Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av OfarligTesla »

StefL skrev:
Det kan man förvisso anse. Men vi börjar nu komma till en punkt där denna fasad så smått börjar krackelera, i och med att diktaturen ser till att framgångsrika företagare inte får bli "för" framgångsrika och t.ex. få för sig att ventilera en åsikt som går emot den enligt diktaturen gällande. Det enkla exemplet är Alibabas ägare Jack Ma som för en tid sedan öppet kritiserade det kinesiska banksystemet för ineffektivitet och därefter "försvann" under ett antal veckor innan han dök upp igen, aningen mer ödmjuk.
Detta visar att ett förtryckarsystem måhända kan kommendera fram utveckling till en viss grad, t.ex. genom att som Jerker beskrev helt enkelt bortse från elementära saker som individers äganderätt och transparenta planprocesser, men man får inte glömma att det dels till stora delar bygger på stöld av kunskap från andra länder och dels att utvecklingen till många andra delar förmodligen kunnat bli ännu bättre om man inte haft ett system som håller ner människor och inte låter dem leva fritt.
Som sagt finns det ju kritik man kan ge också, men det gör det faktiskt mot alla länder också i olika utsträckning. För till och med något som äganderätt är ju inte svartvitt heller utan det finns grader där också. Det är svårt att jämföra utan att det blir för mycket “whataboutism” då två fel inte blir ett rätt men olika länder ser helt enkelt olika på olika områden.

Man bör helt klart kritisera för sådant man finner dåligt men man får som sagt inte se det för svartvitt heller där vi i väst på något sätt skulle göra allt perfekt och allt Kina gör är dåligt. Detsamma gäller ju sätten vi gör saker på också, olika approacher som kan vara extremt skilda åt men i många fall kan båda ha stöd av befolkningen i respektive land. Sen så kan jag säga att det finns på tok för många tyckare här i väst som hittar på sina egna tolkningar om vad den Kinesiska befolkningen tycker och upplever utifrån våra extremt liberala förhållningssätt här, det är ofta rätt felaktigt kan jag säga.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av GreenMachine »

OfarligTesla skrev:
. Sen så kan jag säga att det finns på tok för många tyckare här i väst som hittar på sina egna tolkningar om vad den Kinesiska befolkningen tycker och upplever utifrån våra extremt liberala förhållningssätt här, det är ofta rätt felaktigt kan jag säga.
Med tanke på att hela upplägget bygger på att det kinesiska folket inte ska tycka något alls, i någon fråga, och att allt tyckande i någon form utan då möjligtvis ”att hålla med” är monopliserat av partiet så förstår jag jag inte heller varför dessa tyckare tror det men om det hade varit så att kineserna hade haft möjlighet att utforska sin egen vilja och sedan välja väg så vore det ju såklart en annan sak.
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av Lars Json »

Saxat från dagens DN.
Kina.jpg
Den här mannen fortsätter i Maoistisk och Stalinistisk anda. Skillnaden är möjligtvis att då hans företrädare med mer än 60 miljoners liv på sina samveten, valde att slakta sin egen befolkning, verkar den här ha siktet inställt på andra mål än sin egen befolkning. Den har han ju redan lyckats tysta med kapitalets sötma.
Undrar vems huvuden som krossas först?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av sven-labil »

Varför fem mikrofoner? För att likna när flera nyhetskanaler har varsin, extrem redundans eller nåt annat?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av Jerker »

sven-labil skrev:
Varför fem mikrofoner? För att likna när flera nyhetskanaler har varsin, extrem redundans eller nåt annat?
Han tycker väl att det ser coolt ut, som när avgasbilar har flera avgasrör.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av Svenssons »

sven-labil skrev:
Varför fem mikrofoner? För att likna när flera nyhetskanaler har varsin, extrem redundans eller nåt annat?
Hur många övervakningskameror ser man då?

Här är ett klipp av många från en som bott 14 år i Kina men som i princip tvingats från landet och kan efter det börja prata om saker som han tidigare självcensurerat:



PS. Kanske har hittat en anledning till fem mikrofoner, han vill ha en mer än Hitler...
4mic.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av StefL »

OfarligTesla skrev:
StefL skrev:
Det kan man förvisso anse. Men vi börjar nu komma till en punkt där denna fasad så smått börjar krackelera, i och med att diktaturen ser till att framgångsrika företagare inte får bli "för" framgångsrika och t.ex. få för sig att ventilera en åsikt som går emot den enligt diktaturen gällande. Det enkla exemplet är Alibabas ägare Jack Ma som för en tid sedan öppet kritiserade det kinesiska banksystemet för ineffektivitet och därefter "försvann" under ett antal veckor innan han dök upp igen, aningen mer ödmjuk.
Detta visar att ett förtryckarsystem måhända kan kommendera fram utveckling till en viss grad, t.ex. genom att som Jerker beskrev helt enkelt bortse från elementära saker som individers äganderätt och transparenta planprocesser, men man får inte glömma att det dels till stora delar bygger på stöld av kunskap från andra länder och dels att utvecklingen till många andra delar förmodligen kunnat bli ännu bättre om man inte haft ett system som håller ner människor och inte låter dem leva fritt.
Som sagt finns det ju kritik man kan ge också, men det gör det faktiskt mot alla länder också i olika utsträckning. För till och med något som äganderätt är ju inte svartvitt heller utan det finns grader där också. Det är svårt att jämföra utan att det blir för mycket “whataboutism” då två fel inte blir ett rätt men olika länder ser helt enkelt olika på olika områden.

Man bör helt klart kritisera för sådant man finner dåligt men man får som sagt inte se det för svartvitt heller där vi i väst på något sätt skulle göra allt perfekt och allt Kina gör är dåligt. Detsamma gäller ju sätten vi gör saker på också, olika approacher som kan vara extremt skilda åt men i många fall kan båda ha stöd av befolkningen i respektive land. Sen så kan jag säga att det finns på tok för många tyckare här i väst som hittar på sina egna tolkningar om vad den Kinesiska befolkningen tycker och upplever utifrån våra extremt liberala förhållningssätt här, det är ofta rätt felaktigt kan jag säga.
Här menar jag att du fullständigt bortser från att Kina till skillnad från Sverige och andra demokratiska västländer är ett land helt utan oberoende rättssystem, där individen i praktiken har noll möjlighet att hävda sin rätt mot staten oavsett vad som faktiskt står i landets lagar. Att kalla det för "whataboutism" är naivt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7054
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Hur många övervakningskameror ser man då?

Här är ett klipp av många från en som bott 14 år i Kina men som i princip tvingats från landet och kan efter det börja prata om saker som han tidigare självcensurerat:
Jag har följt serpentza i några år, det är förstås bara en persons analyser och åsikter, men jag tycker man får en mycket intressant inblick i hur Kina har utvecklats under ett antal år, sett genom en inflyttad västerlännings ögon.

Det faktum att han talar språket, inte bara umgås med andra västerlänningar utan har "riktiga" kinesiska vänner, att han ofta gav sig ut på "exkursioner" till platser som aldrig rapporteras från i andra medier, etc., var saker som gjorde kanalen rolig att följa.

Jag tappade intresset lite när han flyttade ut/blev utkastad, men jag ska nog titta ikapp igen.

Rekommenderas!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av spacecoin »

SR:s Kinapodden är rätt bra även den för lite inblick/överblick.

Är det någon som sett till Jack Ma de senaste månaderna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av Jerker »

spacecoin skrev:
SR:s Kinapodden är rätt bra även den för lite inblick/överblick.
Har följt den från start, men jag har inte orkat lyssna de senaste veckorna; blir ju bara deprimerad.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av OfarligTesla »

StefL skrev:
Här menar jag att du fullständigt bortser från att Kina till skillnad från Sverige och andra demokratiska västländer är ett land helt utan oberoende rättssystem, där individen i praktiken har noll möjlighet att hävda sin rätt mot staten oavsett vad som faktiskt står i landets lagar. Att kalla det för "whataboutism" är naivt.
Nej jag bortser inte från det, det är ju en faktor till hur det gått men att tro att det är hela saken är naivt.

Med ”whataboutism” menar jag att man skulle kunna ta upp otaliga exempel på extremt tvivelaktig hantering av saker som andra länder gjort också men det blir lätt ”whataboutism”. Poängen är att man skall kritisera men man får inte bortse från bra saker bara därför.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av Mickep »

Beror också vad de dåliga sakerna är.
Tyskland byggde ju autobahn. (för att armen skulle kunna förflytta sig snabbt). Och det var väl imponerande. Men systematiska dödande av miljoner oliktänkande överträffar det by far. Det var många som tyckte det var inspirerande på den tiden. men idag är det svårt att berömma något vad den regimen gjorde.(om man inte vill framstå helt vansinnig)
Har då kina gjort något dåligt i förhållande till infrastrukturen? Finns det något som överträffar det?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av wannabee »

Munro har ju sagt flera gånger att utvecklingen i Kina springer om oss, yngre utvecklares synsätt har ändrats mycket under de år han besökt Kina.

Kina kommer att gå om USA och Europa, så våra regimer gillar ju inte om dessa troliga fakta förs fram, därför ökar våra negativa nyheter om Kina och det verkar ju gå hem..

I veckan stod det att de har en ny metod att bygga flerfamiljshus, på fabrik i element och huset blir helt färdigt på bara några dagar till en tredjedel av kostnaden. Så vi lär bli helt omkörda, och kommer väl att resa nåt motsvarande Berlinmuren på vår sida gränsen, när det börjar märkas allt för mycket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Hur många övervakningskameror ser man då?

Här är ett klipp av många från en som bott 14 år i Kina men som i princip tvingats från landet och kan efter det börja prata om saker som han tidigare självcensurerat:
Jag har följt serpentza i några år, det är förstås bara en persons analyser och åsikter, men jag tycker man får en mycket intressant inblick i hur Kina har utvecklats under ett antal år, sett genom en inflyttad västerlännings ögon.

Det faktum att han talar språket, inte bara umgås med andra västerlänningar utan har "riktiga" kinesiska vänner, att han ofta gav sig ut på "exkursioner" till platser som aldrig rapporteras från i andra medier, etc., var saker som gjorde kanalen rolig att följa.

Jag tappade intresset lite när han flyttade ut/blev utkastad, men jag ska nog titta ikapp igen.

Rekommenderas!

/fth
Exakt samma för mig! Följt honom och C-Milk/laowhy86 sedan kanske 2015 men tappade intresset strax innan flytt till USA. Plockade upp kanalerna igen för några veckor sedan och deras kanaler, TV-shower och SerpentZA:s film kan starkt rekommenderas. De kan och har nu när de inte är i Kina längre slutat med en del av den självcensur som var mycket uppenbar strax innan de åkte ut ur landet.

Själv ser jag många paralleller med Thailand, både när det gäller positiva och negativa saker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av wannabee »

Jerker skrev:
Kinas utbyggnad av snabbtåg är verkligen imponerande! Tog bara några få år att bygga ett rikstäckande snabbtågsnät! Jämför med vår ostlänk som i bästa fall kommer att ta 40 år från ax till limpa.

Men så tar vi också hänsyn till mänskliga rättigheter, äganderätt, demokratiska processer etc. I Kina drar man bara ett streck på kartan och börjar bygga. Allt som finns i vägen får snällt flytta på sig. Inga hänsyn tas till enskilda människor. Allt är bara för att staten ska kunna visa upp handlingskraft och resultat som många trots allt har glädje och nytta av och som stärker landets ekonomi. Att några miljoner människor drabbas och att deras tillvaro raderas ut är ett lågt pris jämfört med den vinst det är för nån miljard andra invånare.

Hela kinesiska staten är som ett rovkapitalistiskt monopolföretag. Enda syftet är att göda sig självt och sin egen makt. Människor är inte värda något.
Jaha, de drar bara ett streck och alla får flytta på sig?

Så den här artikeln har bara photoshoppade bilder då?

https://www.svd.se/vagrar-flytta-utan-kompensation
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elon: Kina kan det här med infrastruktur

Inlägg av Aida »

Mickep skrev:
Beror också vad de dåliga sakerna är.
Tyskland byggde ju autobahn. (för att armen skulle kunna förflytta sig snabbt). Och det var väl imponerande. Men systematiska dödande av miljoner oliktänkande överträffar det by far. Det var många som tyckte det var inspirerande på den tiden. men idag är det svårt att berömma något vad den regimen gjorde.(om man inte vill framstå helt vansinnig)
Har då kina gjort något dåligt i förhållande till infrastrukturen? Finns det något som överträffar det?

Njae Autobahnbyggena var faktiskt beslut som riksdagen i Weimarrepubliken fattade innan Hitler kom till makten. Det var arbetsmarknadsåtgärder som svar på börskraschen 1929. Roosevelt kopierade sedan denna lösning i The New Deal och byggde det amerikanska Interstate-Highway-systemet.

Det är en vanlig missuppfattning att Hitler byggde dem för militära ändamål (de flesta byggena var faktiskt påbörjade innan Machtübernahme). Det blandas ihop med de franska landsvägarna i alléer som byggdes som marchsvägar för Napoleons Lé Grand Armée (alléer för att kunna marschera i skugga). Bara ett litet instick…
Skriv svar