Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Inlägg av Zalman3 »

I Kina startar nu tydligen Tesla upp en CRM.
För att förbättra sina kund relationer.

Och man vill införa ett poängsystem, som man kan tjäna in och använda för att få vissa förmåner.

Kan mycket väl tänka mig att man inför ett sådant system även i Europa på sikt.

Man kan tänka sig att man tjänar poäng på kundlojalitet.
Har du Teslas:
1. Solceller
2. Powerwall
3. Elbil
4. Elbolag
5. Försäkring
6. FSD prenumeration

Så kan du få följande förmåner:
1. Billigare el/laddning
2. Billigare försäkring
3. Billigare FSD prenumeration
4. Möjlighet att närvara vid VIP eller lanseringsevents
5. Rabatt på service eller kläder/prylar
Screenshot_20210723-070801_YouTube.jpg
Screenshot_20210723-070801_YouTube.jpg
Screenshot_20210723-070845_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Inlägg av Bjelke »

Är det detta upplägg dom kör igång i Kina nu, eller är det dina egna spekulationer angående omfattningen?
(Eller spekulationer av någon/några på Youtube som spinner vidare på någon tweet eller liknande)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Inlägg av spacecoin »

Poäng- och bonusprogram är inte särskilt effektiva när det gäller dyra sällanköp.

Generellt sett verkar Tesla vara på stenåldern jämfört med andra företag. Man får ju inte ens information om nya modeller/refresher eller nya funktioner/uppdateringar i bilen, nya grejer i shoppen osv som kund… Påminnelser om att serva bilen, byta HEPA-filter osv. Det är helt enkelt fascinerande dåligt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Inlägg av Teslaspolen »

Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Inlägg av Credde »

Teslaspolen skrev:
Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Håller med! Verkar mest till att man gör det för att booste försäljningen :lol:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Håller med! Verkar mest till att man gör det för att booste försäljningen :lol:
Ja, i princip alla företag tror att man skapar nöjda kunder genom att köpa ett CRM-system. Det används nästan alltid uteslutande till kortsiktig merförsäljning utan att skapa mervärde för kunderna.

Man sitter på en fantastisk kundstock av en massa köpstarka early adopters, så man tycker att det borde finnas en strategi att hålla dem glada och behålla dem.

Det finns ju så otroligt många sätt att göra det med den data man sitter på. Man vet resemönster, körstil och all möjligt skit.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla CRM(Customer Relationship Managment

Inlägg av Credde »

spacecoin skrev:
Credde skrev:
Teslaspolen skrev:
Tråkigt! Hoppades att man skulle satsa på att göra relationerna till sina kunder bättre igen.
Håller med! Verkar mest till att man gör det för att booste försäljningen :lol:
Ja, i princip alla företag tror att man skapar nöjda kunder genom att köpa ett CRM-system. Det används nästan alltid uteslutande till kortsiktig merförsäljning utan att skapa mervärde för kunderna.

Man sitter på en fantastisk kundstock av en massa köpstarka early adopters, så man tycker att det borde finnas en strategi att hålla dem glada och behålla dem.

Det finns ju så otroligt många sätt att göra det med den data man sitter på. Man vet resemönster, körstil och all möjligt skit.
Kan inte annat än att hålla med helt och hållet. Har man nöjda kunder så brukar merförsäljning som oftast komma.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar