https://teslamag.de/news/bericht-catl-n ... hina-37614
CATL planerar batterifabrik för 1,3 miljoner elbilar nära Tesla Gigafactory i Kina.
Med Tesla steg det kinesiska företaget Contemporary Amperex Technology (CATL), som grundades 2011, till den främsta ligan av batterileverantörer för elbilar i början av 2020.
Och enligt en rapport vill CATL nu massivt utöka sin redan enorma produktionskapacitet: med en stor fabrik i staden i Kina, som också rymmer Teslas Gigafactory.
80 GWh ny kapacitet vid CATL.
Tesla-chef vill ha LFP som standard
CATL skulle inte bara mer än fördubbla sin planerade kapacitet i ett slag, utan skulle också närma sig Tesla geografiskt. Reuters utser staden Shanghai, där även den stora kundens Gigafactory finns, som den planerade platsen för den nya fabriken. Där installeras CATL-celler med den robusta, billigare och något mindre kraftfulla LFP-kemin i den minsta versionen av modell 3. Teslas VD Elon Musk har meddelat att det kommer att bli standarden för alla grundläggande elbilar.
CATL planerar fabrik för 1,3M elbilar nära Tesla i Kina
Moderator: Redaktion
CATL planerar fabrik för 1,3M elbilar nära Tesla i Kina
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: CATL planerar fabrik för 1,3M elbilar nära Tesla i Kina
Intressant är att CATL pratar om att stå för ca 50% av Teslas batteribehov.
Också intressant att man bygger en 80GWh batterifabrik nära Tesla Shanghai.
Och att CATL pratar om Cell-to-chassis batterilösningar och att man då når en räckvidd på +800km.
Tolkar det som att MY får denna teknik och att man därmed bekräftar en räckvidd över 800km.
Också intressant att man bygger en 80GWh batterifabrik nära Tesla Shanghai.
Och att CATL pratar om Cell-to-chassis batterilösningar och att man då når en räckvidd på +800km.
Tolkar det som att MY får denna teknik och att man därmed bekräftar en räckvidd över 800km.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension