Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

rawler
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jun 2021 15:52

Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av rawler »

TLDR; Efter köp av en 2017 Model S, upptäckte jag dolda kostnader på strax över 10% till, för att få den i det skick jag trodde jag köpte. Har någon annan gjort liknande upptäckter?

---

Jag tittade på Tesla i tron om ett dyrt inköp, men billigt och strulfritt ägande. Valet stod mellan en Model 3 för 680k, eller en 2017 Model S för 630k. Egentligen gillar vi S bättre, lite mer "rymd" i kabinen, och mindre vägbrus. Dessutom kändes det bättre för miljön att köpa begagnat än nytt, och den var (verkade) lite billigare. Bilen hämtades upp i Malmö, men jag fick förklarat att all garanti och support skulle skötas av mitt lokala Teslakontor (Segeltorp).

1. Efter köp upptäcks först att hastighetsvisaren har fel _väldigt ofta_. Jag har läst att Tesla nästan sedan start läser av vägskyltar, dessutom gör ju både Volvo och Kia det sedan ganska länge. Jag hade inget skäl att tro att denna Teslan var annorlunda, den köptes ju ändå med "Uppgraderad Autopilot" så enkel smart farthållare måste den väl klara? Fortsätter fundera över detta ett par veckor. Ibland verkar autopilot köra efter nån annan fart än som visas i HUD, men fortfarande alltför ofta fel. Risk-för-böter-fel.

2. Den stora skärm som är en av Teslan:s stora säljpunkt, är seg. Riktigt seg. "Webbläsaren" är så seg att det är ett skämt. Har fortfarande inte lyckats använda den till nåt. Det "vanliga" UI:t är segt, särskilt att browsa runt i kartor är galet långsamt. Påminner om Smart-TV-funktioner från början av förra årtiondet. Det funkar IAF, oftast, förutom tillfällig hickor. (Kul att stå framför elakt farthinder och vänta på "Höj Fjädring" med bilar närmande bakifrån). Musik är 50/50, Radio funkar. Spotify eller TuneIn funkar ibland, ibland inte alls, ofta så slöa att jag väljer andra vägar.

3. Droppen kommer efter nästan exakt 14 dagar. På första långresan upptäcker vi den hårda vägen, att bilen som just köpts inte är kompatibel med Tesla:s nya (existerande) Supercharger-stationer. (Har bara Typ 2-kontakt. Nya Super Charger-stationer, t.ex. Linköping, kommer bara med CCS)

Hör irriterat av mig till Tesla, som pedagogiskt förklarar att bilen jag köpt är gammal (3.5 år). Klart att den är seg? (jämförelsen var en 10år gammal PC, som ju också är seg idag. Eh?) Klart att den inte stödjer skyltläsning? (här har jag via forum sedan förstått att denna feature försvann i fejd med MobilEye, för att ersättas av GPS + Google Maps kartdata, sedemera GPS + Teslas egna kartdata = Värdelöst. Sedermera återaktiverat, men bara för nyare hårdvara). Klart den inte stödjer senaste ladd-standarden?

Fine, det kan man tycka. Men ingen av dessa ganska basala brister informerades om inför köpet. Kan det verkligen åligga köparen att på förväg ha koll på vilka Tesla-modeller som använde vilken autopilot-processor, vilka laddstandarder nya Tesla-stationer har osv? Isf faller drömmen om strulfritt bilägande som ett korthus.

Det som leder mig från irritation till ilska, är att jag glatt får förklarat att jo, visst går det lösa. Det är bara att köpa till uppgraderingar för totalt 69k (3.5 + 5.5 + 21 + 38.8). Det innebär att bilen nu, med alla papper på bordet, är DYRARE än den nya Model 3 vi också övervägde, som åtminstone har ordning på dessa rätt basala grejer (Smart Farthållare, fungerande UI, kompatibilitet med Supercharge-stationer). Jag ringer istället till min försäljare, som hänvisar till platschef, som glatt svarar att de uppskattar denna feedback, men allt är i sin ordning och det finns inget annat att göra än att leva med problemen, eller punga ut för upgrade.

Som jag ser det är detta en sorts "dold kostnad" i Tesla-köpet. Som andrahandsköpare hade jag inte köpt denna bilen för de pengarna. Visst, den är begagnad, men jag har trots allt betalat 630k, nästan 2 medianårsinkomster, för den. Även om det hade varit jag som köpt bilen 2017, så hade jag vid sidan om andra ägandekostnader fått räkna in vissa uppgraderingar för att "hänga med" i uppgraderingar av Supercharge-standarder, och nya (slöare?) versioner av infotainment-mjukvara.

Detta gör mig smått förbannad. Jag väger mellan att helt reklamera och försöka häva köpet, (massa strul som jag egentligen inte har ork till), eller vara Svensk och knyta näven i massmedia. Först av allt vill jag höra mig för, har andra haft liknande upplevelser runt begagnatköp (eller på annat sätt stött på oväntade uppgraderingskostnader) från Tesla?
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av erbo73 »

Jag brukar sannerligen inte försvara Tesla, tvärtom, men lite eget ansvar att kolla upp en nästan 4 år gammal produkt lär du ju ändå ha själv?
Köp CCS-uppgraderingen som är det viktiga, knyt näven i fickan och njut vidare av en i övrigt trevlig bil.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Aida »

Tråkigt att du är missnöjd. Jag vill inte verka dryg men jag förstår inte problemet eller vad du är missnöjd med? Bilen är väl som den var när den byggdes år 2017? Om man vill ha den som en ny så får man uppgradera den (el köpa en ny). Provkörde du inte bilen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av MWall »

Det där är ju inga fel. Snarare kända brister som jag klagat på i åratal. Vänta bara tills det blir vinter och du vill ha automatiska torkare och automatisk avbländning. :(

Förstår att det kommer surt efter om man köpte ovetandes. Men gläd dig åt vad bilen faktiskt gör bra istället. Jag ser inga alternativ till Model S fortfarande. Definitivt inte bullerburken Model 3.som jag hade som lånebil en helg nyligen.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Gustafsson »

Den sega skärmen är uppgraderingsbar, går det på konkurrenternas bilar? Antalet SuC med bara v 2 räcker för de flesta, men är ju billigt att uppgradera. Du ser ju bara de du kan ladda på på skärmen, så du behöver inte ”åka fel” till laddare du inte kan använda.
Jag tycker din erfarenhet visar på betydelsen av att rådfråga en mer erfaren Teslaägare eller forumet om råd. Av bilförsäljare får man knappast en objektiv bild.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av LarsL »

Det är en bra bil du har! Nya designen som faktiskt går att uppgradera om man vill, se det som en fördel.
Jag köpte precis CCS uppgraderingen och det är klart att det är lite sura pengar. Men ändå helt otroligt att det går att göra på en gammal bil.

Ett tips till andra är att först läsa på här och sedan välja bil.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av macksie »

Förstår verkligen din frustration.
Finns inget värre än att tro att man köpt nånting riktigt premium och inse att det sen knakar i fogarna när man börjar använda.

Kommer du göra långresor ofta och verkligen är beroende av CCS eller ofta kör förbi en station där det bara finns, gör den uppgraderingen, annars kan du gott hoppa över den. Nu när du vet begränsningen går det att planera rutt förbi.

Jag kör en X från 2017.
Gjort alla uppgraderingar. Full Self Driving när den var på rea. CCS när den kom ut därför att vi ofta kör där den behövs. Och MCU, Media Control Unit uppgraderingen.
Var jag tvungen att prioritera skulle jag lätt hålla MCU högst upp i prioriteringen. Det blev nybilskänsla igen.

Men. I ärlighetens namn. Så som du beskriver din upplevelse och inte planerar att spendera mer pengar undrar jag om du inte skulle försöka häva köpet trots allt. Du kommer inte kunna förlika dig med, tror jag, baserat på det sätt du beskriver din irritation att bilen är lika gammal som den faktiskt är.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av martinot »

rawler skrev:
TLDR; Efter köp av en 2017 Model S, upptäckte jag dolda kostnader på strax över 10% till, för att få den i det skick jag trodde jag köpte. Har någon annan gjort liknande upptäckter?

---

Jag tittade på Tesla i tron om ett dyrt inköp, men billigt och strulfritt ägande. Valet stod mellan en Model 3 för 680k, eller en 2017 Model S för 630k. Egentligen gillar vi S bättre, lite mer "rymd" i kabinen, och mindre vägbrus. Dessutom kändes det bättre för miljön att köpa begagnat än nytt, och den var (verkade) lite billigare. Bilen hämtades upp i Malmö, men jag fick förklarat att all garanti och support skulle skötas av mitt lokala Teslakontor (Segeltorp).

1. Efter köp upptäcks först att hastighetsvisaren har fel _väldigt ofta_. Jag har läst att Tesla nästan sedan start läser av vägskyltar, dessutom gör ju både Volvo och Kia det sedan ganska länge. Jag hade inget skäl att tro att denna Teslan var annorlunda, den köptes ju ändå med "Uppgraderad Autopilot" så enkel smart farthållare måste den väl klara? Fortsätter fundera över detta ett par veckor. Ibland verkar autopilot köra efter nån annan fart än som visas i HUD, men fortfarande alltför ofta fel. Risk-för-böter-fel.

2. Den stora skärm som är en av Teslan:s stora säljpunkt, är seg. Riktigt seg. "Webbläsaren" är så seg att det är ett skämt. Har fortfarande inte lyckats använda den till nåt. Det "vanliga" UI:t är segt, särskilt att browsa runt i kartor är galet långsamt. Påminner om Smart-TV-funktioner från början av förra årtiondet. Det funkar IAF, oftast, förutom tillfällig hickor. (Kul att stå framför elakt farthinder och vänta på "Höj Fjädring" med bilar närmande bakifrån). Musik är 50/50, Radio funkar. Spotify eller TuneIn funkar ibland, ibland inte alls, ofta så slöa att jag väljer andra vägar.

3. Droppen kommer efter nästan exakt 14 dagar. På första långresan upptäcker vi den hårda vägen, att bilen som just köpts inte är kompatibel med Tesla:s nya (existerande) Supercharger-stationer. (Har bara Typ 2-kontakt. Nya Super Charger-stationer, t.ex. Linköping, kommer bara med CCS)

Hör irriterat av mig till Tesla, som pedagogiskt förklarar att bilen jag köpt är gammal (3.5 år). Klart att den är seg? (jämförelsen var en 10år gammal PC, som ju också är seg idag. Eh?) Klart att den inte stödjer skyltläsning? (här har jag via forum sedan förstått att denna feature försvann i fejd med MobilEye, för att ersättas av GPS + Google Maps kartdata, sedemera GPS + Teslas egna kartdata = Värdelöst. Sedermera återaktiverat, men bara för nyare hårdvara). Klart den inte stödjer senaste ladd-standarden?

Fine, det kan man tycka. Men ingen av dessa ganska basala brister informerades om inför köpet. Kan det verkligen åligga köparen att på förväg ha koll på vilka Tesla-modeller som använde vilken autopilot-processor, vilka laddstandarder nya Tesla-stationer har osv? Isf faller drömmen om strulfritt bilägande som ett korthus.

Det som leder mig från irritation till ilska, är att jag glatt får förklarat att jo, visst går det lösa. Det är bara att köpa till uppgraderingar för totalt 69k (3.5 + 5.5 + 21 + 38.8). Det innebär att bilen nu, med alla papper på bordet, är DYRARE än den nya Model 3 vi också övervägde, som åtminstone har ordning på dessa rätt basala grejer (Smart Farthållare, fungerande UI, kompatibilitet med Supercharge-stationer). Jag ringer istället till min försäljare, som hänvisar till platschef, som glatt svarar att de uppskattar denna feedback, men allt är i sin ordning och det finns inget annat att göra än att leva med problemen, eller punga ut för upgrade.

Som jag ser det är detta en sorts "dold kostnad" i Tesla-köpet. Som andrahandsköpare hade jag inte köpt denna bilen för de pengarna. Visst, den är begagnad, men jag har trots allt betalat 630k, nästan 2 medianårsinkomster, för den. Även om det hade varit jag som köpt bilen 2017, så hade jag vid sidan om andra ägandekostnader fått räkna in vissa uppgraderingar för att "hänga med" i uppgraderingar av Supercharge-standarder, och nya (slöare?) versioner av infotainment-mjukvara.

Detta gör mig smått förbannad. Jag väger mellan att helt reklamera och försöka häva köpet, (massa strul som jag egentligen inte har ork till), eller vara Svensk och knyta näven i massmedia. Först av allt vill jag höra mig för, har andra haft liknande upplevelser runt begagnatköp (eller på annat sätt stött på oväntade uppgraderingskostnader) från Tesla?
Jag kan vara riktigt irriterad på Tesla ibland, men ovan (1-3) verkar ju inte vara några defekter som beg. bil? Snarare enligt spec. som när bilen var helt ny.

På gott och ont så är ovan så som den fungerade som ny. CCS fanns inte som standard på Tesla då.

Du kan ju inte begära att en PC som är 10 år gammal som du köpt beg, skall gratis uppgraderas, till 2021 spec, och betalas av någon annan.

Känns som du inte checkat vad du köpt innan köpet det minsta? Rätta mig om jag har fel.

Du borde nog testkört och ägnat några minuter att undersöka vilka spec. en 2017 MS har - innan köpet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Henrik_O »

Hej.
Jag kan trösta dig med att även webbläsaren på Model 3 är segare än en IPhone 3G från 2008 trots senaste hårdvaran, samt att man aldrig kan lita på skyltavläsningen på den heller. Till skillnad från några andra här tycker jag att Tesla borde vara helt transparenta med vilka uppgraderingar som gjorts vilka år samt vilka begränsningar det innebär. Två företag som är förebilder här är Klättermusen och Hifiklubben som alltid skriver ut för och nackdelar på alla sina produkter.
Men jämfört med andra biltillverkare uppfattar jag inte att Tesla är så mycket sämre, alla vill sälja sina bilar så enkelt som möjligt.
Som någon annan skrev här så tycker jag att du ska uppgradera till hårdvara 3 samt till CCS så kommer du ha en underbar bil i många år framöver.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av frippe »

Vad som var premium 2017, är inte nödvändigtvis premium 3,5 år efter.

Jag kan väl tycka att vill man spendera +600tkr på en vara läser man på så mycket man bara kan. Då hade i stort sett alla punkterna varit kända från början och valet av bil kanske blivit annorlunda.

Tyvärr är det så att begagnat köp av en tesla kräver en väldigt insatt kund, för det är inte lätt att sätta sig in i alla olika delar, uppgraderingar, funktioner m.m.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Fredrik j »

Menar ni att bilen fungerar likadan idag som den gjorde 2017 när första kunden hämtade den eller har den blivit sämre? Tänker då på det TS beskriver om infotainment.
Henrik_O skrev:
Som någon annan skrev här så tycker jag att du ska uppgradera till hårdvara 3 samt till CCS så kommer du ha en underbar bil i många år framöver.
Finns det risk att bilen, efter uppgradering upplevs bra i ytterligare 4år eller hur "framtidssäkrad" är hårdvara 3?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av MWall »

frippe skrev:
Vad som var premium 2017, är inte nödvändigtvis premium 3,5 år efter.

Jag kan väl tycka att vill man spendera +600tkr på en vara läser man på så mycket man bara kan. Då hade i stort sett alla punkterna varit kända från början och valet av bil kanske blivit annorlunda.

Tyvärr är det så att begagnat köp av en tesla kräver en väldigt insatt kund, för det är inte lätt att sätta sig in i alla olika delar, uppgraderingar, funktioner m.m.
Njae. Bilen var inte så mycket bättre då heller. Tesla har en rad nackdelar och brister gentemot konkurrenterna. Att byta bort MobilEye var t ex ett jättemisstag enligt mig då det försämrade bilens funktion på en rad viktiga områden.

Jag tycker också det är rejält dåligt av Tesla att uppdatera funktioner i bilen lite då och då vilket gör det nästan omöjligt för en begagnatköpare att veta exakt vad man köper. Särskilt om man inte har hängt på det här forumet eller liknande i åratal.

Jag hade en liknande upplevelse som TS när jag köpte min första Model S. Trodde t ex den skulle ha elbaklucka eftersom det var standard på nybeställda bilar. Jag köpt en demo som var 3-4 månader gammal. Säljaren sa inget om det. Var även lite annat som jag upplevde negativt.

Nu är läget annorlunda. Har vant mig vid nackdelarna efter långt över 10 tusen mil i Model S. Har även valt mig vid fördelarna (billigt bränsle, enorm prestanda osv) så att sätta mig i nåt annat just nu känns inte aktuellt. Alla andra val skulle innebära betydande kompromisser.

Mitt råd till TS är trots allt att härda ut. Visst är det uruselt att bilen inte läser hastighetsskyltar och sådär men det går ju att klara sig utan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av taliz »

Du betalar alltså halva priset(en 100D kostade runt 1,2 ny) för något som är över tre år gammalt och förväntar dig att den fungerar precis som en ny? :roll:
Prova köp en 3+ år gammal tv och jämför dess ”smarta” funktioner med en ny.
TVn kan du inte uppgradera hårdvaran i, men det kan du faktiskt med Teslan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Gustafsson »

Paradoxalt här är att hade du köpt en ännu äldre bil hade skyltavläsningen faktiskt fungerat. Skyltavläsningen är inte att lita på ens på prillans nya bilar. Den GPS baserade hastighetsangivelsen som bilar utan skyltavläsningen har är tyvärr ännu sämre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Paradoxalt här är att hade du köpt en ännu äldre bil hade skyltavläsningen faktiskt fungerat. Skyltavläsningen är inte att lita på ens på prillans nya bilar. Den GPS baserade hastighetsangivelsen som bilar utan skyltavläsningen har är tyvärr ännu sämre.
Nja, min 2016 läser skyltar men det är ju fortfarande bara en begränsare av Autopilot och inte ett självkörande skydd emot fortkörningsböter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Du betalar alltså halva priset(en 100D kostade runt 1,2 ny) för något som är över tre år gammalt och förväntar dig att den fungerar precis som en ny? :roll:
Prova köp en 3+ år gammal tv och jämför dess ”smarta” funktioner med en ny.
TVn kan du inte uppgradera hårdvaran i, men det kan du faktiskt med Teslan.
Det som är helt otroligt bra är att du för 100 kkr (om den inte redan har FSD) kan uppdatera bilen så att den är lika bra som en 2020 bil, i år uppdaterades ju inredningen med en ny skärm så där skiljer det. Finns få andra produkter du kan göra så med så det tycker jag är en stor fördel.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Gustafsson »

LarsL skrev:
Gustafsson skrev:
Paradoxalt här är att hade du köpt en ännu äldre bil hade skyltavläsningen faktiskt fungerat. Skyltavläsningen är inte att lita på ens på prillans nya bilar. Den GPS baserade hastighetsangivelsen som bilar utan skyltavläsningen har är tyvärr ännu sämre.
Nja, min 2016 läser skyltar men det är ju fortfarande bara en begränsare av Autopilot och inte ett självkörande skydd emot fortkörningsböter.
Skyltavläsningen på min förra 2015 (AP1) var helt överlägsen den jag har idag. Min 2018 läser också skyltar, men något precisionsjobb är det inte.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Remuz »

Många jämförelser med elektronik, men även bilar är ju såhär. Kollade en beg Toyota avensis innan jag köpte min verso. Avensisens infotainment var så segt då man tryckt i touch2 mjukvara i touch1 hårdvara. Lite som teslas MCU då.

Edit: Sedan är det ju knas att jämföra 3 med S, det är ju som att jämföra S90 med S60.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Jerker »

Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.

Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
Det finns + och - med det mesta.

Själv tycker jag att det är positivt att det kommer så många löpande förbättringar av Tesla som de väljer att införa direkt när de finns tillgängliga. Detta istället för att hålla på de för att långt senare lansera som en feature för en "ny" årsmodell.

Nackdelen är som ni är inne på, att det blir svårare för oss konsumenter att veta exakt vad du har för funktioner och spec. på bilen. Kan även tänka mig att det blir svårare för Tesla med service och logistik med så många olika konfigurationer och varianter att hålla reda på.

Personligen som konsument och köpare så tycker jag dock att fördelen överväger nackdelen med att Tesla inte medvetet håller tillbaka på nya funktioner och förbättringar, som andra normala biltillverkare.

Fick tack vare denna filosofi både nya bättre kraftigare batterier, förbättrad drivlina, rattvärme (även om den är rätt meningslös IMO), och en mycket tystare bil (förbättrat chassi/mekanik) när jag köpte en ny M3 LR för en månad sedan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av Gustafsson »

Egentligen har det alltid varit så, man har alltid kunnat konfigurera en bil på mängder av sätt, antalet variationer är extremt stort på många speciellt tyska, bilar. Tillkommer sedan större förändringar med årsmodeller mm.
Enklast att köpa nytt, men få förunnat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14495
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
Jerker skrev:
Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.

Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
Vill du att utveckligen skall gå betydligt långsammare? Det är nämligen det som är alternativet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av frippe »

MWall skrev:
frippe skrev:
Vad som var premium 2017, är inte nödvändigtvis premium 3,5 år efter.

Jag kan väl tycka att vill man spendera +600tkr på en vara läser man på så mycket man bara kan. Då hade i stort sett alla punkterna varit kända från början och valet av bil kanske blivit annorlunda.

Tyvärr är det så att begagnat köp av en tesla kräver en väldigt insatt kund, för det är inte lätt att sätta sig in i alla olika delar, uppgraderingar, funktioner m.m.
Njae. Bilen var inte så mycket bättre då heller. Tesla har en rad nackdelar och brister gentemot konkurrenterna. Att byta bort MobilEye var t ex ett jättemisstag enligt mig då det försämrade bilens funktion på en rad viktiga områden.

Jag tycker också det är rejält dåligt av Tesla att uppdatera funktioner i bilen lite då och då vilket gör det nästan omöjligt för en begagnatköpare att veta exakt vad man köper. Särskilt om man inte har hängt på det här forumet eller liknande i åratal.

Jag hade en liknande upplevelse som TS när jag köpte min första Model S. Trodde t ex den skulle ha elbaklucka eftersom det var standard på nybeställda bilar. Jag köpt en demo som var 3-4 månader gammal. Säljaren sa inget om det. Var även lite annat som jag upplevde negativt.

Nu är läget annorlunda. Har vant mig vid nackdelarna efter långt över 10 tusen mil i Model S. Har även valt mig vid fördelarna (billigt bränsle, enorm prestanda osv) så att sätta mig i nåt annat just nu känns inte aktuellt. Alla andra val skulle innebära betydande kompromisser.

Mitt råd till TS är trots allt att härda ut. Visst är det uruselt att bilen inte läser hastighetsskyltar och sådär men det går ju att klara sig utan.
Alltså, testar ni inte bilarna före köp, eller gör omfattande inläsning på nätet om för- respektive nackdelar?

Samtliga tre punkter som TS klagar på hade lösts via antingen en gedigen test/pillande på/av bilen, eller sökningar på nätet och läsning på olika forum. Jag kan tycka att väljer man att spendera 600tkr på en begagnad bil så läser man på så mycket det bara går.

Personligen tycker jag det är betydligt bättre att införa förbättringar direkt när de går, än att vänta tills nästa årsmodell, eller vad som nu är tidpunkten. Visst, lite knepigare men samtidigt följer det utvecklingen och de väljer att inte hålla på utveckling för att tjäna lite extra pengar på gamla funktioner.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6139
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.

Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
Vill du att utveckligen skall gå betydligt långsammare? Det är nämligen det som är alternativet.
Menar du att det skulle gå långsammare om Tesla hade bättre tillgänglig dokumentation från vilken VIN man ändrade grejer? Jag tycker inte det hänger ihop.
Skriv svar