Tesla försäkring

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
Naturligtvis ska inte och kommer inte premien hoppa upp och ner plötslig utan statistiken måste ju bygga på flera månaders körning.
Du slår ju dock huvudet på spiken där, antingen kommer premien börja typ lika högt som alla andra och sakta krypa nedåt för de som kör säkert enligt statiska mått (inte för fort, inte för nära, inte kraftiga accelerationer eller inbromsningar, inte på natten osv). Eller så början man lågt och så kommer premien hoppa snabbt upp och ner beroende på hur man faktiskt kör.

Få bolag kommer vilja subventionera försäkringen någon längre stund efter tecknandet för de som visar sig inte vara säkra kunder så för att premien skall vara hyfsat fast skulle jag gissa på att man börjar högt.
Och vad tror ni händer om man verkligen råkar ut för något? Blir det som i USA att man har svårt att få en försäkring om man ställt till det en gång?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Och vad tror ni händer om man verkligen råkar ut för något? Blir det som i USA att man har svårt att få en försäkring om man ställt till det en gång?
Hur funkar detta i Sverige idag?

Kan en person som upprepade gånger orsakar olyckor fortfarande teckna en ny försäkring utan problem?

Får bolagen titta på skadehistorik och välja bort kunder?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Och vad tror ni händer om man verkligen råkar ut för något? Blir det som i USA att man har svårt att få en försäkring om man ställt till det en gång?
Hur funkar detta i Sverige idag?

Kan en person som upprepade gånger orsakar olyckor fortfarande teckna en ny försäkring utan problem?

Får bolagen titta på skadehistorik och välja bort kunder?

/fth
Det skulle nog krävas något exceptionellt beteende.

" – Kontraheringsplikten, som regleras i försäkringsavtalslagen, innebär att ett försäkringsbolag endast kan neka någon att teckna en försäkring om det finns särskilda skäl. Det betyder att försäkringsgivare kan avslå en ansökan om det finns försäkringstekniska skäl för detta, till exempel om det finns risk för ökad skada. Det är också möjligt att erbjuda en högre premie om försäkringsföretaget anser att en individ har högre risk."

I USA sker det mer automatiskt efter vad jag förstår. Använder man sin försäkring säger dom upp den efteråt. Kan ju slå fel om det är en försiktig person som ändå gör en felbedömning och råkar ut för en olycka.
Det är ju trots allt poängen med en försäkring. Att dom som inte förorsakar skador betalar för den gruppen som gör det. Plötsligt befinner man sig själv i gruppen som behöver hjälp.

Är man helt säker på att man är en fantastisk förare som aldrig kan vara vållande till en olycka är ju frågan om man alls behöver någon vagnskadeförsäkring. Då kan man ju spara mycket pengar...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Och vad tror ni händer om man verkligen råkar ut för något? Blir det som i USA att man har svårt att få en försäkring om man ställt till det en gång?
Beror på hur duktiga de som bygger modellerna är, vet minst ett bolag i Sverige som höjer premien rätt kraftigt efter första olyckan (även om det är enda olyckan på 20 år). Kan väl säga att kandidater som söker från det bolaget till oss kommer få extra tester för att bedöma om de faktiskt kan någonting eftersom en incident inte alltid kan sägas öka risken för skada.

Däremot delar bolag i Sverige inte information så det är inte som att det blir svårt att få en försäkring alls.
fth skrev:
Det bör ju inte vara något problem med att inleda med en "vanlig" modell med stora grupper baserat på traditionella parametrar.

Efter hand som information om förarnas individuella beteende samlas in så finfördelas grupperna och individerna "omplaceras" i mindre och mindre grupper och premierna skiktas efter risk.

/fth
Det är ju inga problem idag att bygga en helt individuell profil egentligen, men inlägget som jag citerade handlade om att man ville ha både stabila premier och att premierna för dessa lösningar inte var speciellt mycket lägre än andra. Det är ju som jag skrev helt rimligt eftersom man inte vill ta in risker som inte betalar för sig och inte kunna höja premierna snabbt. Man kan ju bara bygga individuella profiler när man har datan.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Tesla verkar vara på gång att introducera försäkring i Europa nu:
https://www.reddit.com/r/teslainvestors ... e_company/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Tesla verkar vara på gång att introducera försäkring i Europa nu:
https://www.reddit.com/r/teslainvestors ... e_company/

/fth
Lysande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

Vad menar Elon? Var skickar trygg-hansa teslakunder? Finns det försäkringsbolag som inte reparerar på märkesverkstad?
06252A15-DEE0-45A8-BB59-B106ECB7524C.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Tesla verkar vara på gång att introducera försäkring i Europa nu:
https://www.reddit.com/r/teslainvestors ... e_company/

/fth
InsureMyTesla - bilförsäkring
I samarbete med BavariaDirekt erbjuder InsureMyTesla dig en omfattande försäkringsplan som utvecklats från grunden för Tesla-fordon och förbättrar kundupplevelsen med följande fördelar:

Innovativt allroundskydd:

Autopilotrabatt
Ny värdekompensation på upp till 36 månader
Batteriskador (ackumulator)
Säkra din väggkontakt och laddkabel vid stöld
Försäkring av skador som uppstår vid laddning vid offentliga laddstationer

Med hjälp av InsureMyTesla-portalen, som drivs av Marsh GmbH, kan du snabbt och enkelt begära ett försäkringserbjudande online och slutföra köpet. För att göra detta kommer följande länk att vidarebefordra dig till den externa portalen

https://www.tesla.com/de_DE/support/insuremytesla
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
fth skrev:
Tesla verkar vara på gång att introducera försäkring i Europa nu:
https://www.reddit.com/r/teslainvestors ... e_company/

/fth
InsureMyTesla - bilförsäkring
I samarbete med BavariaDirekt erbjuder InsureMyTesla dig en omfattande försäkringsplan som utvecklats från grunden för Tesla-fordon och förbättrar kundupplevelsen med följande fördelar:

Innovativt allroundskydd:

Autopilotrabatt
Ny värdekompensation på upp till 36 månader
Batteriskador (ackumulator)
Säkra din väggkontakt och laddkabel vid stöld
Försäkring av skador som uppstår vid laddning vid offentliga laddstationer

Med hjälp av InsureMyTesla-portalen, som drivs av Marsh GmbH, kan du snabbt och enkelt begära ett försäkringserbjudande online och slutföra köpet. För att göra detta kommer följande länk att vidarebefordra dig till den externa portalen

https://www.tesla.com/de_DE/support/insuremytesla
Det där är nog bara den tyska varianten av TH-samarbetet i Sverige, det har nog inget öht med Teslas eget försäkringsbolag att göra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Kriper »

Insure my Tesla (Trygg Hansa) vill ha 1651 lusidorer varje månad för att helförsäkra vår bil. Watercircles tar 850 spänn. Tjena! :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Insure my Tesla (Trygg Hansa) vill ha 1651 lusidorer varje månad för att helförsäkra vår bil. Watercircles tar 850 spänn. Tjena! :roll:
Watercircles kommer garanterat höja premien med tiden när datan kommer in. Har också bytt dit men med deras förmånliga självriskreducering och de höga självriskerna på Teslas VSG kommer det garanterat inte hålla i längden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Kriper skrev:
Insure my Tesla (Trygg Hansa) vill ha 1651 lusidorer varje månad för att helförsäkra vår bil. Watercircles tar 850 spänn. Tjena! :roll:
Ja, TH har idag rätt märkliga premier, i mina kontakter med dom har dom dessutom framstått som väldigt okunniga om elbilar i allmänhet, och Tesla i synnerhet, vilket kan tyckas märkligt när dom trots allt valts som partner för Teslas märkesförsäkring.

Detta behöver dock inte betyda någonting öht för premier och villkor i Teslas egen försäkring, jag tror inte TH har någon ytterligare tillgång till fordonsdata från Tesla etc., deras valhänta hantering av AP-rabatten inger ju inte heller något särskilt förtroende.

Därmed inte sagt att Teslas egna försäkring automatiskt kommer att vara bättre och billigare, men jag tror inte att dagens TH-lösning öht går att använda som indikation för hur den kommer att se ut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

70% billigare Tesla försäkring till försiktiga förare.

70% billigare för lågrisk förare: Tesla-försäkringsdokument exponerade i Texas.

I Kalifornien kan Tesla-förare redan teckna försäkringar för sin elbil direkt från tillverkaren, och erbjudandet ska utvidgas till andra amerikanska stater och andra länder runt om i världen. Det är nästan självklart att det på lång sikt inte handlar om konventionell politik utan om "revolutionära", som Teslas VD Elon Musk tillkännagav sommaren 2020 . Mot denna bakgrund var han ännu inte nöjd med erbjudandet i Kalifornien. Men först i Texas har Tesla registrerat ett försäkringserbjudande där körstilen bestämmer premiebeloppet, som önskat.
https://teslamag.de/news/70-prozent-bil ... exas-36809
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla försäkring

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt (en tredjedel av priset) av dagens priser så klart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt så klart.
Köper jag FSD för 77.700kr.
Då borde jag få 70% rabatt på Tesla försäkringen i 3 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla försäkring

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt så klart.
Köper jag FSD för 77.700kr.
Då borde jag få 70% rabatt på Tesla försäkringen i 3 år.
Som konsument vore det trevligt, men nu är Tesla ett vinstdrivande företag och vill något få igen lite pengar på FSD. Jag tror inte dom vill ge bort FSD gratis då, vilket är det du säger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Zalman3 skrev:
När kommer billiga Teslaförsäkring till Sverige?
Vill också ha 70% billigare försäkring.
Du kan få 70% lägre försäkring än en högriskförare om du är en tant som kör max 30 km/h, eller vad? Det här är stealth marketing. Det finns ingen möjlighet att ge folk som behöver en försäkring den till 70% rabatt så klart.
Köper jag FSD för 77.700kr.
Då borde jag få 70% rabatt på Tesla försäkringen i 3 år.
Som konsument vore det trevligt, men nu är Tesla ett vinstdrivande företag och vill något få igen lite pengar på FSD. Jag tror inte dom vill ge bort FSD gratis då, vilket är det du säger.
Elon pratar ju om att 30-40% av vinsten ska komma från försäkringar på sikt.

Och då är ju kombinationen FSD och försäkringsrabatt en sedelpress som exempelvis Folksam inte kan konkurrera med.

Jag kommer beställa FSD enbart för att få försäkringsrabatt. Vinst för mig och vinst för Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Och då är ju kombinationen FSD och försäkringsrabatt en sedelpress som exempelvis Folksam inte kan konkurrera med.

Jag kommer beställa FSD enbart för att få försäkringsrabatt. Vinst för mig och vinst för Tesla.
Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Jag tror du kraftigt överdriver vinstmarginalerna på den svenska försäkringsmarknaden. Länsförsäkringar är till exempel inget vinstdrivande företag utan delar tillbaka överskottet till försäkringstagarna. Hur man plötsligt ska kunna hitta stora vinster utan att börja neka ersättningar förstår jag inte.
Den amerikansk försäkringsmarknaden är ju rimligtvis helt annorlunda. Till exempel har jag förstått att man efter en skada för väsentligt högre premie om man inte till och med får sin försäkring uppsagd.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »


Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.

Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.

Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.

NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.

Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.

Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.

Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla försäkring

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:

Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.

Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.

Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.

NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.

Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.

Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.

Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.

Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.

Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.

NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.

Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.

Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.

Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?

Är väl ingen nyhet att en kund som hela tiden råkar ut för olyckor får en dyr försäkring?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla försäkring

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.

Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.

Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.

NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.

Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.

Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.

Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?

Är väl ingen nyhet att en kund som hela tiden råkar ut för olyckor får en dyr försäkring?
Ja fast nu drabbas ju alla. Du kan ha kört prickfritt i 30 år och sen brista i uppmärksamhet ändå. Varför ska man ha en försäkring alls om man aldrig tror att man kommer göra fel? Är det motparten som är orsakande går ju det på dennes försäkring. Att då ha ett försäkringsbolag vars stora edge är att "sätta dit" sina egna kunder och vägra utbetalning är ju ett feltänk. Det är ju för att vi är mänskliga och gör misstag som vi behöver försäkringar. I så fall väljer jag nog hellre att köra med bara halvförsäkring.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
MWall skrev:
Zalman3 skrev:

Du menar att Folksam inte kommer ha möjligheten att chockera en försäkringskund som råkar ut för en olycka när FSD inte var påslaget?
Andra än Tesla kommer ju inte ha den information om kunden som Tesla har.

Dessutom kan ju Tesla subventionera försäkringspriset med att ta av FSD vinsten.

Dessutom tror jag ju på att det blir få olyckor med FSD OCH en vaken förare. När väl en olycka sker har ju Tesla bra koll.
Antingen hamnar någon annan på film så man kan bevisa detta.
Eller så kan man bevisa att föraren var ouppmärksam.

NHTSA kanske tvingar Tesla att hela tiden filma föraren.
Så vid en olycka kan man se om föraren var ouppmärksam.

Vilken fall, Tesla behöver sällan betala ut nåt på försäkringen.

Och Tesla kan dramatiskt höja försäkringen för farliga förare, så de byter till annat bolag.

Exempelvis Folksam vet detta, så kommer man från Tesla Försäkring, och blivit "bannad" där.
Då blir det inte billigt hos Folksam heller.
Ja, men vilken kund är så jävla dum att de tecknar en sån försäkring?

Är väl ingen nyhet att en kund som hela tiden råkar ut för olyckor får en dyr försäkring?
Hela tiden kanske men även om man under ett och samma år drabbats av flera skador går inte premien upp speciellt mycket. Jag har själv under dom senaste 2 åren använt min vagnskada mer än jag gjort under dom tidigare 30 åren. Premien har inte dragit iväg. Dock är det högst tveksamt om FSD hade undvikt något av mina skador.

Men springande frågan blir ju hur Tesla försäkring kommer hantera kunder som gör bort sig när FSD är avstängt? En försäkring som inte gäller om jag gör ett misstag låter ju inte som attraktiv. Även om jag mellan misstagen har låg premie. Förvillande likt att inte ha någon försäkring alls faktiskt. Det blir ju billigast om man är så jävla duktig att man aldrig råkar ut för någonting.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Ja fast nu drabbas ju alla. Du kan ha kört prickfritt i 30 år och sen brista i uppmärksamhet ändå. Varför ska man ha en försäkring alls om man aldrig tror att man kommer göra fel? Är det motparten som är orsakande går ju det på dennes försäkring. Att då ha ett försäkringsbolag vars stora edge är att "sätta dit" sina egna kunder och vägra utbetalning är ju ett feltänk. Det är ju för att vi är mänskliga och gör misstag som vi behöver försäkringar. I så fall väljer jag nog hellre att köra med bara halvförsäkring.
Det hänger förstås på hur detta implementeras, strikt individuell bedömning tror jag inte heller på, då försvinner precis som du skriver själva poängen med riskdelning i ett kollektiv som man vill ha i en försäkring.

Det jag tror (och hoppas) är att det inte i första hand är skaderegleringen som kommer att använda sig av mer data, utan snarare att detta handlar om att riskbedömning och premiesättning blir mer datadrivet och styrs av ditt beteende. Idag klumpas du ju i princip ihop med alla andra i samma ålder som bor i samma område, oavsett hur du faktiskt kör.

Genom att använda detaljerad information om din körning så är jag rätt övertygad om att det är tämligen enkelt att t.ex. klassificera förare i lugna, genomsnittliga, aggressiva, korrelera detta till skadefrekvens, och sätta premie efter detta. Kör man konstant en bit över hastighetsbegränsningen, gasar vid gult, gör många och snabba filbyten vid kö, håller för kort avstånd till framförvarande fordon etc., så tycker jag det är helt naturligt att man skall få högre premie.

Detta är ju också något som man mycket enkelt kan påverka själv, iaf om bakgrunden till riskbedömningen presenteras för dig, och att parametrarna som används stämmer överens med gängse uppfattningar.

Det finns ju också en chans att denna typ av premiesättning kan medverka till en säkrare trafik, det finns väl iaf en liten chans att idioter som kör enligt ovan någon gång tänker med plånboken innan dom trycker gasen i botten vid övergångsstället utanför förskolan?

Rätt genomfört tycker jag alltså att mer datadriven försäkring egentligen bara är positiv, iaf för dom som inte betraktar allmänna vägar som sin egen privata Nürburgring.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar