Tesla hamburgare?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Vad Stefan Hellstrand kan och vet törs jag inte recensera. Vet ingenting om honom. Däremot ska man generellt passa sig för att underskatta lantbrukare.
Jag vet inte heller vad Stefan Hellstrand kan, men mer argument än en facebooksida vill jag se innan jag ser honom som källa till sanningen.
Sen är det väl aldrig bra att underskatta folk, men om det särskilt skulle vara applicerbart på lantbrukare vet jag inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Vad Stefan Hellstrand kan och vet törs jag inte recensera. Vet ingenting om honom. Däremot ska man generellt passa sig för att underskatta lantbrukare.
Jag vet inte heller vad Stefan Hellstrand kan, men mer argument än en facebooksida vill jag se innan jag ser honom som källa till sanningen.
Sen är det väl aldrig bra att underskatta folk, men om det särskilt skulle vara applicerbart på lantbrukare vet jag inte.

Det är nog särskilt applicerbart på lantbrukare då de till och med används som skällsord i städerna som symbol för något obildad och korkat.

Lantbrukarna som finns kvar idag är oftast drivna företagare som har mångmiljonomsättning.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av rockard »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Vad Stefan Hellstrand kan och vet törs jag inte recensera. Vet ingenting om honom. Däremot ska man generellt passa sig för att underskatta lantbrukare.
Jag vet inte heller vad Stefan Hellstrand kan, men mer argument än en facebooksida vill jag se innan jag ser honom som källa till sanningen.
Sen är det väl aldrig bra att underskatta folk, men om det särskilt skulle vara applicerbart på lantbrukare vet jag inte.

Det är nog särskilt applicerbart på lantbrukare då de till och med används som skällsord i städerna som symbol för något obildad och korkat.

Lantbrukarna som finns kvar idag är oftast drivna företagare som har mångmiljonomsättning.
EDIT: Jag tar tillbaka det jag skrev här, och skyller på att min dåliga fantasi gjorde att jag blev förvirrad. Du har rätt i att t.ex. "bonde" som skällsord kan mena både obildad och korkad.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av alseC »

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 03 jun 2021 07:48

MWall skrev:
Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)

"Jag är visserligen inte kvar i forskarvärlden, men mitt intryck från åtskilliga år i den världen är att forskare är mycket bättre på det än gemene man. Det ligger i forskningens natur att arbeta med komplicerade problem, betydligt mer komplicerade än vad folk i allmänhet sysslar med. SÅ lite mer substans vill jag gärna se, innan jag tror att andra är bättre på helhetssyn än vad forskare är"

Det är väl känt och accepterat att forskare kan uttala sig om komplicerade system och problem, men när det gäller biologiska och naturliga system är det så komplexa att det kräver en stor förståelse för helheten innan man uttalar sig om vad som är bra eller dåliga åtgärder/rekommendationer.

Att jag tog texten från Stefan Hellstrands sida, beror på att den har referenser till hans analys och ståndpunkt, samt till de som han menar inte har den helhetssyn som just frågan om köttet och animalierna kräver, när det nu ska tas fram en diet som enligt några icke helhetsseende forskare ska rädda klimatet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

alseC skrev:
Det är väl känt och accepterat att forskare kan uttala sig om komplicerade system och problem, men när det gäller biologiska och naturliga system är det så komplexa att det kräver en stor förståelse för helheten innan man uttalar sig om vad som är bra eller dåliga åtgärder/rekommendationer.
Att arbeta vetenskapligt är extra viktigt ju mer komplext system man studerar. Man kommer inte fram till en stor förståelse för helheten på andra sätt än det vetenskapliga arbetssättet. Det du beskriver är ett argument för forskning och mot det du förespråkar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)
Jag är visserligen inte kvar i forskarvärlden, men mitt intryck från åtskilliga år i den världen är att forskare är mycket bättre på det än gemene man. Det ligger i forskningens natur att arbeta med komplicerade problem, betydligt mer komplicerade än vad folk i allmänhet sysslar med. SÅ lite mer substans vill jag gärna se, innan jag tror att andra är bättre på helhetssyn än vad forskare är.
Jag är kvar i forskarvärlden och jag håller med till hundra procent. Och konstigt vore det väl annars. Utöver fyra års universitetetsstudier så krävs det fyra år av doktorandstudier, ett par år som postdoc och sedan fyra år på en meriteringstjänst, innan man eventuellt kan få ett lektorat och så småningom en Professur. Att tro att lekmän skulle vara lika bra på att förstå både enskilda frågor och mer komplexa system är ungefär lika dumt som att påstå att en lekman är bättre kvalificerad att bota svår cancer eller utföra komplicerade operationer än en överläkare vid något av landets universitetsjukhus.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av themax »

