Medeelande till Elon Musk

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Medeelande till Elon Musk

Inlägg av e5m1r »

Ananymous har tagit avstånd från videon
En youtuber ville vad han sa vara rolig :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Medeelande till Elon Musk

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
martinot skrev:
Förstår nyttan med just cryptovalutor (även om jag själv inte håller på med det).
Men kan någon förklara vad nyttan med blockchain-teknik är?
Har försökt att förstå "hypen", men inte hittat något enda riktigt stort praktiskt tillämpningsområde än just kryptering och valutor.
Den korta förklaringen av Blockchain, är att det är en distribuerad huvudbok ("ledger", där alla skrivningar är signerade kryptografiskt, och inte kan ändras, precis som i ett bokföringsprogram) där man tar en relativt hög kostnad per transaktion på grund av att man både vill ha den distribuerad och att man inte litar på deltagarna.

Det är en intressant teknik, men användningsfallen är relativt få i praktiken. I de flesta fall som man behöver en kryptografisk signerad skrivdatabas som inte man får ändra i kan man tänka sig att en tredjepart har hand om en ledger, så går varje transaktion snabbare (2x-3x). Användningsfallen för ledgers i allmänhet är begränsade, men är bra för asset management och logistik t ex.
Jo, tack för bra sammanfattning, men tekniken och principen har jag redan förstått hyfsat väl.

Har bara inte förstått den allmänna nyttan och vilka stora tillämpningar och problem man skall lösa med det. Jobbar själv som IT-chef och är alltid intresserad av ny teknik och nya idéer, men förutom för vissa nischade områden som just kryptovalutor, och vissa offentliga krypton/signaturer, så har jag inte hittat den stora allmänna nyttan med blockchain.

Så var mest om nyttan och andra användingsområden som jag var mest nyfiken på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6106
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Medeelande till Elon Musk

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
martinot skrev:
Förstår nyttan med just cryptovalutor (även om jag själv inte håller på med det).
Men kan någon förklara vad nyttan med blockchain-teknik är?
Har försökt att förstå "hypen", men inte hittat något enda riktigt stort praktiskt tillämpningsområde än just kryptering och valutor.
Den korta förklaringen av Blockchain, är att det är en distribuerad huvudbok ("ledger", där alla skrivningar är signerade kryptografiskt, och inte kan ändras, precis som i ett bokföringsprogram) där man tar en relativt hög kostnad per transaktion på grund av att man både vill ha den distribuerad och att man inte litar på deltagarna.

Det är en intressant teknik, men användningsfallen är relativt få i praktiken. I de flesta fall som man behöver en kryptografisk signerad skrivdatabas som inte man får ändra i kan man tänka sig att en tredjepart har hand om en ledger, så går varje transaktion snabbare (2x-3x). Användningsfallen för ledgers i allmänhet är begränsade, men är bra för asset management och logistik t ex.
Jo, tack för bra sammanfattning, men tekniken och principen har jag redan förstått hyfsat väl.

Har bara inte förstått den allmänna nyttan och vilka stora tillämpningar och problem man skall lösa med det. Jobbar själv som IT-chef och är alltid intresserad av ny teknik och nya idéer, men förutom för vissa nischade områden som just kryptovalutor, och vissa offentliga krypton/signaturer, så har jag inte hittat den stora allmänna nyttan med blockchain.

Så var mest om nyttan och andra användingsområden som jag var mest nyfiken på.
Själv är jag fd chefs-arkitekt med erfarenhet från bl a online gambling, bank och försäkring. Nu driver jag en rätt populär onlinetjänst (SaaS).

Ok, ja som jag skrev så är det högst begränsade användningsområden. Jag nämnde logistikkedjor med många parter (jag tror DHL och Maersk bland annat testat och/eller använder det) och asset management som två områden där det kan vara användbart.

Problemområdet ska kräva en distribuerad databas (tveksamt i logistikfallet), behöver ha extrema spårbarhetskrav, ha parter som inte litar på varandra, och kan inte ha för höga transaktionsvolymkrav, för att blockchain ska vara något att överväga.

Jag skulle inte överväga det för något use-case som jag varit i närheten av i jobbet under mina 25 år i tekniken.

Skulle jag komma "nära" skulle jag fördra t ex något som AWS QLDB: https://aws.amazon.com/qldb/ som t ex Klarna använder. (QLDB är inte distribuerad, och är därmed enklare, snabbare).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Medeelande till Elon Musk

Inlägg av martinot »

Tack för bra insikter och bra förklaringar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar