Sida 22 av 112

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 21:38
av Jordad
Tesla börjar anställa fler testförare i Europa: https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -worldwide

Man gör det i flera storstäder i USA med.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 21:49
av Fredrik j
När bilen blir fullt självkörande, dvs level4 är det ju teslas försäkring som gäller? Det är ju tesla som är ansvarig och får ju rimligen betala när något går snett.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 21:51
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.
Länsförsäkringar är inget vinstdrivande bolag. Man tar ut premier för att betala omkostnaderna. Man kommer inte konkurrera alls om tesla subventionerar premien.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 22:44
av spacecoin
Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.

Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).

Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/

Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 10 jun 2021 23:15
av LarsL
backe skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
För hur ska exempelvis Länsförsäkringar kunna konkurrera med Tesla försäkringar om Tesla ger 40% rabatt på försäkringen om man köper FSD?
Vad hindrar Länsförsäkringar att ge samma rabatt som Tesla för en bil med FSD menar du?
Tesla kan ju nästan "ge bort" bilförsäkring om man köper FSD, och ta in vinsten via FSD försäljningen.

Men Länsförsäkringar tjänar inget på att folk köper FSD.

Vad tjänar Tesla på att ge bort försäkringar då? Känns som en jättedålig affärsidé faktiskt att skänka bort något så kostsamt som en försäkring och ta det från vinsten på något man redan sålt.
Marknadsföring!

Sen att ta 3000kr/månad för FSD med försäkring är ju inte en förlust affär direkt. Jag betalar ju idag typ 500kr/mån resp 1100kr/mån för försäkring av Model 3 och Model S. Så 2000kr/månad för FSD är ju inte direkt gratis.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 00:19
av spacecoin

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 07:32
av spacecoin
VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 18:51
av Bjelke
spacecoin skrev:
VW tänker att 7 EUR / tim är ett bra pris för självkörning. Trevlig prismodell om dom säljer den per timme, vilket det låter som att dom vill göra.
Känns som en risk att det blir dyrt för dom, dvs för lite inkomster på det hela, men gillar idén :)

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 19:42
av martinot
spacecoin skrev:
Kan vi sluta diskutera försäkringar i denna tråd tack? %&(/& Zalman som kapade tråden.

Här är istället två bra artiklar av Alex Roy (Argo AI).

Geofence, inte ett misslyckande, utan smart. Förklarat så till och med ett barn kan förstå det:
https://groundtruthautonomy.com/self-dr ... oundaries/

Why Level 5 vehicles makes no sense:
https://groundtruthautonomy.com/why-l5- ... -no-sense/
Visst, men det har en koppling då FSD och försäkringar hänger ihop (både ansvarsmässigt, och potentiellt rabattmässigt).

Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 21:47
av spacecoin
martinot skrev:
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 11 jun 2021 21:56
av martinot
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.

Den handlar specifikt om FSD.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 12 jun 2021 08:59
av spacecoin
martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Sedan skriver du skälv om en massa saker som inte är specifikt FSD (som tråden skall hålla sig till).
Self driving i alla fall. Och anknyter till sånt som diskuterats i tråden med anledning av FSD, Teslas approach och vad andra gör.
Huruvida Länsförsäkringar går i kåken av Teslas brandade försäkring tycker jag inte hör hemma här.
Denna tråden är ingen allmän AD-tråd.

Den handlar specifikt om FSD.
Lite extra sur idag? Nu handlar tråden om vad tråden handlar om.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 14 jun 2021 20:03
av OfarligTesla
Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.

Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 14 jun 2021 23:35
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
Nu är det EAP jag har och NoA som jag testat men jag är imponerad av hur bra den funkar. Lyckades enkelt byta fil automatiskt i trafik som flyter (tänk farthållardistanser och folk kör 60-80 km/h på 70-väg), bara slå på blinkers när man passerade bilen man ville in framför så löste den det.

Något som var väldigt intressant var att den verkar ha koll på när saker kommer komma upp som den inte klarar av på NoA, finns ju en intressant delning av vägen efter centralbron på väg norrut som AP aldrig varit vän med. Då ploppade det upp en notifikation som sa att om X m så kommer NoA inte fungera för det krävs en manöver som inte stöds. Låter som en början till överlämningstänket som krävs vid Nivå 3 med mera, jag var i var fall imponerad.
Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.

Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.

Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...

Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 15 jun 2021 14:16
av OfarligTesla
spacecoin skrev:
Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.

Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.

Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...

Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
Ne jag förväntade mig ingen intelligens utan jag tycker det är intressant att de byggt in sådana saker alls. Det innebär ju att de i var fall på något sätt mappar upp det vilket förmodligen kommer krävas.

Kan väl säga att jag inte haft ett enda misslyckat försök till filbyte trots att jag kryssat fram och tillbaka mellan vänster och mittfilen när jag för det mesta håller 15-20 km/h över den övriga trafiken. Påfarterna har jag inte haft några problem med heller ännu.

Har du HW3 i din bil? Undrar vad skillnaden i hur det fungerar kan bero på.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 15 jun 2021 19:34
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Det är hårdkodade/förmappade vägsträckor som NoA stödjer så det är ingen mer "intelligens" än så. Alla tunnlar verkar vara off limit för NoA t ex.

Jag tycker NoA sällan funkar bra tyvärr, ej heller filbyte med blinkers är stabilt. För ofta (1/7 ggr kanske) så misslyckas bilen med filbyte till vänsterfil även fast det är lugn trafik. När det är mer trafik funkar det sämre. Om man ska "merga" in i ett körfält där det är heldragen linje kan man inte börja blinka förrän linjen är slut, annars avbryter bilen pga timeout. Avfarter funkar bra, inte påfarter.

