Tesla kört in i väggen i Europa?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av tobiaslej »

vad finns det för förklaringar till det här?
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/t ... -i-europa/
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Klintan »

tobiaslej skrev:
vad finns det för förklaringar till det här?
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/t ... -i-europa/
Tesla levererar aldrig några bilar under första månaden i ett kvartal.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Remuz »

Jag tror inte det är smart att försöka dra slutsatser av en månad. Intressantare med tex Q1. Tesla trycker ju ut bilar i Europa mest i slutet av kvartal...
P85D svart/svart med gratis SuC
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Peter Andersson »

tobiaslej skrev:
vad finns det för förklaringar till det här?
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/t ... -i-europa/
1. MS och MX beställarna får sin bil först i september
2. MY kommer först andra halvåret

Så första halvåret kommer bli kass.
Andra halvåret blir kanon.

Intressant är hur Tesla ser på M3. Jag gissar på en rejäl prissänkning. Men det kommer ske först som man tycker att det börjar gå trögt att sälja bilar M3. Som tur är finns det stort utrymme att sänka priset eftersom den är billig att tillverka.

Kul att åtminstone Kia/Hyundai vaknat och kommer med värdigt motstånd.

VW får man hoppas kommer i höst med bilar med 4wd, 170 kW laddning och en programvara som fungerar.

För övriga så känns det inte som de är riktigt på banan än.

Ioniq 5 kan mycket väl bli årets elbil!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av mati »

Rimligen borde väl Teslas marknadsandel sjunka när allt fler tillverkare lanserar elbilar. Jag ser inget konstigt med det. Men att kalla det för att köra in i väggen är såklart bara clickbajs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av vigge50 »

Väldigt enkelt, Tesla börjar varje kvartal med att producera bilar för Europa i USA för att sen senaste under kvartalet fokusera på den amerikanska marknaden. Detta gör att en stor majoritet av bilarna levereras i slutet av kvartalet och när ett kvartal är slut så finns det väldigt få bilar som väntar på leverans. Så låt oss vänta tills vi har siffror för mars innan vi drar några slutsatser om Teslas leveranser.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av LarsL »

Klickbete!!! De drar alltså hela växeln på januari månad, vilket kräver momentet hos en elmotor ;). Men får man med Tesla och nergång i samma mening så är ju klickbetet hemma.

Sen tror jag alldeles säkert att Tesla inte kommer ha några 30-40% av bilmarknaden utan kanske landa på 10%. Men med 10% skulle de ändå vara en av världens största bilproducenter.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Erxon »

Kan inte den som lägger upp ett inlägg som detta även kopiera in texten också?

Då slipper man klicka på länken och generera mer klick till klickjägarna.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av d3marcus »

Att utgå från en månad är oseriöst men tittar vi på helåret 2020 så mer än halverades Teslas marknadsandel i Europa. Inte konstigt då många nya konkurrenskraftiga modeller släppts från andra tillverkare. Mer intressant är att Tesla i absoluta tal backade i försäljning i Europa med 10% 2020 samtidigt som BEV-marknaden ökade med 123%.

Tesla har fortfarande inga lager att tala om så produktionen verkar styras mot omogna marknader där konkurrensen är lägre. Tids nog lär vi se prissänkningar i Sverige (Tesla backade 25% i absoluta tal 2020) när det visar sig att det inte var särskilt svårt för fossilbilstillverkarna att få fram konkurrenskraftiga elbilar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte det påverkar Teslas existens alls, men har säkert stor inverkan på aktiekursen.
Gissar att kina kompenserar globalt för nedgång i Fremont. Det som blir spännande är ju hur de nya produktionslinorna presterar och de har ju inte kommit igång än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av 12man »

En minskning med några 100 enheter I Europa (är Norge med?) är lätt förklarat med i princip 0 leveranser av S/X, bara i Sverige minus 97 st.

