med att inte behöva titta ut.
Ja, det är mycket att jobba med. Vindrutetorkarnamikebike skrev:Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.
Ja vi får väl se vad som händer, L3 är ju här i regelverksform redan. Gissar på att iaf några bolag kommer hoppa på det tåget, Mercedes säger ju sig göra det t.ex. 20-30 sekunder tror jag inte är vad som krävs, har talats om 10 sekunder med nuvarande regelverk.spacecoin skrev:Håller med dig om nöjdheten. Vore grymt. Men problemet är ju bara att L3 inte lär funka, eftersom bilen måste förstå vad den inte förstår, i väldigt god tid, för att den ska kunna be en förare som inte är insatt i situationen ta över. 20-30 sekunder nämndes i podden som en rimligt tid att lämna över, och ingen där trodde det skulle funka. Detta nämndes i diskussioner om hur Teslas kommunikation mot marknad och kunder ser ut, och att det nödvändigtvis inte är helt ansvarsfullt.
Mitt tips är att Tesla stannar på L2 de närmaste tre åren. Det blir svårt att komma upp i niorna tror jag med de kostnadsbegränsningar dom har. Dom kommer förhoppningsvis i mål till L4 med nuvarande sensorer men jag tror det kommer att ta lång tid.
edit: För övrigt skulle jag vara nöjd med L2 som funkar väl och får byta fil etc för de pengar jag betalat för FSD.
Tesla har inte några kostnadsbegränsningar. I år bygger Tesla världens mest kraftfulla superdator som har 10x träningsprestanda jämfört med någon annan på jorden. Man har redan 1 miljon bilar som samlar in data för träning och den siffran kommer antagligen tredubblas inom bara 2 år.spacecoin skrev:Mitt tips är att Tesla stannar på L2 de närmaste tre åren. Det blir svårt att komma upp i niorna tror jag med de kostnadsbegränsningar dom har.
Jag tycker du borde lyssna på podden. Det som diskuterades i podden och det jag syftade på var hårdvara och sensorer i bilarna.Jordad skrev:Tesla har inte några kostnadsbegränsningar.
Här tror jag du är ute och cyklar. Det är ju inte så att Amazon och Google m.fl. inte investerar eller kan betala för talang.Jordad skrev:Det finns inte någon annan utvecklare som är i närheten av den satsningen.
I intervjun med Karpaty så nämner han varför Tesla har enklare sensorer och det beror inte på kostnadsbegränsning. Teslas strategi bygger på AI och då räcker enklare sensorer men det kräver istället extrema mängder data. Tesla investerar därför i det som ger dem mest data istället för dyra sensorer.spacecoin skrev:Som sagt, lyssna på podden.
Märkligt. Har de inte ens förstått att olyckan var ett par gamla gubbar som tryckte plattan i mattan utan kontroll, och att det inte har något som helst med AI att göra?Jordad skrev:Jag lyssnade lite på den podcasten du länkade till från typ 30 minuter som du föreslog och det enda jag hörde var att man upprepade FUD om olyckan i Texas. Vad tillför det?spacecoin skrev:Som sagt, lyssna på podden.
Lite OT men enligt internet så skall vindrutetorkarna fått ett rejält uppsving i 2021.4.15.6 har inte fått den själva än men borde dyka upp vilken dag som helst.spacecoin skrev:Ja, det är mycket att jobba med. Vindrutetorkarnamikebike skrev:Jag tycker de kan se till att skyltavläsning fungerar för alla bilar, det måste ju vara en förutsättning för FSD i alla fall.
Hörni, lyssna på podden. Det Spacecoin syftar på är resonemanget att Tesla behöver väga in vad sensorer och utrustning kostar eftersom de behöver lägga kostnaden på bilköparen för att kunna hålla i marginalerna på bilen. Inte att Tesla skulle ha ont om kontanter eller inte satsa mycket på FSD. De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.martinot skrev:Märkligt. Har de inte ens förstått att olyckan var ett par gamla gubbar som tryckte plattan i mattan utan kontroll, och att det inte har något som helst med AI att göra?Jordad skrev:Jag lyssnade lite på den podcasten du länkade till från typ 30 minuter som du föreslog och det enda jag hörde var att man upprepade FUD om olyckan i Texas. Vad tillför det?spacecoin skrev:Som sagt, lyssna på podden.
Pinsamt - om det stämmer (vilket jag har svårt att tro på om det är en seriös podd).
Jag tror att anledning till att dom pratade så lite teknik och mer brett (policy/regulation/impact/obstacles/timelines) i första hand var att podden är populärvetenskaplig och riktar sig mot en bred publik, till skillnad mot till exempel den AI podd som AK var med i.Alfred skrev:Hörni, lyssna på podden. Det Spacecoin syftar på är resonemanget att Tesla behöver väga in vad sensorer och utrustning kostar eftersom de behöver lägga kostnaden på bilköparen för att kunna hålla i marginalerna på bilen. Inte att Tesla skulle ha ont om kontanter eller inte satsa mycket på FSD. De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.
De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Och deras slutsats ang senaste olyckan är att de inte vet, så de kan inte döma. Men om det satt någon bakom ratten som Tesla säger är det en icke-nyhet och om det inte gjorde det var det ett idiotiskt och dumdristigt sätt att missbruka bilen som inte är Teslas fel.
Det som de tycker kan sägas vara Teslas fel är dock att det finns ett växande antal kunder som tror att bilarna redan är självkörande.
Med det sagt uppfattar jag också ovanstående som försvarstal från folk som fått miljarder i riskkapital och behöver motivera varför de valt annorlunda. Blir lite konstigt när inte någon från Tesla var med och förklarade varför de valt som de gjort utan det är konkurrenterna som får förklara varför Tesla valt annorlunda.
Talande hur lite de snackade om AI vision.
Ja ett av mina problem med den här podden är att de som medverkade anser att Tesla inte utvecklar robotaxis. Elon har sagt om och om igen att Tesla är all in på robotaxis och man har definitivt de mest aggressiva tidsmålen. Teslas kostnad för hårdvara ligger antagligen runt 500 dollar. Det är avsevärt lägre än vad alla andra utvecklare ens planerar långt in framtiden. Det är en icke-kostnad i sammanhanget särskilt i jämförelse med kostnaden för andra utvecklares prototyper.Alfred skrev:De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.
De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.
Och här i ligger problemet. Du och några andra verkar lita mer på Elon än det ni ser runt om er. Det är så många nior mellan Tesla och Robotaxi just nu att det är helt orimligt att tro att Tesla skulle komma dit före 2025 med nuvarande sensor-svit och hårdvara i bilarna. Just nu kan ju dom inte ens läsa hastigthetsskyltar med tillräckligt många nior, Jordad.Jordad skrev:Ja ett av mina problem med den här podden är att de som medverkade anser att Tesla inte utvecklar robotaxis. Elon har sagt om och om igen att Tesla är all in på robotaxis och man har definitivt de mest aggressiva tidsmålen.Alfred skrev:De kan lägga massor på utveckling av egen dator, men sen måste den vara billig/enhet. Detsamma för sensorer.
De andra som bygger för ride hailing kan amortera kostnaden för dyra sensorer över många taxikunder som tillsammans använder bilen över 70% av tiden istället för en ensam bilköpare som använder sitt fordon <5% av tiden.