Jag har slutat använda NoA nästan helt. Jag testar någon gång varannan månad och konstaterar att det inte är någon förbättring. Tycker det är poänglöst i nuvarande skick, faktiskt, men det beror ju mest på UNECE tror jag eftersom det verkar funka bättre i USA. NoA har även lite konstiga idéer om när och hur man ska byta fil som verkar vara Teslas "fel" dock. Jag tror inte Tesla lagt så mycket krut på att få det att funka bättre i EU pga "den rådande situationen"...

Manuellt filbyte med blinkers är dock kanon, och funkar som sagt oftast.
Ne jag förväntade mig ingen intelligens utan jag tycker det är intressant att de byggt in sådana saker alls. Det innebär ju att de i var fall på något sätt mappar upp det vilket förmodligen kommer krävas.

Kan väl säga att jag inte haft ett enda misslyckat försök till filbyte trots att jag kryssat fram och tillbaka mellan vänster och mittfilen när jag för det mesta håller 15-20 km/h över den övriga trafiken. Påfarterna har jag inte haft några problem med heller ännu.

Har du HW3 i din bil? Undrar vad skillnaden i hur det fungerar kan bero på.
Jag har en Model X 2019 (Raven) med FSD och HW3 (så klart).

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 15 jun 2021 20:10
av OfarligTesla
spacecoin skrev:

Jag har en Model X 2019 (Raven) med FSD och HW3 (så klart).
Väldigt intressant hur det kan fungera så annorlunda faktiskt, undrar vad det kan bero på. Kan det vara klassiskt Tesla med variationer mellan bilar? I så fall skulle de ha stora problem att få till någon slags riktig självkörning i framtiden.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 15 jun 2021 20:13
av spacecoin
OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:

Jag har en Model X 2019 (Raven) med FSD och HW3 (så klart).
Väldigt intressant hur det kan fungera så annorlunda faktiskt, undrar vad det kan bero på. Kan det vara klassiskt Tesla med variationer mellan bilar? I så fall skulle de ha stora problem att få till någon slags riktig självkörning i framtiden.
De flesta européer verkar har en upplevelse som är närmre min än din från det jag läser och har sett.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 15 jun 2021 22:14
av OfarligTesla
spacecoin skrev:

De flesta européer verkar har en upplevelse som är närmre min än din från det jag läser och har sett.
Tycker de flesta mest är arga för att man måste använda blinkersen från första början osv, vilket ju såklart är tråkigt men EU är ju lite försiktigare. Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där. Hade inte EAP på förra bilen så kan inte säga om hur det har utvecklats, senast jag testade sakerna var med min S hösten 2019 och då var det hemskt dåligt.

Är som sagt positivt överraskad att det funkade så bra och att den faktiskt tog luckor i trafiken när jag blinkade. Den var dock görseg på att accelerera upp igen efter att den bytt till vänsterfilen trots att inställd hastighet var ca 20 km/h högre än aktuell sådan.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 16 jun 2021 07:53
av bjornnilsson
OfarligTesla skrev:
Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 16 jun 2021 16:33
av spacecoin
bjornnilsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 16 jun 2021 16:38
av Reconnnn
spacecoin skrev:
bjornnilsson skrev:
OfarligTesla skrev:
Sen förändras ju mjukvaran över tid så vad någon skrivit för 8 månader sedan är inte nödvändigtvis aktuellt med senaste mjukvaran, det kan gå både fram och bak där.
När jag plockade ut min bil i december så tog den sig självmant genom rondeller enbart med hjälp av blinkersspake. Men efter detta så känns det som att funktionerna i stadstrafik har försämrats. Funderar på ifall inte alla europeiska restriktioner var påslagna till en början. Annars brukar jag tala mig varm för FSD generellt då den gör halva jobbet vid långresor. Fast även där finns det sträckor där FSD'n verkar vara avslagen. Liksom att sträckan är märkt "Ej FSD" och där slås funktionen av på samma plats varje gång. Om det varit så från början eller om det kommit med tiden vet jag inte. Men känslan är att min bil blivit mer och mer strypt. Hoppas EU släpper upp på reglementet en aning nu snart..
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 19 jun 2021 09:49
av spacecoin
Det här ser riktigt bra ut!

Pony.ai 1 timme i Fremont:

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 08:29
av loftux
CVPR 2021 Workshop on Autonomus Driving. Andre Karpathy


Cirka 24 min in så jämför han Vision only med radar, och hur mycket säkrare data Vision only ger.

EDIT: Uppdaterade till en bättre länk

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 jun 2021 13:15
av HerrNilsson
Reconnnn skrev:
spacecoin skrev:
Vanliga rondeller finns det inga Teslor utan FSD-beta som klarar, så det låter väldigt konstigt.

Det finns väl ingenting i FSD som är särskilt bra just nu i EU? Summon är en gimmick. Park assist vågar jag inte använda, NoA är för strypt. EAP så man får blinkersfilbyte är najs, dock. Hoppas också på att UNECE lättar upp enligt de förslag som ligger, men också att Tesla anpassar mer till deras regler så det finkar bättre inom de ramar som ges.
Använder Park asist väldigt ofta och NoA funkar bra för mig men skulle såklart vilja ha mer.
Håller med. Park assist är ju grym. Använder den nån gång per vecka. Kör på NoA mest hela tiden, motorväg och landsväg.
Tänker på det ibland när man ser andra Teslor på vägarna. Många verkar inte köra på AP/NoA. Varför liksom?