Sabotage vid Tesla Berlin fabriken

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Sabotage vid Tesla Berlin fabriken

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen försökte man göra byggarbetsplatsen strömlös genom att sätta eld på en elkabel.


Brand intill Teslas byggarbetsplats: Group erkänner försök till attack på strömförsörjningen.

På natten på onsdagen gjordes ett försök att sätta eld på kraftledningar för att förse Teslas byggarbetsplats. Uppdatering: Senare samma dag uppstod ett erkännandebrev.
https://teslamag.de/news/anschlag-gegen ... elle-37322
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Sabotage vid Tesla Berlin fabriken

Inlägg av StefL »

Ingen fullständig Googleöversättning av artikeln denna gång? ;)

I korthet har det alltså under natten mot onsdag uppstått en brand i en elkabel ungefär 500 meter från det pågående fabriksbygget. Det handlar om en armstjock kabel som ligger ovan jord (oklart om den ligger på marken eller upphängd, men jag får intrycket "på marken") och bl.a. försörjer Teslabygget.
Branden släcktes och även om kabeln fått yttre skador är den fortfarande funktionsduglig. Strömmen bröts dock under en kort stund under tillbudet.

Någon form av "ansvarig" har alltså också publicerat en skrivelse online där man hävdar att man vänder sig mot Teslas "gröna kapitalism" som man inte anser är vare sig grön, ekologisk eller social utan man menar att Tesla är en koncern som bidrar till den globala överexploateringen. Tydligen är det argument som även hördes i samband med de (fredliga) protestyttringar som hördes tidigare i samband med bygget.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar