Detta blir dyrt för Elon & Co

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Ganska säkert är information till föraren om att blinkers är på också en del av lagkravet.
Så är det säkert, det känns jättemärkligt när man blinkar utan att det hörs, det känns som man blivit döv för en sekund :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av +46 »

Fredrik j skrev:
fth skrev:
frippe skrev:
Hos oss funkade både blinkers och tutan, men det syntes bara blinkningar ute, inte på skärmen vid ratten eller via ljud.
Precis så har det varit för mig när mittskärmen har kraschat vid något tillfälle, tutan har jag iofs inte testat, men jag gissar att även den funkar utan MCU.

/fth
Ganska säkert är information till föraren om att blinkers är på också en del av lagkravet.
Som sagt, i mitt fall försvann både tuta och blinkers. I rapporten skrev Tesla att de fick igång skärmen igen genom att göra en fabrikåterställning. De tömde också cache minnet och rensade bort buggar. Kostade mig 1.687:-.

I förrgår, exakt fem månader senare, fick jag följande meddelande (se bild)
17B4C3B4-C313-4003-9B73-8977F58D8A11.jpeg
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av themax »

fth skrev:
Så är det säkert, det känns jättemärkligt när man blinkar utan att det hörs, det känns som man blivit döv för en sekund :D

/fth
Vad glad jag blir av att läsa att det finns fler bilister än jag som använder spaken till vänster... Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av [JM] »

themax skrev:
fth skrev:
Så är det säkert, det känns jättemärkligt när man blinkar utan att det hörs, det känns som man blivit döv för en sekund :D

/fth
Vad glad jag blir av att läsa att det finns fler bilister än jag som använder spaken till vänster... Bild
Den till vänster är väl AP-spaken?
Finns det någon mer spak där?

;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av Pontus »

EnTraktor skrev:
För den som vill driva det själv i Sverige eller nått annat land så är det helt uppenbart att det är ett fabrikationsfel. Så detta slår mot Tesla globalt.
Men utanför USA är inte backkamera ett lagkrav så kanske inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av [JM] »

https://www.tesla.com/support/warranty- ... nt-program
What if my vehicle experiences this condition and the Warranty Adjustment Program period has already ended?
If your vehicle experiences this condition and the Warranty Adjustment Program period has already ended, the repair will not be covered by Tesla and will be your responsibility.

The cost of this repair at a Tesla Service Center is currently around $120 in parts (subject to change) and about 1-1.5 hours of labor, plus applicable taxes and fees based on your location.
Om dom tar 120$ för ny HW + 1,5 timmes arbetstid så kommer bli ännu billigare för tesla än de 500$ jag estimerade ovan.
Så nej detta kommer inte bli överdrivet dyrt för Elon & Co.....
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av Jerker »

[JM] skrev:
Den till vänster är väl AP-spaken?
Finns det någon mer spak där?
På model 3 sitter AP-spaken till höger och till vänster sitter den kombinerade blinkers-, ljus- och vindrutetorkarspaken.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Detta blir dyrt för Elon & Co

Inlägg av rollo »

PIN2DRIVE.jpg
Så blev det efter 5 år. Väntar fortfarande på att Tesla skall återbetala 15.000 kr för byte av skärmen. Bilen var inne för service hos Tesla för problem med skärmen tidigare men det ignorerades.
P85D 2015-4 fyrsitsig
Skriv svar