Allmänt är 4680 ett bättre formformat än 18650.
Men inte på allt.
Det jag menar på att ur kylningssynpunkt är det lättare att kyla 18650 batterier än ett 4680.
Ok, ja då är det väl kylningen av 4680 som de har problem med då. Om jag nu också ska killgissa.
Jag killgissar att det är kemin.
Att gå från labbets maxwell dry electrode
till storskalig tillverkning med bra yeild, är mycket svårt.
Å andra sidan så tog de bort Plaid+ väldigt sent, så Elon hoppades väl in i det sista att man skulle nå ända fram.
Givetvis kommer man lösa detta, men att det blir kostsamt med denna försening är helt klart.
Dock är Elon inte den som räds en chansning.
Men 4680 batteriet måste bli 100% rätt.
Att efter 1-2 år åka på garanti utbyten av batterier, vore en katastrof.
Man får ju se 4680 satsningen i ljuset av hur Tesla förhandlar med andra batterileverantörer.
Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.
Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!
Elon säger väl till exempelvis CATL, får vi inte köpa batterier för ca 50 dollar per kWh, då gör vi egna batterier.
Många andra biltillverkare är i sitsen, snälla, får vi köpa batterier, vi betalar nästan vad som helst!
Frågan är då varför dom skulle sälja till Tesla?
Vad är bättre, tjäna lite pengar på sina batterier genom att sälja till Tesla eller tjäna mycket genom att sälja till andra?
Sen tror jag inte Tesla sitter i något guldläge, man har byggt mycket fabrikskapacitet men även Tesla måste ha batterier, detta vet såklart alla batterifabrikanter. Och uppenbarligen så var det inte så enkelt att göra dessa batterier som många här på forumet trodde, MY från Berlin med 4680 trodde t.ex. du skulle börja levereras redan tidigt under våren...
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.
According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.
According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Kan man få lite mer konkret info? Eller finns det mer försäljnings jibberjabber?
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.
According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Samma leverantör som alla andra bilfabrikanter, även om Elon hypar detta så kan vi nog vara rätt så säkra på att det är så gott som samma utrustning som alla andra har. https://geicotaikisha.com/en/references/our-references/
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
First Painted Tesla Model Y Test Bodies Spotted at Giga Berlin.
The construction of Giga Berlin is almost complete. A lot of production equipment has already been installed and Tesla has begun testing production processes. Recent photographs from the Paint Shop show that testing is in an active phase, which means that the start of mass production can begin as soon as the final environmental permit is obtained.
In early June, Tesla received another preliminary approval from the State Environmental Agency. It includes authorization to test the functionality of the systems in the Paint Shop, Casting, and Body in White. We have already received photos of testing in Body in White. There were single-piece ends used for Model Y, which suggests that testing in Casting has already begun.
In the images taken in the Paint Shop, already two painted Model Y bodies have been spotted. Since the characteristic shine is clearly visible, it is safe to say that on the bodies, there is at least one layer of paint. If it were a primer, it would not have such a gloss.
Tesla Giga Berlin has the world's most advanced paint shop. Using the new painting technology, Tesla cars will have a special, attractive, and lively look, as the shop will be able to apply paint in three layers. Several layers of paint give the color a realistic depth, which makes the colors brighter than possible with traditional paint systems.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.
According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Samma leverantör som alla andra bilfabrikanter, även om Elon hypar detta så kan vi nog vara rätt så säkra på att det är så gott som samma utrustning som alla andra har. https://geicotaikisha.com/en/references/our-references/
Bra att de använder samma utrustning!
Det lär innebära att de blir minst lika bra som alla andra biltillverkares lackering.
Utvecklingen går ju framåt hela tiden så eftersom denna lackeringsverkstad är helt nybyggd lär den vara snäppet bättre, tills någon annan biltillverkare uppgraderar sin.
Tyvärr är det ingen annan biltillverkare som hypar sin lackeringsverkstad så lite oklart om Tesla är först med den senaste versionen eller om någon annan redan kör på den.
Tesla är kaxiga och säger att de ska ha världens bästa lackeringsutrustning i Berlinfabriken.
Nu har de tydligen kommit igång med tester av lackeringen.
Det är väl samma tillverkare av utrustning som alla andra tillverkare haft länge. Nu stämmer det väl förvisso att det är den bästa men inte bättre än de andra biltillverkarna.
Tesla Gigafactory Berlin’s revolutionary paint shop is coming to life.
According to Elon Musk, “Giga Berlin will have [the] world’s most advanced paint shop, with more layers of stunning colors that subtly change with curvature.” Tesla’s paint shop in Berlin will be one-of-a-kind when it is fully built. Tesla plans to retrofit the Fremont Factory and Giga Shanghai with the same advanced technology once Giga Berlin’s tech and innovations are proven.
Samma leverantör som alla andra bilfabrikanter, även om Elon hypar detta så kan vi nog vara rätt så säkra på att det är så gott som samma utrustning som alla andra har. https://geicotaikisha.com/en/references/our-references/
Bra att de använder samma utrustning!
Det lär innebära att de blir minst lika bra som alla andra biltillverkares lackering.
Utvecklingen går ju framåt hela tiden så eftersom denna lackeringsverkstad är helt nybyggd lär den vara snäppet bättre, tills någon annan biltillverkare uppgraderar sin.
Tyvärr är det ingen annan biltillverkare som hypar sin lackeringsverkstad så lite oklart om Tesla är först med den senaste versionen eller om någon annan redan kör på den.
Tyvärr är det ingen annan biltillverkare som hypar sin lackeringsverkstad så lite oklart om Tesla är först med den senaste versionen eller om någon annan redan kör på den.
Själv tycker jag att det är rätt skönt att andra biltillverkare inte håller på med den här typen av tveksam informationsspridning. Ska Toyota släppa om några månader när dom uppgraderar sin lackeringsverkstad att den är bäst i världen, sen om några månader så är nästa biltillverkare bäst i världen o.s.v.
Sen om man ska vara helt ärlig så framgår det inte vad det är som är bäst eller helt nyskapande som de andra inte kan göra?
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?
Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?
Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.
Fler lager än vem? Läser gärna om det, men så länge det bara är gissningar så är det helt ointressant.
Själv tycker jag att det är rätt skönt att andra biltillverkare inte håller på med den här typen av tveksam informationsspridning. Ska Toyota släppa om några månader när dom uppgraderar sin lackeringsverkstad att den är bäst i världen, sen om några månader så är nästa biltillverkare bäst i världen o.s.v.
Sen om man ska vara helt ärlig så framgår det inte vad det är som är bäst eller helt nyskapande som de andra inte kan göra?
Jag tycker det är synd att så få andra biltillverkare tror på sina produkter. Trodde Diess skulle vara mer aktiv när han kom till twitter i vintras men så har det ju tyvärr inte blivit. Nog om det...
Tesla har inte skrivit något om att det är en lackeringsverkstad som ingen annan kan göra. Bara att den just nu är unik och nyskapande, det kan ju innebära att de bygger den senaste versionen från Geico Taikisha som ingen annan har provat ännu. Tror inte Geico Taikisha skulle bli så glada om Tesla gick ut exakt vad deras konkurrensfördelar är. Men unik för all framtid kommer den knappast vara, då det inte är något som Tesla själva har utvecklat eller har patent på, men det är det ingen som påstått heller.
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?
Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.
"the shop will be able to apply paint in three layers"
Grundlack, färgad lack och klarlack?
De skriver ju att de kan applicera fler lager.
Dvs fler lager än konkurrenterna kanske?
Att de nyttjar samma leverantör som andra betyder ju inte att det är exakt samma lösning. Den leverantören kan ju tex ha kommit med en ny modell som Tesla är först med.
"the shop will be able to apply paint in three layers"
Grundlack, färgad lack och klarlack?
Utgår ifrån att man med många lager kan få en slags 3D effekt.
Och att man får olika nyanser beroende på ljusförhållanden och betraktningsvinkel.
Att det skulle vara omöjligt för andra biltillverkare att göra samma sak tror jag inte på.
Det hela beror nog mest på priset.
Är det värt 50.000kr extra för att få en unik lack på bilen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Själv tycker jag att det är rätt skönt att andra biltillverkare inte håller på med den här typen av tveksam informationsspridning. Ska Toyota släppa om några månader när dom uppgraderar sin lackeringsverkstad att den är bäst i världen, sen om några månader så är nästa biltillverkare bäst i världen o.s.v.
Sen om man ska vara helt ärlig så framgår det inte vad det är som är bäst eller helt nyskapande som de andra inte kan göra?
Jag tycker det är synd att så få andra biltillverkare tror på sina produkter. Trodde Diess skulle vara mer aktiv när han kom till twitter i vintras men så har det ju tyvärr inte blivit. Nog om det...
Tesla har inte skrivit något om att det är en lackeringsverkstad som ingen annan kan göra. Bara att den just nu är unik och nyskapande, det kan ju innebära att de bygger den senaste versionen från Geico Taikisha som ingen annan har provat ännu. Tror inte Geico Taikisha skulle bli så glada om Tesla gick ut exakt vad deras konkurrensfördelar är. Men unik för all framtid kommer den knappast vara, då det inte är något som Tesla själva har utvecklat eller har patent på, men det är det ingen som påstått heller.
Vi vet väl inte om det är något Tesla utvecklat själva eller inte. Det ryktas om en specifik leverantör, men de kan ju likväl leverera ngt Tesla patenterat.
Det är ju inte alltid så att man man tillverkar allt man uppfinner själva.
Själv tycker jag att det är rätt skönt att andra biltillverkare inte håller på med den här typen av tveksam informationsspridning. Ska Toyota släppa om några månader när dom uppgraderar sin lackeringsverkstad att den är bäst i världen, sen om några månader så är nästa biltillverkare bäst i världen o.s.v.
Sen om man ska vara helt ärlig så framgår det inte vad det är som är bäst eller helt nyskapande som de andra inte kan göra?
Jag tycker det är synd att så få andra biltillverkare tror på sina produkter. Trodde Diess skulle vara mer aktiv när han kom till twitter i vintras men så har det ju tyvärr inte blivit. Nog om det...
Tesla har inte skrivit något om att det är en lackeringsverkstad som ingen annan kan göra. Bara att den just nu är unik och nyskapande, det kan ju innebära att de bygger den senaste versionen från Geico Taikisha som ingen annan har provat ännu. Tror inte Geico Taikisha skulle bli så glada om Tesla gick ut exakt vad deras konkurrensfördelar är. Men unik för all framtid kommer den knappast vara, då det inte är något som Tesla själva har utvecklat eller har patent på, men det är det ingen som påstått heller.
Blir mer som en Carlsberg-reklam om man bara ska säga att den är unik och nyskapande men inte vad som gör den unik och nyskapande?
Jag tycker det är synd att så få andra biltillverkare tror på sina produkter.
Det betyder inte att man inte tror på produkterna bara för att man inte skriver en massa otydliga budskap på Twitter. De andra biltillverkarna har riktiga PR-avdelningar som släpper pressmeddelanden där det står lite mer tydligt vad man har gjort eller ska göra, är något otydligt så kan man kontakta dessa också.
Tesla sköter all kommunikation via Elon´s Twitter, sen förvrids dessa otydliga budskap in absurdum på forum som t.ex. detta tills det blir nya sanningar.
Själv tycker jag att det är rätt skönt att andra biltillverkare inte håller på med den här typen av tveksam informationsspridning. Ska Toyota släppa om några månader när dom uppgraderar sin lackeringsverkstad att den är bäst i världen, sen om några månader så är nästa biltillverkare bäst i världen o.s.v.
Sen om man ska vara helt ärlig så framgår det inte vad det är som är bäst eller helt nyskapande som de andra inte kan göra?
Jag tycker det är synd att så få andra biltillverkare tror på sina produkter. Trodde Diess skulle vara mer aktiv när han kom till twitter i vintras men så har det ju tyvärr inte blivit. Nog om det...
Tesla har inte skrivit något om att det är en lackeringsverkstad som ingen annan kan göra. Bara att den just nu är unik och nyskapande, det kan ju innebära att de bygger den senaste versionen från Geico Taikisha som ingen annan har provat ännu. Tror inte Geico Taikisha skulle bli så glada om Tesla gick ut exakt vad deras konkurrensfördelar är. Men unik för all framtid kommer den knappast vara, då det inte är något som Tesla själva har utvecklat eller har patent på, men det är det ingen som påstått heller.
Vi vet väl inte om det är något Tesla utvecklat själva eller inte. Det ryktas om en specifik leverantör, men de kan ju likväl leverera ngt Tesla patenterat.
Det är ju inte alltid så att man man tillverkar allt man uppfinner själva.
Vi vet inte heller om den är bättre eller sämre än vad någon annan har.
Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Tesla Plans Production Start In Giga Berlin Early November. (2).pdf
Ursäkta om jag stör genom att återgå till trådens ämne
De två linorna som talas om här är antagligen borta redan innan de blev påbörjade. Elon vill ha en enda lina och det betyder antagligen 4680 och inget annat. Marcel Jost som var ansvarig för Giga Berlin och idén med två linor arbetar inte längre på Tesla: https://www.businessinsider.de/wirtscha ... eworfen-c/
Tesla helgarderar med 2 tillverkningslinor.
En 2170 och en 4680 lina.
Produktionstart i november.
Tesla Plans Production Start In Giga Berlin Early November. (2).pdf
Ursäkta om jag stör genom att återgå till trådens ämne
De två linorna som talas om här är antagligen borta redan innan de blev påbörjade. Elon vill ha en enda lina och det betyder antagligen 4680 och inget annat. Marcel Jost som var ansvarig för Giga Berlin och idén med två linor arbetar inte längre på Tesla: https://www.businessinsider.de/wirtscha ... eworfen-c/
Det finns säkert något positivt att säga om det också, vänta bara!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)