Finns det risk att bilen, efter uppgradering upplevs bra i ytterligare 4år eller hur "framtidssäkrad" är hårdvara 3?Henrik_O skrev:Som någon annan skrev här så tycker jag att du ska uppgradera till hårdvara 3 samt till CCS så kommer du ha en underbar bil i många år framöver.
Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Moderator: Redaktion
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Menar ni att bilen fungerar likadan idag som den gjorde 2017 när första kunden hämtade den eller har den blivit sämre? Tänker då på det TS beskriver om infotainment.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Njae. Bilen var inte så mycket bättre då heller. Tesla har en rad nackdelar och brister gentemot konkurrenterna. Att byta bort MobilEye var t ex ett jättemisstag enligt mig då det försämrade bilens funktion på en rad viktiga områden.frippe skrev:Vad som var premium 2017, är inte nödvändigtvis premium 3,5 år efter.
Jag kan väl tycka att vill man spendera +600tkr på en vara läser man på så mycket man bara kan. Då hade i stort sett alla punkterna varit kända från början och valet av bil kanske blivit annorlunda.
Tyvärr är det så att begagnat köp av en tesla kräver en väldigt insatt kund, för det är inte lätt att sätta sig in i alla olika delar, uppgraderingar, funktioner m.m.
Jag tycker också det är rejält dåligt av Tesla att uppdatera funktioner i bilen lite då och då vilket gör det nästan omöjligt för en begagnatköpare att veta exakt vad man köper. Särskilt om man inte har hängt på det här forumet eller liknande i åratal.
Jag hade en liknande upplevelse som TS när jag köpte min första Model S. Trodde t ex den skulle ha elbaklucka eftersom det var standard på nybeställda bilar. Jag köpt en demo som var 3-4 månader gammal. Säljaren sa inget om det. Var även lite annat som jag upplevde negativt.
Nu är läget annorlunda. Har vant mig vid nackdelarna efter långt över 10 tusen mil i Model S. Har även valt mig vid fördelarna (billigt bränsle, enorm prestanda osv) så att sätta mig i nåt annat just nu känns inte aktuellt. Alla andra val skulle innebära betydande kompromisser.
Mitt råd till TS är trots allt att härda ut. Visst är det uruselt att bilen inte läser hastighetsskyltar och sådär men det går ju att klara sig utan.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Du betalar alltså halva priset(en 100D kostade runt 1,2 ny) för något som är över tre år gammalt och förväntar dig att den fungerar precis som en ny?
Prova köp en 3+ år gammal tv och jämför dess ”smarta” funktioner med en ny.
TVn kan du inte uppgradera hårdvaran i, men det kan du faktiskt med Teslan.
Prova köp en 3+ år gammal tv och jämför dess ”smarta” funktioner med en ny.
TVn kan du inte uppgradera hårdvaran i, men det kan du faktiskt med Teslan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Paradoxalt här är att hade du köpt en ännu äldre bil hade skyltavläsningen faktiskt fungerat. Skyltavläsningen är inte att lita på ens på prillans nya bilar. Den GPS baserade hastighetsangivelsen som bilar utan skyltavläsningen har är tyvärr ännu sämre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Nja, min 2016 läser skyltar men det är ju fortfarande bara en begränsare av Autopilot och inte ett självkörande skydd emot fortkörningsböter.Gustafsson skrev:Paradoxalt här är att hade du köpt en ännu äldre bil hade skyltavläsningen faktiskt fungerat. Skyltavläsningen är inte att lita på ens på prillans nya bilar. Den GPS baserade hastighetsangivelsen som bilar utan skyltavläsningen har är tyvärr ännu sämre.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Det som är helt otroligt bra är att du för 100 kkr (om den inte redan har FSD) kan uppdatera bilen så att den är lika bra som en 2020 bil, i år uppdaterades ju inredningen med en ny skärm så där skiljer det. Finns få andra produkter du kan göra så med så det tycker jag är en stor fördel.taliz skrev:Du betalar alltså halva priset(en 100D kostade runt 1,2 ny) för något som är över tre år gammalt och förväntar dig att den fungerar precis som en ny?
Prova köp en 3+ år gammal tv och jämför dess ”smarta” funktioner med en ny.
TVn kan du inte uppgradera hårdvaran i, men det kan du faktiskt med Teslan.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Skyltavläsningen på min förra 2015 (AP1) var helt överlägsen den jag har idag. Min 2018 läser också skyltar, men något precisionsjobb är det inte.LarsL skrev:Nja, min 2016 läser skyltar men det är ju fortfarande bara en begränsare av Autopilot och inte ett självkörande skydd emot fortkörningsböter.Gustafsson skrev:Paradoxalt här är att hade du köpt en ännu äldre bil hade skyltavläsningen faktiskt fungerat. Skyltavläsningen är inte att lita på ens på prillans nya bilar. Den GPS baserade hastighetsangivelsen som bilar utan skyltavläsningen har är tyvärr ännu sämre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Många jämförelser med elektronik, men även bilar är ju såhär. Kollade en beg Toyota avensis innan jag köpte min verso. Avensisens infotainment var så segt då man tryckt i touch2 mjukvara i touch1 hårdvara. Lite som teslas MCU då.
Edit: Sedan är det ju knas att jämföra 3 med S, det är ju som att jämföra S90 med S60.
Edit: Sedan är det ju knas att jämföra 3 med S, det är ju som att jämföra S90 med S60.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Jerker skrev:Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.
Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Det finns + och - med det mesta.MWall skrev:Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
Själv tycker jag att det är positivt att det kommer så många löpande förbättringar av Tesla som de väljer att införa direkt när de finns tillgängliga. Detta istället för att hålla på de för att långt senare lansera som en feature för en "ny" årsmodell.
Nackdelen är som ni är inne på, att det blir svårare för oss konsumenter att veta exakt vad du har för funktioner och spec. på bilen. Kan även tänka mig att det blir svårare för Tesla med service och logistik med så många olika konfigurationer och varianter att hålla reda på.
Personligen som konsument och köpare så tycker jag dock att fördelen överväger nackdelen med att Tesla inte medvetet håller tillbaka på nya funktioner och förbättringar, som andra normala biltillverkare.
Fick tack vare denna filosofi både nya bättre kraftigare batterier, förbättrad drivlina, rattvärme (även om den är rätt meningslös IMO), och en mycket tystare bil (förbättrat chassi/mekanik) när jag köpte en ny M3 LR för en månad sedan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Egentligen har det alltid varit så, man har alltid kunnat konfigurera en bil på mängder av sätt, antalet variationer är extremt stort på många speciellt tyska, bilar. Tillkommer sedan större förändringar med årsmodeller mm.
Enklast att köpa nytt, men få förunnat.
Enklast att köpa nytt, men få förunnat.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Vill du att utveckligen skall gå betydligt långsammare? Det är nämligen det som är alternativet.MWall skrev:Jerker skrev:Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.
Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Alltså, testar ni inte bilarna före köp, eller gör omfattande inläsning på nätet om för- respektive nackdelar?MWall skrev:Njae. Bilen var inte så mycket bättre då heller. Tesla har en rad nackdelar och brister gentemot konkurrenterna. Att byta bort MobilEye var t ex ett jättemisstag enligt mig då det försämrade bilens funktion på en rad viktiga områden.frippe skrev:Vad som var premium 2017, är inte nödvändigtvis premium 3,5 år efter.
Jag kan väl tycka att vill man spendera +600tkr på en vara läser man på så mycket man bara kan. Då hade i stort sett alla punkterna varit kända från början och valet av bil kanske blivit annorlunda.
Tyvärr är det så att begagnat köp av en tesla kräver en väldigt insatt kund, för det är inte lätt att sätta sig in i alla olika delar, uppgraderingar, funktioner m.m.
Jag tycker också det är rejält dåligt av Tesla att uppdatera funktioner i bilen lite då och då vilket gör det nästan omöjligt för en begagnatköpare att veta exakt vad man köper. Särskilt om man inte har hängt på det här forumet eller liknande i åratal.
Jag hade en liknande upplevelse som TS när jag köpte min första Model S. Trodde t ex den skulle ha elbaklucka eftersom det var standard på nybeställda bilar. Jag köpt en demo som var 3-4 månader gammal. Säljaren sa inget om det. Var även lite annat som jag upplevde negativt.
Nu är läget annorlunda. Har vant mig vid nackdelarna efter långt över 10 tusen mil i Model S. Har även valt mig vid fördelarna (billigt bränsle, enorm prestanda osv) så att sätta mig i nåt annat just nu känns inte aktuellt. Alla andra val skulle innebära betydande kompromisser.
Mitt råd till TS är trots allt att härda ut. Visst är det uruselt att bilen inte läser hastighetsskyltar och sådär men det går ju att klara sig utan.
Samtliga tre punkter som TS klagar på hade lösts via antingen en gedigen test/pillande på/av bilen, eller sökningar på nätet och läsning på olika forum. Jag kan tycka att väljer man att spendera 600tkr på en begagnad bil så läser man på så mycket det bara går.
Personligen tycker jag det är betydligt bättre att införa förbättringar direkt när de går, än att vänta tills nästa årsmodell, eller vad som nu är tidpunkten. Visst, lite knepigare men samtidigt följer det utvecklingen och de väljer att inte hålla på utveckling för att tjäna lite extra pengar på gamla funktioner.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Menar du att det skulle gå långsammare om Tesla hade bättre tillgänglig dokumentation från vilken VIN man ändrade grejer? Jag tycker inte det hänger ihop.taliz skrev:Vill du att utveckligen skall gå betydligt långsammare? Det är nämligen det som är alternativet.MWall skrev:Jerker skrev:Det här visar ju hur svårt det är att köpa en begagnad Tesla. Det är ett virrvarr av versioner och uppdateringar. I stort sett omöjligt för en som inte är ordentligt insatt i alla turer kring Teslas förändringar att veta vad man egentligen får när man köper en begagnad bil. Jag skulle inte ens betro mig själv med att tänka på att kolla allt om jag skulle köpa en gammal Tesla.
Nej, det finns inte en chans att veta vad man köper om man köper begagnat. Är svårt att veta vad man får om man köper nytt också. Jag tycker inte det är bra. Hade varit bättre med årsmodeller och facelifts.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Frågan här var ju huruvida det var bättre med årsmodeller/facelifts eller att införa saker så snabbt man har de tillgängligt, där är det ju utan tvekan så att om man skall vänta tills nästa årsmodell innan man kan införa något tar det längre tid innan den funktionen finns i produktion.spacecoin skrev:
Menar du att det skulle gå långsammare om Tesla hade bättre tillgänglig dokumentation från vilken VIN man ändrade grejer? Jag tycker inte det hänger ihop.
Men inget av dessa fall utesluter ju att man kan hålla koll på från vilket VIN saker införts.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Remuz skrev:Många jämförelser med elektronik, men även bilar är ju såhär. Kollade en beg Toyota avensis innan jag köpte min verso. Avensisens infotainment var så segt då man tryckt i touch2 mjukvara i touch1 hårdvara. Lite som teslas MCU då.
Edit: Sedan är det ju knas att jämföra 3 med S, det är ju som att jämföra S90 med S60.
Nä det är en felaktig jämförelse skulle jag vilja hävda. S60 och S90 är i stort samma bil med olika yttermått och designdetaljer med inställningar i chassit. Det finns inte mycket som är gemensamt mellan MS och M3.
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Det är ett helt nytt sätt att köpa bil, man vet inte exakt vad man får som hos gammelbilstillverkarna - like it or not. Att utan att ha läst på en massa på forumet fatta vad som faktiskt ingår när man köper en ny Tesla är väldigt svårt, jag visste det i vart fall inte och försökte få bilen att fickparkera då jag trodde att summonfunktionen var standard enligt den mycket snåriga hemsidan. Att köpa en begagnad gör det givetvis ytterligare komplext.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Fast fickparkera och summon är två olika funktioner. Båda i samma paket, dock.holden skrev:Det är ett helt nytt sätt att köpa bil, man vet inte exakt vad man får som hos gammelbilstillverkarna - like it or not. Att utan att ha läst på en massa på forumet fatta vad som faktiskt ingår när man köper en ny Tesla är väldigt svårt, jag visste det i vart fall inte och försökte få bilen att fickparkera då jag trodde att summonfunktionen var standard enligt den mycket snåriga hemsidan. Att köpa en begagnad gör det givetvis ytterligare komplext.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Sur efter köp av begagnad S 100D. Finns det fler?
Förstår att det känns surt , men inte för att strö salti såren, många av bristerna hade upptäckts vid en provkörning.(och kunde lösts med lite prutning)
Det mesta går att uppdatera (Björn nyland gör det och skickar räkning till mister green) men det kostar pengar.
Men moraliskt har du rätt, de borde varit bättre men nu är det inte så.
Det andra alternativet hade varit bättre.
Det mesta går att uppdatera (Björn nyland gör det och skickar räkning till mister green) men det kostar pengar.
Men moraliskt har du rätt, de borde varit bättre men nu är det inte så.
Det andra alternativet hade varit bättre.