Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Är Bitcoin Teslas största blunder hittills?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Är Bitcoin Teslas största blunder hittills?

Inläggav Teslaägare ermase » 07 apr 2021 12:49

Högst troligen genererar bitcoin mining långt större koldioxidutsläpp än de koldioxidbesparingar som Teslas samlade bilflotta kan bidra med.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare

Re: Är Bitcoin Teslas största blunder hittills?

Inläggav Teslaägare MWall » 07 apr 2021 13:06

ermase skrev:Högst troligen genererar bitcoin mining långt större koldioxidutsläpp än de koldioxidbesparingar som Teslas samlade bilflotta kan bidra med.

Framförallt är det ett tecken på att de inte tror på sin egen aktiekurs.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Larofo » 07 apr 2021 13:21

MWall skrev:Framförallt är det ett tecken på att de inte tror på sin egen aktiekurs.

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Referralkod: lars9161

Inläggav Jordad » 07 apr 2021 14:09

ermase skrev:Högst troligen genererar bitcoin mining långt större koldioxidutsläpp än de koldioxidbesparingar som Teslas samlade bilflotta kan bidra med.

Nu håller väl inte Tesla på med mining utan man äger Bitcoin som en tillgång. Det är en väldigt flexibel tillgång som är lätt att flytta över landsgränser. Tesla gör stora investeringar i produktion över hela världen och att äga en sådan tillgång sänker antagligen risken märkbart. Den kan också vara ett allmänt skydd mot valutarisker och inflation.

Alla former av tillgångar har någon gång gett upphov till koldioxidutsläpp. Bitcoin kan skapas med förnyelsebar energi och den behöver inte vara värre än andra tillgångar. Att det skapas digitala tillgångar är bra för miljön ur ett långsiktigt perspektiv men just nu håller jag med om att det är synd att det går åt så stora mängder energi.
Jordad

Inläggav Teslaägare LasseTM » 07 apr 2021 15:53

Jordad skrev:

Nu håller väl inte Tesla på med mining utan man äger Bitcoin som en tillgång. Det är en väldigt flexibel tillgång som är lätt att flytta över landsgränser. Tesla gör stora investeringar i produktion över hela världen och att äga en sådan tillgång sänker antagligen risken märkbart. Den kan också vara ett allmänt skydd mot valutarisker och inflation.

Alla former av tillgångar har någon gång gett upphov till koldioxidutsläpp. Bitcoin kan skapas med förnyelsebar energi och den behöver inte vara värre än andra tillgångar. Att det skapas digitala tillgångar är bra för miljön ur ett långsiktigt perspektiv men just nu håller jag med om att det är synd att det går åt så stora mängder energi.

Man kan ju alltid säga att det är bra för miljön med digitala valutor men just bitcoin är knappast bra för miljön och långt ifrån all mining kommer från förnyelsebara källor.
EN!!!! transaktion av bitcoin kostar sist jag läste det över 600kWh per transaktion.
Dvs jag kan åka ner till Tyskland fram och tillbaka från Stockholm och köpa öl med min Model 3 för mindre energi än vad det kostar att flytta 1 BTC.
Förjävligt anser jag, finns ju valutor som är bättre anpassade än bitcoin.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Referralkod: lars86444

Inläggav Maxerl » 07 apr 2021 16:49

Det roliga med Bitoin är att det går ner till djupet av folks värderingar/politiska inställningar. Det sorgliga är att det blir så polariserat.
Jag tror att det är en av Teslas bästa investeringar i framtiden någonsin. De får en reservvaluta som inte urholkas såsom dollarn gör och dubblas några gånger till eftersom de fortfarande har gått in relativt tidigt.
Dessutom bidrar de till mänskligheten genom att accelerera användandet av ett mer hållbart valutasystem än fiat, eller åtminstone bidrar som motkraft och får centralbankerna att minska det ändlösa pengatryckandet.

I vilket fall blir det skoj när vi i framtiden utvärderar detta. Tror att det blir succé eller blunder, inget däremellan... :-)
Maxerl

Inläggav Jordad » 07 apr 2021 17:48

LasseTM skrev:Man kan ju alltid säga att det är bra för miljön med digitala valutor men just bitcoin är knappast bra för miljön och långt ifrån all mining kommer från förnyelsebara källor.
EN!!!! transaktion av bitcoin kostar sist jag läste det över 600kWh per transaktion.
Dvs jag kan åka ner till Tyskland fram och tillbaka från Stockholm och köpa öl med min Model 3 för mindre energi än vad det kostar att flytta 1 BTC.

En transaktion kostar väl inte så mycket? Det är om man tar all el som krävts för mining och delar det med antal transaktioner som man kan få en sådan siffra. Den siffran sjunker konstant och borde vara långt mycket lägre än 600kwh vid det här laget?

Det beskrivs av någon som tycks förstå det bra här: https://bitcoin.stackexchange.com/quest ... ransaction
Jordad

Inläggav TiborBlomhall » 07 apr 2021 18:07

Ännu en djupt rotad myt.

Ja det går åt några hundra kWh för att framställa (mine-a) en Bitcoin. Det kan/bör jämföras mot hur mycket naturresurser som går åt att trycka 500 tusen kronor i sedlar.

Sedan går det åt ca 0.01 kWh för varje transaktion den Bitcoinen är inblandad i. Det bör jämföras mot hur mycket energi det tar att samla ihop, räkna och frakta sedlarna, stoppa dem i bankomater etc.

Alternativt hur mycket energi bankernas servrar drar när de håller reda på ditt kontobalans, betalar med kort etc.

Som vanligt måste en utsläppskälla jämföras mot hur mycket de andra alternativen släpper ut.

Bitcoin drar mycket energi men inte de enorma mängder vissa vill påstå. Och pengar växer heller inte på träd (tyvärr).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Referralkod: tibor72449

Inläggav Teslaägare AGCF » 07 apr 2021 18:19

Jordad skrev:
LasseTM skrev:Man kan ju alltid säga att det är bra för miljön med digitala valutor men just bitcoin är knappast bra för miljön och långt ifrån all mining kommer från förnyelsebara källor.

En transaktion kostar väl inte så mycket? Det är om man tar all el som krävts för mining och delar det med antal transaktioner som man kan få en sådan siffra. Den siffran sjunker konstant och borde vara långt mycket lägre än 600kwh vid det här laget?

Det beskrivs av någon som tycks förstå det bra här: https://bitcoin.stackexchange.com/quest ... ransaction

Förstår du? och kan förklara..
Tesla M3 LR -20. Före detta Model X 75D -17, Model S -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Referralkod: alexander7331

Inläggav Teslaägare FinaFisken » 07 apr 2021 18:22

Om aktieägarna vill spekulera i bitcoin kan de göra det separat. Det finns ingen anledning att först betala till Tesla i form av nyemission så att Tesla sen kan köpa bitcoin.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Nästa

Återgå till Företaget Tesla