Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Moderator: Redaktion
Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Då borde leveranserna kommer igång tidigt 2022, blir kul att se dem på vägarna. Det har aldrig varit så här nära!Zalman3 skrev:Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Blir kul att se om en Berlin MY kan konkurrera med en Ioniq 5!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Ser fram emot detta. Kommer MY igång som du beskriver, så kommer de ju ut på marknaden kanske relativt samtidigt. Den första serie som Ioniq 5 gjorts i verkar vara ganska begränsad, och inte direkt så volymbaserad. Å andra sidan kan det ju ta en stund innan en ny fabrik som den i Berlin kommer upp i volym.Zalman3 skrev:Blir kul att se om en Berlin MY kan konkurrera med en Ioniq 5!
Oavsett, så skall det bli mycket kul att se två potentiellt mycket intressanta bilar på vägarna och gå upp mot varandra!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Zalman3 skrev:Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Kan inte stämma enligt Svenssons, jag nämnde detta scenario och det visste han med bestämdhet att det inte skulle bli så.
Så nu vet ni också.
viewtopic.php?f=8&t=24958&p=522178#p522174
Hur då? Berlin byggs inte för att bygga den "gamla" versionen. Man kommer inte heller ställa om hela tillverkningen två gånger och hålla nya utbildningar för få några månaders försening.
Följden av Teslas bristande produktionskapacitet av 4680-celler kommer bli försenad produktionsstart för alla modeller med dessa celler, långsammare upprampning av bilproduktion och större tryck på övriga battericellstillverkare att de ska leverera celler med formatet 4680. Det kommer inte vara att ta flera månader för omställning fram och tillbaka, särskilt inte i Berlin eller Austin som inte har byggts för produktion av bilar med 2170- eller 18650-celler.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Känns lite tråkigt, och som vanligt bli det lotteri när man beställer en bil. Gissar på att 2170-bilarna kommer vara lite billigare. Om de sedan ersätts helt av 4680 på lång sikt och de är dyrare så kanske andrahandsvärdet på 2170 kommer vara bra - för gemene man kommer aldrig förstå skillnaden.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Bra att de garderar, men tyvärr tyder det ju på seriösa utmaningar på 4680. Efter battery day är det ju de man vill ha, inte "Legacy"
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Utvecklingen med äldre cellformat men med nytt innehåll samt ny paketering/kylning har ju inte stått still precis.
Kan nog bli riktigt bra även med 2170
Kan nog bli riktigt bra även med 2170
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
thebishop skrev:Bra att de garderar, men tyvärr tyder det ju på seriösa utmaningar på 4680. Efter battery day är det ju de man vill ha, inte "Legacy"
Ja, ingen Plaid+, förseningar för CT och Roadster... Och nu "gamla" batterier i Berlin. Helt klart har det uppstått problem.
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
På batteridagen så pratades om att man på sikt kan halvera batteripriset.
Den Roadmapen kanske är ca 6 månader försenad.
Dock så har man ju redan visat att man även på andra cellformat kan införa de flesta förbättringarna från batteridagen.
Men ur teknisk prestanda är jag inte lika övertygad om att 4680 är så överlägsen.
Om man jämför en MS P100D med en MS Plaid med samma cellformat så har Plaid 41% snabbare laddning och fördubblad kylning av batterierna.
Och det pratas ju om att ca 80% av batterierna blir LFP på 4680 på sikt.
Utgår ifrån att detta är avgörande för Tesla 2, 25.000 dollars bilen.
Den Roadmapen kanske är ca 6 månader försenad.
Dock så har man ju redan visat att man även på andra cellformat kan införa de flesta förbättringarna från batteridagen.
Men ur teknisk prestanda är jag inte lika övertygad om att 4680 är så överlägsen.
Om man jämför en MS P100D med en MS Plaid med samma cellformat så har Plaid 41% snabbare laddning och fördubblad kylning av batterierna.
Och det pratas ju om att ca 80% av batterierna blir LFP på 4680 på sikt.
Utgår ifrån att detta är avgörande för Tesla 2, 25.000 dollars bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Ok, har läst vad du skrev tre gånger nu.
Exakt vad är det för koppling mellan den nya effektivare kylningen och cellformat som 4680?!
Fakta är att det finns en massa fördelar med större celler (allt annat lika) iom mindre ”packmaterial”.
Fakta är att tesla verkar ha stora problem med 4680.
Personlig åsikt är att det är synd, eftersom det som presenterades som fördelar på battery day verkade rimligt.
Tesla verkar ha minskat från 104kWh till 100kWh i nya model S. 4680 hade ju ökat det till ca 125-130 istället enligt Teslas (nu misslyckade tyvärr) Plaid+ projekt.
Personlig förhoppning är att de kommer på banan igen - 6 månader sena är de redan - och får till det hela.
Exakt vad är det för koppling mellan den nya effektivare kylningen och cellformat som 4680?!
Fakta är att det finns en massa fördelar med större celler (allt annat lika) iom mindre ”packmaterial”.
Fakta är att tesla verkar ha stora problem med 4680.
Personlig åsikt är att det är synd, eftersom det som presenterades som fördelar på battery day verkade rimligt.
Tesla verkar ha minskat från 104kWh till 100kWh i nya model S. 4680 hade ju ökat det till ca 125-130 istället enligt Teslas (nu misslyckade tyvärr) Plaid+ projekt.
Personlig förhoppning är att de kommer på banan igen - 6 månader sena är de redan - och får till det hela.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Exakt vad är det för koppling mellan den nya effektivare kylningen och cellformat som 4680?!
Fakta är att det finns en massa fördelar med större celler (allt annat lika) iom mindre ”packmaterial”.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Om man har 2 batterier som är exakt lika i sin konstruktion, men där måtten skiljer sig.
Då är det större batteriet billigare att tillverka.
Och det som skiljer Plaid med 18650 batterier från Plaid+ med 4680 batterier är i princip räckvidden.
På Teslas batteridag pratade man om upp till 54% bättre räckvidd.
Fördelat på:
1. Cell vehicle integration, 14%
2. Katod, 4%
3. Anod, 20%
4. Cell design 16%
Utgår ifrån att man kan utföra punkt 1, 2, 3 på ett 18650 batteri.
Punkt 4 så skiljer ju sig måtten mellan 18650 och 4680.
Men om båda har tabless, så killgissar jag att det max skiljer 8% mellan dessa 2 batterier i räckvidd.
Dock kan det vara så att Tesla inte vill använda den möjliga tekniken Cell vehicle integration, på 18650 batterier.
Tesla erkänner ju att det är svårare att kyla ett större batteri.However, when you make a cylindrical cell bigger, you run into thermal problems, but Tesla managed to address those by designing a tabless cell with much less resistance.
Men att de försöker minska kylproblemen med tabless design, och minska resistensen och därmed kylbehovet.
Slutsats.
Förseningen av införandet av 4680 är primärt ett ekonomiskt problem eftersom det fördröjer prissänkningar av batterikostnaden.
Självklart är det dyrare att tillverka ca 7.000 18650 batterier än ca 1.000 4680 batterier.
För inför man alla andra saker som sades på batteridagen i ett 18650 batteri, så kommer man hyfsat nära ett 4680 batteri i prestanda.
Dock känns det som ett snabbt övergående problem om man bara har en fördröjning på ca 6 månader på 4680 tillverkningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Ett ovanligt bra inlägg för att vara dig (utan att det ska låta för taskigt, jag är bara inte så super-intresserad avZalman3 skrev:Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Exakt vad är det för koppling mellan den nya effektivare kylningen och cellformat som 4680?!
Fakta är att det finns en massa fördelar med större celler (allt annat lika) iom mindre ”packmaterial”.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Om man har 2 batterier som är exakt lika i sin konstruktion, men där måtten skiljer sig.
Då är det större batteriet billigare att tillverka.
Och det som skiljer Plaid med 18650 batterier från Plaid+ med 4680 batterier är i princip räckvidden.
På Teslas batteridag pratade man om upp till 54% bättre räckvidd.
Fördelat på:
1. Cell vehicle integration, 14%
2. Katod, 4%
3. Anod, 20%
4. Cell design 16%
Utgår ifrån att man kan utföra punkt 1, 2, 3 på ett 18650 batteri.
Punkt 4 så skiljer ju sig måtten mellan 18650 och 4680.
Men om båda har tabless, så killgissar jag att det max skiljer 8% mellan dessa 2 batterier i räckvidd.
Dock kan det vara så att Tesla inte vill använda den möjliga tekniken Cell vehicle integration, på 18650 batterier.
Tesla erkänner ju att det är svårare att kyla ett större batteri.However, when you make a cylindrical cell bigger, you run into thermal problems, but Tesla managed to address those by designing a tabless cell with much less resistance.
Men att de försöker minska kylproblemen med tabless design, och minska resistensen och därmed kylbehovet.
Slutsats.
Förseningen av införandet av 4680 är primärt ett ekonomiskt problem eftersom det fördröjer prissänkningar av batterikostnaden.
Självklart är det dyrare att tillverka ca 7.000 18650 batterier än ca 1.000 4680 batterier.
För inför man alla andra saker som sades på batteridagen i ett 18650 batteri, så kommer man hyfsat nära ett 4680 batteri i prestanda.
Dock känns det som ett snabbt övergående problem om man bara har en fördröjning på ca 6 månader på 4680 tillverkningen.
200 olika små kinesiska bilar eller en massa superduperbra nya batteritekniker som ligger på labbstadiet typ)
och det kan nog stämma till stor del…
Man blir ju ”lite” nyfiken på hur dom löst det rent praktiskt för jag tror/trodde precis som Svenssons att det
aldrig skulle ske (att dom skulle köra nånting annan än 4680 i Berlin, eller ens tänka tanken att skeppa Y
från Kina hit heller för den delen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Allt är frågan om vilken tidshorisont.Zalman3 skrev:På batteridagen så pratades om att man på sikt kan halvera batteripriset.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Om man tittar på diagrammet Zalman3 delar ovan så handlar det framförallt om en helhetsbild för att sänka kostnaderna med 56%. Enligt diagrammet så kommer 4680 och strukturellt pack sänka kostnaderna med 21%. Det är teknologi som Tesla hoppas börja leverera i närtid från både Austin och Berlin. 18% sänkning förväntas ske i tillverkningen och det är antagligen till stor del Maxwell DBE vilket också kan vara på plats från början med 4680. Tillsammans blir det 39%.ChristerSjo skrev:Allt är frågan om vilken tidshorisont.Zalman3 skrev:På batteridagen så pratades om att man på sikt kan halvera batteripriset.
Det återstår sedan 17% som ska komma från förbättringar i hur man framställer material till katod och anod. Det är teknologi som kanske kommer på plats undan för undan under de närmaste åren.
Som Zalman3 säger så vill Tesla självklart implementera kostnadsbesparingar så snabbt de kan.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
[quote="Jordad"
Som Zalman3 säger så vill Tesla självklart implementera kostnadsbesparingar så snabbt de kan.[/quote]
Jo, det vill alla men det går sällan så fort man trodde eller ville.
Som Zalman3 säger så vill Tesla självklart implementera kostnadsbesparingar så snabbt de kan.[/quote]
Jo, det vill alla men det går sällan så fort man trodde eller ville.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Hur trovärdigt är detta? Vad bevisar ett foto på aluminium från Ryssland?Zalman3 skrev:Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Du har säkert redan läst en massa artiklar av Alex Voigt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Ok, ja då är det väl kylningen av 4680 som de har problem med då. Om jag nu också ska killgissa.Zalman3 skrev:Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Jag killgissar att det är kemin.MWall skrev:Ok, ja då är det väl kylningen av 4680 som de har problem med då. Om jag nu också ska killgissa.Zalman3 skrev:Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Att gå från labbets maxwell dry electrode
till storskalig tillverkning med bra yeild, är mycket svårt.
Å andra sidan så tog de bort Plaid+ väldigt sent, så Elon hoppades väl in i det sista att man skulle nå ända fram.
Givetvis kommer man lösa detta, men att det blir kostsamt med denna försening är helt klart.
Dock är Elon inte den som räds en chansning.
Men 4680 batteriet måste bli 100% rätt.
Att efter 1-2 år åka på garanti utbyten av batterier, vore en katastrof.
Man får ju se 4680 satsningen i ljuset av hur Tesla förhandlar med andra batterileverantörer.
Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.
Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Zalman3 skrev:Jag killgissar att det är kemin.MWall skrev:Ok, ja då är det väl kylningen av 4680 som de har problem med då. Om jag nu också ska killgissa.Zalman3 skrev:Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Att gå från labbets maxwell dry electrode
till storskalig tillverkning med bra yeild, är mycket svårt.
Å andra sidan så tog de bort Plaid+ väldigt sent, så Elon hoppades väl in i det sista att man skulle nå ända fram.
Givetvis kommer man lösa detta, men att det blir kostsamt med denna försening är helt klart.
Dock är Elon inte den som räds en chansning.
Men 4680 batteriet måste bli 100% rätt.
Att efter 1-2 år åka på garanti utbyten av batterier, vore en katastrof.
Man får ju se 4680 satsningen i ljuset av hur Tesla förhandlar med andra batterileverantörer.
Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.
Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!
Frågan är då varför dom skulle sälja till Tesla?Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.
Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!
Vad är bättre, tjäna lite pengar på sina batterier genom att sälja till Tesla eller tjäna mycket genom att sälja till andra?
Sen tror jag inte Tesla sitter i något guldläge, man har byggt mycket fabrikskapacitet men även Tesla måste ha batterier, detta vet såklart alla batterifabrikanter. Och uppenbarligen så var det inte så enkelt att göra dessa batterier som många här på forumet trodde, MY från Berlin med 4680 trodde t.ex. du skulle börja levereras redan tidigt under våren...
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Zalman3 skrev:Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
Bra att Tesla börjar komma ikapp de andra.backe skrev:Zalman3 skrev:Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Re: Tesla Berlin tillverkar MY i 2 versioner, 2170 och 4680
backe skrev:Zalman3 skrev:Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... iga-berlin
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.
According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension