Varför gillar barn Tesla så mycket?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av Hmpftfhdns »

What’s not to like!? Hört från ett barn som åkte en sväng i M3: ”Wow! Har den en iPad!!! Kan den ladda sin iPad automatiskt!?!” :D
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av dbj »

Även jag har fått kommentarer av sonens klass och träningskamrater. ”Kolla Teslan”. ”Ni har ju min drömbil!”, ”sjukt! Nu har jag sett tre Tesla på parkeringen!”.

Kan tycka det är lite små roande. Tycker själv inte att designen är så exalterande.

Tror dom flesta är mest fascinerande av prestandan och att den är som en mobiltelefon på hjul, har ingen känsla av att så många gått igång på miljötänket….
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av LarsL »

När jag var liten så drömde jag om de snabbaste bilarna på den tiden, Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa och lite senare Porsche 959 och Ferrari F40. Hade det funnits en Tesla då hade den så klart varit uppe på väggen också. Intresset hade nog varit ännu starkare om jag kunde sett dem i verkligheten utan för skolan, inte mindre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
När jag var liten så drömde jag om de snabbaste bilarna på den tiden, Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa och lite senare Porsche 959 och Ferrari F40. Hade det funnits en Tesla då hade den så klart varit uppe på väggen också. Intresset hade nog varit ännu starkare om jag kunde sett dem i verkligheten utan för skolan, inte mindre.
Skriver under på det till 100% :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Jag tror det är så enkelt att barn är ärligare än vuxna. Andra märken kanske slår Tesla på enstaka attribut. Objektivt är ju Tesla ändå coolaste märket med stor marginal om man väger samman alla aspekter och borde objektivt vara allas favorit. Men. Som vuxen har man haft mer tid på sig att undermedvetet bygga upp sina favoritmärken och identifiera sig med dem. Äldre är också mer vana att intuitivt ha rätt pga av sin livserfarenhet. Att ett nytt bilmärke ska kunna vara lika bra eller bättre som ett gammalt kan passar inte in i den bilden och man kan inte erkänna att man gillar Tesla.
Teslaägare sedan 2013
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av Erxon »

För att reta sina föräldrar?

Av någon anledning jag inte förstår så verkar väldigt många vuxna människor känna sig hotade av en elbil.
Därför hittar man på en massa anledningar till att man inte kan ha en elbil.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av kikat »

Erxon skrev:
För att reta sina föräldrar?

Av någon anledning jag inte förstår så verkar väldigt många vuxna människor känna sig hotade av en elbil.
Därför hittar man på en massa anledningar till att man inte kan ha en elbil.
Att människor känner sig hotade av en elbil är naturligt då de flesta människor är rädda för det okända och har en ovilja att prova på ny teknik. Människor har dock väldigt lätt för att falla för grupptryck, ofta omedvetet, därför kommer majoriteten till slut falla för grupptrycket och skaffa den nya tekniken elbil, men du kan inte förvänta dig att det ska ske över en natt.
Övergången mot ny teknik sker alltid genom en exponentiell ökning. Har alltid skett så historiskt och är orealistiskt att elbil skulle vara något undantag.

Däremot kommer det alltid finnas människor som har kvar den gamla tekniken och som har en ovilja att förändra sig. Äldre kommer ofta behålla sin ovilja till sin död och yngre kommer i 99% av fallen efter ett tag med svansen mellan benen. Många gånger kommer yngre först att förlöjliga, och i värsta fall visa aggressivitet, innan de inser sitt nederlag.
Sedan kommer ju fossilbilar aldrig att försvinna helt, inte på de närmsta 50-100 åren åtminstone. Det vore en enorm kulturförlust. Men det kommer inte vara något man har som sin dagliga pendlingsbil.

Du kan ersätta elbil med valfri ny teknik så kommer du se ett samband när du ser historiskt, t.ex. mikrovågsugn, dator, internet, mobiltelefon, led-lampan, robotgräsklippare, elcykel osv. Allt detta har även haft en exponentiell ökning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3622
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av jonasl »

kikat skrev:
Du kan ersätta elbil med valfri ny teknik så kommer du se ett samband när du ser historiskt, t.ex. mikrovågsugn, dator, internet, mobiltelefon, led-lampan, robotgräsklippare, elcykel osv. Allt detta har även haft en exponentiell ökning.
Haha, du beskriver min far rätt väl. Enormt skeptisk till datorer, ljudkort till datorn, internet - mobiltelefon hakade han faktiskt på rätt fort men smartphone var bara skit - men nu har han förstås allt detta. Elbil är dock otänkbart, men han tycker möjligen att det kan fungera med batteribytesstationer.. :-)

(Han har en VW-bubbla från 69 och massa motorcyklar.. inga andra fordon)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av Jonny »

Besökte en bilrekonditionerare häromdagen som var väldigt intresserad av min bil, M3 LR-21, och själv hade övervägt Tesla. Men han tänkte om och köpte en ny Audi med hyfsad motor istället. Det som avgjorde var att han inte kunde tänka sig vara utan brummandet från en fossilbil:-). Säger en del om vilka preferenser som kan avgöra våra bilval. Rationellt? Nja!
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Varför gillar barn Tesla så mycket?

Inlägg av JoeMad »

Flera barn, men framför allt medelålders farbröder som kommer fram med åsikter.
Många konversationer i stil med följande:

- Fin bil du har (standardfras)
- Den är rätt dyr den där va?
- Näe inte om man räknar in service och drivmedel
- Mmm, men det är ju inte din bil (vem sitter på parkeringen till Willys och kolla upp ägare på bilar???)
- Nej, det är en förmånsbil

Personen seglar iväg :roll:
Audi Q8 e-tron 55 -24
Skriv svar