Nu är tråden lika lång som den här gamla klassikern. Och ingenting har hänt, vänligen cirkulera Bild

viewtopic.php?t=21121
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)
Jag är visserligen inte kvar i forskarvärlden, men mitt intryck från åtskilliga år i den världen är att forskare är mycket bättre på det än gemene man. Det ligger i forskningens natur att arbeta med komplicerade problem, betydligt mer komplicerade än vad folk i allmänhet sysslar med. SÅ lite mer substans vill jag gärna se, innan jag tror att andra är bättre på helhetssyn än vad forskare är.
Jag är kvar i forskarvärden och jag håller med till hundra procent. Och konstigt vore det väl annars. Utöver fyra års universitetetsstudier så krävs det fyra år av doktorandstudier, ett par år som postdoc och sedan fyra år på en meriteringstjänst, innan man eventuellt kan få ett lektorat och så småningom en Professur. Att tro att lekmän skulle vara lika bra på att förstå både enskilda frågor och mer komplexa system är ungefär lika dumt som att påstå att en lekman är bättre kvalificerad att bota svår cancer eller utföra komplicerade operationer än en överläkare vid något av landets universitetsjukhus.
Beror väl på vad man forskar om och i vilket syfte? Forskar man på klimatet kanske man skiter i om landskapet växer igen osv.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)
Jag är visserligen inte kvar i forskarvärlden, men mitt intryck från åtskilliga år i den världen är att forskare är mycket bättre på det än gemene man. Det ligger i forskningens natur att arbeta med komplicerade problem, betydligt mer komplicerade än vad folk i allmänhet sysslar med. SÅ lite mer substans vill jag gärna se, innan jag tror att andra är bättre på helhetssyn än vad forskare är.
Jag är kvar i forskarvärden och jag håller med till hundra procent. Och konstigt vore det väl annars. Utöver fyra års universitetetsstudier så krävs det fyra år av doktorandstudier, ett par år som postdoc och sedan fyra år på en meriteringstjänst, innan man eventuellt kan få ett lektorat och så småningom en Professur. Att tro att lekmän skulle vara lika bra på att förstå både enskilda frågor och mer komplexa system är ungefär lika dumt som att påstå att en lekman är bättre kvalificerad att bota svår cancer eller utföra komplicerade operationer än en överläkare vid något av landets universitetsjukhus.
Beror väl på vad man forskar om och i vilket syfte? Forskar man på klimatet kanske man skiter i om landskapet växer igen osv.
Jag tror inte man skiter i det. Dock är ju miljöfrågorna mångdimensionella och i viss mån blir det en fråga om värderingar när avvägningar måste göras. Det implicerar emellertid inte att forskare skulle ha sämre helhetsförståelse.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av iAkita »

MWall skrev:
iAkita skrev:
Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)
Jag är visserligen inte kvar i forskarvärlden, men mitt intryck från åtskilliga år i den världen är att forskare är mycket bättre på det än gemene man. Det ligger i forskningens natur att arbeta med komplicerade problem, betydligt mer komplicerade än vad folk i allmänhet sysslar med. SÅ lite mer substans vill jag gärna se, innan jag tror att andra är bättre på helhetssyn än vad forskare är.
Jag är kvar i forskarvärden och jag håller med till hundra procent. Och konstigt vore det väl annars. Utöver fyra års universitetetsstudier så krävs det fyra år av doktorandstudier, ett par år som postdoc och sedan fyra år på en meriteringstjänst, innan man eventuellt kan få ett lektorat och så småningom en Professur. Att tro att lekmän skulle vara lika bra på att förstå både enskilda frågor och mer komplexa system är ungefär lika dumt som att påstå att en lekman är bättre kvalificerad att bota svår cancer eller utföra komplicerade operationer än en överläkare vid något av landets universitetsjukhus.
Beror väl på vad man forskar om och i vilket syfte? Forskar man på klimatet kanske man skiter i om landskapet växer igen osv.
Nej. Land use och land use change är stora drivkrafter vad det gäller klimatförändringar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar