AP-krash i Kina
Moderator: Redaktion
AP-krash i Kina
"Autopilot". "Full Self Driving".
Jag tror inte världen är redo för den här typen av system ännu för än dom är långt bättre. Kanske begränsa till större vägar?
Re: AP-krash i Kina
Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: AP-krash i Kina
Detta är ju inte FSD då det är i Kina utan det är vanlig AP, den är ju inte tänkt att användas på stadsgator så det är väl föga förvånande att det inte klarar det så bra.
Sen kan man ju fråga sig varför personen inte styrde själv när det märks att bilen inte styrde tillräckligt, gissningsvis för att personen kör bil utan att hålla i ratten vilket signalerar att det är en idiot som sitter där.
Sen kan man ju fråga sig varför personen inte styrde själv när det märks att bilen inte styrde tillräckligt, gissningsvis för att personen kör bil utan att hålla i ratten vilket signalerar att det är en idiot som sitter där.
Re: AP-krash i Kina
Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Re: AP-krash i Kina
I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?spacecoin skrev:Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: AP-krash i Kina
Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:taliz skrev:I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?spacecoin skrev:Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
Re: AP-krash i Kina
Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: AP-krash i Kina
Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Re: AP-krash i Kina
Härligt. En till som glömt att läsa manualen... Det fungerar väl? Det verkar vara flera som var snabba på att kommentera här som borde läsa en gång till i så fall.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Ägarhandbok, Model 3:
"Använd inte autostyrning på stadsgator, på byggarbetsplatser eller i områden där cyklister eller fotgängare kan finnas"
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: AP-krash i Kina
Varför inte? Biltillverkarna låter mig köra i 130 km/h på 30-väg också (även om EU lagt sitt förslag om att förhindra det). Det kan inte vara tillverkarens fel att folk väljer att missbruka produkter och bryta mot lagar samtidigt, det måste finnas personligt ansvar här i världen.spacecoin skrev:Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
Re: AP-krash i Kina
spacecoin skrev:Jag har egentligen bara en fråga till er som ser det här som att problemet som ett rent användarfel:taliz skrev:I så fall är väl inte världen redo för bilar överhuvudtaget, med tanke på alla dumma misstag folk gör stup i kvarten?spacecoin skrev:Ja det var därför jag skrev att världen inte är redo. Bara nyfiken, vad tyckte du föraren gjorde för typer av fel?JonasH skrev:Superenkelt. Föraren följde inte direktiven som ges när man aktiverar FSD och varje gång systemet slås på.
100% förarfel. Tyvärr har vi inte lagar och regler som hjälper mot idioter.
Varför tillåter tillverkaren att man använder en funktion avsedd för ENDAST landsväg och motorväg i stadstrafik, när det vore enkelt att slå av den möjligheten?
spacecoin skrev:
Ägarhandbok, Model 3:
"Använd inte autostyrning på stadsgator, på byggarbetsplatser eller i områden där cyklister eller fotgängare kan finnas"
Re: AP-krash i Kina
Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.
Re: AP-krash i Kina
Nyss skrev du lustigt nog inget om detta, utan hur du själv använder AP på denna typ av vägar...LarsL skrev:Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.
HumLarsL skrev:Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Re: AP-krash i Kina
”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.
Gäller fortfarande…
Gäller fortfarande…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: AP-krash i Kina
Vad är det som är svårt att förstå?!?!? DU kanske ska läsa och fundera en gång till!spacecoin skrev:Nyss skrev du lustigt nog inget om detta, utan hur du själv använder AP på denna typ av vägar...LarsL skrev:Nej, Autopilot är bara för motorväg. Funkar också hjälpligt på 80-landsväg om det inte är för kurvigt.Holve skrev:Det fungerar väl i stadstrafik om föraren är uppmärksam och håller i ratten..
Det du har sett klipp på ifrån stadskörningar är FSD Bet som bara några få utvalda testare har i USA.HumLarsL skrev:Föraren har inte uppmärksamheten på vägen, vilket är jättedåligt när det är en så kurvig väg. Jag har själv en väg med den här typen av kurvor och olika uppdateringar har varit olika bra på att hantera sträckan. De bästa har varit de som saktat ner ordentligt innan kurvan men de flesta har betett sig som den i filmen, alltså alldeles för hög fart in och inte tillräckligt rattutslag. Detta är AP2.5, AP1 kan inte ens köra på den vägen.
Tesla säger att AP är gjord för motorväg men funkar hjälpligt på 80-väg, om den inte är för kurvig.
Jag testar AP utanför detta fönster på en kurvig väg. Där har resultatet varierat, minst sagt. Jag skulle aldrig lite på AP på den väg och inte heller i staden.
Re: AP-krash i Kina
Det är ett bra citat. Douglas Adams är grym!JonasH skrev:”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.
Gäller fortfarande…
I detta fall är det en bit kvar till "fullkomligt idiotsäkert" när man kan slå på en funktion i stadstrafik som inte är avsedd för stadstrafik, genom en enkel knapptryckning eller dra i spak, tyvärr.
Re: AP-krash i Kina
Det är väl ett av det moderna samhällets största fel, att vi försöker designa allt för idioter. Men naturligtvis ska inte ett litet misstag leda till bestående skada eller död.JonasH skrev:”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.
Gäller fortfarande…
Re: AP-krash i Kina
Idiotin kommer när du tror att det ska fungera. Jag försöker använda AP överallt så fort den tillåter det.spacecoin skrev:Det är ett bra citat. Douglas Adams är grym!JonasH skrev:”Ett vanligt misstag som folk begår när dom ska konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar den fullkomliga idiotens uppfinningsförmåga.” Douglas Adams.
Gäller fortfarande…
I detta fall är det en bit kvar till "fullkomligt idiotsäkert" när man kan slå på en funktion i stadstrafik som inte är avsedd för stadstrafik, genom en enkel knapptryckning eller dra i spak, tyvärr.
Re: AP-krash i Kina
LarsL skrev:Jag testar AP utanför detta fönster på en kurvig väg. Där har resultatet varierat, minst sagt. Jag skulle aldrig lite på AP på den väg och inte heller i staden.
Jag menar inte att du gör detta oförsiktigt men fråga dig istället varför har du ett behov av att testa en funktion i ett sammanhang som den uttryckligen inte är designad för. Den kommer ju troligen aldrig att fungera där. Vore det inte bättre då om tillverkaren lät bli att göra funktionen tillgänglig i dessa sammanhang tills den är designad för att fungera i sådana miljöer?LarsL skrev:Idiotin kommer när du tror att det ska fungera. Jag försöker använda AP överallt så fort den tillåter det.
Du provar väl inte att köra Teslan under vattnet? Elon har ju sagt att CT flyter. Ska du testa det?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: AP-krash i Kina
AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran. Det går ändå missbruka AP precis som det går att missbruka alla bilar när det tex kommer till hastighet. Att försöka göra sig lustig över att det finns idioter som missbrukar system är rätt meningslöst. Idioter kommer alltid att finnas och det finns inget sätt eller system för att komma från att saker missbrukas eller hanteras felaktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP-krash i Kina
Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig. Vore det så väl, så skulle vi inte ha den här diskussionen och kraschen skulle ha förhindrats av Tesla.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: AP-krash i Kina
Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP-krash i Kina
Min första fråga: Är det max 30km/h på "de flesta" stadsgator hos dig?Svenssons skrev:Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
Re: AP-krash i Kina
Jag kan slå på AP/FSD när jag står still. T.ex vid rödljus.Svenssons skrev:Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: AP-krash i Kina
Ja, om du har en bil framför dig och du inte kör. Det går även slå på i högre hastighet som jag skrev men det går inte att slå på under körning upp till 30 km/h. Även över 30km/h kräver särskilda förutsättningar. Oavsett så kan vem som helst missbruka bilen. Istället för att dra två gånger i vänsterspaken vid rätt förutsättningar, ignorera meddelande och varningstoner, ignorera hur bilen framförs och därmed riskera att kollidera så kan man trycka ner högerpedalen, ignorera hastighetsskyltar, ignorera hur bilen framförs och därmed riskera att bilen kolliderar.JonasH skrev:Jag kan slå på AP/FSD när jag står still. T.ex vid rödljus.Svenssons skrev:Har du någonsin testat att slå på AP när du kör under 30 km/h? Visst kan det gå om du kör snabbare (och antagligen bryter hastighetsbegränsningen).spacecoin skrev:Jag beställer en fact-check på den här. Stämmer inte enligt mig.Svenssons skrev:AP går inte att aktivera på de flesta stadsgator. Tesla stoppar detta i mjukvaran.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.