Tesla hamburgare?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av ChristerSjo »

dd88 skrev:
alseC skrev:
Alla som tror att de kommer rädda klimatet med att sluta äta kött och mjölk måste lära sig skilja på hur det framställs. Vi har inte klarat oss utan att ha gräsätare som kan beta och livnära sig på de som växer i de nordiska länderna. Vi kan inte heller göra det som alla tycks tro att odla de växter som vegetarisk/vegansk behöver, för de krävs näringsämnen som vi importerar (fosfor) och det är både bättre och enklare att beta med idisslare och sedan använda den gödseln för att odla vårt behov av ceralier, rotfrukter och grönsaker. Att den allmänna uppfattningen, både bland många forskare, mediafolk och opinionsbildare är att vi ska sluta äta kött och mjölk för att rädda klimatet, i Sverige och EU, bygger på några forskares beräkningar, som dessvärre inte beaktar de komplexa natur och ekosystem som vi är en del av.
Det fanns många gånger mer idisslare, som bisonoxar och mammutar och de påverkade inte klimatet som de ingenjörerna nu har räknat fram, ska rädda klimatet, att ta bort vår matförsörjningstrygghet med inhemska råvaror.
”Några forskares beräkningar” är forskarvärldens koncensus, att andra har kommit till en slutsats som passar din världsbild betyder inte att det har förändrats.

60% av jordens alla däggdjur är boskap, 36% är människor och 4% är vilda djur.

Ser man inte problemet så är det bara att beklaga.
Intressant statistik. Har du någon källa till det+

I Sverige har vi enligt SCB

Preliminärt antal lantbruksdjur efter Region, Djurslag och År
2020
00 Riket
Summa nötkreatur 1 453 834
Summa grisar 1 365 951
Summa får 509 937

Dvs cirka 3,4 miljoner av dessa att ställa i relaltion till Sveriges befolkning på drygt 10 miljoner. EDIT räkna fel på en miljon landbruksdjur :)

Men vad är boskapsdjur? Ingår kycklingar, höns etc slaktar vi runt 110 miljoner om året av dessa men kycklingar lever ju inte så länge.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Anonymous FTW »

martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Fredrik j skrev:

Det är smaken av kött. Vissa påstår att kött är gott. Men vad är kött utan krydda, jag tycker det smakar skit utan krydda, så det kanske är kryddan som är god inte specifikt köttet. Så nej jag håller inte med de som säger att "kött är gott"
Kryddar oftast även fisk och grönsaker, så ser inte riktigt var du vill komma?

Sedan finns det alltid dåliga och goda råvaror. Så även med grönsaker, fisk och kött. Smaken sätts redan vid inköpet. Skippa odlat kött, och gå på äkta naturligt vilt kött istället.
[/quote]

Det har jag redan skrivit och med det hade jag kommit dit jag ville komma. Förstår faktiskt inte vart du vill komma heller med dina inlägg här, håller du på att skriva en kokbok? Jag är ledsen men jag kommer inte köpa den.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av martinot »

Anonymous FTW skrev:

Det har jag redan skrivit och med det hade jag kommit dit jag ville komma. Förstår faktiskt inte vart du vill komma heller med dina inlägg här, håller du på att skriva en kokbok? Jag är ledsen men jag kommer inte köpa den.
Förstår inte vad du vill komma med dina personangrepp och trista syrliga attityd?

Försöker diskutera mat på ett positivt sätt. Men du bara sulkar och surar. Skall du få vara den enda med ensamrätt att diskutera mat i tråden (som du själv gör)?

Skall du vara den enda som skall tala om vad som är gott att äta, eller inte? Eller vilka som skall få salta eller krydda maten?

Sanslöst! :evil:

Tips; vill du inte diskutera mat, eller hamburgare, eller matförslag vid SuC; så finns det andra trådar du kan välja istället. Just sayin.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Jag gillar halloumiburgare, med bacon på! :mrgreen:
Vi också. Prova även med avokadoskivor, majonäs och chilidressing på (för de som inte vill använda bacon). Perfekt!

