Watercircles kommer garanterat höja premien med tiden när datan kommer in. Har också bytt dit men med deras förmånliga självriskreducering och de höga självriskerna på Teslas VSG kommer det garanterat inte hålla i längden.Kriper skrev:Insure my Tesla (Trygg Hansa) vill ha 1651 lusidorer varje månad för att helförsäkra vår bil. Watercircles tar 850 spänn. Tjena!
Tesla försäkring
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla försäkring
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla försäkring
Ja, TH har idag rätt märkliga premier, i mina kontakter med dom har dom dessutom framstått som väldigt okunniga om elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet, vilket kan tyckas märkligt när dom trots allt valts som partner för Teslas märkesförsäkring.Kriper skrev:Insure my Tesla (Trygg Hansa) vill ha 1651 lusidorer varje månad för att helförsäkra vår bil. Watercircles tar 850 spänn. Tjena!
Detta behöver dock inte betyda någonting öht för premier och villkor i Teslas egen försäkring, jag tror inte TH har någon ytterligare tillgång till fordonsdata från Tesla etc., deras valhänta hantering av AP-rabatten inger ju inte heller något särskilt förtroende.
Därmed inte sagt att Teslas egna försäkring automatiskt kommer att vara bättre och billigare, men jag tror inte att dagens TH-lösning öht går att använda som indikation för hur den kommer att se ut.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla försäkring
70% billigare Tesla försäkring till försiktiga förare.
https://teslamag.de/news/70-prozent-bil ... exas-36809
70% billigare för lågrisk förare: Tesla-försäkringsdokument exponerade i Texas.
I Kalifornien kan Tesla-förare redan teckna försäkringar för sin elbil direkt från tillverkaren, och erbjudandet ska utvidgas till andra amerikanska stater och andra länder runt om i världen. Det är nästan självklart att det på lång sikt inte handlar om konventionell politik utan om "revolutionära", som Teslas VD Elon Musk tillkännagav sommaren 2020 . Mot denna bakgrund var han ännu inte nöjd med erbjudandet i Kalifornien. Men först i Texas har Tesla registrerat ett försäkringserbjudande där körstilen bestämmer premiebeloppet, som önskat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla försäkring
När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla försäkring
Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt (en tredjedel av priset) av dagens priser så klart.Zalman3 skrev:När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Re: Tesla försäkring
Köper jag FSD för 77.700kr.spacecoin skrev:Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt så klart.Zalman3 skrev:När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Då borde jag få 70% rabatt på Tesla försäkringen i 3 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla försäkring
Som konsument vore det trevligt, men nu är Tesla ett vinstdrivande företag och vill något få igen lite pengar på FSD. Jag tror inte dom vill ge bort FSD gratis då, vilket är det du säger.Zalman3 skrev:Köper jag FSD för 77.700kr.spacecoin skrev:Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt så klart.Zalman3 skrev:När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Då borde jag få 70% rabatt på Tesla försäkringen i 3 år.
Re: Tesla försäkring
Elon pratar ju om att 30-40% av vinsten ska komma från försäkringar på sikt.spacecoin skrev:Som konsument vore det trevligt, men nu är Tesla ett vinstdrivande företag och vill något få igen lite pengar på FSD. Jag tror inte dom vill ge bort FSD gratis då, vilket är det du säger.Zalman3 skrev:Köper jag FSD för 77.700kr.spacecoin skrev:Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt så klart.Zalman3 skrev:När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Då borde jag få 70% rabatt på Tesla försäkringen i 3 år.
Och då är ju kombinationen FSD och försäkringsrabatt en sedelpress som exempelvis Folksam inte kan konkurrera med.
Jag kommer beställa FSD enbart för att få försäkringsrabatt. Vinst för mig och vinst för Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla försäkring
Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?Zalman3 skrev:Och då är ju kombinationen FSD och försäkringsrabatt en sedelpress som exempelvis Folksam inte kan konkurrera med.
Jag kommer beställa FSD enbart för att få försäkringsrabatt. Vinst för mig och vinst för Tesla.
Jag tror du kraftigt överdriver vinstmarginalerna på den svenska försäkringsmarknaden. Länsförsäkringar är till exempel inget vinstdrivande företag utan delar tillbaka överskottet till försäkringstagarna. Hur man plötsligt ska kunna hitta stora vinster utan att börja neka ersättningar förstår jag inte.
Den amerikansk försäkringsmarknaden är ju rimligtvis helt annorlunda. Till exempel har jag förstått att man efter en skada för väsentligt högre premie om man inte till och med får sin försäkring uppsagd.
Re: Tesla försäkring
Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.
Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.
Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.
NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.
Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.
Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.
Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla försäkring
Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?Zalman3 skrev:Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.
Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.
Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.
NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.
Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.
Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.
Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Re: Tesla försäkring
MWall skrev:Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?Zalman3 skrev:Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.
Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.
Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.
NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.
Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.
Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.
Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Är väl ingen nyhet att en kund som hela tiden råkar ut för olyckor får en dyr försäkring?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla försäkring
Ja fast nu drabbas ju alla. Du kan ha kört prickfritt i 30 år och sen brista i uppmärksamhet ändå. Varför ska man ha en försäkring alls om man aldrig tror att man kommer göra fel? Är det motparten som är orsakande går ju det på dennes försäkring. Att då ha ett försäkringsbolag vars stora edge är att "sätta dit" sina egna kunder och vägra utbetalning är ju ett feltänk. Det är ju för att vi är mänskliga och gör misstag som vi behöver försäkringar. I så fall väljer jag nog hellre att köra med bara halvförsäkring.Zalman3 skrev:MWall skrev:Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?Zalman3 skrev:Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.
Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.
Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.
NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.
Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.
Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.
Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Är väl ingen nyhet att en kund som hela tiden råkar ut för olyckor får en dyr försäkring?
Re: Tesla försäkring
Hela tiden kanske men även om man under ett och samma år drabbats av flera skador går inte premien upp speciellt mycket. Jag har själv under dom senaste 2 åren använt min vagnskada mer än jag gjort under dom tidigare 30 åren. Premien har inte dragit iväg. Dock är det högst tveksamt om FSD hade undvikt något av mina skador.Zalman3 skrev:MWall skrev:Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?Zalman3 skrev:Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.
Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.
Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.
NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.
Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.
Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.
Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Är väl ingen nyhet att en kund som hela tiden råkar ut för olyckor får en dyr försäkring?
Men springande frågan blir ju hur Tesla försäkring kommer hantera kunder som gör bort sig när FSD är avstängt? En försäkring som inte gäller om jag gör ett misstag låter ju inte som attraktiv. Även om jag mellan misstagen har låg premie. Förvillande likt att inte ha någon försäkring alls faktiskt. Det blir ju billigast om man är så jävla duktig att man aldrig råkar ut för någonting.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla försäkring
Det hänger förstås på hur detta implementeras, strikt individuell bedömning tror jag inte heller på, då försvinner precis som du skriver själva poängen med riskdelning i ett kollektiv som man vill ha i en försäkring.MWall skrev:Ja fast nu drabbas ju alla. Du kan ha kört prickfritt i 30 år och sen brista i uppmärksamhet ändå. Varför ska man ha en försäkring alls om man aldrig tror att man kommer göra fel? Är det motparten som är orsakande går ju det på dennes försäkring. Att då ha ett försäkringsbolag vars stora edge är att "sätta dit" sina egna kunder och vägra utbetalning är ju ett feltänk. Det är ju för att vi är mänskliga och gör misstag som vi behöver försäkringar. I så fall väljer jag nog hellre att köra med bara halvförsäkring.
Det jag tror (och hoppas) är att det inte i första hand är skaderegleringen som kommer att använda sig av mer data, utan snarare att detta handlar om att riskbedömning och premiesättning blir mer datadrivet och styrs av ditt beteende. Idag klumpas du ju i princip ihop med alla andra i samma ålder som bor i samma område, oavsett hur du faktiskt kör.
Genom att använda detaljerad information om din körning så är jag rätt övertygad om att det är tämligen enkelt att t.ex. klassificera förare i lugna, genomsnittliga, aggressiva, korrelera detta till skadefrekvens, och sätta premie efter detta. Kör man konstant en bit över hastighetsbegränsningen, gasar vid gult, gör många och snabba filbyten vid kö, håller för kort avstånd till framförvarande fordon etc., så tycker jag det är helt naturligt att man skall få högre premie.
Detta är ju också något som man mycket enkelt kan påverka själv, iaf om bakgrunden till riskbedömningen presenteras för dig, och att parametrarna som används stämmer överens med gängse uppfattningar.
Det finns ju också en chans att denna typ av premiesättning kan medverka till en säkrare trafik, det finns väl iaf en liten chans att idioter som kör enligt ovan någon gång tänker med plånboken innan dom trycker gasen i botten vid övergångsstället utanför förskolan?
Rätt genomfört tycker jag alltså att mer datadriven försäkring egentligen bara är positiv, iaf för dom som inte betraktar allmänna vägar som sin egen privata Nürburgring.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla försäkring
Som sagts förut, så hänger det ju på att kunden och Tesla har samma syn på vad säker körning är INNAN olyckan inträffar.
EFTER olyckan inträffat är det ju relativt enkelt att avgöra om risken varit hög. Det ger ju sig automatiskt.
Förmodligen kommer väl Tesla ranka all körning med FSD avstängd som riskfull.
EFTER olyckan inträffat är det ju relativt enkelt att avgöra om risken varit hög. Det ger ju sig automatiskt.
Förmodligen kommer väl Tesla ranka all körning med FSD avstängd som riskfull.
Re: Tesla försäkring
Det låter ju vettigare än Zalmans snack om att vägra utbetalning för att man varit "ouppmärksam".fth skrev:Det hänger förstås på hur detta implementeras, strikt individuell bedömning tror jag inte heller på, då försvinner precis som du skriver själva poängen med riskdelning i ett kollektiv som man vill ha i en försäkring.MWall skrev:Ja fast nu drabbas ju alla. Du kan ha kört prickfritt i 30 år och sen brista i uppmärksamhet ändå. Varför ska man ha en försäkring alls om man aldrig tror att man kommer göra fel? Är det motparten som är orsakande går ju det på dennes försäkring. Att då ha ett försäkringsbolag vars stora edge är att "sätta dit" sina egna kunder och vägra utbetalning är ju ett feltänk. Det är ju för att vi är mänskliga och gör misstag som vi behöver försäkringar. I så fall väljer jag nog hellre att köra med bara halvförsäkring.
Det jag tror (och hoppas) är att det inte i första hand är skaderegleringen som kommer att använda sig av mer data, utan snarare att detta handlar om att riskbedömning och premiesättning blir mer datadrivet och styrs av ditt beteende. Idag klumpas du ju i princip ihop med alla andra i samma ålder som bor i samma område, oavsett hur du faktiskt kör.
Genom att använda detaljerad information om din körning så är jag rätt övertygad om att det är tämligen enkelt att t.ex. klassificera förare i lugna, genomsnittliga, aggressiva, korrelera detta till skadefrekvens, och sätta premie efter detta. Kör man konstant en bit över hastighetsbegränsningen, gasar vid gult, gör många och snabba filbyten vid kö, håller för kort avstånd till framförvarande fordon etc., så tycker jag det är helt naturligt att man skall få högre premie.
Detta är ju också något som man mycket enkelt kan påverka själv, iaf om bakgrunden till riskbedömningen presenteras för dig, och att parametrarna som används stämmer överens med gängse uppfattningar.
