Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av mans71 »

Jag och äldsta sonen skulle iväg en morgon för att åka skidor och det berömda ”Replace 12V battery”-meddelandet kom upp på skärmen.

Skidtur inställd, gick in i appen och otroligt nog fanns det en tid nästa dag tillgänglig för en ”ranger”. Har alltid servat på Tesla Mölndal servicecenter och har alltid fått en service som överträffat allt jag tidigare har upplevt med andra märken så en ranger har ju en hel del att leva upp till...

Dagen efter dök en ranger upp på parkeringen hemma (bara det liksom, så sjukt bra service!). Under tiden jag satt i diverse webbmöten så fixade han bilen. Eftersom service ändå skulle komma så passade jag på att anmärka på glappande LED-ljus i dörrhandtaget på förarsidan. Det kunde han inte fixa eftersom delarna han hade med sig inte passade. Han bokade själv in en ny tid då han kommer tillbaka hem till mig (!) och kommer då att byta hela handtaget till senaste versionen – free of charge inom garantin.

Ja, vad ska man säga. Svårt att inte utvecklas till att bli en "Fan boy"... Jag har då aldrig under dom dryga 30 år jag har haft bil upplev något liknande.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
Jag och äldsta sonen skulle iväg en morgon för att åka skidor och det berömda ”Replace 12V battery”-meddelandet kom upp på skärmen.

Skidtur inställd, gick in i appen och otroligt nog fanns det en tid nästa dag tillgänglig för en ”ranger”. Har alltid servat på Tesla Mölndal servicecenter och har alltid fått en service som överträffat allt jag tidigare har upplevt med andra märken så en ranger har ju en hel del att leva upp till...

Dagen efter dök en ranger upp på parkeringen hemma (bara det liksom, så sjukt bra service!). Under tiden jag satt i diverse webbmöten så fixade han bilen. Eftersom service ändå skulle komma så passade jag på att anmärka på glappande LED-ljus i dörrhandtaget på förarsidan. Det kunde han inte fixa eftersom delarna han hade med sig inte passade. Han bokade själv in en ny tid då han kommer tillbaka hem till mig (!) och kommer då att byta hela handtaget till senaste versionen – free of charge inom garantin.

Ja, vad ska man säga. Svårt att inte utvecklas till att bli en "Fan boy"... Jag har då aldrig under dom dryga 30 år jag har haft bil upplev något liknande.
Snygg service! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av mati »

Låter extremt smidigt. Vilken operationsradie har Tesla rangers egentligen? Jag har för mig att de bara åker ut till kunder som ändå bor hyfsat i närheten, men inte tiotals mil eller så. Stämmer det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Låter extremt smidigt. Vilken operationsradie har Tesla rangers egentligen? Jag har för mig att de bara åker ut till kunder som ändå bor hyfsat i närheten, men inte tiotals mil eller så. Stämmer det?
De har även range service vid platser som saknar närhet till Service Center. Det kan dels vara mer tillfällig över någon vecka eller mer eller så kan det vara mer permanent, tex inför öppning av nytt Service Center.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av Fredrik j »

Vad kostar det att få hjälp av en ranger om det inte är ett garantiärende? Är det en del av serviceorganisationen som ligger som overhead-kostnad eller debiterar man ”framkörningskostnad”?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Låter extremt smidigt. Vilken operationsradie har Tesla rangers egentligen? Jag har för mig att de bara åker ut till kunder som ändå bor hyfsat i närheten, men inte tiotals mil eller så. Stämmer det?
De är bokningsbara i Lidköping i alla fall, men jag har en känsla av att de lättare bokar av och hänvisar till SC här. Har sett att rangers bytt strålkastare både i GBG och Stockholmsområdet, men här hänvisade de till att ljusinställning krävdes. Som att någon gjorde ljusinställning hos Tesla... :-)
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Låter extremt smidigt. Vilken operationsradie har Tesla rangers egentligen? Jag har för mig att de bara åker ut till kunder som ändå bor hyfsat i närheten, men inte tiotals mil eller så. Stämmer det?
De har även range service vid platser som saknar närhet till Service Center. Det kan dels vara mer tillfällig över någon vecka eller mer eller så kan det vara mer permanent, tex inför öppning av nytt Service Center.
Ok. Men om jag skulle köpa en Tesla idag kan jag fortfarande inte utgå ifrån att jag alltid har tillgång till service tack vare rangerservice. Det var lite det min fråga syftar till. Även om det alltså teoretiskt finns en möjlighet att de ibland kan skicka en ranger till avlägsna platser så är det ingenting man kan räkna med. Om jag fattat det rätt nu.
Klintan skrev:
De är bokningsbara i Lidköping i alla fall, men jag har en känsla av att de lättare bokar av och hänvisar till SC här. Har sett att rangers bytt strålkastare både i GBG och Stockholmsområdet, men här hänvisade de till att ljusinställning krävdes. Som att någon gjorde ljusinställning hos Tesla... :-)
De åker väl lika ogärna upp hit som jag inte vill åka ner dit. Begripligt. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Vad kostar det att få hjälp av en ranger om det inte är ett garantiärende? Är det en del av serviceorganisationen som ligger som overhead-kostnad eller debiterar man ”framkörningskostnad”?
Jag har bara använt ranger en gång (byte av 12V-batteriet), men då var iaf kostnaden samma som på SC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Låter extremt smidigt. Vilken operationsradie har Tesla rangers egentligen? Jag har för mig att de bara åker ut till kunder som ändå bor hyfsat i närheten, men inte tiotals mil eller så. Stämmer det?
De har även range service vid platser som saknar närhet till Service Center. Det kan dels vara mer tillfällig över någon vecka eller mer eller så kan det vara mer permanent, tex inför öppning av nytt Service Center.
Ok. Men om jag skulle köpa en Tesla idag kan jag fortfarande inte utgå ifrån att jag alltid har tillgång till service tack vare rangerservice. Det var lite det min fråga syftar till. Även om det alltså teoretiskt finns en möjlighet att de ibland kan skicka en ranger till avlägsna platser så är det ingenting man kan räkna med. Om jag fattat det rätt nu.
Avståndet till service har minskat med tiden och lär fortsätta att minska. Vet att tekniker varit på besök i Kalmar vid flera tillfällen för att åtgärda serviceärenden och jag tror de kommer hit då och då. Det är dock inte konstant Mobile Service här i Kalmar ännu vad jag känner till, kan inte kolla eftersom jag har ett servicetillfälle bokat nu. Avståndet för service har dock minskat rejält sedan jag beställde min bil. Tesla har även kört hit min bil från Göteborg efter att jag lämnat den där för ett längre ärende. Han körde tillbaka med loanern som jag hade kört under tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Avståndet för service har dock minskat rejält sedan jag beställde min bil. Tesla har även kört hit min bil från Göteborg efter att jag lämnat den där för ett längre ärende. Han körde tillbaka med loanern som jag hade kört under tiden.
Min bil har också en gång blivit avhämtad. Men det var nog ett undantag. Jag hade precis hämtat ut den från SC dagen innan, den var knappt hemma så gick den sönder igen. Då blev jag lite smått förbannad och Tesla förbarmade sig att hämta bilen hemma hos mig. Vid den tiden gick det att ringa till SC direkt. Det var såklart supersmidigt. Så vill man ju helst alltid ha det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av LarsL »

Jag fick erbjudande om ranger när min bakruta sprack men då tänkte jag att det ska väl inte jag utnyttja som bor nära service. Då tänkte jag att det mest var till för dem som bor långt bort och har svårt att ta sig till SC. En ranger kan ju lägga in en rutt så att den inte behöver åka till Skövde för bara en och kan ta Skara och Lidköping samtidigt.
(Jag hade heller ingen bra plats på jobbet och osäker om man är där eller hemma också.)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7069
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Jag fick erbjudande om ranger när min bakruta sprack men då tänkte jag att det ska väl inte jag utnyttja som bor nära service. Då tänkte jag att det mest var till för dem som bor långt bort och har svårt att ta sig till SC.
Det är nog iofs inte bara bra för kunden med ranger, genom att utföra enklare åtgärder på plats hos kunden så spar man utrymme i SC för större åtgärder.

I Segeltorp brukar det iaf vara väldigt trångt i hallen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Vad kostar det att få hjälp av en ranger om det inte är ett garantiärende? Är det en del av serviceorganisationen som ligger som overhead-kostnad eller debiterar man ”framkörningskostnad”?
Jag har bara använt ranger en gång (byte av 12V-batteriet), men då var iaf kostnaden samma som på SC.

/fth
Gott! :D

Bra att veta för framtiden att denna service finns utan att vara dyrare. Gillar den typen av nytänk i bilbranschen (även Tesla är långt ifrån bra på andra saker runt byggkvalitet och service). Hoppas fler biltillverkare anammar konceptet. Känns helt rätt i den fokus på mobilitet och nya tjänster som trendar allmänt.

Speciellt bra i en Corona-värld där man inte vill besöka verkstäder och andra samlingsplatser i onödan, och där många dessutom jobbar hemifrån. Bra koncept av Tesla, och hoppas de fortsätter med tjänsten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas hantering av befintliga kunder - magisk

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
fth skrev:
Fredrik j skrev:
Vad kostar det att få hjälp av en ranger om det inte är ett garantiärende? Är det en del av serviceorganisationen som ligger som overhead-kostnad eller debiterar man ”framkörningskostnad”?
Jag har bara använt ranger en gång (byte av 12V-batteriet), men då var iaf kostnaden samma som på SC.

/fth
Gott! :D

Bra att veta för framtiden att denna service finns utan att vara dyrare. Gillar den typen av nytänk i bilbranschen (även Tesla är långt ifrån bra på andra saker runt byggkvalitet och service). Hoppas fler biltillverkare anammar konceptet. Känns helt rätt i den fokus på mobilitet och nya tjänster som trendar allmänt.

Speciellt bra i en Corona-värld där man inte vill besöka verkstäder och andra samlingsplatser i onödan, och där många dessutom jobbar hemifrån. Bra koncept av Tesla, och hoppas de fortsätter med tjänsten.
Ja det är en smidig lösning. Man kan ju tänka sig att rangers finns på större laddstationer under högsäsong.
Tänker som man kan laga stenskott i ett tält på Ikeas parkering och skifta till vinterdäck på Biltemas parkering på torp i Uddevalla. Tesla har ju naturliga platser för den här typen av service.
Skriv svar