Tesla kört in i väggen i Europa?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
Sorry, men din förklaring kändes lite krystad. ;)
Krystad? Det är ett faktum att det krävs volym om man inte har extrema marginaler. Sverige är en pyttemarknad rent volymmässigt och geografiskt extremt utspritt. Transport, lokal och personalomkostnader är inte direkt låga. Dvs det är dyrt för dem att vara här. Vi skall nog vara glada att Tesla överhuvudtaget gör sig besväret att sälja bilar här i nuläget, det finns många marknader som de valt att inte etablera sig i pga detta.
Förhoppningsvis kommer volymerna att gå upp rejält iom Model Y, som troligen passar detta kombi och SUV-älskande landet bättre.
Detta stämmer ju inte alls.

Sverige är en pyttemarknad totalt sett, men gällande elbilar så är vi topp 10 i världen i absoluta tal. Det är såklart självklart för Tesla att ha närvaro här. Tesla har ju närvaro på mängder av avsevärt mindre elbils-marknader.
Du råkar inte inkludera plugin-hybrider nu?
Visst har dom etablerat sig på mindre marknader, men det är inte sällan sådana där just avstånden är kortare, lokal och personalomkostnader är lägre, etc.
Men många av dem lönar sig nog knappast i nuläget, de etablerar sig för de har förhoppningar om att växa såklart.
Inkluderar man phevs så ligger Sverige ännu högre, men vi är runt 10e platsen på rena BEVs. Sydkorea har väl gått om nu och det är jämnt med tex Italien och Belgien.

Men Tesla är verksamt på typ 40 marknader, så givetvis är Sverige en självklarhet. Än mer så eftersom man ändå hade fått bygga SUC här för att hålla norrmännen nöjda...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Legato »

MarkusL skrev:
Gustafsson skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg

Visa gärna källa på att dom kan sänka MY till 400 000 kr(och fortfarande göra vinster), inte ett youtubeklipp med någon fanboy utan officiella uppgifter från Tesla.
Känns som att vinsterna borde se helt annorlunda ut än vad dom gör om det stämmer som du säger att dom ligger på dessa vinstmarginaler.
Sådan källa finns väl inte? Tesla går knappast ut med det. Men med tanke på de extrema investeringar man gör måste ju marginalerna på bilarna vara väldigt stora.
Det är för mycket ingetjörer här på forumet som har svårt att skilja utgifter från kostnader. :D Deg till utgifterna får väl Tesla främst från att ge ut aktier.
Ett större problem är den utbredda villfarelsen att investeringar dras av som kostnader up-front när tex en fabrik i själva verket skrivs av över 20-30 år (och maskinerna över ca 10 år). Totala avskrivningar ökade bara marginellt från 2019->2020.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Peter Andersson »

Blir intressant att se hur mycket Tesla sänker priset på MY när den väl börjar tillverkas i Berlin.

I Kina gjorde en 30% prissänkning att MY säljer som smör i solsken.
NIO is seeing a sharp drop in sales in China as sales of Tesla Model Y began in January at highly competitive prices. The California-based manufacturer, which has a plant in Shanghai, continues to command much of the local attention in China with its very popular new crossover model.

NIO reported it delivered 5,578 units in February in China, down from 7,225 units in January. This reflects a 22.8% decline--and a direct reaction to the Giga Shanghai-made Model Y market entry. At the beginning of the year, Tesla slashed the price of its SUV by 30 percent on its website, spurring an explosion in demand. Tesla Model Y Long Range costs RMB 339,000, while NIO's EC6 starts from RMB 368,000.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-in-china
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Va? I Norge säljer man ju knappt avgasbilar alls längre. Majoriteten är rena BEV.
En XC60 med trött dieselstånka på 190hk kostar 100k mer än en Model 3 Performance. Inte konstigt att folk väljer el då. :lol:
54,3% BEV. Så visst köper norrmännen en och annan trött dieselstånka. Trots kostnaderna.
Resten är (plugin)hybrider. "Rena" avgasbilar är enstaka procent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Va? I Norge säljer man ju knappt avgasbilar alls längre. Majoriteten är rena BEV.
En XC60 med trött dieselstånka på 190hk kostar 100k mer än en Model 3 Performance. Inte konstigt att folk väljer el då. :lol:
54,3% BEV. Så visst köper norrmännen en och annan trött dieselstånka. Trots kostnaderna.
Resten är (plugin)hybrider. "Rena" avgasbilar är enstaka procent.
Så nu räknar du hybrider som elbilar? :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Va? I Norge säljer man ju knappt avgasbilar alls längre. Majoriteten är rena BEV.
En XC60 med trött dieselstånka på 190hk kostar 100k mer än en Model 3 Performance. Inte konstigt att folk väljer el då. :lol:
54,3% BEV. Så visst köper norrmännen en och annan trött dieselstånka. Trots kostnaderna.
Resten är (plugin)hybrider. "Rena" avgasbilar är enstaka procent.
Så nu räknar du hybrider som elbilar? :lol:
Nej.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Va? I Norge säljer man ju knappt avgasbilar alls längre. Majoriteten är rena BEV.
En XC60 med trött dieselstånka på 190hk kostar 100k mer än en Model 3 Performance. Inte konstigt att folk väljer el då. :lol:
54,3% BEV. Så visst köper norrmännen en och annan trött dieselstånka. Trots kostnaderna.
Resten är (plugin)hybrider. "Rena" avgasbilar är enstaka procent.
8% diesel. 11000 bilar får jag det till.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
MarkusL skrev:
Det är för mycket ingetjörer här på forumet som har svårt att skilja utgifter från kostnader. :D Deg till utgifterna får väl Tesla främst från att ge ut aktier.
Ett större problem är den utbredda villfarelsen att investeringar dras av som kostnader up-front när tex en fabrik i själva verket skrivs av över 20-30 år (och maskinerna över ca 10 år). Totala avskrivningar ökade bara marginellt från 2019->2020.
Pengar från resningar har mest förstärkt kassan hittils. Expansion bekostas med lån och kassaflöde.

Även om investeringar i ökad produktionskapacitet avskrivs över längre tid så höjs risken vid större investeringar. Eftersom Tesla ökar produktionen snabbt måste man även se till att alla underleverantörer ökar i samma hastighet och att produktionen fungerar. Om en leverantör inte förmår levera eller att produktionen ligger nere pga problem så riskerar Tesla att ha kostnaden för ökad produktion utan det resulterande kassaflödet. Man hade stora problem med det under våren 2018 tex. Med två nya gigantiska fabriker som ska börja producera samtidigt med mängder av ny teknik är risken skyhög och därför har man förstärkt kassan flera gånger senaste året.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
MarkusL skrev:
Det är för mycket ingetjörer här på forumet som har svårt att skilja utgifter från kostnader. :D Deg till utgifterna får väl Tesla främst från att ge ut aktier.
Ett större problem är den utbredda villfarelsen att investeringar dras av som kostnader up-front när tex en fabrik i själva verket skrivs av över 20-30 år (och maskinerna över ca 10 år). Totala avskrivningar ökade bara marginellt från 2019->2020.
Pengar från resningar har mest förstärkt kassan hittils. Expansion bekostas med lån och kassaflöde.

Även om investeringar i ökad produktionskapacitet avskrivs över längre tid så höjs risken vid större investeringar. Eftersom Tesla ökar produktionen snabbt måste man även se till att alla underleverantörer ökar i samma hastighet och att produktionen fungerar. Om en leverantör inte förmår levera eller att produktionen ligger nere pga problem så riskerar Tesla att ha kostnaden för ökad produktion utan det resulterande kassaflödet. Man hade stora problem med det under våren 2018 tex. Med två nya gigantiska fabriker som ska börja producera samtidigt med mängder av ny teknik är risken skyhög och därför har man förstärkt kassan flera gånger senaste året.
Lite oklart vad det är du svarar på.

Min poäng är att många tycker det är jättefascinerande att man kan göra vinst trots stora investeringar. Det verkar vara väldigt många som inte förstår hur investeringar i exempelvis fabriker bokförs. Tesla använder dessutom linjär avskrivning, dvs en fabrik som byggs "idag" påverkar resultatet precis lika mycket 2022 som 2030.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av MarkusL »

Legato skrev:
MarkusL skrev:
Gustafsson skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg

Visa gärna källa på att dom kan sänka MY till 400 000 kr(och fortfarande göra vinster), inte ett youtubeklipp med någon fanboy utan officiella uppgifter från Tesla.
Känns som att vinsterna borde se helt annorlunda ut än vad dom gör om det stämmer som du säger att dom ligger på dessa vinstmarginaler.
Sådan källa finns väl inte? Tesla går knappast ut med det. Men med tanke på de extrema investeringar man gör måste ju marginalerna på bilarna vara väldigt stora.
Det är för mycket ingetjörer här på forumet som har svårt att skilja utgifter från kostnader. :D Deg till utgifterna får väl Tesla främst från att ge ut aktier.
Ett större problem är den utbredda villfarelsen att investeringar dras av som kostnader up-front när tex en fabrik i själva verket skrivs av över 20-30 år (och maskinerna över ca 10 år). Totala avskrivningar ökade bara marginellt från 2019->2020.
Det var ju det jag menade, många verkar tro att det är fantastiskt av Tesla att göra vinst trots att de bygger flera nya fabriker, som om byggnadskostnaden skulle gå direkt från bruttovinsten.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Jordad skrev:
Legato skrev:
MarkusL skrev:
Det är för mycket ingetjörer här på forumet som har svårt att skilja utgifter från kostnader. :D Deg till utgifterna får väl Tesla främst från att ge ut aktier.
Ett större problem är den utbredda villfarelsen att investeringar dras av som kostnader up-front när tex en fabrik i själva verket skrivs av över 20-30 år (och maskinerna över ca 10 år). Totala avskrivningar ökade bara marginellt från 2019->2020.
Pengar från resningar har mest förstärkt kassan hittils. Expansion bekostas med lån och kassaflöde.

Även om investeringar i ökad produktionskapacitet avskrivs över längre tid så höjs risken vid större investeringar. Eftersom Tesla ökar produktionen snabbt måste man även se till att alla underleverantörer ökar i samma hastighet och att produktionen fungerar. Om en leverantör inte förmår levera eller att produktionen ligger nere pga problem så riskerar Tesla att ha kostnaden för ökad produktion utan det resulterande kassaflödet. Man hade stora problem med det under våren 2018 tex. Med två nya gigantiska fabriker som ska börja producera samtidigt med mängder av ny teknik är risken skyhög och därför har man förstärkt kassan flera gånger senaste året.
Lite oklart vad det är du svarar på.

Min poäng är att många tycker det är jättefascinerande att man kan göra vinst trots stora investeringar. Det verkar vara väldigt många som inte förstår hur investeringar i exempelvis fabriker bokförs. Tesla använder dessutom linjär avskrivning, dvs en fabrik som byggs "idag" påverkar resultatet precis lika mycket 2022 som 2030.
Ja, jag ville bara förtydliga att Tesla inte har rest för att betala utgifter nu. Man har rest för att kunna betala utgifter om det värsta skulle hända. Tesla går trots allt med vinst nu och kan finansiera expansionen. Den stora kassan sänker bara risken.

Expansion är inte heller gratis trots avskrivning. Tesla som expanderar så snabbt har alltid kostnad för högre produktion än den man har fått inkomster ifrån. Därför är det trots allt lite imponerande att Tesla går med vinst.
Skriv svar