Det finns ju också en chans att denna typ av premiesättning kan medverka till en säkrare trafik, det finns väl iaf en liten chans att idioter som kör enligt ovan någon gång tänker med plånboken innan dom trycker gasen i botten vid övergångsstället utanför förskolan?
Rätt genomfört tycker jag alltså att mer datadriven försäkring egentligen bara är positiv, iaf för dom som inte betraktar allmänna vägar som sin egen privata Nürburgring.
/fth
Men jag vet inte om jag vill ha det så heller. Kör otroligt lugnt numera men gillar trots allt att ligga lite över hastighetsgränsen när tillfälle ges. När vägen är rak och fin och det är lite trafik orkar jag liksom inte puttra på i 70-80...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla försäkring
Jag är rätt säker på att den typen av beteende du beskriver inte har någon direkt koppling till skadefrekvens, och om detta görs "rätt" så bör det ju främst vara beteende som kan korreleras med skador/kostnader som "bestraffas".MWall skrev:Det låter ju vettigare än Zalmans snack om att vägra utbetalning för att man varit "ouppmärksam".
Men jag vet inte om jag vill ha det så heller. Kör otroligt lugnt numera men gillar trots allt att ligga lite över hastighetsgränsen när tillfälle ges. När vägen är rak och fin och det är lite trafik orkar jag liksom inte puttra på i 70-80...
Jag killgissar t.ex. att avstånd till framförvarande fordon har en mycket stark korrelation, och att +10 km/h på en tom landsväg har ungefär 0 korrelation.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla försäkring
Jag tror att just avstånd till framförvarande bil är riskbeteende som fått minskad betydelse i moderna bilar med autobroms. Vore intressant att se statistik över skillnader mellan bilar med och utan autobroms.fth skrev:
Jag killgissar t.ex. att avstånd till framförvarande fordon har en mycket stark korrelation, och att +10 km/h på en tom landsväg har ungefär 0 korrelation.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla försäkring
Så kanske det är, men dom avstånd jag ser på daglig basis i Stockholms-trafiken fixar inte ens autobroms. På E4 södergående ligger ju folk t.ex. 1.5-2m bakom i 80-100 km/h, finns inte ens en teoretisk chans att stanna i tid då, autobroms eller ej. Det är främst dom personerna som jag tycker skall få typ 450k/år i premie.Fredrik j skrev:Jag tror att just avstånd till framförvarande bil är riskbeteende som fått minskad betydelse i moderna bilar med autobroms. Vore intressant att se statistik över skillnader mellan bilar med och utan autobroms.fth skrev:
Jag killgissar t.ex. att avstånd till framförvarande fordon har en mycket stark korrelation, och att +10 km/h på en tom landsväg har ungefär 0 korrelation.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla försäkring
Är det dessa personer som gör att Teslor är dyra att försäkra?fth skrev:Så kanske det är, men dom avstånd jag ser på daglig basis i Stockholms-trafiken fixar inte ens autobroms. På E4 södergående ligger ju folk t.ex. 1.5-2m bakom i 80-100 km/h, finns inte ens en teoretisk chans att stanna i tid då, autobroms eller ej. Det är främst dom personerna som jag tycker skall få typ 450k/år i premie.Fredrik j skrev:Jag tror att just avstånd till framförvarande bil är riskbeteende som fått minskad betydelse i moderna bilar med autobroms. Vore intressant att se statistik över skillnader mellan bilar med och utan autobroms.fth skrev:
Jag killgissar t.ex. att avstånd till framförvarande fordon har en mycket stark korrelation, och att +10 km/h på en tom landsväg har ungefär 0 korrelation.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla försäkring
Nja, det vet jag inte, det är väl kanske inte främst Teslor som uppvisar detta beteende, även om det säkert förekommer även i vår "community".Fredrik j skrev:Är det dessa personer som gör att Teslor är dyra att försäkra?
Jag vet dock inte vad det är som driver upp premierna för Tesla, det är säkert en kombination av faktorer, men jag är rätt säker på att riskbedömningen idag är extremt trubbig och i många fall rent felaktig hos många/alla försäkringsbolag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla försäkring
Men då skulle ju väldigt många försäkringsbolag kunna sänka premierna bara genom att betrakta sin historiska information. Särskilt Trygg Hansa som väl fortfarande försäkrar samtliga Model 3 i sverige (pga av vagnskadegarantin).fth skrev:Nja, det vet jag inte, det är väl kanske inte främst Teslor som uppvisar detta beteende, även om det säkert förekommer även i vår "community".Fredrik j skrev:Är det dessa personer som gör att Teslor är dyra att försäkra?
Jag vet dock inte vad det är som driver upp premierna för Tesla, det är säkert en kombination av faktorer, men jag är rätt säker på att riskbedömningen idag är extremt trubbig och i många fall rent felaktig hos många/alla försäkringsbolag.
/fth
Särskilt borde det ju gälla dom icke vinstdrivande försäkringsbolagen vi har i sverige. Finns det motsvarande försäkringsbolag i t.ex. USA förresten?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla försäkring
Nej, dom andra bolagen har ju inte tillgång till detaljerad telemetri, information om övrig trafik etc som Tesla kan använda sig av.Fredrik j skrev:Men då skulle ju väldigt många försäkringsbolag kunna sänka premierna bara genom att betrakta sin historiska information. Särskilt Trygg Hansa som väl fortfarande försäkrar samtliga Model 3 i sverige (pga av vagnskadegarantin).
Särskilt borde det ju gälla dom icke vinstdrivande försäkringsbolagen vi har i sverige. Finns det motsvarande försäkringsbolag i t.ex. USA förresten?
Ingen annan kan ju på något enkelt sätt klassificera beteende baserat på faktisk körning, hastighetsbegränsning, trafikljus, vägskyltar, vägarbeten, relativ hastighet och avstånd till andra fordon, etc etc., här har Tesla ett massivt informationsövertag, det är ju det hela den här diskussionen handlar om.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla försäkring
Men man har tillgång till skadedata. Om det nu är så att premierna för Teslaförare vida överstiger skadekostnaderna för kollektivet. Så även med klassisk riskbedömning borde man kunna sänka premierna för att konkurrera.fth skrev:Nej, dom andra bolagen har ju inte tillgång till detaljerad telemetri, information om övrig trafik etc som Tesla kan använda sig av.Fredrik j skrev:Men då skulle ju väldigt många försäkringsbolag kunna sänka premierna bara genom att betrakta sin historiska information. Särskilt Trygg Hansa som väl fortfarande försäkrar samtliga Model 3 i sverige (pga av vagnskadegarantin).
Särskilt borde det ju gälla dom icke vinstdrivande försäkringsbolagen vi har i sverige. Finns det motsvarande försäkringsbolag i t.ex. USA förresten?
Ingen annan kan ju på något enkelt sätt klassificera beteende baserat på faktisk körning, hastighetsbegränsning, trafikljus, vägskyltar, vägarbeten, relativ hastighet och avstånd till andra fordon, etc etc., här har Tesla ett massivt informationsövertag, det är ju det hela den här diskussionen handlar om.
/fth
Man har en stor mängd data. Det är ju slutsatserna och besluten baserat på dom som är det kluriga. Om det bara är dom som ligger 1,5 m bakom bilar på Essingen som drabbas av högra premier så är det väl enkelt. Men någonstans kommer ju föraren som tror han kör säkert få en överraskning. Han som trodde det skulle bli billigt. Om Tesla dessutom tänker sig någon form av "dynamisk" premie som ändrar sig över tid baserat på en fiktiv risk borde man ju få en stor mängd kunder som vill överklaga.
Vore intressant att se hur villkoren till en sån försäkring skulle se ut.