Clickbait är det
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg
Det räcker inte att gå med vinst på en bil, man bör gå med vinst på hela företaget med alla omkostnader och kostnader för utveckling. Kollar vi på deras senaste resultat så hade de 2020 en vinstmarginal på bilförsäljningen på 25,6% men kollar vi på hela företaget så hade de en vinstmarginal på 6,3%. Om Model Y är blir deras mest sålda modell och försäljningen av Model 3 sjunker så kan de knappast sänkta priset på Model Y med 25% och fortfarande gå med vinst. Någonstans ska de betala alla omkostnader som finns när du driver ett så stort företag.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg

Visa gärna källa på att dom kan sänka MY till 400 000 kr(och fortfarande göra vinster), inte ett youtubeklipp med någon fanboy utan officiella uppgifter från Tesla.
Känns som att vinsterna borde se helt annorlunda ut än vad dom gör om det stämmer som du säger att dom ligger på dessa vinstmarginaler.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Gustafsson »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg

Visa gärna källa på att dom kan sänka MY till 400 000 kr(och fortfarande göra vinster), inte ett youtubeklipp med någon fanboy utan officiella uppgifter från Tesla.
Känns som att vinsterna borde se helt annorlunda ut än vad dom gör om det stämmer som du säger att dom ligger på dessa vinstmarginaler.
Sådan källa finns väl inte? Tesla går knappast ut med det. Men med tanke på de extrema investeringar man gör måste ju marginalerna på bilarna vara väldigt stora.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av backe »

Gustafsson skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg

Visa gärna källa på att dom kan sänka MY till 400 000 kr(och fortfarande göra vinster), inte ett youtubeklipp med någon fanboy utan officiella uppgifter från Tesla.
Känns som att vinsterna borde se helt annorlunda ut än vad dom gör om det stämmer som du säger att dom ligger på dessa vinstmarginaler.
Sådan källa finns väl inte? Tesla går knappast ut med det. Men med tanke på de extrema investeringar man gör måste ju marginalerna på bilarna vara väldigt stora.

Så en gissning alltså.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av mickeisol »

Jo nog kan Tesla sälja bilarna billigare, men det nog först när texas och berlin är uppe och snurrar.
Dvs när dom har mera volym att fördela kostnaderna på.
Sen att bara sänka en bilmodell med 25% är nog pedagogiskt hopplöst.
Bättre är nog då att erbjuda en helt ny modell billigare (som också har hintats om ).

Sen är ju frågan hur länge tesla ska köra sin expansion och bränna (investera) pengar på det.
Att kunna erbjuda en billig/prisvärd bil och samtidigt kunna matcha med tillverkningskapacitet är nog hela grejen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Gustafsson »

backe skrev:
Gustafsson skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg

Visa gärna källa på att dom kan sänka MY till 400 000 kr(och fortfarande göra vinster), inte ett youtubeklipp med någon fanboy utan officiella uppgifter från Tesla.
Känns som att vinsterna borde se helt annorlunda ut än vad dom gör om det stämmer som du säger att dom ligger på dessa vinstmarginaler.
Sådan källa finns väl inte? Tesla går knappast ut med det. Men med tanke på de extrema investeringar man gör måste ju marginalerna på bilarna vara väldigt stora.

Så en gissning alltså.
Absolut! Utifrån att de redovisat vinst trots nystart av fabriker som ännu inte producerar. Men det är väl sånt analytikerna försöker gissa mellan de öppna redovisningarna som Tesla ger. Inte ens proffsen har dock haft så värst många rätt. Min poäng var bara att man kan gissa saker, men det är svårt att veta.
Även välunderbyggda prognoser är ju gissningar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Klickbete!!! De drar alltså hela växeln på januari månad, vilket kräver momentet hos en elmotor ;). Men får man med Tesla och nergång i samma mening så är ju klickbetet hemma.
Håller med, det är ungefär samma klass som detta från samma sida:
Tre av fyra får lämna Teslas batterifabrik
https://www.dagensps.se/it-innovation/t ... erifabrik/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av backe »

Gustafsson skrev:
Absolut! Utifrån att de redovisat vinst trots nystart av fabriker som ännu inte producerar. Men det är väl sånt analytikerna försöker gissa mellan de öppna redovisningarna som Tesla ger. Inte ens proffsen har dock haft så värst många rätt. Min poäng var bara att man kan gissa saker, men det är svårt att veta.
Även välunderbyggda prognoser är ju gissningar...
Även välunderbyggda prognoser är ju gissningar.
Det går att kalla det en gissning, men om du har kollat på allt data och kan presentera och visa på hur du kommit fram till ditt resultat så är det trots allt en prognos, sen kan den vara bra eller dåligt utförd såklart.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill
Att slänga ur sig olika siffror och skriva i faktiska termer att man kan sänka priset x kr om man vill utan att visa på något resonemang, det är vad jag kallar att gissa.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av [JM] »

d3marcus skrev:
Att utgå från en månad är oseriöst men tittar vi på helåret 2020 så mer än halverades Teslas marknadsandel i Europa. Inte konstigt då många nya konkurrenskraftiga modeller släppts från andra tillverkare. Mer intressant är att Tesla i absoluta tal backade i försäljning i Europa med 10% 2020 samtidigt som BEV-marknaden ökade med 123%.

Tesla har fortfarande inga lager att tala om så produktionen verkar styras mot omogna marknader där konkurrensen är lägre. Tids nog lär vi se prissänkningar i Sverige (Tesla backade 25% i absoluta tal 2020) när det visar sig att det inte var särskilt svårt för fossilbilstillverkarna att få fram konkurrenskraftiga elbilar.
Frågan är väl bara om dom går med vinst på dom konkurrenskraftiga elbilarna.
VW kan ju i princip sälja sina elbilar med 0% vinst bara för att slippa böter i EU.
Märkligt att alla ifrågasätter Teslas marginaler på sina bilar men ingen ifrågasätter övriga tillverkares marginaler....
Det handlar inte om vem som säljer mest elbilar i EU.
Man måste titta på hela planetens försäljning.
Hur många ID3/4, Etron, EQC osv har de övriga sålt i USA tex??? Noll....
Varför då? Jo för att sälja allt dom kan i EU för att slippa böter. Så om alla jämför försäljningsdata i USA så blir resultatet ett helt annat.
Varför säljer inte Tesla Model Y i EU?? Jo därför att dom tjänar mer på att sälja alla dom kan producera på hemmaplan.
Hur kan det komma sig att ID3 tog förstaplats på levererade bilar Q3/4? Kan det vara så att VW har producerat massor med ID3 sen 2019 som stått parkerade i väntan på ny SW och sen kan man vräka ut massor av förbeställa bilar på en gång..

Alla jämförelser månad mot månad eller marknad mot marknad haltar. Sen att massmedia inte fattat detta eller har en agenda bakom sina så kallade rapporter är ju bara tragiskt.
Detta är precis samma sak som vi gnäller på motorjournalister som har noll koll på hur man ska recencera/testa en elbil.

Det är bara att inse fakta. Nyheter är alltid/ofta vinklade åt ena eller andra hållet..
Vi har ju en aktuell tråd på forumet jist nu som handlar om hur låg sanningshalten är i nyheter (generellt).
Varför skulle detta kontroversiella ämne vara bättre?
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av d3marcus »

[JM] skrev:
d3marcus skrev:
Att utgå från en månad är oseriöst men tittar vi på helåret 2020 så mer än halverades Teslas marknadsandel i Europa. Inte konstigt då många nya konkurrenskraftiga modeller släppts från andra tillverkare. Mer intressant är att Tesla i absoluta tal backade i försäljning i Europa med 10% 2020 samtidigt som BEV-marknaden ökade med 123%.

Tesla har fortfarande inga lager att tala om så produktionen verkar styras mot omogna marknader där konkurrensen är lägre. Tids nog lär vi se prissänkningar i Sverige (Tesla backade 25% i absoluta tal 2020) när det visar sig att det inte var särskilt svårt för fossilbilstillverkarna att få fram konkurrenskraftiga elbilar.
Frågan är väl bara om dom går med vinst på dom konkurrenskraftiga elbilarna.
VW kan ju i princip sälja sina elbilar med 0% vinst bara för att slippa böter i EU.
Märkligt att alla ifrågasätter Teslas marginaler på sina bilar men ingen ifrågasätter övriga tillverkares marginaler....
Det handlar inte om vem som säljer mest elbilar i EU.
Man måste titta på hela planetens försäljning.
Hur många ID3/4, Etron, EQC osv har de övriga sålt i USA tex??? Noll....
Varför då? Jo för att sälja allt dom kan i EU för att slippa böter. Så om alla jämför försäljningsdata i USA så blir resultatet ett helt annat.
Varför säljer inte Tesla Model Y i EU?? Jo därför att dom tjänar mer på att sälja alla dom kan producera på hemmaplan.
Hur kan det komma sig att ID3 tog förstaplats på levererade bilar Q3/4? Kan det vara så att VW har producerat massor med ID3 sen 2019 som stått parkerade i väntan på ny SW och sen kan man vräka ut massor av förbeställa bilar på en gång..

Alla jämförelser månad mot månad eller marknad mot marknad haltar. Sen att massmedia inte fattat detta eller har en agenda bakom sina så kallade rapporter är ju bara tragiskt.
Detta är precis samma sak som vi gnäller på motorjournalister som har noll koll på hur man ska recencera/testa en elbil.

Det är bara att inse fakta. Nyheter är alltid/ofta vinklade åt ena eller andra hållet..
Vi har ju en aktuell tråd på forumet jist nu som handlar om hur låg sanningshalten är i nyheter (generellt).
Varför skulle detta kontroversiella ämne vara bättre?
USA är dock en liten, omogen elbilsmarknad (bara en tredjedel av Europa). Ang. vinstmarginaler så ligger Tesla i nivå med traditionella biltillverkare senaste året efter 17 år av förluster. Dock så expanderar Tesla kraftigt. Skall bli spännande att se vilka marginaler Tesla kan hålla framöver med kraftigt hårdnande konkurrens. Är tämligen säker på att det kommer prissänkningar på mogna marknader.
Användarvisningsbild
Ebenezum
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 feb 2018 13:30

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av Ebenezum »

Jag tror att Tesla får skärpa till sig lite framöver på en rad punkter. Det är ingen tvekan om att de är top notch när det gäller teknik på drivlinan och framförallt laddnätverket, ingen annan är i närheten där.
Trots detta så är jag nu när jag börjar titta på ersättare till min Modell S 2018 mest sugen på en Ioniq 5. Modell Y borde vara det självklara valet för mig men det är det inte på grund av att Elon i mitt tycke har glömt bort föraren i sin iver att skapa sin robotaxiflotta.
Visserligen tänker han helt rätt när han satsar på infotainment så att man ska kunna chillaxa och kolla netflix när bilen kör en dit man ska men som det är nu så tror jag inte detta tilltalar mer än en ganska begränsad skara tekniknördar och teslafans.
Det stora flertalet bilköpare är inte där ännu, inte jag heller uppenbarligen. FSD i Sverige eller Europa för den delen tror jag är långt borta. Vi har lagstiftningen som kommer vara en tung koloss att få ordning på och inte minst har vi ett icke kaliforniskt väder.
Som det är nu har Tesla inte ens lyckats ordna en fungerande regnsensor, det må låta gnälligt att slå ner på en sån skitsak men i praktiken är det bedrövligt dåligt.

Så när jag väger en Modell Y mot en Ioniq 5 så ser jag flera stora plus för Ioniq.

-Riktiga dörrar med karm
-Troligen rejälare fästen för takräcke
-"Normala" spakar bakom ratten så man själv enkelt kan manövrera torkare och blinkers samt om bilen ska framåt eller bakåt. (ok, de två senare gäller bara nya Modell S just nu)
-V2L

Bara det att Tesla slaktar förarinputen är en dealbreaker för mig, det finns en anledning till att ratten på i princip alla bilar är rund, att blinkersspaken sitter där den sitter och likaså att det finns en spak för att manövrera torkarna utan att behöva flytta blicken från vägen.
Det kallas evolution, 120-130 års bilevolution.

Elon vill få till en revolution och jag är helt med på det men då vill jag ha en färdig produkt och inte behöva leva med att vara testpilot för en betaprodukt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av 12man »

Tesla har kört in i väggen i NL -27k, No -10k, Swe -1,2k, Europa -11517st.

Så Europa inte så mycket, Norge var ganska "saturated" med teslor, och alla gamla tillverkare satsade stenhårt där.

Siffror NL var väl någon skatteregel där?
2018 8589
2019 30943
2020 3518
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla kört in i väggen i Europa?

Inlägg av NiklasTesla »

vigge50 skrev:
Väldigt enkelt, Tesla börjar varje kvartal med att producera bilar för Europa i USA för att sen senaste under kvartalet fokusera på den amerikanska marknaden. Detta gör att en stor majoritet av bilarna levereras i slutet av kvartalet och när ett kvartal är slut så finns det väldigt få bilar som väntar på leverans. Så låt oss vänta tills vi har siffror för mars innan vi drar några slutsatser om Teslas leveranser.
Precis! Första jag tänkte när jag läste artikeln att det var dålig research bakom artikeln.

Tesla är väldigt fokuserad på leveranser i slutet av varje kvartal (speciellt i Europa pga tillverkning i USA i början av kvartalet sedan skeppas och levereras det mesta till sista månaden av kvartalet) så statistiken för leveranser i mars (för hela Q1) är det som är intressant.

Alltså nej, Tesla har inte kört in i väggen i Europa!
Skriv svar