Oberoende verkstäder får tillgång till Tesla-programvara

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Oberoende verkstäder får tillgång till Tesla-programvara

Inlägg av Zalman3 »

Kan fler bilverkstäder serva Tesla bilar nu?
Oberoende verkstäder får tillgång till Tesla-programvara - men tycker att priset är för högt.

Som centralföreningen för den tyska bilindustrin (ZDK) meddelade i februari, har Tesla svarat på ett klagomål från föreningen till EU-kommissionen om begränsad tillgång till underhålls- och diagnostikalternativ. Enligt ZDK var det tidigare inte möjligt för oberoende verkstäder att använda diagnostik för Tesla-fordon, vilket nu har förändrats.

Programmering av modell S med omvägar
Detta bekräftas av Jürgen Zimmermann från Autoteile Zimmermann, som som operatör av den oberoende verkstaden nära München specialiserar sig på Tesla-fordon. Enligt honom hade han länge haft tillgång till Teslas servicebulletiner och underhållsinformation för en årsavgift på 3000 euro , men inte till diagnosverktygen. Verktygslådan som Tesla erbjuder för certifierade workshops kan inte användas eftersom tillhörande autentiseringar känner igen när den används externt.

Enligt Zimmermann gjorde detta det omöjligt att genomföra en genomgångsdiagnos och att ställa in variantkonfigurationer. Dessa är alltid nödvändiga när komponenter, till exempel drivenhet eller laddningsteknik, byts ut eller byts ut mot något annat än originalversionen (serie). Som ett exempel citerar Zimmermann eftermontering av en dubbelladdare i tidig modell S. Detta var endast möjligt indirekt på grund av Teslas begränsade tillgång till konfigurationsalternativ.

Som Zimmermann rapporterar måste Model S MCU1-systemet vara rotat, vilket betyder "omprogrammerad". Detta gav verkstaden tillgång till programvaran, men inte via den väg som Tesla själv använde. I verkligheten kan detta genomföras utan problem, men det innebär ytterligare några steg och försvåras därför av Tesla, säger Zimmermann. ZDK: s klagomål riktades tydligen mot dessa begränsningar. Godkännandet är viktigt för nyare modeller från Tesla, för för modeller med MCU2 är den väg som han beskrev inte längre möjlig, förklarar Zimmermann. Här är hela operativsystemet krypterat och oberoende verkstäder är låsta.

Tesla tar ut upp till 125 euro / timme
Tack vare klagomålet och reaktionen från Tesla har detta problem nu lösts, enligt ZDK, och oberoende verkstäder får tillgång till diagnos och inställningsalternativ mot en avgift. Men , är föreningen fortfarande besväras av mängden av dessa avgifter på upp till 125 euro per timme. Han vill också presentera detta för EU-kommissionen för att åstadkomma en förbättring, tillkännagav ZDK
https://teslamag.de/news/freie-werkstae ... hoch-34584
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Oberoende verkstäder får tillgång till Tesla-programvara

Inlägg av martinot »

Dåligt av Tesla att inte stödja oberoende verkstäder. Detta är klar nackdel med Tesla, speciellt som deras egna verkstäder har så begränsad kapacitet och möjlighet att kommunicera med kunder. Ingen bra kombination (även om det brukar lösa sig i slutändan).

Har själv tur att ha nära till SC (15-18 minUTER bort), men för de som bor i Norrland och andra ställen i Sverige med långt till SC, så hade oberoende verkstäder kunnat gynna försäljning av Teslor i dessa områden.

Misstänker att Teslas policy att motarbeta oberoende verkstäder kan vara lite kontraproduktivt, då en del som tvekar kring Tesla gör det just för potentiellt krångel med deras SC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar