AP-krash i Kina

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »



"Autopilot". "Full Self Driving".

Jag tror inte världen är redo för den här typen av system ännu för än dom är långt bättre. Kanske begränsa till större vägar?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av JonasH »

Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.

100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av OfarligTesla »

Detta är ju inte FSD då det är i Kina utan det är vanlig AP, den är ju inte tänkt att användas på stadsgator så det är väl föga förvånande att det inte klarar det så bra.

Sen kan man ju fråga sig varför personen inte styrde själv när det märks att bilen inte styrde tillräckligt, gissningsvis för att personen kör bil utan att hålla i ratten vilket signalerar att det är en idiot som sitter där.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

JonasH skrev:
Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.

100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
JonasH skrev:
Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.

100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?
I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
JonasH skrev:
Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.

100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?
I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?
Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av Holve »

Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av LarsL »

Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

Holve skrev:
Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Härligt. En till som glömt att läsa manualen... Det fungerar väl? Det verkar vara flera som var snabba på att kommentera här som borde läsa en gång till i så fall.

Ägarhandbok, Model 3:
"Använd inte autostyrning på stadsgator, på byggarbetsplatser eller i områden där cyklister eller fotgängare kan finnas"
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
Varför inte? Biltillverkarna låter mig köra i 130 km/h på 30-väg också (även om EU lagt sitt förslag om att förhindra det). Det kan inte vara tillverkarens fel att folk väljer att missbruka produkter och bryta mot lagar samtidigt, det måste finnas personligt ansvar här i världen.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av Xeik »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
spacecoin skrev:
JonasH skrev:
Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.

100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?
I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?
Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
spacecoin skrev:

Ägarhandbok, Model 3:
"Använd inte autostyrning på stadsgator, på byggarbetsplatser eller i områden där cyklister eller fotgängare kan finnas"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av LarsL »

Holve skrev:
Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.

Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Holve skrev:
Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.

Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.
Nyss skrev du lustigt nog inget om detta, utan hur du själv använder AP på denna typ av vägar...
LarsL skrev:
Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Hum ;)
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av JonasH »

”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.

Gäller fortfarande…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
LarsL skrev:
Holve skrev:
Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.

Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.
Nyss skrev du lustigt nog inget om detta, utan hur du själv använder AP på denna typ av vägar...
LarsL skrev:
Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Hum ;)
Vad är det som är svårt att förstå?!?!? DU kanske ska läsa och fundera en gång till!

Tesla säger att AP är gjord för motorväg men funkar hjälpligt på 80-väg, om den inte är för kurvig.

Jag testar AP utanför detta fönster på en kurvig väg. Där har resultatet varierat, minst sagt. Jag skulle aldrig lite på AP på den väg och inte heller i staden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

JonasH skrev:
”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.

Gäller fortfarande…
Det är ett bra citat. Douglas Adams är grym!
I detta fall är det en bit kvar till "fullkomligt idiotsäkert" när man kan slå på en funktion i stadstrafik som inte är avsedd för stadstrafik, genom en enkel knapptryckning eller dra i spak, tyvärr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av LarsL »

JonasH skrev:
”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.

Gäller fortfarande…
Det är väl ett av det moderna samhällets största fel, att vi försöker designa allt för idioter. Men naturligtvis ska inte ett litet misstag leda till bestående skada eller död.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av LarsL »

spacecoin skrev:
JonasH skrev:
”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.

Gäller fortfarande…
Det är ett bra citat. Douglas Adams är grym!
I detta fall är det en bit kvar till "fullkomligt idiotsäkert" när man kan slå på en funktion i stadstrafik som inte är avsedd för stadstrafik, genom en enkel knapptryckning eller dra i spak, tyvärr.
Idiotin kommer när du tror att det ska fungera. Jag försöker använda AP överallt så fort den tillåter det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

LarsL skrev:
Jag testar AP utanför detta fönster på en kurvig väg. Där har resultatet varierat, minst sagt. Jag skulle aldrig lite på AP på den väg och inte heller i staden.
LarsL skrev:
Idiotin kommer när du tror att det ska fungera. Jag försöker använda AP överallt så fort den tillåter det.
Jag menar inte att du gör detta oförsiktigt men fråga dig istället varför har du ett behov av att testa en funktion i ett sammanhang som den uttryckligen inte är designad för. Den kommer ju troligen aldrig att fungera där. Vore det inte bättre då om tillverkaren lät bli att göra funktionen tillgänglig i dessa sammanhang tills den är designad för att fungera i sådana miljöer?

Du provar väl inte att köra Teslan under vattnet? Elon har ju sagt att CT flyter. Ska du testa det? ;)
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av Svenssons »

AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran. Det går ändå missbruka AP precis som det går att missbruka alla bilar när det tex kommer till hastighet. Att försöka göra sig lustig över att det finns idioter som missbrukar system är rätt meningslöst. Idioter kommer alltid att finnas och det finns inget sätt eller system för att komma från att saker missbrukas eller hanteras felaktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig. Vore det så väl, så skulle vi inte ha den här diskussionen och kraschen skulle ha förhindrats av Tesla.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.
Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6081
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.
Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).
Min första fråga: Är det max 30km/h på "de flesta" stadsgator hos dig?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av JonasH »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.
Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).
Jag kan slå på AP/FSD när jag står still. T.ex vid rödljus.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP-krash i Kina

Inlägg av Svenssons »

JonasH skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.
Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).
Jag kan slå på AP/FSD när jag står still. T.ex vid rödljus.
Ja, om du har en bil framför dig och du inte kör. Det går även slå på i högre hastighet som jag skrev men det går inte att slå på under körning upp till 30 km/h. Även över 30km/h kräver särskilda förutsättningar. Oavsett så kan vem som helst missbruka bilen. Istället för att dra två gånger i vänsterspaken vid rätt förutsättningar, ignorera meddelande och varningstoner, ignorera hur bilen framförs och därmed riskera att kollidera så kan man trycka ner högerpedalen, ignorera hastighetsskyltar, ignorera hur bilen framförs och därmed riskera att bilen kolliderar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar