Tesla + bitcoin = sant

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av Elexotico »

Idag hände de. Dokument som visar att Tesla som företag satsar på bitcoin. Ska tydligen gå att köpa Tesla med bitcoin :D

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... 201231.htm

Roligt dag för oss som har bitcoin :D
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av Teslared »

Miljömässigt undrar jag hur det går ihop med Tesla och deras klimatsatsning på elbilar etc. Bitcoin är ju en katastrof när man ska gräva fram nya bitcoins då det går åt så mycket el. Ex.vis skulle det motsvara Finlands hela elförbrukning. Logiken haltar!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av Teslaspolen »

Teslared skrev:
Miljömässigt undrar jag hur det går ihop med Tesla och deras klimatsatsning på elbilar etc. Bitcoin är ju en katastrof när man ska gräva fram nya bitcoins då det går åt så mycket el. Ex.vis skulle det motsvara Finlands hela elförbrukning. Logiken haltar!

Inte för att försvara eller slå ner på kryptovalutor, men hur mycket CO2 skapaa inte med andra valutor? Euro, kronor, dollar? Både all digital hantering och alla fysiska transporter. Hade varit intressant att veta det!
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av Teslared »

Ja det finns ju mycket här i världen som släpper ut CO2. Det gör ju inte bitcoin bättre för det!
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av termosen »

Teslared skrev:
Ja det finns ju mycket här i världen som släpper ut CO2. Det gör ju inte bitcoin bättre för det!
Om den ersätter något som är mer ineffektivt, typ globala valutatransaktioner eller guldgruvor, så är det ju det.
Model Y LR
Model S 100D -18
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av Mickep »

1 bitcoin är värd 43000$. Dags att börja mina så man får en gratis model y!
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av termosen »

Mickep skrev:
1 bitcoin är värd 43000$. Dags att börja mina så man får en gratis model y!
Undra vad värdet är när fler företag/individer ser det som värdesäkring mot devalverade valutor.
Bara av farten bör den gå upp 10-15% per år mot USD pga pengatryckandet.

Det intressanta kanske är vad som händer med Guld, som alltid varit safe haven. Tappar guld det, eller kommer de samexistera? Jag börjar vackla lite med mitt guldinnehav.

Oavsett är det viktiga framåt, som det alltid varit, att inte sitta med kontanter, utan de ska in i tillgångar ögonaböj. Mamma staten kommer dock antagligen börja se över skatt på kapital och tillgångar, så fysiskt guld eller bitcoin i en digital plånbok kan vara en idé för att motverka statlig stöld.
Model Y LR
Model S 100D -18
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av Mickep »

Ja så kanske det blir fler än kriminella utpressare (som man sett vara de som främst använt valutan)
Kanske den kan putsa dess skamfilade rykte om fler seriösa börjar använda den.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av heldiggrisen »

Mickep skrev:
1 bitcoin är värd 43000$. Dags att börja mina så man får en gratis model y!
Med dagens elpris lär du aldrig räkna hem det.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Tesla + bitcoin = sant

Inlägg av Maxerl »

Mickep skrev:
Ja så kanske det blir fler än kriminella utpressare (som man sett vara de som främst använt valutan)
Kanske den kan putsa dess skamfilade rykte om fler seriösa börjar använda den.
Hänger inte själv på Darknet eller i kriminella kretsar så jag har dålig koll, hur vet du att det är främst kriminella utpressare som använder Bitcoin? Gillar att kolla på maffia-serier på Netflix. Där är det dock främst dollar de kriminella använder.
Skriv svar