Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 06 jun 2021 10:44
Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Nog dumt att dra slutsatser efter den här videon. Det är inte säkert att det påverkade bilens förmåga att köra överhuvudtaget utan det är antagligen bara visualisering av stoppljus som gick bananas. Det såg roligt ut och självklart är det något som Tesla måste åtgärdaspacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
Precis detta. Om man inte kan komma på en bättre anledning än vägarbeten till att låta bli att förenkla ODD med en ENORM faktor, så för all del - fortsätt jaga valen, Ahab...Fredrik j skrev:Tar över körningen?Svenssons skrev:Vad gör man då när karta inte stämmer med det bilen ser?
Angående parallellt med järnvägen så var det lite kul när bilen läste hastighetsskylten för tåg på väg ut ur Ludvika. Blev lite överraskad när det stod 130 som gällande hastighet.spacecoin skrev:Men visst. Det löser inte allla problem, men löpande crowdsourcade kartor tror jag är ett vinnande koncept. Man kan ju inte BARA använda kartdata... Även Tesla kartor använder ju kartor med förmappade trafikljus.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Den här typen av videor och egna upplevelser som när en väg går parallellt med järnvägar och den plockar upp tågljusen som trafikljus får mig att tänka att det är väldigt väldigt svårt att göra det här med bara kameror. Kanske går det, men inte inom fem-tio år i alla fall. Problemområdet blir för stort och det är för mycket brus. Lidar/HD-kartor har en enorm fördel när det gäller att avgränsa problemet.
In what many are calling the future of the automotive industry, a revolutionary driverless car unveiled Tuesday requires zero functional technology to generate profit. “While many companies in the autonomous vehicle sector have unveiled models to generate funding with little feasible technology, what sets X-Course apart is that we make money without any self-driving technology whatsoever and absolutely no plans to ever develop it,” said X-Course CEO Patrick Medill
Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.martinot skrev:Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Nej. De är del beroende av att pre-mappa området i förväg med LIDAR, och måste även förlita sig på uppdaterade kartor. De måste även ha mänsklig assistans från fjärroperatörer att ta över i kniviga situationer. Det är inte äkta L4.spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.martinot skrev:Exakt.LarsL skrev:Ja, det kan låta smart tills den dagen bilen drar förbi ett trafikljus vid ett vägbygge.spacecoin skrev:
Förmappade kartor med utmärkta trafikljus kanske inte är så dumt ändå...
Waymo Self Driving Taxi Fumbles In Construction Zone, Blocks Traffic
Visar på varför LIDAR-prescannad och kart-premappad AD suger, och inte är i närheten av äkta självkörande L4.
Klarar ju inte ens av att hantera ett par vägkoner som den inte blivit varse i förväg.
Dessutom ganska farlig AD känns det, som backar ut på en huvudled så där (även om den gör det långsamt).
Den enda videon visar är att självkörning svårt, speciellt så i förarlösa bilar.
I en personbil hade man i detta fall tagit över och så hade situationen varit klar tre sekunder senare.
Att Waymo "inte är i närheten av äkta självkörande L4", ehh? Vad är din definition av ODD i så fall? Dom kör ju L4 i Phoenix där videon togs.
Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Wow, sån vill jag ha.lakke skrev:
Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
spacecoin skrev:Alltså jag tänker så här, ju högre säkerhet man vill ha, ju fler, dyrare och bättre sensorer använder man. Andra former av indata, som t ex HD-kartor hjälper också till att avgränsa problemet i 99.99% av fallen.martinot skrev:Ändå ett bra exempel på hur äkta AD L4/L5 agerar.Svenssons skrev:Detta känns som ett lite svårare fall än det som Waymo utsattes för...spacecoin skrev:Nu hoppar du till slutsatser. Den här videon är inget argument för eller emot Lidarmappning. Det finns inget över huvud taget som säger att t ex en Tesla med FSD hade kommit längre här eller att det gått bättre för Waymo genom att inte förmappa.
Finns mängder med fler liknande exempel, tog bara första i sökningen.
Sedan är det givetvis så att i slutändan så är det bäst programvara som levererar bäst resultat.
@martinot, du kan väl inte kalla Tesla L4. Dom är ju Level 2. Vad du kallar "äkta" L4 vet jag inte vad det är. Definitionen av Level 4 är att bilen ska kunna köra själv inom de parametrar som man bestämmer i förväg - detta kallas för Operational Design Domain (ODD).
Den kan t ex vara "i hastigheter under 120km/h på motorväg" och "torrt väglag". Det som gör att något är Level 4 eller ej är i huvudsak att den som erbjuder tjänsten tar på sig ansvaret för incidenter under tiden bilen är autonom.
Hur man sedan når dit, med radar, lidar, eller bara kameror. Med förmappat i hd eller ej osv, är inte relevant annat än för kostnaden per enhet.
Det ska bli spännande att se om beta v9 är så mycket bättre än 8.2 som Elon sagt. Det vore superroligt om så är fallet. Att Tesla skulle ta på sig någon form av liability för FSD-körning inom 3-5 år tror jag inte på.
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
spacecoin skrev:Det känns ju inte som att aktieägarna skulle jubla över den affärsidén.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Jag kan hjälpa dig lite på traven med affärsutvecklingen: Det ingår en bilförsäkring i FSD-prenumerationen som kostar 3000 kr i månaden. Ingen självrisk om man krockar när FSD är aktiverat.
Med det sagt så tror jag du grovt underskattar problematiken i att köra en sakförsäkringsverksamhet. Det är inte lätt, även för de som har tränat i 50-200 år.
Ja och Tesla gör det heller inte helt själv. I USA samarbetar man tex med Liberty Mutual Insurance Company som är ett av de största försäkringsbolagen där.Zalman3 skrev:Elon struntar högaktningsfullt i vad andra har gjort tidigare.
Vi får väl se om Tesla försäkring blir framgångsrikt.
Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Länsförsäkringar är inget vinstdrivande bolag. Man tar ut premier för att betala omkostnaderna. Man kommer inte konkurrera alls om tesla subventionerar premien.Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Marknadsföring!backe skrev:Zalman3 skrev:Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.spacecoin skrev:Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?Zalman3 skrev:För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.