Det är väl ganska enkelt så att dom inte vill ha dig som kund då? Jag har själv upplevt det med Porschen. Vissa försäkringsbolag vill helt enkelt inte och eftersom dom inte får neka dig en försäkring så sätter dom en hög premie.fth skrev:Ja, och dom behöver ju inte heller vara överdrivet transparenta för att slå alla befintliga bolag med hästlängder.Fredrik j skrev:Men visst, redovisar man bedömningskriteria och är beredd att med fakta förklara varför premien plötsligt gick upp en vecka i februari så kan man ju överväga det.
Jag har haft stora problem (beskrivet i andra trådar) att få en rimlig kostnad för att försäkra min X, och inget bolag har kunnat och/eller varit det minsta intresserade av att förklara hur dom kommit fram till sina orimligt höga premier (40,000 - 660,000:-/år för helförsäkring).
/fth
När det gäller ovanliga bilar har det ju stor betydelse vad som hänt tidigare i kollektivet. Ett fåtal incidenter drar upp kostnaderna. Sen pratar vi ju om mycket dyra bilar.
Något får dom att bedöma det som en hög risk. Det är ju transparent. Att göra bedömningen i efterhand är ju inte mer transparent.