Märkligt att man startar med 2170 batterier, när det pratas om att man uppnåt en yeild på 70 till 80% för 4680 batterier.
För nuvarande Panasonic batterier ligger också på 70 till 80% i yeild.
Screenshot_20210909-001359_Chrome.jpg
Ursäkta, men det låter rent uselt.
Jag tror inte det stämmer heller, grafen slutar iofs 2019Q4, men enligt Rob Maurer (Tesla Daily) ligger yield för Giga Nevada idag på typ 95%, vilket låter mer rimligt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Märkligt att man startar med 2170 batterier, när det pratas om att man uppnåt en yeild på 70 till 80% för 4680 batterier.
För nuvarande Panasonic batterier ligger också på 70 till 80% i yeild.
Screenshot_20210909-001359_Chrome.jpg
Ursäkta, men det låter rent uselt.
Det skulle kunna vara en selekteringsnivå som låter denna låga andel passera. Andra celler är säkert fullt dugliga och kan användas till annat än deras top-grade på celler.
Om det inte är så så tror jag inte på siffrorna. Att var femte cell skulle kasseras är orimligt på 2170-produktionen.
Liknande kan man tänka på 4680-linan. De celler som faller ut kan säkert användas, men inte till grade A-produkter.
Titta på halvledarindustrin.
Där är lägre yield helt normalt, och man hanterar det på så vis att man säljer de med sämre funktion till ett lägre pris.
Tex så disablar man en/flera trasiga cores på CPU eller GPU, och lanserar det som en annan modell.
Beroende på hur/om cellerna fungerar kan man kanske tex sälja dem till lagringsprodukter istället.
Titta på halvledarindustrin.
Där är lägre yield helt normalt, och man hanterar det på så vis att man säljer de med sämre funktion till ett lägre pris.
Tex så disablar man en/flera trasiga cores på CPU eller GPU, och lanserar det som en annan modell.
Beroende på hur/om cellerna fungerar kan man kanske tex sälja dem till lagringsprodukter istället.
Men över tid så brukar man få allt bättre yeild.
Så CPUer märks i olika nivåer, trots att nästan alla klarar högsta nivån.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension