Tesla’s China Honeymoon is Over

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Ta den här prylen, t.ex. 249:- för en skruvdragare, inkl. batteri och laddare. Oavsett kvalitetsdiskussionen så är det helt obegripligt billigt. Bara råvarorna borde överstiga det priset. Sen har någon en fabrik och maskiner som kostar pengar, personal som gör jobbet, det tillkommer frakt från Kina och sist gör Jula ett pålägg på minst 100%. Jag fattar det inte. Vad är det jag inte ser, varför får jag inte den här ekvationen att gå ihop?

Ta hem produktionen av en sån här till Sverige och den kommer att kosta 2490:-. Minst.
Det du tar upp är totalt OT.

Men det sagt så har jag köpt skruvdragare som tillverkats i Kina, men som just kostade runt 2500.- (beror nog mer på vilken kvalitet man aspirerar på).
Kanske. Men det kan också bero på vem som satt sitt namn på den och säljer den här. Någon annan än de kinesiska tillverkarna gör den stora vinsten.
Det var en Bosch skruvdragare ur deras blå serie (den för yrkesfolk och företag).

Min poäng är att kvalitet kostar. En borrmaskin för 240 spänn har givetvis inte råd att ha samma kvalitet i elmotor, lager, mm som yrkesmaskiner för 10X priset.

Sedan att vissa är naiva och tror det.. tja, var och en har sin egen religion. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Inlägg av martinot »

Nu verkar det som Elon svarar på Xi's hot och repressalier som diskuterats i tråden, och stoppar deras tidigare planer att bygga ut Teslas tillverkning i Kina.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/

Smekmånaden är helt klart över.

Frågan på sikt är om det blir skilsmässa eller inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Inlägg av Zalman3 »

China is trying to put the brakes on Tesla’s biggest rival.
https://qz.com/2007523/tesla-rival-hong ... -shanghai/

Finns olika motstridiga krafter I Kina.

Dock är Tesla så stora nu att får man inte 100% stöd så styr man om till ett annat land.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Inlägg av Bjelke »

Helt klart en spännande tid ett tag framöver...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5477
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Nu verkar det som Elon svarar på Xi's hot och repressalier som diskuterats i tråden, och stoppar deras tidigare planer att bygga ut Teslas tillverkning i Kina.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/

Smekmånaden är helt klart över.

Frågan på sikt är om det blir skilsmässa eller inte.
Nu orkar jag inte gräva fram inlägget, men i investerartråden på det amerikanska forumet menas det att det här är en fabricerad nyhet och att Tesla aldrig haft några planer på att köpa marken ifråga...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla’s China Honeymoon is Over

Inlägg av Jordad »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Nu verkar det som Elon svarar på Xi's hot och repressalier som diskuterats i tråden, och stoppar deras tidigare planer att bygga ut Teslas tillverkning i Kina.

https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-05-11/

Smekmånaden är helt klart över.

Frågan på sikt är om det blir skilsmässa eller inte.
Nu orkar jag inte gräva fram inlägget, men i investerartråden på det amerikanska forumet menas det att det här är en fabricerad nyhet och att Tesla aldrig haft några planer på att köpa marken ifråga...
Tesla håller på expanderar till ny mark i Shanghai men affären är inte helt klar ännu utan man förhandlar fortfarande. Markarbetet är redan påbörjat och när man har frågat arbetarna på plats så säger de att bygger en fabrik åt Tesla.

Angående reutersartikeln så har Tesla aldrig nämnt att man skulle exportera Model 3 till USA så det stämmer inte. Gary Black har en källa som säger att artikeln är strunt.
Screenshot_20210511-212336.png
Skriv svar