Tesla försäkring

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

Tesla lanserar sin försäkring i flera nya stater i USA nu.

Dessutom så utnyttjar man det faktum att man kan samla in mycket information.
Vilket påverkar försäkringspremien.
Screenshot_20210317-012007_YouTube.jpg
Screenshot_20210317-012047_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla försäkring

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:
Tesla lanserar sin försäkring i flera nya stater i USA nu.

Dessutom så utnyttjar man det faktum att man kan samla in mycket information.
Vilket påverkar försäkringspremien.
Screenshot_20210317-012007_YouTube.jpg
Screenshot_20210317-012047_YouTube.jpg
”*currently* not use individual vehicle data”. 1984 på väg. Jag förstår att de vill veta allt om bilen går som robotaxi, men är den vanlige bilägaren redo att dela hur, var och vart man kör, hela tiden? De försäkringsbolag som erbjuder detta idag är ju inga stora spelare i Sverige.

Var är popcornen? Det här kan bli en intressant diskussion.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

themax skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla lanserar sin försäkring i flera nya stater i USA nu.

Dessutom så utnyttjar man det faktum att man kan samla in mycket information.
Vilket påverkar försäkringspremien.
Screenshot_20210317-012007_YouTube.jpg
Screenshot_20210317-012047_YouTube.jpg
”*currently* not use individual vehicle data”. 1984 på väg. Jag förstår att de vill veta allt om bilen går som robotaxi, men är den vanlige bilägaren redo att dela hur, var och vart man kör, hela tiden? De försäkringsbolag som erbjuder detta idag är ju inga stora spelare i Sverige.

Var är popcornen? Det här kan bli en intressant diskussion.
Tesla kan ju säga, du får 20% i rabatt på din bilförsäkring om vi får alla data från hur bilen körs.

Är den personliga integriteten värd en dyrare försäkring?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Tesla kan ju säga, du får 20% i rabatt på din bilförsäkring om vi får alla data från hur bilen körs.

Är den personliga integriteten värd en dyrare försäkring?
Ja då får man vara beredd på att sedan nekas full ersättning för att man körde för fort, för aggressivt, bromsat för sent osv.

Hade aldrig haft en försäkring där de kan spåra hur jag kör.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
themax skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla lanserar sin försäkring i flera nya stater i USA nu.

Dessutom så utnyttjar man det faktum att man kan samla in mycket information.
Vilket påverkar försäkringspremien.
Screenshot_20210317-012007_YouTube.jpg
Screenshot_20210317-012047_YouTube.jpg
”*currently* not use individual vehicle data”. 1984 på väg. Jag förstår att de vill veta allt om bilen går som robotaxi, men är den vanlige bilägaren redo att dela hur, var och vart man kör, hela tiden? De försäkringsbolag som erbjuder detta idag är ju inga stora spelare i Sverige.

Var är popcornen? Det här kan bli en intressant diskussion.
Tesla kan ju säga, du får 20% i rabatt på din bilförsäkring om vi får alla data från hur bilen körs.

Är den personliga integriteten värd en dyrare försäkring?
Alla kan ju inte få 20% rabatt. Då går det ju inte ihop. Dom företag som redan har liknande lösningar, Enerfy t.ex., vill ju bestämma din premie efter hur du kört. Du får alltså "domen" i efterhand. Om dom gillar din körning och du får rabatt är det naturligtvis glass och solsken. Men om dom överraskar med 20% pålägg för att du kört farligt kan det ju bli gnäll. Inte sällan tycker ju bilförare att det bara är andra som kör dåligt.
Dom här typen av upplägg har ju inte blivit speciellt populära.
Av någon anledning verkar många ha en godtrogen inställning till just Tesla. Som om dom i alla lägen går att lita på.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla försäkring

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:
Tesla kan ju säga, du får 20% i rabatt på din bilförsäkring om vi får alla data från hur bilen körs.

Är den personliga integriteten värd en dyrare försäkring?
Som sagt – den här försäkringsformen finns redan i Sverige sedan flera år. Om det vore så intressant att ge upp den personliga integriteten för några hundralappar i månaden hade vi nog sett det i stor skala. Det har vi inte, tack och lov.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Jag tror nog den här modellen kan bli populär, under förutsättning att principer och grunder för premiesättning är hyfsat transparenta och "rättvisa".

Det var ju en ganska lång diskussion om detta ämne i "Aktien TSLA"-tråden med flera bra inlägg på "båda sidor" i denna diskussion, men min ståndpunkt kan nog sammanfattas med att denna modell i alla fall har potential att bli väsentligt bättre och mer rättvis än dagens mer eller mindre godtyckliga system.

Alla försäkringsbolag vill ju göra en så bra riskbedömning och en så bra matchning av premier till skador som möjligt, detta är i praktiken bara den naturliga fortsättningen på detta. Jag är helt övertygad om att alla bolag i framtiden kommer att använda detaljerad fordonsdata för riskbedömning, premiesättning, och skadereglering. Tesla har bara (även här) ett tämligen stort försprång eftersom man redan idag samlar in stora mängder information under körning från hela sin flotta.

Man kan förstås ha olika åsikter om effekter på den personliga integriteten etc, men jag är som sagt övertygad om att detta kommer att ske ändå förr eller senare. Vill man i en framtid ha en försäkring utan att dela med sig av telemetri etc så är jag rätt övertygad om att man hamnar i "slasken", med skyhöga premier och astronomiska självrisker.

Sen kan förstås användningen av personlig data i viss mån komma att begränsas genom lagstiftning, branschöverenskommelser etc., men att det kommer att öka jämfört med idag är det nog inget tvivel om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7486
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla försäkring

Inlägg av mikebike »

Du får 20% rabatt om vi får begränsa toppfarten till 130 km/tim.
30% om bilen är låst till CHILL. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Jag tror nog den här modellen kan bli populär, under förutsättning att principer och grunder för premiesättning är hyfsat transparenta och "rättvisa".
Ja det är ju där problemet ligger. Det gäller ju att du och Tesla har samma syn på vad riskfull körning är. Kanske höjer dom din premie om du kör under förhållanden som ökar risken. Halt väglag t.ex.
Kanske blir det dyrt att köra på natten? Höjd premie om du inte stannar och torkar av kameror?
Som jag skrev tidigare tycker Enerfy att körning med kraftiga lastförskjutningar är "riskfullt".

Men visst, redovisar man bedömningskriteria och är beredd att med fakta förklara varför premien plötsligt gick upp en vecka i februari så kan man ju överväga det.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Men visst, redovisar man bedömningskriteria och är beredd att med fakta förklara varför premien plötsligt gick upp en vecka i februari så kan man ju överväga det.
Ja, och dom behöver ju inte heller vara överdrivet transparenta för att slå alla befintliga bolag med hästlängder.

Jag har haft stora problem (beskrivet i andra trådar) att få en rimlig kostnad för att försäkra min X, och inget bolag har kunnat och/eller varit det minsta intresserade av att förklara hur dom kommit fram till sina orimligt höga premier (40,000 - 660,000:-/år för helförsäkring).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Fredrik j skrev:
Men visst, redovisar man bedömningskriteria och är beredd att med fakta förklara varför premien plötsligt gick upp en vecka i februari så kan man ju överväga det.
Ja, och dom behöver ju inte heller vara överdrivet transparenta för att slå alla befintliga bolag med hästlängder.

Jag har haft stora problem (beskrivet i andra trådar) att få en rimlig kostnad för att försäkra min X, och inget bolag har kunnat och/eller varit det minsta intresserade av att förklara hur dom kommit fram till sina orimligt höga premier (40,000 - 660,000:-/år för helförsäkring).

/fth
Det är väl ganska enkelt så att dom inte vill ha dig som kund då? Jag har själv upplevt det med Porschen. Vissa försäkringsbolag vill helt enkelt inte och eftersom dom inte får neka dig en försäkring så sätter dom en hög premie.
När det gäller ovanliga bilar har det ju stor betydelse vad som hänt tidigare i kollektivet. Ett fåtal incidenter drar upp kostnaderna. Sen pratar vi ju om mycket dyra bilar.
Något får dom att bedöma det som en hög risk. Det är ju transparent. Att göra bedömningen i efterhand är ju inte mer transparent.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Jag tror nog den här modellen kan bli populär, under förutsättning att principer och grunder för premiesättning är hyfsat transparenta och "rättvisa".

Det var ju en ganska lång diskussion om detta ämne i "Aktien TSLA"-tråden med flera bra inlägg på "båda sidor" i denna diskussion, men min ståndpunkt kan nog sammanfattas med att denna modell i alla fall har potential att bli väsentligt bättre och mer rättvis än dagens mer eller mindre godtyckliga system.

Alla försäkringsbolag vill ju göra en så bra riskbedömning och en så bra matchning av premier till skador som möjligt, detta är i praktiken bara den naturliga fortsättningen på detta. Jag är helt övertygad om att alla bolag i framtiden kommer att använda detaljerad fordonsdata för riskbedömning, premiesättning, och skadereglering. Tesla har bara (även här) ett tämligen stort försprång eftersom man redan idag samlar in stora mängder information under körning från hela sin flotta.

Man kan förstås ha olika åsikter om effekter på den personliga integriteten etc, men jag är som sagt övertygad om att detta kommer att ske ändå förr eller senare. Vill man i en framtid ha en försäkring utan att dela med sig av telemetri etc så är jag rätt övertygad om att man hamnar i "slasken", med skyhöga premier och astronomiska självrisker.

Sen kan förstås användningen av personlig data i viss mån komma att begränsas genom lagstiftning, branschöverenskommelser etc., men att det kommer att öka jämfört med idag är det nog inget tvivel om.

/fth
Finns redan som fenomen i UK och även här (Paydrive), har inte blivit någon större hit faktiskt. De flesta verkar helt enkelt inte vara intresserade av att få höjd premie för att de kört nattetid eller få nedsatt ersättning för att de körde för fort när det smällde.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

Mer om tesla försäkring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla försäkring

Inlägg av martinot »

Skulle vara kul om Teslas försäkringsbolag kom hit till Skandinavien också! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

Premie efter körstil: vilka data Tesla utvärderar för sin egen bilförsäkring.

I USA erbjuder Tesla endast specialförsäkringar i sitt hemland Kalifornien och till exempel relativt konventionella taxor i Tyskland genom en mäklare, men VD Elon Musk har stora planer också inom detta område. Tesla bygger ett betydande och bra försäkringsbolag , meddelade han i juli 2020. Tanken bakom detta är att företaget kan hämta mycket data från sina högnätverksbaserade elbilar med många sensorer och därigenom bestämma varje kunds körrisk mer exakt. Och på Twitter har en programutvecklare nu avslöjat vilka data som kommer att utvärderas för detta.

Tesla registrerar avståndet till fordonet framför
@Rice_fry skrev på Twitter på söndag att han fick ett urval av telemetridata för Tesla-försäkring. Enligt hans profil är han mjukvaruutvecklare hos ett annat företag men avslöjade inte källan från vilken uppgifterna kom. Ett annat inlägg visar att han verkar vara kund hos Tesla Insurance själv.

Förutom allmän information som programvaruversionen i respektive fordon, tid och varaktighet samt längden på resor, registrerar Tesla flera punkter enligt informationen från @rice_fry som gör det möjligt att dra slutsatser om körstilen. Detta registrerar hur ofta autopilotsystemet stängs av eftersom personen i förarsätet inte har flyttat ratten för länge. Tesla vill också veta hur ofta varningar om frontkollision utfärdas och automatisk nödbromsning utlöses.

Dessutom registrerar telemetrin hur ofta respektive Tesla är matematiskt bara 1 sekund från fordonet framför och hur ofta 3 sekunder. Dessutom registreras accelerationens varians, vilket enligt @rice_fry betyder att Tesla utvärderar hur försiktigt eller aggressivt personen bakom ratten använder kraftpedalen. Han tycker att det är anmärkningsvärt, för Tesla är känt för den snabba accelerationen av sina prestandaelektriska bilar .

Värdefulla uppgifter för försäkringsbolag
Utvecklaren misstänker att andra försäkringsbolag skulle ge mycket för att få sådan information också. Huruvida Tesla redan använder det för att dynamiskt eller senare ändra premiebeloppet framgår inte av hans information - åtminstone nämnde han det inte. Han kunde inte ens komma ihåg en hänvisning till en datainsamling i sin Tesla, skrev @rice_fry. Det är dock möjligt att han förbises honom.

Teslas VD Musk meddelade sommaren 2020 att premierna för ditt eget försäkringsbolag snart kommer att fastställas med hjälp av ”intelligenta prognoser” för risken. Förare bör också få information om hur de skulle kunna betala mindre med en annan körstil.
https://teslamag.de/news/praemien-fahrs ... rung-35791
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Premie efter körstil: vilka data Tesla utvärderar för sin egen bilförsäkring.
[...]
Oavsett vad man tycker om detta så är jag övertygad om att den här modellen kommer att bli vanlig i framtiden, ju mer data försäkringsgivarna har tillgång till, desto mer fingranulär och individuell kommer också riskbedömning och skadereglering bli.

I den bästa av världar kommer detta då leda till att riskfyllt beteende bestraffas genom högre premier och/eller lägre ersättning, och "bra" beteende belönas genom lägre premier och högre ersättning.

Bortsett från de uppenbara frågetecknen kring personlig integritet (som jag är ävertygad om att man kan lösa) så har jag svårt att se ett problem med detta.

Under förutsättning att modellerna är korrekta (dvs att det finns en påvisbar tydlig koppling mellan beteende och utfall) och att försäkringstagarna får veta vilka typer av beteenden som kommer att "bestraffas", varför skulle inte dom förare som ändå väljer att köra riskfyllt betala mer/få lägre ersättning?

Det fungerar ju i praktiken likadant idag, fast mycket mer "trubbigt", i form av stora kollektiv baserat på ålder, kön, bostadsort, bilmärke etc. Tycker man att en mer individuell bedömning är problematisk (bortsett då från integritets-frågor) så bör man väl rimligen tycka att all differentiering av premier och ersättning är problematisk, och att alla alltså skall betala exakt samma premie och få exakt samma ersättning, oavsett beteende, eller?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
Premie efter körstil: vilka data Tesla utvärderar för sin egen bilförsäkring.
[...]
Oavsett vad man tycker om detta så är jag övertygad om att den här modellen kommer att bli vanlig i framtiden, ju mer data försäkringsgivarna har tillgång till, desto mer fingranulär och individuell kommer också riskbedömning och skadereglering bli.

I den bästa av världar kommer detta då leda till att riskfyllt beteende bestraffas genom högre premier och/eller lägre ersättning, och "bra" beteende belönas genom lägre premier och högre ersättning.

Bortsett från de uppenbara frågetecknen kring personlig integritet (som jag är ävertygad om att man kan lösa) så har jag svårt att se ett problem med detta.

Under förutsättning att modellerna är korrekta (dvs att det finns en påvisbar tydlig koppling mellan beteende och utfall) och att försäkringstagarna får veta vilka typer av beteenden som kommer att "bestraffas", varför skulle inte dom förare som ändå väljer att köra riskfyllt betala mer/få lägre ersättning?

Det fungerar ju i praktiken likadant idag, fast mycket mer "trubbigt", i form av stora kollektiv baserat på ålder, kön, bostadsort, bilmärke etc. Tycker man att en mer individuell bedömning är problematisk (bortsett då från integritets-frågor) så bör man väl rimligen tycka att all differentiering av premier och ersättning är problematisk, och att alla alltså skall betala exakt samma premie och få exakt samma ersättning, oavsett beteende, eller?

/fth
Snabbt blir det så att Tesla har försiktiga kunder.

De farligaste kunderna prisar Tesla bort.
Problemet för andra försäkringsbolag är att de måste höja priserna eftersom de försäkrar olycksdrabbade kunder.
Konsekvensen blir att Tesla också kan höja priserna, eftersom de bara vill vara lite billigare än konkurrenterna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
Under förutsättning att modellerna är korrekta (dvs att det finns en påvisbar tydlig koppling mellan beteende och utfall) och att försäkringstagarna får veta vilka typer av beteenden som kommer att "bestraffas", varför skulle inte dom förare som ändå väljer att köra riskfyllt betala mer/få lägre ersättning?
Ja det var ju just det. Hur väl kommer beräkningsmodellerna överensstämma med risktagandet, eller framförallt hur föraren själv uppfattar risktagandet. Speciellt om det inte hänt någon olycka. Hastig undanmanöver eller inbromsning kan ju även vara resultatet av en förare med hög förmåga.

Vill man ha en försäkring där man får en räkning med posten för att betala för den där accelerationen du gjorde på motorvägspåfarten i tisdags? Eller för undanmanövern för bilen som plötsligt bytte fil mitt framför dig? Eller tror vi att Tesla ska göra manuell bedömning av varje "risktagning"? Vilka är det i så fall som avgör?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Ja det var ju just det. Hur väl kommer beräkningsmodellerna överensstämma med risktagandet, eller framförallt hur föraren själv uppfattar risktagandet. Speciellt om det inte hänt någon olycka. Hastig undanmanöver eller inbromsning kan ju även vara resultatet av en förare med hög förmåga.

Vill man ha en försäkring där man får en räkning med posten för att betala för den där accelerationen du gjorde på motorvägspåfarten i tisdags? Eller för undanmanövern för bilen som plötsligt bytte fil mitt framför dig? Eller tror vi att Tesla ska göra manuell bedömning av varje "risktagning"? Vilka är det i så fall som avgör?
Manuell bedöming är det garanterat inte fråga om, det har ju diskuterats tidigare i denna och andra trådar, det är förstås ohållbart både ur resurs- och rättviseperspektiv, det kommer att vara maskininlärning som identifierar samband mellan beteenden och olyckor/tillbud.

Jag är också helt övertygad om att det inte kommer att baseras på enstaka händelser som "den där accelerationen du gjorde på motorvägspåfarten i tisdags", det kommer att vara en samlad riskbedömning baserad på betydligt längre perioder.

Ett problem med detta är just transparens, den här typen av modeller funkar ofta som "black box", dvs man har egentligen bara tillgång till input och output, hur dessa förhåller sig till varandra kan vara svårt att beskriva på ett förståeligt sätt.

Min poäng är dock att oavsett vad vi tycker om detta så kommer det att ske, och det är garanterat inte bara vara Tesla som arbetar med detta. Alla försäkringsbolag vill förstås ha tillgång till mer detaljerad data om personer och objekt som dom försäkrar, och all tillgänglig information kommer att användas i riskbedömning och skadereglering om det inte begränsas i lagstiftning (som redan har skett i vissa avseenden, t.ex. får inte kön användas i alla sammanhang).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:

Ja det var ju just det. Hur väl kommer beräkningsmodellerna överensstämma med risktagandet, eller framförallt hur föraren själv uppfattar risktagandet. Speciellt om det inte hänt någon olycka. Hastig undanmanöver eller inbromsning kan ju även vara resultatet av en förare med hög förmåga.

