Tesla Q1 rapport kl23.30 26 april

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Q1 rapport kl23.30 26 april

Inlägg av Zalman3 »

Import från USA eller kina kan rädda MY försäljningen i Europa.
För tydligen har man problem med att rampa upp 4680 batterierna.


Avsluta istället för att börja 2021: Tesla skjuter upp startdatumet för Model Y från tyska Gigafactory.


Byggarbetet utvecklades på rekordtid, men det saknas fortfarande mycket infrastruktur för tyska Tesla Gigafactory i Grünheide nära Berlin och framför allt det slutgiltiga godkännandet enligt Federal Immission Control Act. Enligt officiell Tesla-information bör produktionen av Model Y i den nya fabriken börja i juli i år, som hittills har följts trots förseningar. I rapporten om det första kvartalet som publicerades på måndagen skrev Tesla emellertid för första gången att produktionen i Giga Berlin skulle börja "sent 2021", dvs. mot slutet av året. Och informationen om den förväntade leveransen av Model Y på den tyska webbplatsen har också ändrats till "Slut 2021".

Tesla-siffror skjuts upp med tre kvartal
Detta är åtminstone kvasi-officiellt, vilket nyligen har varit föremål för ökad spekulation: Den riktade produktionsstart av Giga Berlin i juli 2021 kan inte längre upprätthållas. I sina rapporter hade Tesla varit mer ovilliga att tillhandahålla information än (troligen nödvändigtvis) i sina applikationer för fabriken. Efter utgången av fjärde kvartalet 2020 skrev företaget att Gigafactory-projekten nära Berlin och Texas var planerade att starta fordonstillverkningen i år. Vid denna tidpunkt och fram till nyligen uppgav webbkonfiguratorn för Model Y i Europa att produktionen var planerad att starta "i början av 2021".

Det var uppenbarligen nödvändigt att ändra denna information, för början av året i en snävare mening var nu för mer än tre månader sedan. Men Tesla fortsatte i tre kvartal så att säga - "sent" på ett år förstås vanligtvis som sitt sista kvartal. I rapporten nu konstaterar också att utbyggnaden av Gigafactory nära Berlin går framåt och är fortfarande på schemat så att produktion och leveranser kan börja i slutet av 2021.

Men importerade Model Y för Europa?
VD Musk hade tidigare angett att det inte skulle finnas några enorma antal Y-modeller från den tyska fabriken i år. I slutet av oktober 2020 nämnde han till exempel att den nya designen med 4680 batterier som en del av den bärande fordonsstrukturen innebar en "betydande produktionsrisk" . Det tar därför 12–18 månader eller till och med 24 månader tills den nominella kapaciteten uppnås i Grünheide. Det nya är dock informationen i kvartalsrapporten att produktionen inte startar alls förrän i slutet av detta år.

För Tesla kan detta betyda att den europeiska marknaden för elbilar i det populära SUV- eller crossover-formatet kommer att lämnas åt det ökande antalet konkurrenter under större delen av året - och för modell Y-köpare måste de vänta eller ändra sig . Den senaste kvartalsrapporten ger dock något hopp om tidigare tillgänglighet: "Under tiden kommer vi att öka importvolymerna till Europa", står det med tanke på det tyska schemat. I Giga Berlin ska endast modell Y för närvarande skapas - uttalandet kan därför förstås så att det, till skillnad från den ursprungliga planen, ursprungligen kommer till Europa från USA eller Kina.
https://teslamag.de/news/ende-statt-anf ... oben-36355
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Tesla Q1 rapport kl23.30 26 april

Inlägg av TomParkering »

dd88 skrev:
Stämmer detta? Iaf så får ju Bitcoin och utsläppsrätter ses som en bra investering:
$538 million in regulatory credit sales, and $273 million in profits from Bitcoin sales on a $438 million total profit.
Man sålde Bitcoin för $272 (var det väl) miljoner. Dessa hade köpts in för $171 miljoner och gav $101 miljoner i vinst.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Q1 rapport kl23.30 26 april

Inlägg av Zalman3 »


Tesla’s 4680 battery updates and $25K car development gets nod from analyst.


Tesla’s efforts to bring its 4680 battery cells to its upcoming products received a nod of approval from Mizuho Securities analyst Vijay Rakesh, who recently reiterated a “Buy” rating for the EV maker and an $820 per share price target. According to the analyst, the progress of Tesla’s 4680 battery program could very well be the key for the $25,000 EV, a project that’s far more ambitious than anything Tesla has attempted in the past.

“A key to realizing the $25,000 EV, TSLA noted (that) its new 4680 battery is on track to achieve volume production in ’12-18 months’ in Berlin, with a 100 GWh 2022 target from its Battery Day announcement. TSLA also noted it expects capacity supply from partners LG/Panasonic to double next year,” the analyst noted.


The Mizuho Securities analyst has a good point, considering that Tesla’s 4680 is poised to power the company’s next generation of vehicles. Far more powerful and cheaper to produce, the 4680 cells could play a significant part in closing the gap between electric cars like Teslas and their internal combustion-powered counterparts in raw cost. This is particularly important in the affordable sector, where vehicles are judged not as much on performance, but on cost and practicality instead.

Tesla is already in the process of developing a $25,000 car, the first of which is expected to be unveiled in China in the near future. To ensure that such a vehicle could compete with equally formidable and affordable cars in the market, Tesla would have to use the best innovations that it has in its arsenal. On the battery front, these would be the 4680 cells. For its part, Tesla has highlighted that the rollout of the 4680 cells will be a collaborative effort on the part of the EV maker and its battery suppliers.

“This is just a guess because we don’t know for sure, but it appears as though we’re about 12, probably not more than 18 months away from volume production of the 4680. Now at the same time, we are actually trying to have our cell supply of partners ramp up their supply as much as possible. So this is not something that is to the exclusion of suppliers.

“It is in conjunction with suppliers. So we want to be super clear about that. This is not about replacing suppliers. It is about supplementing the suppliers. So — and we have a very strong partnership with CATL, with Panasonic and LG — our request to our strategic partners for cell supply is, please supply us with as much as you possibly can. Provided the price is affordable, we will buy everything that they can make,” Tesla CEO Elon Musk said.
https://www.teslarati.com/tesla-4680-ba ... potential/


Varför får man känslan av att Elon säger till Panasonic, CATL och LG Chem.
Vi kan själva tillverka brazillions av 4680 batterier till ett pris av ca 50 dollar per kWh.

Men för att vara "snälla" så kan vi beställa lite 4680 batterier för 60 dollar per kWh av er.

Är Elon en bluffare i affärer?

Problemet för Elon med att tillverka egna batterier är de måste fungera. Att ösa ut 4680 batterier som efter 1-2 år går sönder är en jättekatastrof.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14508
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Q1 rapport kl23.30 26 april

Inlägg av taliz »

Tror 4680 skulle varit klart för typ flera år sen egentligen. Därför Roadster, Semi och Plaid+ blivit så försenade.
Man börjar ju undra om de kommer bli klara nästa år, eller hur många år till det skall ta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Q1 rapport kl23.30 26 april

Inlägg av Zalman3 »


Tesla vill integrera cellfabriken i Giga Berlin: Enligt VD Musk har system redan beställts
28 april 2021 | 0 kommentarer

tesla 4680 cellproduktionspilot
Bild: Pilotproduktion av 4680 celler i Fremont (Foto: Tesla)

Teslas VD Elon Musk sa under sitt besök där i juli förra året att Model Y från tyska Gigafactory i Grünheide nära Berlin också kommer att ha en "lokal" leverans av battericeller. Sedan dess har det varit oklart hur exakt detta koncept ska implementeras - Tesla ansökte om byggandet av en annan hall på platsen men beskrev det som ett rent reservdelslager. På tisdag kväll bekräftade Brandenburgs statsregering att Tesla vill göra cellproduktion till en officiell del av Giga Berlin . Och enligt VD Musk har de flesta systemen för produktion av batterier i Grünheide redan beställts.

Tysk teknik för Giga Berlin
Cellproduktion planeras också för Gigafactory i den amerikanska delstaten Texas, som Tesla började bygga sommaren 2020. Enligt tidigare uttalanden av VD Musk, den i Tyskland men Teslas första i världen i stor skala. Det bör börja med 100 gigawattimmar kapacitet per år, vilket gör det till en av de största i världen, och senare med 200-250 gigawattimmar celler per år kommer det nästan säkert att vara det största någonsin. I matematiska termer skulle det högre värdet vara tillräckligt för mer än tre miljoner elbilar per år med ett 75 kilowattimmars batteri.

Liksom resten av tyska Gigafactory, måste denna del av Tesla-planerna inte bara ansökas om och godkännas utan också utvecklas. I september 2020 presenterade företaget sin egenutvecklade cell i XL-format 4680, som borde vara mycket snabbare och billigare att producera än tidigare. Vid denna tidpunkt hade byggandet av en 4680 pilotproduktion redan börjat i en byggnad intill Tesla-fabriken i Fremont , enligt information från teslamag.de med personal och system från den tyska specialmaskintillverkaren Saueressig.

Enligt Tesla ska denna linje uppgå till 10 gigawattimmar årlig kapacitet i slutet av detta år, vilket inte blir lätt. I slutet av november 2020 sa Musk att nya typer av system måste utvecklas för nästan alla delar av sin egen cellproduktion. Många av de maskiner som används för detta kommer från Tyskland och andra europeiska länder. Vid telefonkonferensen om Teslas Q1-affärssiffror i måndags ville investerare veta vilka framsteg pilotproduktionen i Fremont gör, men fick få specifika svar.

Tesla-chef: De flesta maskiner har redan beställts
Men Musk lät redan veta att cellplanerna för Grünheide är mer avancerade än de officiella planerna, som hittills saknades, skulle föreslå: "Vi har redan beställt de flesta systemen för batteriproduktion i Berlin," sa han i telefonkonferensen. ”Mycket” har redan beställts för Gigafactory i Texas - kanske en bekräftelse på att den tyska platsen blir den första.

Enligt information från teslamag.de har Tesla också gett order till det tyska företaget Saueressig för Giga Berlin och Texas. Det sägs ha ett patent som behövs för beläggning av elektroder i en ny torr process och ursprungligen licensierades uteslutande till Tesla. Tekniken sparar både utrymme och vatten, vilket förmodligen är en förutsättning för att kunna bygga batterier på Grünheide-platsen på kort sikt: reserven från den ansvariga vattenföreningen är nästan uttömd av elbilsfabriken och utvecklingen av närliggande fyndigheter är, enligt statsregeringen i Brandenburg de senaste fem åren.

https://teslamag.de/news/tesla-batterie ... ellt-36390



"I matematiska termer skulle det högre värdet vara tillräckligt för mer än tre miljoner elbilar per år med ett 75 kilowattimmars batteri."
Galet många bilar!

Lite märkligt att Elon säger att man har problem med tillverkningen av 4680 batterier.
Samtidigt så har man beställt utrustning för tillverkningen.

Berättar Elon hela sanningen. Eller förminskar han hur långt man kommit med 4680?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar