Tesla hamburgare?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla hamburgare?

Inlägg av Zalman3 »

Kan detta stämma?

Tesla’ burgers arriving as Musk’s EV firm plans restaurant chain.

San Francisco: Elon Musk is gearing up to launch his own drive-in food chain at Supercharger locations as his electric car company Tesla has applied for a new trademark for its brand under restaurant services.

According to a report in Electrek, the company has applied for three new trademarks with the United States Patent and Trademark Office that will cover the categories of “Restaurant services, pop-up restaurant services, self-service restaurant services, take-out restaurant services”.

“The application is awaiting examination and will be reviewed by an attorney around August 27,” the report said on Tuesday.

Tesla’s iconic ‘T’ logo is featured on the application, to be trademarked for use by its branded restaurants.

https://www.siasat.com/tesla-burgers-ar ... n-2145154/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Viper »

Ingen aning om det stämmer, men det lär väl bli veganburgare då? Om dom ska behålla sin trovärdighet.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av dd88 »

Förhoppningsvis veganburgare.

Snurrade en studie för några år sen där man i USA helt raderade nyttan med elbil kontra fossilt om man med familj i elbil stannade och åt miljövidrig mat och man i fossilbilen åt veganskt, minns jag inte helt fel så var det just snabbmatskedja som var till grund för räkneexemplet.

Hade varit intressant att räkna på samma exempel i Sverige då brist på vettig mat kring laddplatser är ett problem i mina ögon.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Credde »

Måste det absolut vara burgare - varför inte en go' sallad istället eller nåt annat.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av dd88 »

Credde skrev:
Måste det absolut vara burgare - varför inte en go' sallad istället eller nåt annat.
5ED4D987-23AB-43FD-BE89-26ECE30A2AB2.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag hoppas de kommer uppge burgarens energiinnehåll i kWh istället för kJ 8-)

https://teslaclubsweden.se/hur-langt-ko ... amburgare/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av martinot »

Credde skrev:
Måste det absolut vara burgare - varför inte en go' sallad istället eller nåt annat.
Håller med! Låt burgare vara av kött, och fokusera sallad och grönsaker på de fantastiska rätter de kan vara i sig själva (utan att behöva tvingas in och plagiera köttprodukter).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av lawgiver »

Credde skrev:
Måste det absolut vara burgare - varför inte en go' sallad istället eller nåt annat.
Ingenstans utom i rubriksättarens huvud stod det något om burgare så det kan ju vara vilken typ av snabbmat som helst. Tesla Tacos kanske? :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av kenjon »

Och gratis laddning om man äter där :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av kallekula »

Med tanke på antalet SUCs, och antalet Teslor för den delen, så måste detta vara en grym affärsidé. Ofta finns ju dessutom andra märkens laddare i närheten. Och inte helt ovanligt att fossiler tankar i närheten. Borde ge bra kundunderlag.

Hoppas på bra kvalitet!
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av rockard »

martinot skrev:
Credde skrev:
Måste det absolut vara burgare - varför inte en go' sallad istället eller nåt annat.
Håller med! Låt burgare vara av kött, och fokusera sallad och grönsaker på de fantastiska rätter de kan vara i sig själva (utan att behöva tvingas in och plagiera köttprodukter).
Eller så tar man fram produkter som folk vill äta. Jag blev vegetarian för att jag inte vill att ett djur ska dö för att jag ska få äta, inte för att jag ogillar smaken av köttprodukter. Tvärt om anser jag att mitt liv blivit fattigare sedan jag blev vegetarian, då få saker är riktigt lika gott. Så när växtbaserade korvar och hamburgare började komma som faktiskt smakar som korv och hamburgare ska göra, då blev jag så klart glad och hoppas att få se mer av det. Att köttätare ska komma och tycka att jag borde tugga på en sallad istället är för mig helt obegripligt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av fth »

rockard skrev:
Eller så tar man fram produkter som folk vill äta. Jag blev vegetarian för att jag inte vill att ett djur ska dö för att jag ska få äta, inte för att jag ogillar smaken av köttprodukter. Tvärt om anser jag att mitt liv blivit fattigare sedan jag blev vegetarian, då få saker är riktigt lika gott. Så när växtbaserade korvar och hamburgare började komma som faktiskt smakar som korv och hamburgare ska göra, då blev jag så klart glad och hoppas att få se mer av det. Att köttätare ska komma och tycka att jag borde tugga på en sallad istället är för mig helt obegripligt.
Jag är också vegetarian av samma skäl som du, samt av klimatskäl, sedan >30 år.

Jag tycker dock inte att mitt liv har blivit fattigare, jag saknar egentligen inte någon smak (utom isterband av någon anledning :D ).

Många av de nya "kött-substituten" är dock helt klart mycket godare än dom gamla vego-alternativen, Moving Mountain, Plant Beef och allt vad dom heter gör ju faktiskt dom påtvingade besöken på hamburgerbarer uthärdliga.

Får jag välja så vore det dock betydligt trevligare om Tesla gjorde något annat, hamburgerhak finns det ju överflöd vid SuC, och dom har ju som sagt nuförtiden bra vego-alternativ.

Jag vet inte riktigt vad en "McTesla" skulle tillföra, mycket hellre då TeslaTacos, TeslaPoke, eller liknande med bra vego-alternativ, eller helt vegetarisk/veganskt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av martinot »

rockard skrev:
martinot skrev:
Credde skrev:
Måste det absolut vara burgare - varför inte en go' sallad istället eller nåt annat.
Håller med! Låt burgare vara av kött, och fokusera sallad och grönsaker på de fantastiska rätter de kan vara i sig själva (utan att behöva tvingas in och plagiera köttprodukter).
Eller så tar man fram produkter som folk vill äta. Jag blev vegetarian för att jag inte vill att ett djur ska dö för att jag ska få äta, inte för att jag ogillar smaken av köttprodukter. Tvärt om anser jag att mitt liv blivit fattigare sedan jag blev vegetarian, då få saker är riktigt lika gott. Så när växtbaserade korvar och hamburgare började komma som faktiskt smakar som korv och hamburgare ska göra, då blev jag så klart glad och hoppas att få se mer av det. Att köttätare ska komma och tycka att jag borde tugga på en sallad istället är för mig helt obegripligt.
Inte bara sallad (som jag också gillar), men även alla fantastiska grönsaksrätter. Vi äter kött, men äter ändå mer vegetariskt och fisk i veckan. Finns så otroligt fantastiskt goda grönsaksrätter, som verkligen lyfter fram grönsaker och deras goda smak!

Att göra om grönsaker till någon slags blek och dålig kopia på kött, är helt fel väg att gå enligt mig. Det är att våldföra sig på grönsakerna, men ändå få produkter som inte smakar i närheten av kött som de försöker kopiera (alla sådana produkter jag ätit har smakat skit, mer eller mindre).

Gällande klimat och kött, så äter vi nästan enbart naturligt uppfött vilt kött. Kan vara tips för er som är oroliga för Co2-utsläppen. Dessutom smakar det mycket bättre än odlat kött (som jag inte är förtjust i smaken i jämförelse med vilt/naturligt kött)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Att göra om grönsaker till någon slags blek och dålig kopia på kött, är helt fel väg att gå enligt mig. Det är att våldföra sig på grönsakerna, men ändå få produkter som inte smakar i närheten av kött som de försöker kopiera (alla sådana produkter jag ätit har smakat skit, mer eller mindre).
Har du testat Moving Mountain, Beyond Meat, Plant Beef etc?

Jag håller med om att "köttsubstituten" historiskt har varit tämligen bedrövliga, men det har hänt en hel del de senaste åren inom detta område.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av LarsL »

Vegetariska hamburgare är som grillar på elbilar. De försöker vara något de inte är.
BE22EECF-EF00-4ECE-89DB-9932C7A59ACD.jpeg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av chaffis75 »

dd88 skrev:
Förhoppningsvis veganburgare.

Snurrade en studie för några år sen där man i USA helt raderade nyttan med elbil kontra fossilt om man med familj i elbil stannade och åt miljövidrig mat och man i fossilbilen åt veganskt, minns jag inte helt fel så var det just snabbmatskedja som var till grund för räkneexemplet.

Hade varit intressant att räkna på samma exempel i Sverige då brist på vettig mat kring laddplatser är ett problem i mina ögon.
Samtidigt så blev de bättre för klimatet att jag nu kör jag elbil även om jag fortfarande äter kött.

Jag tycker man ska titta mer på djur hushållning och allt runt hur vi får fram kött istället för att säga de är köttets fel..

Teoretiskt kan även sallad vara gjord i växthus värmda och upplysa av kol kraftverk.. Traktorn går på diesel och man använder konst gödsel för eftersom kött industrin är död då har vi ingen naturlig gödsel.
Ja de sista stycket var ordentligt tillspetsat men jag hoppas ni inte övertolkar utan förstår min poäng.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
martinot skrev:
Att göra om grönsaker till någon slags blek och dålig kopia på kött, är helt fel väg att gå enligt mig. Det är att våldföra sig på grönsakerna, men ändå få produkter som inte smakar i närheten av kött som de försöker kopiera (alla sådana produkter jag ätit har smakat skit, mer eller mindre).
Har du testat Moving Mountain, Beyond Meat, Plant Beef etc?

Jag håller med om att "köttsubstituten" historiskt har varit tämligen bedrövliga, men det har hänt en hel del de senaste åren inom detta område.

/fth
Jag tycker dom smakar som en köttprodukt av lite sämre kvalitet. Helt ok om man av någon anledning behöver ett substitut. Men något blindtest fixar dom inte. Inte dom jag nyfiket har provat iallafall.

När det gäller grönsaker hänger ju mycket på kvaliteten. När vi är i Italien finns det ju helt andra möjligheter.
Några skivade tomater, rödlök, fetaost, oliver med lite olja på är fantastiskt. Och den färska frukten.
Hemma i sverige i november? Nä inte direkt.
Finns ju en anledning till varför vi traditionellt inte har så mycket färska grönsaker på ett svenskt julbord...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av martinot »

fth skrev:

Får jag välja så vore det dock betydligt trevligare om Tesla gjorde något annat, hamburgerhak finns det ju överflöd vid SuC, och dom har ju som sagt nuförtiden bra vego-alternativ.

Jag vet inte riktigt vad en "McTesla" skulle tillföra, mycket hellre då TeslaTacos, TeslaPoke, eller liknande med bra vego-alternativ, eller helt vegetarisk/veganskt.

/fth
Håller med.

Utmärkt affärsidé tycker jag, men jag förväntar mig mer av Tesla än att bara kopiera McDonalds eller Burger King rakt av.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
När det gäller grönsaker hänger ju mycket på kvaliteten. När vi är i Italien finns det ju helt andra möjligheter.
Några skivade tomater, rödlök, fetaost, oliver med lite olja på är fantastiskt. Och den färska frukten.
Hemma i sverige i november? Nä inte direkt.
Finns ju en anledning till varför vi traditionellt inte har så mycket färska grönsaker på ett svenskt julbord...
Man skall självklart anpassa menyn efter årstiden och tillgången på bra råvaror (så gott det går). På hösten/vintern som lagar vi ofta goda rotsaksrätter (morötter, kålrötter), men även grönkål och annat som är helt lysande för säsongen. Sedan tycker jag att det nästan alltid finns bra importerade grönsaker som aubergine och zucchini. Lagar massor av fantastiskt god vegetariska rätter på det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Registers a Trademark for Running a Restaurant Business; 50's Diner Likely Coming Soon
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon
Elon restaurang.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av TiborBlomhall »

Brorsan Kimbal Musk är kock och har restaurangkedjan The Kitchen Restaurant Group som kör husmanskost.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kimbal_Musk
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av dd88 »

chaffis75 skrev:
dd88 skrev:
Förhoppningsvis veganburgare.

Snurrade en studie för några år sen där man i USA helt raderade nyttan med elbil kontra fossilt om man med familj i elbil stannade och åt miljövidrig mat och man i fossilbilen åt veganskt, minns jag inte helt fel så var det just snabbmatskedja som var till grund för räkneexemplet.

Hade varit intressant att räkna på samma exempel i Sverige då brist på vettig mat kring laddplatser är ett problem i mina ögon.
Samtidigt så blev de bättre för klimatet att jag nu kör jag elbil även om jag fortfarande äter kött.

Jag tycker man ska titta mer på djur hushållning och allt runt hur vi får fram kött istället för att säga de är köttets fel..

Teoretiskt kan även sallad vara gjord i växthus värmda och upplysa av kol kraftverk.. Traktorn går på diesel och man använder konst gödsel för eftersom kött industrin är död då har vi ingen naturlig gödsel.
Ja de sista stycket var ordentligt tillspetsat men jag hoppas ni inte övertolkar utan förstår min poäng.
Ja man kan ju alltid prata teoretiska förbättringar men verkligheten ser annorlunda ut, om nu ett par måltider på en långfärd helt raderar nyttan så skulle jag säga att man har fel fokus om man har någon som helst ambition att värna om miljön.

Sen tror jag att det ser annorlunda ut i Sverige, vi har mindre smutsig el och mindre portioner, så en långfärd med en fossilbil har troligtvis större påverkan sett till totalen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Tesla Registers a Trademark for Running a Restaurant Business; 50's Diner Likely Coming Soon
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... oming-soon
Elon restaurang.jpg
Typ som Lucy's i Lödde vid superchargerna.
https://lucys.se/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av fth »

dd88 skrev:
Ja man kan ju alltid prata teoretiska förbättringar men verkligheten ser annorlunda ut, om nu ett par måltider på en långfärd helt raderar nyttan så skulle jag säga att man har fel fokus om man har någon som helst ambition att värna om miljön.

Sen tror jag att det ser annorlunda ut i Sverige, vi har mindre smutsig el och mindre portioner, så en långfärd med en fossilbil har troligtvis större påverkan sett till totalen.
Den här typen av jämförelser dyker upp med jämna mellanrum och är lika idiotiska varje gång.

Visst, går man från att cykla och äta närodlad veganmat till att köra elbil och äta brasiliansk oxfilé varje dag så är det ju förstås tveksam klimatnytta, men det är jag rätt säker på aldrig har hänt.

Jag är rätt säker på att dom allra flesta fortsätter äta samma typ av mat på vägen oavsett vilket drivmedel dom använder, och då är förstås klimatnyttan med att köra på el istf fossilt bränsle stor.

Om något så är min erfarenhet att elbils-köpet ofta inspirerar till ökat klimatmedvetande även inom andra områden, oavsett om köpet var motiverat av klimathänsyn eller inte från början.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Fredrik j »

Vi har ju den här populärvetenskapliga artikeln:

https://www.nyteknik.se/popularteknik/h ... ar-6369452

Hur mycket utsläpp av växthusgaser har t.ex. Vätternrundan?
Skriv svar