Vill man ha en försäkring där man får en räkning med posten för att betala för den där accelerationen du gjorde på motorvägspåfarten i tisdags? Eller för undanmanövern för bilen som plötsligt bytte fil mitt framför dig? Eller tror vi att Tesla ska göra manuell bedömning av varje "risktagning"? Vilka är det i så fall som avgör?
Det kommer överensstämma bra med faktiskt risk men väldigt dåligt med hur föraren själv upplever risken. Det är ju baserat på statistik såklart och inget hittepå.

Det är oftast inte enstaka händelser man brukar klassificera rent generellt när det gäller riskbedömningar utan beteenden, dvs har ofta kraftiga accelerationer eller undanmanövrar, eller ifall du ofta ligger nära bilen framför osv. Man sätter helt enkelt antaganden och gränser över en viss tidsperiod och kategoriserar in folk beroende på i vilket fack de hamnar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Fredrik j »

För att man i efterhand ska kunna kräva in tilläggspremier behöver man ju tydligt redovisa vad det är som skulle kunna få konsekvenser. Dessutom behöver det ju även gå att överklaga någonstans.

Frågan är ju om det finns någon efterfrågan på försäkringar med premier satta i efterhand även om ingen skada skett? Det räcker ju sannolikt inte med någon tusenlapp om året i potentiell besparing.

Men diskussionen har ju förts tidigare i tråden här. Ni är ju övertygade om att det är mycket låga kostnader förknippat med att sälja försäkringar till teslaägare och att bolagen har oskäliga premier. Elon ska ändra på det och sätta rätt premier i relation till hur stor risken är. Samtidigt som han ser stor potential i att tjäna pengar på det tror kunderna på låga premier. Tycker inte det går ihop men vi får väl se.
Kanske pratar han om den amerikanska försäkringsmarknaden som ju är ganska annorlunda mot den svenska. I USA är det inte ovanligt att försäkringen sägs upp efter en skada och sen blir det svårare och svårare att teckna en ny oavsett hur riskbedömningen ser ut.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla försäkring

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
För att man i efterhand ska kunna kräva in tilläggspremier behöver man ju tydligt redovisa vad det är som skulle kunna få konsekvenser. Dessutom behöver det ju även gå att överklaga någonstans.

Frågan är ju om det finns någon efterfrågan på försäkringar med premier satta i efterhand även om ingen skada skett? Det räcker ju sannolikt inte med någon tusenlapp om året i potentiell besparing.

Men diskussionen har ju förts tidigare i tråden här. Ni är ju övertygade om att det är mycket låga kostnader förknippat med att sälja försäkringar till teslaägare och att bolagen har oskäliga premier. Elon ska ändra på det och sätta rätt premier i relation till hur stor risken är. Samtidigt som han ser stor potential i att tjäna pengar på det tror kunderna på låga premier. Tycker inte det går ihop men vi får väl se.
Kanske pratar han om den amerikanska försäkringsmarknaden som ju är ganska annorlunda mot den svenska. I USA är det inte ovanligt att försäkringen sägs upp efter en skada och sen blir det svårare och svårare att teckna en ny oavsett hur riskbedömningen ser ut.
Jag vet inte om det är mig du syftar på med "ni", men jag är inte alls övertygad om att det går att sänka priset för Tesla-kollektivet som helhet. Jag är dock helt övertygad om att det går att differentiera priserna mer och göra dom mer rättvisa genom att ha bättre modeller för riskbedömning och skadereglering. Detta gäller inte heller bara Tesla, att vi diskuterar detta främst i samband med Tesla är ju bara för att dom (med en mycket stor marginal) har störst tillgång till data om "sitt" kollektiv som dom skulle kunna använda för detta.

Sen tror jag inte heller det kommer att vara premier som krävs in i efterhand, priset kommer att sättas i samband med att försäkringen förnyas, men den perioden kommer sannolikt vara kortare än hos andra bolag, sannolikt kvartal eller kanske tom månad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

https://www.paydrive.se/bilforsakring/


Så fungerar Paydrives skräddarsydda försäkring.
Hos Paydrive betalar du för milen du kör. Vi läser av din kördata, antingen från bilboxen eller direkt från din uppkopplade bil,
och du får sedan en månadsfaktura som är baserad på dina körda mil.

Personlig prissättning
Var tredje månad ser vi över priset och ditt pris kan justeras beroende på hur du använt bilen. Priset beräknas alltså utifrån din personliga kördata.
Säker körning belönas med ett lågt pris.
De allra flesta av våra kunder kör säkert och det visar sig också i priset. Det betyder att du kan påverka hur mycket du betalar.
För att undvika prishöjning
Du ser löpande hur du ligger till i appen och i Mitt Paydrive. Skulle du ligga i riskzonen för en prishöjning uppmärksammar vi dig och du kan justera din körning för att undvika det.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla försäkring

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
För att man i efterhand ska kunna kräva in tilläggspremier behöver man ju tydligt redovisa vad det är som skulle kunna få konsekvenser. Dessutom behöver det ju även gå att överklaga någonstans.

Frågan är ju om det finns någon efterfrågan på försäkringar med premier satta i efterhand även om ingen skada skett? Det räcker ju sannolikt inte med någon tusenlapp om året i potentiell besparing.

Men diskussionen har ju förts tidigare i tråden här. Ni är ju övertygade om att det är mycket låga kostnader förknippat med att sälja försäkringar till teslaägare och att bolagen har oskäliga premier. Elon ska ändra på det och sätta rätt premier i relation till hur stor risken är. Samtidigt som han ser stor potential i att tjäna pengar på det tror kunderna på låga premier. Tycker inte det går ihop men vi får väl se.
Kanske pratar han om den amerikanska försäkringsmarknaden som ju är ganska annorlunda mot den svenska. I USA är det inte ovanligt att försäkringen sägs upp efter en skada och sen blir det svårare och svårare att teckna en ny oavsett hur riskbedömningen ser ut.
Man kräver inte in pengar i efterhand, man förändrar premien för nästkommande perioder.

Som jag skrivit tidigare i forumet så ser jag inte hur de skulle kunna få det så mycket billigare än andra bolag för folk som kör normalt. Ser inte heller att massvis med folk helt plötsligt vill att deras körning spåras, finns ju redan alternativ och det är ingen rusning dit.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla försäkring

Inlägg av Zalman3 »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
För att man i efterhand ska kunna kräva in tilläggspremier behöver man ju tydligt redovisa vad det är som skulle kunna få konsekvenser. Dessutom behöver det ju även gå att överklaga någonstans.

Frågan är ju om det finns någon efterfrågan på försäkringar med premier satta i efterhand även om ingen skada skett? Det räcker ju sannolikt inte med någon tusenlapp om året i potentiell besparing.

Men diskussionen har ju förts tidigare i tråden här. Ni är ju övertygade om att det är mycket låga kostnader förknippat med att sälja försäkringar till teslaägare och att bolagen har oskäliga premier. Elon ska ändra på det och sätta rätt premier i relation till hur stor risken är. Samtidigt som han ser stor potential i att tjäna pengar på det tror kunderna på låga premier. Tycker inte det går ihop men vi får väl se.
Kanske pratar han om den amerikanska försäkringsmarknaden som ju är ganska annorlunda mot den svenska. I USA är det inte ovanligt att försäkringen sägs upp efter en skada och sen blir det svårare och svårare att teckna en ny oavsett hur riskbedömningen ser ut.
Man kräver inte in pengar i efterhand, man förändrar premien för nästkommande perioder.

Som jag skrivit tidigare i forumet så ser jag inte hur de skulle kunna få det så mycket billigare än andra bolag för folk som kör normalt. Ser inte heller att massvis med folk helt plötsligt vill att deras körning spåras, finns ju redan alternativ och det är ingen rusning dit.
Min kompis fick förra veckan fortkörningsböter på 2.000kr för att ha kört 41 km/h på en 40 km/h sträcka!
Kändes bittert!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar