För tydligen har man problem med att rampa upp 4680 batterierna.
https://teslamag.de/news/ende-statt-anf ... oben-36355
Avsluta istället för att börja 2021: Tesla skjuter upp startdatumet för Model Y från tyska Gigafactory.
Byggarbetet utvecklades på rekordtid, men det saknas fortfarande mycket infrastruktur för tyska Tesla Gigafactory i Grünheide nära Berlin och framför allt det slutgiltiga godkännandet enligt Federal Immission Control Act. Enligt officiell Tesla-information bör produktionen av Model Y i den nya fabriken börja i juli i år, som hittills har följts trots förseningar. I rapporten om det första kvartalet som publicerades på måndagen skrev Tesla emellertid för första gången att produktionen i Giga Berlin skulle börja "sent 2021", dvs. mot slutet av året. Och informationen om den förväntade leveransen av Model Y på den tyska webbplatsen har också ändrats till "Slut 2021".
Tesla-siffror skjuts upp med tre kvartal
Detta är åtminstone kvasi-officiellt, vilket nyligen har varit föremål för ökad spekulation: Den riktade produktionsstart av Giga Berlin i juli 2021 kan inte längre upprätthållas. I sina rapporter hade Tesla varit mer ovilliga att tillhandahålla information än (troligen nödvändigtvis) i sina applikationer för fabriken. Efter utgången av fjärde kvartalet 2020 skrev företaget att Gigafactory-projekten nära Berlin och Texas var planerade att starta fordonstillverkningen i år. Vid denna tidpunkt och fram till nyligen uppgav webbkonfiguratorn för Model Y i Europa att produktionen var planerad att starta "i början av 2021".
Det var uppenbarligen nödvändigt att ändra denna information, för början av året i en snävare mening var nu för mer än tre månader sedan. Men Tesla fortsatte i tre kvartal så att säga - "sent" på ett år förstås vanligtvis som sitt sista kvartal. I rapporten nu konstaterar också att utbyggnaden av Gigafactory nära Berlin går framåt och är fortfarande på schemat så att produktion och leveranser kan börja i slutet av 2021.
Men importerade Model Y för Europa?
VD Musk hade tidigare angett att det inte skulle finnas några enorma antal Y-modeller från den tyska fabriken i år. I slutet av oktober 2020 nämnde han till exempel att den nya designen med 4680 batterier som en del av den bärande fordonsstrukturen innebar en "betydande produktionsrisk" . Det tar därför 12–18 månader eller till och med 24 månader tills den nominella kapaciteten uppnås i Grünheide. Det nya är dock informationen i kvartalsrapporten att produktionen inte startar alls förrän i slutet av detta år.
För Tesla kan detta betyda att den europeiska marknaden för elbilar i det populära SUV- eller crossover-formatet kommer att lämnas åt det ökande antalet konkurrenter under större delen av året - och för modell Y-köpare måste de vänta eller ändra sig . Den senaste kvartalsrapporten ger dock något hopp om tidigare tillgänglighet: "Under tiden kommer vi att öka importvolymerna till Europa", står det med tanke på det tyska schemat. I Giga Berlin ska endast modell Y för närvarande skapas - uttalandet kan därför förstås så att det, till skillnad från den ursprungliga planen, ursprungligen kommer till Europa från USA eller Kina.