Vi har även gjort supergoda fiskburgare (bara att mala fastare fisk som marulk eller kattfisk i köttkvarnen, och göra en färs på det med ägg och ströbröd, och forma till burgare).

Finns så fantastiskt mycket goda fisk- och grönsaksalternativ att man inte behöver hålla på med konstlad fejkmat som köttefterapningar.

Grönsaksriket, och fisk/skaldjursriket, är fantastiskt gott, stort och brett i sig (mycket mer varierat än köttriket). Gäller bara att ha lite fantasi och veta hur man lagar maten (enkelt, om man lägger ner några minuter på det).
Nu verkar du ju ha en bra mix av mat vilket jag tycker är vettigt, dvs både kött och vegetariskt och fisk.. Men jag tycker man ska vara betydligt mer försiktig med fisk och skaldjur är vad debatten i media speglar, vi har ju snart fiskat ur haven, av den anledningen bör vi äta mindre fisk även om de är nyttigt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av MrRun »

mans71 skrev:
MrRun skrev:
Varför lyfter inte aktien?
För att det är ännu en nyhet om att Tesla lägger energi på annat att bygga en bättre bil kanske?
:lol: Har ju funnits stigningar utan logik tidigare tänkte jag.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av mans71 »

MrRun skrev:
mans71 skrev:
MrRun skrev:
Varför lyfter inte aktien?
För att det är ännu en nyhet om att Tesla lägger energi på annat att bygga en bättre bil kanske?
:lol: Har ju funnits stigningar utan logik tidigare tänkte jag.
Sant! :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av alseC »

dd88 skrev:
alseC skrev:
Alla som tror att de kommer rädda klimatet med att sluta äta kött och mjölk måste lära sig skilja på hur det framställs. Vi har inte klarat oss utan att ha gräsätare som kan beta och livnära sig på de som växer i de nordiska länderna. Vi kan inte heller göra det som alla tycks tro att odla de växter som vegetarisk/vegansk behöver, för de krävs näringsämnen som vi importerar (fosfor) och det är både bättre och enklare att beta med idisslare och sedan använda den gödseln för att odla vårt behov av ceralier, rotfrukter och grönsaker. Att den allmänna uppfattningen, både bland många forskare, mediafolk och opinionsbildare är att vi ska sluta äta kött och mjölk för att rädda klimatet, i Sverige och EU, bygger på några forskares beräkningar, som dessvärre inte beaktar de komplexa natur och ekosystem som vi är en del av.
Det fanns många gånger mer idisslare, som bisonoxar och mammutar och de påverkade inte klimatet som de ingenjörerna nu har räknat fram, ska rädda klimatet, att ta bort vår matförsörjningstrygghet med inhemska råvaror.


”Några forskares beräkningar” är forskarvärldens koncensus, att andra har kommit till en slutsats som passar din världsbild betyder inte att det har förändrats.

60% av jordens alla däggdjur är boskap, 36% är människor och 4% är vilda djur.

Ser man inte problemet så är det bara att beklaga."

Forskarvärldens konsensus har tyvärr inte den helhetssyn som behövs för att uttala sig om komplexa system.

Per-Inge Svensson, lantbrukare förklarar
"Vi måste komma bort från idéer om att människan är beroende av protein och kalorier för sin hälsa. Människor är mer beroende av animaliska fettsyror och bakterier. Vi måste komma på att naturen utvecklade detta system under miljoner år och att betande djur hjälper till att omvandla solsken till just dessa fettsyror och bakterierna är med i hela processen. Väldigt förenklat".
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av fth »

alseC skrev:
Forskarvärldens konsensus har tyvärr inte den helhetssyn som behövs för att uttala sig om komplexa system.

Per-Inge Svensson, lantbrukare förklarar
"Vi måste komma bort från idéer om att människan är beroende av protein och kalorier för sin hälsa. Människor är mer beroende av animaliska fettsyror och bakterier. Vi måste komma på att naturen utvecklade detta system under miljoner år och att betande djur hjälper till att omvandla solsken till just dessa fettsyror och bakterierna är med i hela processen. Väldigt förenklat".
Ursäkta, men om valet står mellan att lita på forskarvärldens konsensus och "Per-Inge Svensson, lantbrukare", så vet iaf jag var jag står :roll: :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

alseC skrev:

Forskarvärldens konsensus har tyvärr inte den helhetssyn som behövs för att uttala sig om komplexa system.

Per-Inge Svensson, lantbrukare förklarar
"Vi måste komma bort från idéer om att människan är beroende av protein och kalorier för sin hälsa. Människor är mer beroende av animaliska fettsyror och bakterier. Vi måste komma på att naturen utvecklade detta system under miljoner år och att betande djur hjälper till att omvandla solsken till just dessa fettsyror och bakterierna är med i hela processen. Väldigt förenklat".
Om nu inte forskarvärlden har den helhetssyn som behövs, var menar du att man hittar den?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7075
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av fth »

ChristerSjo skrev:
Intressant statistik. Har du någon källa till det+
Siffrorna kommer sannolikt från en studie om total biomassa som publicerades 2018:
https://www.pnas.org/content/115/25/6506

enligt den är fördelningen av däggdjur precis som dd88 skriver 60/36/4 (mätt i Gt C, dvs massa, inte antal):
biomassa1.jpg
Sätter man dock däggdjuren i sitt sammanhang, dvs i relation till jordens totala biomassa, så inser man att vi är felräkningssiffror i det stora hela: :D
biomassa2.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av markuswesterberg »

Rolig läsning :D Har tänkt länge att de borde öppna nåt liknande McDonald’s, känns som en no brainer. Tänkte själv aldrig ens tanken att det kanske är ”omoraliskt” och fel. Personligen hade jag utan tvekan gärna köpt en McTesla i väntan på snabbladdningen om valet stod mellan Donken eller Tesla. Men om valet stått mellan en Tesla-sallad och Donken, då hade valet inte varit lika självklart. Blir spännande att se vad de gör av detta. Man ska komma ihåg att majoriteten människor och snart även majoriteten elbilister inte är miljöpartister och gröna nissar. Snart är det gemene hen och gemene hen äter tydligen fortfarande helst burgare längs vägen.

Personligen hade jag nog tyckt det var riktigt nice med en 50’s diner där man kan välja både McTesla eller TeslaFresh om man vill vara PK och blir mätt på gräs. Haha nu var jag elak men låt oss välja tänker jag? Inte antingen eller, ge oss båda!
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av HX100 »

Om inte annat lär det väl bli skilsmässa från frugan hans då hon är ganska hängiven vegan. Om det skulle dyka på kött på menyn dvs.

Mig personligen skulle det bara stärka mitt förtroende för Tesla stort om det var helt köttfritt. Bara att de hade ditchat läderklädseln till den helt jävla överlägsna veganska ultraleather hjälpte oss ta steget att köpa bilen.

Tumme upp än så länge.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av M3apan »

Ska snart starta tråden "vi som har varit vegetarianer sedan tidigt 90-tal och kommer ihåg nutana korvarna i burk".

Fy satans vad äckligt det var.

Eller dom svintorra sojabitarna som skulle blötläggas och kokas och jävlas med. Hade man tur så kunde man, som bäst, få dom att smaka sågspån.

Nog har vego halvfabrikaten blivit bättre med tiden, det måste man säga.
Fredrik j
Inlägg: 10800
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Fredrik j »

HX100 skrev:
Om inte annat lär det väl bli skilsmässa från frugan hans då hon är ganska hängiven vegan. Om det skulle dyka på kött på menyn dvs.

Mig personligen skulle det bara stärka mitt förtroende för Tesla stort om det var helt köttfritt. Bara att de hade ditchat läderklädseln till den helt jävla överlägsna veganska ultraleather hjälpte oss ta steget att köpa bilen.

Tumme upp än så länge.
Själv gillar jag tygklädsel i bilar men visst är det smart att lyckas sälja vinylklädslar som "vegansk ultraleather". Hatten av.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av lator »

M3apan skrev:
Ska snart starta tråden "vi som har varit vegetarianer sedan tidigt 90-tal och kommer ihåg nutana korvarna i burk".

Fy satans vad äckligt det var.

Eller dom svintorra sojabitarna som skulle blötläggas och kokas och jävlas med. Hade man tur så kunde man, som bäst, få dom att smaka sågspån.

Nog har vego halvfabrikaten blivit bättre med tiden, det måste man säga.
Nu har jag ju varit vegetarian längre än så men jag har inga skräckfyllda minnen av den tiden sällsynta vegetariska alternativ... Rent gluten i konservburk var en av mina favoriter (Ms Chengs vegofärs eller nåt...), Blå Bands torrfärs i påse gick att göra mycket gott av. Nej, det jag verkligen avskyr är dagens "köttersättning". Smakade kött verkligen så illa?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av alseC »

alseC skrev:

Forskarvärldens konsensus har tyvärr inte den helhetssyn som behövs för att uttala sig om komplexa system.

Per-Inge Svensson, lantbrukare förklarar
"Vi måste komma bort från idéer om att människan är beroende av protein och kalorier för sin hälsa. Människor är mer beroende av animaliska fettsyror och bakterier. Vi måste komma på att naturen utvecklade detta system under miljoner år och att betande djur hjälper till att omvandla solsken till just dessa fettsyror och bakterierna är med i hela processen. Väldigt förenklat".

Niklas Z skrev:
"Om nu inte forskarvärlden har den helhetssyn som behövs, var menar du att man hittar den?"

Bland lantbrukare och helhetstänkande lantbruksforskare son Stefan Hellstrand mfl

