Tesla service allt sämre

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Diamond14
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jul 2018 16:31

Tesla service allt sämre

Inlägg av Diamond14 »

Jag är inne på mitt sjätte år som Teslaägare. När jag köpte den 2015, kunde man ringa och prata med en svensk person på Tesla och ställa frågor och få hjälp. Det har man tagit bort. Behöver man prata med någon idag, så blir man kopplad till Amsterdam eller Norge, lika svårt att höra vad någon av dessa kontakter säger. Vad gör de ägare som inte förstår varken engelska på en ekande anslutning eller en norrman som talar i rapidfart? Detta måste vara världens mest anonyma företag gentemot sina kunder, har aldrig hört talas om någon annan bilfirma som så nonchalerar sina kunder. Det är en jätteskandal tycker jag, överväger att ta kontakt med Egon Must. Vad tycker Ni som läser detta? Bilarna må vara hur bra som helst och jättedyra är de, nog borde man förvänta sig att det någonstans i detta land fanns anställda, som kan ägna sig åt kundkontakt. Besök på verkstaden: 24 mil tur och retur. Aldrig mer Tesla för mig!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av Gustafsson »

Tycker också servicen kunde fungera bättre. Mina erfarenheter tidigare från Toyota var mycket bra, men å andra sidan var de bilarna aldrig trasiga - haft 4 st + en lexus. Dessförinnan hade jag SAAB (tre st), där servicen funkade väldigt bra, men där bilarna var trasig stup i ett med dyra jobbiga fel ideligen. Det var inte heller bra.
Mina Teslor har inte haft några allvarliga fel, men på sistone har det blivit många verkstadsbesök ändå. Kundkontakten via appen har fungerat hyggligt och väl på plats (Norrköping numera) har kontakten varit bra.
Inför nästa köp blir det att se sig lite omkring efter alternativ, det hade jag inte gjort om efterköpssupporten varit bättre. Det finns ju många kundnöjdhetsundersökningar och statistik över märkesrelaterade problem, så jag tror man bör kika lite på dem om kvalitet och service är viktigt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av Smutt »

Jag sticker ut hakan och säger att den blivit bättre :D man bokar i appen skriver lite text och sen ringer dom upp, gjorde även oljebyte på min S60 fast det inte längre hör till serviceprogrammet bara för att jag begärde det och priserna är riktigt bra jämfört med tidigare bilar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av MWall »

Den är lite bättre nu än för 1-2 år sen. Nu fungerar det att ringa och även om man får prata med en norrman så har de hyfsad koll på ens ärende. Men det är klart att det inte går att jämföra med hur det var pre-Model 3. Lite synd men förståeligt. Det är lite opersonligt på nåt vis och i Upplands Väsby dit jag åker är det allt som oftast kaos. Brist på lånebilar, schabbel med nycklar... Märks att de är underbemannade. Det här är ett område Tesla inte satsar alls på.
Fredrik j
Inlägg: 10816
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av Fredrik j »

Den här typen av tjänster, call-centers, har ju utvecklats mycket på senare år. Nu kan man ju hamna hos någon i t.ex. Ungern/Rumänien som pratar svenska.

För att inte tala om sånt här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... an-senegal

Helt otroligt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av BrooklynS »

De satsar nog, men inte tillräckligt...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14509
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Den här typen av tjänster, call-centers, har ju utvecklats mycket på senare år. Nu kan man ju hamna hos någon i t.ex. Ungern/Rumänien som pratar svenska.

För att inte tala om sånt här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... an-senegal

Helt otroligt.
Är ju många som jobbar remote nu. Förhoppningsvis fortsätter den trenden även efter pandemin.
Skulle själv gärna sitta i något varmt land istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Diamond14
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 jul 2018 16:31

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av Diamond14 »

Varför har inte Tesla, en av de allra dyraste bilarna, satsat på samma service som övriga bilföretag? Varför finns det bara två verkstäder i hela Västsverige? Andra bilmärken har verkstäder i nästan varenda stad. Ja, då kan man väl köpa en annan bil då. Ja, det kan man, men om man köpte en Tesla innan man visste vilken kass service denna flotta bil har i bakgrunden, så hade åtminstone jag aldrig köpt. Bor man som jag i en stad på västkusten, är det 12 mil till närmsta service. Visserligen behöver denna bil inte mycket service, såvida man inte har ett måndagsexemplar som jag råkat få. Folk känner nog inte till hur dåliga servicemöjligheterna är. Om man anmäler bilen till en verkstad, så får man inte prata med någon utan man får skicka sms. Man kan inte bara ställa en enkel fråga. HUR kan det vara så dåligt ordnat?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle säga att servicen idag är bra men de är hemskt dåliga på information, jag har i var fall alltid fått hjälp och de vill hjälpa till men det brister oftast i informationen. Vilken annan tillverkare kommer hem till dig och rättar till saker t.ex.? Tycker det var bättre information förut innan Model 3 kom men tycker ändå saker som att lägga serviceärende via appen osv sparar mycket tid. Minns att jag satt i telefon i en halvtimme bara för att boka en verkstadstid med vår Model S men att de före, under och efter ringde och informerade om massa saker personligen så det var både bättre och sämre.
Användarvisningsbild
johbe
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 27 jul 2020 20:56

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av johbe »

Själv har jag bara positiva erfarenheter av tre kontakter med Tesla service. Bra bemötande, bra information i förväg, tydlig information om utförda jobb. Och när jag hade kört sönder några clips till ett av stänkskydden var det bara att valsa in på verkstaden och få ett par i näven. Har visserligen bara ägt bilen ett drygt år, men det har funkat minst lika bra som med VW och Volvo som jag ägt tidigare. Dock bor jag i Stockholm och därmed åtminstone nära Teslaverkstad. Förstår att det kan vara betydligt mer frustrerande om man bor långt ifrån.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av Yxel »

Tycker det är underbart att allt sköts i appen. De svarar alltid på sms i sms-slingan. De kommer hem till mig och utför enklare jobb, till ett billigare pris än lokala volvoverkstaden. Allt medans jag slipper lägga en halv ledig dag på att åka till verkstaden utan kan vara hemma istället.
Multicoat Red Model X P100D
Fredrik j
Inlägg: 10816
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av Fredrik j »

Diamond14 skrev:
Varför har inte Tesla, en av de allra dyraste bilarna, satsat på samma service som övriga bilföretag? Varför finns det bara två verkstäder i hela Västsverige? Andra bilmärken har verkstäder i nästan varenda stad. Ja, då kan man väl köpa en annan bil då. Ja, det kan man, men om man köpte en Tesla innan man visste vilken kass service denna flotta bil har i bakgrunden, så hade åtminstone jag aldrig köpt. Bor man som jag i en stad på västkusten, är det 12 mil till närmsta service. Visserligen behöver denna bil inte mycket service, såvida man inte har ett måndagsexemplar som jag råkat få. Folk känner nog inte till hur dåliga servicemöjligheterna är. Om man anmäler bilen till en verkstad, så får man inte prata med någon utan man får skicka sms. Man kan inte bara ställa en enkel fråga. HUR kan det vara så dåligt ordnat?
Traditionellt är det inte biltillverkare som öppnar verkstäder utan återförsäljare som vill kunna reparera bilar man sålt. Ju fler bilar sålda, ju fler verkstäder.

Jämför med hur många auktoriserade Fiat-verkstäder det finns i Sverige. Det finns dubbelt så många registrerade Fiat som det finns tesla.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av kenjon »

Diamond14 skrev:
Varför har inte Tesla, en av de allra dyraste bilarna, satsat på samma service som övriga bilföretag? Varför finns det bara två verkstäder i hela Västsverige? Andra bilmärken har verkstäder i nästan varenda stad. Ja, då kan man väl köpa en annan bil då. Ja, det kan man, men om man köpte en Tesla innan man visste vilken kass service denna flotta bil har i bakgrunden, så hade åtminstone jag aldrig köpt. Bor man som jag i en stad på västkusten, är det 12 mil till närmsta service. Visserligen behöver denna bil inte mycket service, såvida man inte har ett måndagsexemplar som jag råkat få. Folk känner nog inte till hur dåliga servicemöjligheterna är. Om man anmäler bilen till en verkstad, så får man inte prata med någon utan man får skicka sms. Man kan inte bara ställa en enkel fråga. HUR kan det vara så dåligt ordnat?
Jag köper inte bil efter vilka verkstäder de har, utan pga vad jag tycker om bilen. Verkstaden ska jag helst inte besöka. Men visst skulle jag vilja ha den närmare om/när jag behöver den (har 17 mil enkel resa).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av HerrNilsson »

Tycker deras service är bra som till och med kommer till mitt jobb och fixar bilen. Smidigt att kunna sköna det mesta via appen också.

Sen finns det absolut utrymme för förbättring inom organisationen Tesla i Sverige, samt ännu mer resurser till servicedelarna med fler verkstäder t.ex.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av mikebike »

HerrNilsson skrev:
Tycker deras service är bra som till och med kommer till mitt jobb och fixar bilen. Smidigt att kunna sköna det mesta via appen också.

Sen finns det absolut utrymme för förbättring inom organisationen Tesla i Sverige, samt ännu mer resurser till servicedelarna med fler verkstäder t.ex.
Jag har aldrig fått mobil service. Femte verkstadsbesöket bokat (på 13 månader). Naturligtvis har även detta ombokats ett par gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av HerrNilsson »

mikebike skrev:
HerrNilsson skrev:
Tycker deras service är bra som till och med kommer till mitt jobb och fixar bilen. Smidigt att kunna sköna det mesta via appen också.

Sen finns det absolut utrymme för förbättring inom organisationen Tesla i Sverige, samt ännu mer resurser till servicedelarna med fler verkstäder t.ex.
Jag har aldrig fått mobil service. Femte verkstadsbesöket bokat (på 13 månader). Naturligtvis har även detta ombokats ett par gånger.
Okej. Finns du för långt från ett SC eller varför skickar dom inte rangers till dig? Vet att för vissa orter samlar Tesla på sig några kunder/ärenden och skickar sedan ut en kille (lr tjej) för att fixa problemen.
Eller så har du haft oturen med såna fel dom inte fixar mobilt såklart.

Bara att beklaga att bilen krävt så mkt verkstadsbesök. Min SR+ -19 fyller 3 år i sommar och den har aldrig varit på verkstaden så det är ju olika verkligen vilka exemplar man får.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av mikebike »

HerrNilsson skrev:
mikebike skrev:
HerrNilsson skrev:
Tycker deras service är bra som till och med kommer till mitt jobb och fixar bilen. Smidigt att kunna sköna det mesta via appen också.

Sen finns det absolut utrymme för förbättring inom organisationen Tesla i Sverige, samt ännu mer resurser till servicedelarna med fler verkstäder t.ex.
Jag har aldrig fått mobil service. Femte verkstadsbesöket bokat (på 13 månader). Naturligtvis har även detta ombokats ett par gånger.
Okej. Finns du för långt från ett SC eller varför skickar dom inte rangers till dig? Vet att för vissa orter samlar Tesla på sig några kunder/ärenden och skickar sedan ut en kille (lr tjej) för att fixa problemen.
Eller så har du haft oturen med såna fel dom inte fixar mobilt såklart.

Bara att beklaga att bilen krävt så mkt verkstadsbesök. Min SR+ -19 fyller 3 år i sommar och den har aldrig varit på verkstaden så det är ju olika verkligen vilka exemplar man får.
16 km....

Fler gånger har en service bokats som mobil service och sedan har det ändrats till SC, med nytt datum....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tesla service allt sämre

Inlägg av Bod »

Jag vet inte om jag håller med. Vi har haft vår Tesla sedan sommaren 2014 och haft en del servicebesök. Den enda gång tesla behövt ändra en tid ringde de och berättade det i god tid innan besöket. Jag har för det mesta varit i Upplands-Väsby och en gång i Segeltorp. Även haft en ranger. Då bestämde vi att vi kunde mötas i ett, till mig, närliggande garage. Det var 12 voltsbatteriet som behövde bytas.

Teslas bedömning av tiden för reparationen har möjligtvis blivit sämre på senare år. Två gånger har jag fått en lånebil och fått komma tillbaka dagen efter och hämta våran. Skyller det på att våran bil numera är antik och har långsamma datorer.

Senast gången nu i december, upptäckte jag att Tesla har dåliga processer, precis som många andra. Som tur var de såpas flexibla att det kunde ändra sin process, när de insåg att den var felaktig.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar