Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.renes skrev:Jag tror du behöver spendera lite "quality time" med Teslas kvartals- och årsrapporter. Och sen, som andra redan sagt, jämföra med resten av bilindustrin.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Berlin
Moderator: Redaktion
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
fth skrev:Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Håller med dig även om man kanske inte ska säga tesla utan elbilar.. Men tesla är såklart extra påverkat av detta då de endast säljer elbilar.Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.renes skrev:Jag tror du behöver spendera lite "quality time" med Teslas kvartals- och årsrapporter. Och sen, som andra redan sagt, jämföra med resten av bilindustrin.Banane skrev:Ja jag tror faktiskt att Tesla är helt utelämnade till politisk vilja, bidrag och subventioner av olika slag.renes skrev:Tror du på fullt allvar att Tesla inte skulle klara sig utan bidrag? Det är inte samma sak som att de gärna tar emot bidrag.Banane skrev:Skulle kännas bekvämare om de snart kunde klara sig utan så mycket bidrag.
Är bara att kolla i bidragstrådarna här på forumet för att se hur viktigt det är för många. Behöver man mer bevis så finns det en direkt korrelation mellan ett lands subventioner och andel sålda elbilar. Att elbilar är populära i Norge är liksom ingen slump.
Jag önskar att det inte vore så men det är tyvärr sant.
Jag är själv osäker på om jag skulle ha en elbil idag utan de 60000 man får.. Vi hade först en billig Nissan leaf i 2 år på leasing. Denna hade vi aldrig skaffat om de inte var för den pressade månaskostnaden som beror på de 60000 plus Norge där efterfrågan är hög..
Vår id3 som vi köpt är även denna verkligen på gränsen vad jag kan tänka mig betala och vore de inte för vår Nissan leaf som vi älskade så tror jag aldrig vi hade vågat köpa en id3 idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Ja självklart är det så. Om 60 000kr i bidrag från staten/oss tas bort så kommer försäljningen både till privatpersoner och företag att tvärstanna. Men jag tror den kommer ta fart igen då biltillverkarna blir tvungna att sänka priserna för att undvika enorma böter. Är helt övertygad att bidraget är en starkt bidragande orsak till att priserna på elbilar inte är lägre i Sverige.
PS ska bli spännande att se om elbilarna blir 10 000kr dyrare om bidraget höjs till 70 000kr
PS ska bli spännande att se om elbilarna blir 10 000kr dyrare om bidraget höjs till 70 000kr
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Nja, jag menar att korrelationen generellt är tämligen svag.Banane skrev:fth skrev:Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Både Norge och Nederländerna, traditionellt hyfsat stora marknader för Tesla, har ju t.ex. båda kvar sina subventioner, Nederländerna t.o.m utökar dom, ändå har Tesla tappat stort i dessa länder, det tror jag har helt andra orsaker som missnöje med servicenätverk, nya alternativ som når marknaden (läs: VW), Teslas marknadsstrategier etc.
Kina tänkte ju fasa ut subventionerna under 2020, men backade på det, varken utfasningen eller tvärvändningen har väl påverkat Teslas försäljning där nämnvärt?
Elbilar fortsätter ju dessutom ta marknadsandelar från ICE på alla dessa marknader, alltså oavsett modell för incitament.
Jag tror också att incitament påverkar försäljningen, det är ju liksom hela tanken, men att försäljningen helt skulle drivas av incitament tror jag inte alls på.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
USA är enda landet där Tesla har haft tillverkning hittils vilket innebär att de har långt mycket bättre marginaler i USA vilket har gjort att de i takt med att subventioner försvunnit också haft möjlighet att sänka priserna för att hålla uppe efterfrågan. I mindre marknader där subventionerna tagit slut har Tesla inte brytt sig om att sänka priserna i samma utsträckning. Dels för att de inte har lokal tillverkning och drabbas av tullar och dels för att det finns andra närliggande marknader där subventionerna finns kvar. Det blir helt enkelt högre förtjänst att leverera dit. Man bör undvika att fästa för stor vikt vid lokala variationer till följd av det.Banane skrev:fth skrev:Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Jag menar såklart elbilar generellt. Tesla har ju inga specifika subventioner utan måste slåss på lika villkor med andra elbilstillverkare.fth skrev:Nja, jag menar att korrelationen generellt är tämligen svag.Banane skrev:fth skrev:Men det där stämmer väl ändå inte?Banane skrev:Jag tror inte du förstår vad jag menar. Teslas försäljning drivs av subventioner. Jag önskar verkligen inte att korrelationen var så stark mellan stora subventioner och högre försäljning men det är den. Det går inte att komma ifrån.
På hemmamarknaden har Tesla inte längre några subventioner öht och fortsätter ändå öka sin försäljning och marknadsandel under 2020, trots corona.
/fth
Ja, USA är ett undantag. Men det är också det enda undantaget väl?
Både Norge och Nederländerna, traditionellt hyfsat stora marknader för Tesla, har ju t.ex. båda kvar sina subventioner, Nederländerna t.o.m utökar dom, ändå har Tesla tappat stort i dessa länder, det tror jag har helt andra orsaker som missnöje med servicenätverk, nya alternativ som når marknaden (läs: VW), Teslas marknadsstrategier etc.
Kina tänkte ju fasa ut subventionerna under 2020, men backade på det, varken utfasningen eller tvärvändningen har väl påverkat Teslas försäljning där nämnvärt?
Elbilar fortsätter ju dessutom ta marknadsandelar från ICE på alla dessa marknader, alltså oavsett modell för incitament.
Jag tror också att incitament påverkar försäljningen, det är ju liksom hela tanken, men att försäljningen helt skulle drivas av incitament tror jag inte alls på.
/fth
Önskar jag hade haft vett att sluta tidigare. Det här leder bara till hårklyverier. Vill man inte se varför det säljs enormt mycket elbilar i Norge men mycket få, relativt sett, i Finland så kommer man inte göra det oavsett vad jag skriver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Ok, det var inte uppenbart från dina inlägg, du skrev ju uttryckligen att "Teslas försäljning drivs av subventioner", det var också det jag svarade på.Banane skrev:Jag menar såklart elbilar generellt. Tesla har ju inga specifika subventioner utan måste slåss på lika villkor med andra elbilstillverkare.
Önskar jag hade haft vett att sluta tidigare. Det här leder bara till hårklyverier. Vill man inte se varför det säljs enormt mycket elbilar i Norge men mycket få, relativt sett, i Finland så kommer man inte göra det oavsett vad jag skriver.
Vad gäller Finland så har ju även dom tämligen generösa incitament för elbilar, deras marknad påminner dock om Sverige, dvs massor av laddhybrider, jag tror "proppen ur" för elbilar där kommer när Y och ID.4 börjar levereras.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Nederländerna har numera ett tak på hur högt bilens pris får vara för att få subventioner. Tesla och andra dyrare elbilar sålde bra innan det taket infördes. Norge beror nog mycket på missnöje ja.fth skrev:Både Norge och Nederländerna, traditionellt hyfsat stora marknader för Tesla, har ju t.ex. båda kvar sina subventioner, Nederländerna t.o.m utökar dom, ändå har Tesla tappat stort i dessa länder, det tror jag har helt andra orsaker som missnöje med servicenätverk, nya alternativ som når marknaden (läs: VW), Teslas marknadsstrategier etc.
/fth
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Tar man bort subventioner plötsligt så faller marknaden också lika plötsligt. För elbilar, som det finns enorm efterfrågan för, så återhämtar sig marknaden efter något år till samma nivå som innan subventionerna försvann. I andra fall så är risken överhängande att man helt dödar marknaden, men då kanske man kan undra om vad som nu subventionerades inte levde på konstgjord andning ändå.
På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Så tillverkarna skulle kunna höja priset med 60000 utan att det påverkar deras försäljning?Teslaspolen skrev:På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Om man tror att en kostnadsökning bara är psykologisk och inte ekonomisk så bör man nog se över sin egna ekonomi rent generellt.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Teslaspolen skrev:Tar man bort subventioner plötsligt så faller marknaden också lika plötsligt. För elbilar, som det finns enorm efterfrågan för, så återhämtar sig marknaden efter något år till samma nivå som innan subventionerna försvann. I andra fall så är risken överhängande att man helt dödar marknaden, men då kanske man kan undra om vad som nu subventionerades inte levde på konstgjord andning ändå.
På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Korrekt. De dyrare berörs inte av 60 tkr. Däremot har förmånsvärdet väldigt stor påverkan där eftersom de flesta dyrare bilar köps av juridisk person. Dock verkar det som att höjningen av förmånsvärden mest påverkar billigare elbilar.
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Angående Norge och Holland så är det illavarslande för Tesla att när marknaden mognar så väljer allt färre Tesla på grund av problem med verkstäder och bristande kvalitet. (vem det nu var som hävdade att kvalitet är omodernt och att det är pekskärmar och infotainment som är viktigare för den moderna bilköparen kommer jag inte ihåg men jag hoppas att han läser detta.)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Som vi vet så räknas redan bonusen in i priset hos tillverkaren, därav de många kommentarerna som frågar om priset på elbilar kommer gå upp med cirka 10K Kr när bonusen höjs med just lika mycket.Fredrik j skrev:Så tillverkarna skulle kunna höja priset med 60000 utan att det påverkar deras försäljning?Teslaspolen skrev:På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Om man tror att en kostnadsökning bara är psykologisk och inte ekonomisk så bör man nog se över sin egna ekonomi rent generellt.
Bonusen i Sverige ger större marginaler för tillverkaren i första hand, även om det det köparen som får den utbetalad till sig.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Tesla kan räkna med "betydande finansiering" för Giga Be
Gör det varken till eller från för kunden så spelar det ju ingen roll. Man skulle ju kunna ta bort bonusen och samtidigt höja priset. Tror du det finns någon nivå på kostnadsökning där kunden börjar bry sig?Teslaspolen skrev:Som vi vet så räknas redan bonusen in i priset hos tillverkaren, därav de många kommentarerna som frågar om priset på elbilar kommer gå upp med cirka 10K Kr när bonusen höjs med just lika mycket.Fredrik j skrev:Så tillverkarna skulle kunna höja priset med 60000 utan att det påverkar deras försäljning?Teslaspolen skrev:På en dyrare bil som Tesla, eller e-tron, EQC, i-pace osv så gör nog knappast 60K Kr varken till eller från ekonomiskt (och gör det det så borde man nog se över sin egna ekonomi och bilköp.). Effekten är nog rätt mycket större rent psykologiskt.
Om man tror att en kostnadsökning bara är psykologisk och inte ekonomisk så bör man nog se över sin egna ekonomi rent generellt.
Bonusen i Sverige ger större marginaler för tillverkaren i första hand, även om det det köparen som får den utbetalad till sig.