Stefan Hellstrand
FB 31 maj kl. 15:13 ·
Om den nordiska processen för nya gemensamma näringsrekommendationer att publicera 2022, med hållbarhet integrerad.
Livsmedelsverket och Nordiska Ministerrådet är i process för att inom några få år avveckla det nationella oberoendet i Danmark, Finland, Norge, Sverige samt Estland, Lettland och Litauen.
Bör detta oroa oss, eller är det något att välkomna?
Och hur kan jag komma fram till det?
Livsmedelsverket tillsammans med sina nordiska systerorganisationer och under ledning av Nordiska Ministerrådet tar nu fram nästa version av de nordiska näringsrekommendationerna att publicera under 2022. Nu är inte bara vår egen hälsa, utan också planetens hälsa i fokus.
Nordiska näringsrekommendationer 2022 kommer som föregående versioner att ha en stor påverkan bl a på hur kommuner handlar in mat, och vad de lär ut till våra barn/elever när de nyttjar måltiden som pedagogiskt redskap från förskolan tom gymnasiet. Detta under de ca 10 år denna version lever, innan den ersätts av nästa. Detta lägger grunden i en utbildning i hur man via sina matval visar sig vara en god samhällsmedborgare, eller ej:
Den ansvarsfulle eleven/medborgaren väljer bort 100 % av alla mjölkprodukter och 100 % av kött från får, nöt, ren, älg, hjort, rådjur. Kan samtidigt utan problem käka ett kvarts kg kyckling per person och dag. Detta enligt logiken från den grupp av forskare från Chalmers man lutar sig mot.
Alternativt väljer bort 80 % av all mjölk och alla mjölkprodukter, och 90 % av det röda köttet, dvs kött från gris, samt från får, nöt, ren, älg, hjort, rådjur, vildsvin och hare. Detta följer av the EAT-Lancets planetära diet som är ett andra av deras vetenskapliga stödjeben.
Detta har ambitionen att styra kommande generationers inköp av mat.
I Sverige står den mjölk som vi konsumerar för en proteinförsörjning som svarar mot ca 40 % av den svenska befolkningens totala behov, den svenskproducerade mjölken för ca 30 %.
Via kor och får som delar i ett odlingssystem klarar vi vår egen försörjning i händelse av avspärrning eller t o m krig. Vi gjorde det under andra världskriget, och kan (med möda) göra det igen.
Idisslare som en del i ett odlingssystem har varit en förutsättning för den skandinaviska civilisationen under ca 5 000 år, ett uttryck för detta är att i ingen annan region än Skandinavien och Nordeuropa har så hög andel av de vuxna mutationer som gör att de tål mjölksocker, ca 90 % eller mer. Dock, delar av befolkningen i Afrika och i Asien har likvärda värden.
Globalt ligger det på ca 35 %. Även det ett högt genomslag av mutationer under de ca 10 000 år som har gått sedan uroxen tämjdes. Det visar vilket positivt bidrag till människors överlevnad kornas förmåga att omvandla fotosyntesens produkter till mjölk har gett i ett otal agroekosystem världen över.
Min slutsats är att forskning om hållbara jordbrukssystem som ej ser detta själva har korta hållbarhetsdatum.
Försvarspolitiskt räknar man med att krig på svenskt land nu är en realistisk möjlighet.
De dieter som nu förs fram som hållbara driver ett ökat importberoende. Dvs, det ökar möjligheterna för såväl Ryssland som Kina likaväl som Nato att genom att störa vår matimport, styra vår politik. Det nationella oberoendet utarmas.
Underlaget för dessa slutsatser är
A. Innehållet i de presentationer som fördes fram på ett webbinarium om kost och hållbarhet som hölls den 25 maj 2021 som del i processen fram till de nya nordiska näringsrekommendationerna år 2022.
B. Nu ca 25 år av granskning av de metoder och den forskning som ger dessa resultat, där resultaten av denna granskning är vetenskapligt publicerad.
Jag deltog på nämnda webbinarium, det var intressant.
Bland föredragshållarna märktes Tim Benton, Peter Jackson och Amanda Wood.
Budskapet är att
I. Vi drastiskt må ändra våra konsumtionsmönster
II. The EAT-Lancet Commission levererar en god vetenskaplig integrering av mat, hälsa och (ekologisk) hållbarhet
III. Chalmers via en forskargrupp inriktad på jordbruk och klimat ger också en god vetenskaplig integrering av mat, hälsa och (ekologisk) hållbarhet
IV. Stora förändringar krävs snabbt.
Detta ligger i presentationerna från Benton och från Jackson.
Tim Benton och Helen Harwatt leder jobbet att processa fram det vetenskapliga underlaget hur integrera hållbarhet i de nordiska näringsrekommendationerna, se https://www.helsedirektoratet.no/.../nordic-nutrition... (hämtat 2021-05-31).
De är kontrakterade att göra det, se https://www.helsedirektoratet.no/.../March_03_2021..., hämtat 2021-05-31.
Benton i sin presentation och i sin roll som en av Lead authors till kapitel fem i FNs klimatpanels landrapport om livsmedelssäkerhet, se https://www.ipcc.ch/srccl/, lutar sig tungt mot
A. The EAT-Lancet Commisson liksom
B. Resultat från en forskagrupp vid Chalmers där Azar, Bryngelsson, Hedenus, Wirsenius, ibland också Sonesson nu vid RISE ingår.
Bl a refereras Bryngelsson m fl (2017):
Bryngelsson, D., F. Hedenus, D. Johansson, C. Azar, and S. Wirsenius, 2017: How do dietary choices influence the energy-system cost of stabilizing the climate? Energies, 10, 182, doi:10.3390/en10020182, https://www.mdpi.com/1996-1073/10/2/182.
Manus till denna artikel ingår i Bryngelssons avhandling från 2015. Likaså gör Bryngelsson m fl (2016):
Bryngelsson et al. 2016. How can the EU climate targets be met? A combined analysis of technological and demand-side changes in food and agriculture David Bryngelsson, Stefan Wirsenius, Fredrik Hedenus, Ulf Sonesson, https://www.sciencedirect.com/.../pii/S0306919216000129.
Referens till Bryngelssons avhandling är
Bryngelsson, D. 2015. Land-use competition and agricultural greenhouse gas emissions in a climate change mitigation perspective. Länk till denna är https://publications.lib.chalmers.se/.. ... 213229.pdf, hämtad 2021-05-31.
Andra stycket i avhandlingens abstract är detta:
“In papers I–II, we estimate greenhouse gas emissions from food production for current diets and expected future developments, together with alternative dietary developments and potential technical improvements in the agricultural sector. Costs and possibilities for reaching climate goals are analyzed for the different diets. The results indicate that a phase out of ruminant products would cut mitigation cost in half, for staying below a 2◦C limit, and it may be necessary if the climate sensitivity is high.”
Dvs, skall vi vara säkra att klara klimatet bör alla idisslare bort.
Den globala diet som the EAT-Lancet Commission fört fram, innebär att konsumtionen av mjölk och mjölkprodukter i Sverige bör sänkas med ca 80 % av och av det röda köttet med ca 90 %.
Alltså jobbar Livsmedelsverket och Nordiska Ministerrådet här mot en målbild där 80 % av mjölkkorna bör bort och 90 % av det röda köttet, alternativt 100 % av mjölk och kött från idisslare.
Detta kommer att få dramatiska effekter för ett antal hållbarhetsmål, inte minst det nationella oberoendet.
Fördelarna enligt berörda forskargrupper är att förutom att klara klimatet, planetens hälsa och folkhälsan, friställs mycken areal som nu på ett ineffektivt sätt används för att odla foder till kor och får.
Den som de bedömer friställda arealen, kan nu delas mellan att
A. Ge vegetabilier till människor
B. Bära än mer biologisk mångfald inklusive stora rovdjur
C. Öka produktionen av bioenergi
D. Via granskogsplanetring på åkermark, särskilt då i dalgångarna i våra skog- och mellanbygder samt i Norrland, utgöra en stor kolsänka.
Med detta kan vi göra våra städers klimatomställning så mycket billigare.
Givet den analys jag har gjort av såväl konceptet planetära gränser (central del i konceptet planetära dieter) som metoderna och modellerna nämnda forskargrupp Chalmers har utvecklat och använder, underminerar deras förslag snabbt svensk och global livsmedelsförsörjning. Det är redovisat i mina vetenskapliga bidrag. Det är särskilt våra städers försörjning som stryps.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av dd88 »

M3apan skrev:
Ska snart starta tråden "vi som har varit vegetarianer sedan tidigt 90-tal och kommer ihåg nutana korvarna i burk".

Fy satans vad äckligt det var.

Eller dom svintorra sojabitarna som skulle blötläggas och kokas och jävlas med. Hade man tur så kunde man, som bäst, få dom att smaka sågspån.

Nog har vego halvfabrikaten blivit bättre med tiden, det måste man säga.
Korvarna var vidriga men burgaren däremot, den saknar jag faktiskt.

Sojabitarna kan bli helt ok, viktigt att inte koka mer än absolut nödvändigt, pressa och sen steka ur vätskan. Här är kryddningen även väldigt viktig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

alseC skrev:

Niklas Z skrev:
"Om nu inte forskarvärlden har den helhetssyn som behövs, var menar du att man hittar den?"

Bland lantbrukare och helhetstänkande lantbruksforskare son Stefan Hellstrand mfl
Och vad talar för att en lantbrukare förstår detta bättre än forskarvärlden?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
alseC skrev:

Niklas Z skrev:
"Om nu inte forskarvärlden har den helhetssyn som behövs, var menar du att man hittar den?"

Bland lantbrukare och helhetstänkande lantbruksforskare son Stefan Hellstrand mfl
Och vad talar för att en lantbrukare förstår detta bättre än forskarvärlden?

Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)

Vad Stefan Hellstrand kan och vet törs jag inte recensera. Vet ingenting om honom. Däremot ska man generellt passa sig för att underskatta lantbrukare.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)
Jag är visserligen inte kvar i forskarvärlden, men mitt intryck från åtskilliga år i den världen är att forskare är mycket bättre på det än gemene man. Det ligger i forskningens natur att arbeta med komplicerade problem, betydligt mer komplicerade än vad folk i allmänhet sysslar med. SÅ lite mer substans vill jag gärna se, innan jag tror att andra är bättre på helhetssyn än vad forskare är.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Vad Stefan Hellstrand kan och vet törs jag inte recensera. Vet ingenting om honom. Däremot ska man generellt passa sig för att underskatta lantbrukare.
Jag vet inte heller vad Stefan Hellstrand kan, men mer argument än en facebooksida vill jag se innan jag ser honom som källa till sanningen.
Sen är det väl aldrig bra att underskatta folk, men om det särskilt skulle vara applicerbart på lantbrukare vet jag inte.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av MWall »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Vad Stefan Hellstrand kan och vet törs jag inte recensera. Vet ingenting om honom. Däremot ska man generellt passa sig för att underskatta lantbrukare.
Jag vet inte heller vad Stefan Hellstrand kan, men mer argument än en facebooksida vill jag se innan jag ser honom som källa till sanningen.
Sen är det väl aldrig bra att underskatta folk, men om det särskilt skulle vara applicerbart på lantbrukare vet jag inte.

Det är nog särskilt applicerbart på lantbrukare då de till och med används som skällsord i städerna som symbol för något obildad och korkat.

Lantbrukarna som finns kvar idag är oftast drivna företagare som har mångmiljonomsättning.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av rockard »

MWall skrev:
Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Vad Stefan Hellstrand kan och vet törs jag inte recensera. Vet ingenting om honom. Däremot ska man generellt passa sig för att underskatta lantbrukare.
Jag vet inte heller vad Stefan Hellstrand kan, men mer argument än en facebooksida vill jag se innan jag ser honom som källa till sanningen.
Sen är det väl aldrig bra att underskatta folk, men om det särskilt skulle vara applicerbart på lantbrukare vet jag inte.

Det är nog särskilt applicerbart på lantbrukare då de till och med används som skällsord i städerna som symbol för något obildad och korkat.

Lantbrukarna som finns kvar idag är oftast drivna företagare som har mångmiljonomsättning.
EDIT: Jag tar tillbaka det jag skrev här, och skyller på att min dåliga fantasi gjorde att jag blev förvirrad. Du har rätt i att t.ex. "bonde" som skällsord kan mena både obildad och korkad.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 21 nov 2017 17:49

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av alseC »

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 03 jun 2021 07:48

MWall skrev:
Forskare verkar vara ganska enkelspåriga och fokuserar på just sitt lilla specialfält så det där med helhetssyn är nog inte deras starka sida. :)

"Jag är visserligen inte kvar i forskarvärlden, men mitt intryck från åtskilliga år i den världen är att forskare är mycket bättre på det än gemene man. Det ligger i forskningens natur att arbeta med komplicerade problem, betydligt mer komplicerade än vad folk i allmänhet sysslar med. SÅ lite mer substans vill jag gärna se, innan jag tror att andra är bättre på helhetssyn än vad forskare är"

Det är väl känt och accepterat att forskare kan uttala sig om komplicerade system och problem, men när det gäller biologiska och naturliga system är det så komplexa att det kräver en stor förståelse för helheten innan man uttalar sig om vad som är bra eller dåliga åtgärder/rekommendationer.

Att jag tog texten från Stefan Hellstrands sida, beror på att den har referenser till hans analys och ståndpunkt, samt till de som han menar inte har den helhetssyn som just frågan om köttet och animalierna kräver, när det nu ska tas fram en diet som enligt några icke helhetsseende forskare ska rädda klimatet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla hamburgare?

Inlägg av Niklas Z »

alseC skrev:
Det är väl känt och accepterat att forskare kan uttala sig om komplicerade system och problem, men när det gäller biologiska och naturliga system är det så komplexa att det kräver en stor förståelse för helheten innan man uttalar sig om vad som är bra eller dåliga åtgärder/rekommendationer.
Att arbeta vetenskapligt är extra viktigt ju mer komplext system man studerar. Man kommer inte fram till en stor förståelse för helheten på andra sätt än det vetenskapliga arbetssättet. Det du beskriver är ett argument för forskning och mot det du förespråkar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar