Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Är Bitcoin Teslas största blunder hittills?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Re: Är Bitcoin Teslas största blunder hittills?

Inläggav Teslaägare [JM] » 08 apr 2021 09:16

FinaFisken skrev:
[JM] skrev:
FinaFisken skrev:Nästan alla ting i hela världen värderas och kan bytas mot pengar. Det är fundamentalt.
Min kommentar var förvisso om investeringar av Teslas överskott i värdepapper med fundamentalt värde. Dit räknar jag obligationer och andelar i företag.

Och vad är det som ger pengarna deras värde?
Hundralappen i plånboken är bara en bit papper.
Saldot på ditt bankkonto. Vad är det som ger ettorna och nollorna ett värde?

När du har svaret på dessa frågor så kommer du förstå vad det är som ger kryptovalutorna ett värde och en fördel gentemot FIAT.

Du får debattera mänskliga konstrukter med någon annan, i någon annan tråd. Min poäng var att Tesla inte borde investera ägarnas pengar i riskfyllda (volatila) tillgångar, oavsett om det är Bitcoin, frimärken, konst eller sjötulpaner. Om de inte behöver pengarna till att bygga fabriker borde de dela ut dem.

Så bara för att du inte förstår skillnaden på en kryptovaluta och FIAT så betyder det att Tesla gör felaktiga investeringar?
Hur kan du avgöra att investeringen i Bitcoin är riskabel om du inte förstår vad kryptovaluta är?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 08 apr 2021 09:18

[JM] skrev:
FinaFisken skrev:
[JM] skrev:
FinaFisken skrev:Nästan alla ting i hela världen värderas och kan bytas mot pengar. Det är fundamentalt.
Min kommentar var förvisso om investeringar av Teslas överskott i värdepapper med fundamentalt värde. Dit räknar jag obligationer och andelar i företag.

Och vad är det som ger pengarna deras värde?
Hundralappen i plånboken är bara en bit papper.
Saldot på ditt bankkonto. Vad är det som ger ettorna och nollorna ett värde?

När du har svaret på dessa frågor så kommer du förstå vad det är som ger kryptovalutorna ett värde och en fördel gentemot FIAT.

Du får debattera mänskliga konstrukter med någon annan, i någon annan tråd. Min poäng var att Tesla inte borde investera ägarnas pengar i riskfyllda (volatila) tillgångar, oavsett om det är Bitcoin, frimärken, konst eller sjötulpaner. Om de inte behöver pengarna till att bygga fabriker borde de dela ut dem.

Så bara för att du inte förstår skillnaden på en kryptovaluta och FIAT så betyder det att Tesla gör felaktiga investeringar?
Hur kan du avgöra att investeringen i Bitcoin är riskabel om du inte förstår vad kryptovaluta är?

Räcker att ta upp en graf för historisk utveckling av Bitcoin för att se att det är volatilt, och därmed riskfyllt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 08 apr 2021 09:21

MWall skrev:Räcker att ta upp en graf för historisk utveckling av Bitcoin för att se att det är volatilt, och därmed riskfyllt.

Du menar som denna?
fiat.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare AGCF » 08 apr 2021 10:05

Om Tesla börjar sälja är det stor risk för valutakollaps. Eller hur?
Tesla M3 LR -20. Före detta Model X 75D -17, Model S -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Referralkod: alexander7331

Inläggav Teslaägare fth » 08 apr 2021 10:09

AGCF skrev:Om Tesla börjar sälja är det stor risk för valutakollaps. Eller hur?

Nja, Teslas innehav motsvarar kanske 0.14% av det totala värdet av bitcoin, så kollaps bör det inte bli.

Det kan dock bli ett hyfsat kursfall, av samma orsak som Teslas köp orsakade en rusning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare AGCF » 08 apr 2021 10:18

Jag menar att det blir en kedjereaktion. Tesla tror att bitcoin nått toppen. Försäljningen får andra att sälja, som får fler att sälja.
Tesla M3 LR -20. Före detta Model X 75D -17, Model S -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare

Referralkod: alexander7331

Inläggav Teslaägare fth » 08 apr 2021 10:30

AGCF skrev:Jag menar att det blir en kedjereaktion. Tesla tror att bitcoin nått toppen. Försäljningen får andra att sälja, som får fler att sälja.

Ja, som sagt, ett rejält kursfall kan det nog bli, lite beroende på hur Tesla genomför och kommunicerar affären, men "kollaps" tror iaf inte jag det kommer att bli.

Kollaps definieras som ett "fullständigt sammanbrott", vilket i detta sammanhang rimligtvis skulle innebära att värdet på bitcoin går mot noll.

Jag tror inte Tesla har makten att radera ut en market cap på >$1T genom en i sammanhanget förhållandevis liten affär ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare taliz » 08 apr 2021 13:22

AGCF skrev:Jag menar att det blir en kedjereaktion. Tesla tror att bitcoin nått toppen. Försäljningen får andra att sälja, som får fler att sälja.

Tesla köpte knappast bitcoin för att leka valutatrader. Snarare lär det vara ett sätt att agera garant för valutan, samt förstås marketing. Finns säkert en del rent finansiella fördelar också.

På ett sätt är det lite likt hur man agerat rent försäljningsmässigt, där man inte har några återförsäljare. Istället hanterar man det själv.
Här klipper man bort bankerna, man hanterar transaktionerna själva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare [JM] » 08 apr 2021 13:43

Priset på guld... verkar galet riskfyllt om man tittar på grafen....
gold.PNG
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 08 apr 2021 14:06

[JM] skrev:Priset på guld... verkar galet riskfyllt om man tittar på grafen....

Allt är relativt. Där pekar du ut USD som det oföränderliga. Det behöver väl inte vara så? Samt att ni alltid väljer så extremt långa tidslinjer för att få till den rätta kurvan. Med Bitcoin kan du skala ner årtionden till år för att få samma dramatik.

Jag gillar inte bitcoin. Det är ett sätt för kriminella att slippa hårda penningtvättsregler och kontroll av deras tillgångar. När nu Tesla öppnar upp för att man ska kunna köpa en Tesla direkt med Bitcoin så kommer ju bilarna användas för att tvätta pengar.

När ledaren för ex Vårbynätverket stegar in på banken och vill sätta in en dryg miljon på sitt bankkonto kommer bankdirektören fråga typ "Jaha, lille gosse var har du fått de här pengarna ifrån? Jo, jag sålde en Tesla Model X Performance för 1,2 miljoner. Ok, med vilka pengar köpte du den då? Jo, jag hittade en gammal hårddisk med några bitcoins på som jag glömt bort att jag hade, de var värda jättemycket... Ok, var är hårddisken? Den slängde jag på tippen..."
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Företaget Tesla