Tesla och Toyota samarbetar???

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla och Toyota samarbetar???

Inlägg av Zalman3 »

Ska man i Sverige byta namn till
North Voltswagen???
:lol: :lol: :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla och Toyota samarbetar???

Inlägg av fth »

Mickep skrev:
Kan vara en liknande deal som med en annan tillverkare dvs att dela utsläppsbördan.
Tveksamt, Toyota är redan bäst av de traditionella tillverkarna, dom behöver nog inte hjälp av Tesla på detta område.

Toyota hjälper redan Mazda genom att dela/sälja kvoter till dom, så det vore märkligt om Toyota i sin tur skulle poola med Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla och Toyota samarbetar???

Inlägg av MWall »

Klintan skrev:
MWall skrev:
Klintan skrev:
Skulle gärna ha en bil med Teslas drivlina och laddnätverk samt Toyotas kvalitet och egenskaper.

Toyotas egenskaper? Illaluktande plast och långsam acceleration? Bild

Nej men nog tror jag Toyota har en del att lära Tesla kring produktion, kvalitetskontroller och logistik.
Tänker mer hållbarhet, anpassad till vinterklimat, regnsensorn mm. Ingen lågpris-aygo utan mer åt lexushållet.

Tesla har faktiskt haft riktig regnsensor men valde bort den eftersom Elon är besatt av nya idéer. Tesla är som en enda stor experimentverkstad där vissa saker blir bra och andra usla, t ex "regnkamerorna". Därför är jag inte helt såld på Model S-refreshen. Vill nog prova i verkligheten först och se hur bra det fungerar med aktiver bullerreducering, växelväljare och blinkers på ratten osv.

Vad gäller vinterklimat så fungerar min Tesla suveränt förutom de karmlösa dörrarna. Det behöver man nog inte Toyota för att inse.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla och Toyota samarbetar???

Inlägg av taliz »

"If you can't beat them, join them" är nog Toyota melodi här.
Skulle kunna tänka mig att det blir en småbils-SUV ala Toyota C-HR, aka Model 2 hos Tesla.
Allt handlar ju om pris i den klassen och delar de på utvecklingskostnader så är det ju win-win.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla och Toyota samarbetar???

Inlägg av bat »

Tesla har haft det väldigt svårt att ta sig in på den stora japanska marknaden, de sålda ca 2000 bilar under 2020. Japanska konsumenter väljer japanskt i första, top 11 under 2020 är bara japanska bilmärken. Mercedes kommer på 12 plats. Jag tror mycket väl att Tesla skulle kunna överväga att ändra strategi och på något sätt bli assiocierade med Toyota som är #1 på japanska marknaden. Så handlar väldigt lite om teknologi för Teslas del - men de skulle kunna bygga en fabrik tillsammans med Toyota likt de har gjort med Panasonic på batteri-sidan.
Skriv svar