Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:

För tydlighetens skull räknar jag in mig själv i "vi som har det så bra", så det handlar inte ett dugg om vi "vi mot dom". Avundsjuka och missunsamhet är bland det värsta jag vet, tillsammans med snålhet och girighet. Att bli avundsjuk på människor som inte har råd att köpa en bil för 700 000 kr, utan får nöja sig med en för 699 000 kr för att få ut bonusen, och samtidigt tycka att skattemedel ska användas för att bekosta 700 kkr+ bilar när det finns fullgoda alternativ som gör att man faktiskt är berättigad till bonusen, även om man är stenrik, är en homerun på samtliga dessa personlighetsdrag.
Så i vanlig ordning är det viktiga inte om det blir bättre eller sämre av det man gör (i detta fallet hur miljön påverkas), så länge man får markera mot “de som har råd” som Bolund gjorde i TV? Själv tycker jag miljöpolitiken inte bör styras av sådana saker och att den borde bara fokusera på just miljön och maximera den nyttan, men det verkar inte MP tycka. För det är ju precis det som saknats i allt det här, en trovärdig argumentation byggd på fakta för hur detta faktiskt hjälper miljön. Den enda motiveringen som getts var ju precis den om att “de som har råd” inte skall få något.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:

För tydlighetens skull räknar jag in mig själv i "vi som har det så bra", så det handlar inte ett dugg om vi "vi mot dom". Avundsjuka och missunsamhet är bland det värsta jag vet, tillsammans med snålhet och girighet. Att bli avundsjuk på människor som inte har råd att köpa en bil för 700 000 kr, utan får nöja sig med en för 699 000 kr för att få ut bonusen, och samtidigt tycka att skattemedel ska användas för att bekosta 700 kkr+ bilar när det finns fullgoda alternativ som gör att man faktiskt är berättigad till bonusen, även om man är stenrik, är en homerun på samtliga dessa personlighetsdrag.
Så i vanlig ordning är det viktiga inte om det blir bättre eller sämre av det man gör (i detta fallet hur miljön påverkas), så länge man får markera mot “de som har råd” som Bolund gjorde i TV? Själv tycker jag miljöpolitiken inte bör styras av sådana saker och att den borde bara fokusera på just miljön och maximera den nyttan, men det verkar inte MP tycka. För det är ju precis det som saknats i allt det här, en trovärdig argumentation byggd på fakta för hur detta faktiskt hjälper miljön. Den enda motiveringen som getts var ju precis den om att “de som har råd” inte skall få något.
Antagligen var de naiva och trodde tänkte att människor som har råd att köpa en elbil för över 700 000 kr kommer göra det även om de inte får bonus, och om de inte har råd så kommer de nöja sig med en elbil för 699 000 kr. Jag förstår dem, jag vill också tro väl om människor. Inte i min vildaste fantasi trodde jag att någon skulle vara så grinig och egocentrerad så de är beredda att gå tillbaka till fossildrivet i ren protest över ett sånt här förslag.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av iAkita »

Maw skrev:
Vem bygger halmgubbar egentligen? Det är bara ett fåtal här som ondgjort sig över den kommande begränsningen vid 700 000. Jag tror att de flesta tycker det är bra eller acceptabelt att begränsa vilket inköpspris som ger bonus samtidigt som alla ser hyckleriet i Bolunds fördelningsargument, ingen tror på att han bryr sig om något annat än likes och retweetar.
Mitt inlägg var givetvis riktat till de som är emot taket. Det är bara läsa trå¨den för att se att de existerar, så hur det kan vara en halmgubbe har jag svårt att förstå. Sen undrar jag om jag förstått dig rätt att du och andra tycker det är ett bra, eller iallfall acceptabelt förslag, men ändå hyckleri/dåligt eftersom det var Bolund som framförde det?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
Maw skrev:
Vem bygger halmgubbar egentligen? Det är bara ett fåtal här som ondgjort sig över den kommande begränsningen vid 700 000. Jag tror att de flesta tycker det är bra eller acceptabelt att begränsa vilket inköpspris som ger bonus samtidigt som alla ser hyckleriet i Bolunds fördelningsargument, ingen tror på att han bryr sig om något annat än likes och retweetar.
Mitt inlägg var givetvis riktat till de som är emot taket. Det är bara läsa trå¨den för att se att de existerar, så hur det kan vara en halmgubbe har jag svårt att förstå. Sen undrar jag om jag förstått dig rätt att du och andra tycker det är ett bra, eller iallfall acceptabelt förslag, men ändå hyckleri/dåligt eftersom det var Bolund som framförde det?

Du förstår verkligen inte varför nästan alla tycker genuint illa om Mp va?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Antagligen var de naiva och trodde tänkte att människor som har råd att köpa en elbil för över 700 000 kr kommer göra det även om de inte får bonus, och om de inte har råd så kommer de nöja sig med en elbil för 699 000 kr. Jag förstår dem, jag vill också tro väl om människor. Inte i min vildaste fantasi trodde jag att någon skulle vara så grinig och egocentrerad så de är beredda att gå tillbaka till fossildrivet i ren protest över ett sånt här förslag.
Ja visst kan man tro saker, men skall man använda våra skattepengar så bör man undersöka saken mer än så istället för att gissa. Sedan bör man presentera förslagen mer sakligt också, där har du en anledning till att folk inte gillar MP.

Sedan är det inte egocentrerat att välja bort ett alternativ om priset för det helt plötsligt ökar med 70k. För övrigt är det inte de som redan köpt elbilar som är viktigast att fånga, det är de som kör fossilt idag och där kan subventionen göra större skillnad.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev:
Antagligen var de naiva och trodde tänkte att människor som har råd att köpa en elbil för över 700 000 kr kommer göra det även om de inte får bonus, och om de inte har råd så kommer de nöja sig med en elbil för 699 000 kr. Jag förstår dem, jag vill också tro väl om människor. Inte i min vildaste fantasi trodde jag att någon skulle vara så grinig och egocentrerad så de är beredda att gå tillbaka till fossildrivet i ren protest över ett sånt här förslag.
Vad spelar det för roll om en grupp griniga egoister börjar köra fossilbil igen? Försäljningen av elbilar måste ju öka ändå när det införs ett tak på 700 000 kr. För det är väl för miljöns skull taket införs, eller...
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Black »

Jag tycker faktiskt att det är ett bra förslag. Det kommer att pressa priserna under 700kkr och bla gynna oss som vill ha en model y under 700kkr. Det kommer få acceptans av bonusmalussystemet av gemene man som förut tyckte att det var en subvention av lyxbilar till redan rika.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Peter Andersson »

Black skrev:
Jag tycker faktiskt att det är ett bra förslag. Det kommer att pressa priserna under 700kkr och bla gynna oss som vill ha en model y under 700kkr. Det kommer få acceptans av bonusmalussystemet av gemene man som förut tyckte att det var en subvention av lyxbilar till redan rika.

Tycker också att det är ett bra förslag.
Blir billigare elbilar för nästan alla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av mati »

fth skrev:
MWall skrev:
I mitt fall handlar det nog mest om hög kapacitet i kombination med dåligt driv. Jag gör det som förväntas av mig vilket tar en bråkdel av arbetsdagen. Så har det alltid varit för mig. Har haft dåligt samvete på jobbet i 20+ år men alla verkar nöjda med mig ändå.
Det där skulle kunna vara jag som skrivit, den enda skillnaden kanske är att jag har kommit över mitt dåliga samvete och insett att det bara är så jag fungerar, jag utför kanske 90% av mitt arbete under 10% av tiden, men det betyder inte att jag skulle kunna producera 10ggr mer om jag bara hade haft mer "driv".

Många av de problem jag har som uppgift att lösa kräver dels en "batch-tid" där frågan perkolerar i mitt undermedvetna och stöts och blöts mot andra aktuella frågor etc., och dels att jag är i rätt "mindset" för att faktiskt utföra det.

Eftersom mina uppdragsgivare precis som dina verkar vara nöjda med insatserna så har jag slutat oroa mig, funkar det så funkar det! :D

/fth
Det där är ett bekymmer jag känner så väl igen. För det mesta så tycker jag själv att jag inte gör nåt vettigt överhuvudtaget. Folk frågar ibland saker i stil med "hinner du med detta till nästa vecka?", och så är jag klar efter 2-3 timmar. Sen känner jag att jag inte jobbar ordentligt, eftersom jag inte upplever att det var nån större insats från min sida. Och då får jag dåligt samvete och vågar knappt fakturera nånting. Största problemet är nog att det inte finns tillräckligt med jobb som verkligen skulle kräva hela min uppmärksamhet. Det mesta gör man ju på ren rutin, man använder för det mesta bara en pytteliten bråkdel av sin hjärnkapacitet på jobbet. Resten går till spillo.
Att alla kollegor har blivit chefer eller liknande, stämmer för mig också. Jag är mig veterligen en av ytterst få som inte "har blivit nånting". Jag sitter fortfarande och knackar kod, med ungefär samma uppgifter som för 20 år sedan. Det är inte så att jag inte har försökt eller velat. Men jag har aldrig fått chansen. Och det beror förmodligen på att folk tycker att jag är så duktig på det jag gör så att de helst vill att jag ska fortsätta med det. Men det kan vara ganska frustrerande när man aldrig får chansen att vara med och fatta beslut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

Peter Andersson skrev:
Black skrev:
Jag tycker faktiskt att det är ett bra förslag. Det kommer att pressa priserna under 700kkr och bla gynna oss som vill ha en model y under 700kkr. Det kommer få acceptans av bonusmalussystemet av gemene man som förut tyckte att det var en subvention av lyxbilar till redan rika.

Tycker också att det är ett bra förslag.
Blir billigare elbilar för nästan alla.
Jag tror även att de flesta bilar över 700 000kr kommer bli billigare också, för gapet mellan de som pressas in under och de över kan inte bli hur stort som helst. Kommer såklart finnas bilar som köparna inte bryr sig om vad dom kostar som tidigare, men jag är rätt säker på att det kommer fina 7sits och kombibilar under 700 000kr inom en rimlig framtid.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Zalman3 »

Givetvis kommer även bilar över 700.000kr sjunka i pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av wannabee »

Black skrev:
Jag tycker faktiskt att det är ett bra förslag. Det kommer att pressa priserna under 700kkr och bla gynna oss som vill ha en model y under 700kkr. Det kommer få acceptans av bonusmalussystemet av gemene man som förut tyckte att det var en subvention av lyxbilar till redan rika.


Jag har ju tänkt mig att köpa en Y när Berlin kommer igång och jag vill absolut inte ha en vit, börjar bli gammal så vill sitta lite högre. Kör bensinare som är 20 år gammal drygt som jag köpte ny. Så vill helst ha en Elbil som inte försöker likna en modern bensin/dieselbil, eftersom jag ändå inte är van att köra en sådan.

Med min vanliga tur så kommer väl en vit Y att kosta 699000 och de med annan kulör komma över gränsen :roll:

Då lär jag väl av ren snålhet köpa en vit och sedan ångra det varje dag sedan (och svära över mp) :lol:
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

wannabee skrev:
Black skrev:
Jag tycker faktiskt att det är ett bra förslag. Det kommer att pressa priserna under 700kkr och bla gynna oss som vill ha en model y under 700kkr. Det kommer få acceptans av bonusmalussystemet av gemene man som förut tyckte att det var en subvention av lyxbilar till redan rika.


Jag har ju tänkt mig att köpa en Y när Berlin kommer igång och jag vill absolut inte ha en vit, börjar bli gammal så vill sitta lite högre. Kör bensinare som är 20 år gammal drygt.

Med min vanliga tur så kommer väl en vit Y att kosta 699000 och de med annan kulör komma över gränsen :roll:

Om det skulle bli fallet så kan du foliera den, annars kommer det komma andra bilar du kan sitta högt i.
Daytona
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 sep 2021 00:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Daytona »

I grunden tycker jag att detta är ett ogenomtänkt och dåligt förslag, min åsikt är att de som gör rätt för sig och köper en miljöbil bör även få ta del av de förmåner som erbjuds för att skynda på omställningen. Dyrare bilar ger också mer momsintäkter till statskassan vilket är bra i sig.

Hursomhelst min fundering är lite av annan karaktär eftersom många verkar tycka att det är bra med en gräns. Undrar bara hur man kom fram till just 700k? Att sätta en hård gräns vid 700k är ju otroligt logiskt, för en bil som kostar 701k är helt onödig, det fattar väl alla! Egentligen en ganska högt satt gräns med tanke på hur men resonerar i andra sammanhang. Staten har tidigare bestämt att lyx i bilvärlden går vid 7,5 prisbasbelopp dvs 357k (det är sen gammalt). Ny miljöteknik kostar tydligen 70k extra (enligt nivån på miljöpremien). Alltså borde gränsen gå vid 427k om vi ska ha någon form logik. Allt annat är onödig lyx. Men logiskt tänkande verkar inte vara regeringens starka sida just nu.

Så alla här på forumet som tycker att regeringen ska förhandla åt oss så tycker i alla fall jag att vi borde ta i och föreslå den mer logiska gränsen på 427k, då ska ni se att tillverkarna verkligen får krypa. Är det nån som har ett annat mer eller mindre logiskt förslag så vore det intressant att höra?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Zalman3 »

Daytona skrev:
I grunden tycker jag att detta är ett ogenomtänkt och dåligt förslag, min åsikt är att de som gör rätt för sig och köper en miljöbil bör även få ta del av de förmåner som erbjuds för att skynda på omställningen. Dyrare bilar ger också mer momsintäkter till statskassan vilket är bra i sig.

Hursomhelst min fundering är lite av annan karaktär eftersom många verkar tycka att det är bra med en gräns. Undrar bara hur man kom fram till just 700k? Att sätta en hård gräns vid 700k är ju otroligt logiskt, för en bil som kostar 701k är helt onödig, det fattar väl alla! Egentligen en ganska högt satt gräns med tanke på hur men resonerar i andra sammanhang. Staten har tidigare bestämt att lyx i bilvärlden går vid 7,5 prisbasbelopp dvs 357k (det är sen gammalt). Ny miljöteknik kostar tydligen 70k extra (enligt nivån på miljöpremien). Alltså borde gränsen gå vid 427k om vi ska ha någon form logik. Allt annat är onödig lyx. Men logiskt tänkande verkar inte vara regeringens starka sida just nu.

Så alla här på forumet som tycker att regeringen ska förhandla åt oss så tycker i alla fall jag att vi borde ta i och föreslå den mer logiska gränsen på 427k, då ska ni se att tillverkarna verkligen får krypa. Är det nån som har ett annat mer eller mindre logiskt förslag så vore det intressant att höra?
Eftersom elbilar blir allt billigare så sänker man ju stödet allt eftersom. Kan vara så att stödet är helt borta 2025.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Eftersom elbilar blir allt billigare så sänker man ju stödet allt eftersom. Kan vara så att stödet är helt borta 2025.
Kan även möjligen bli borta tidigare än så, och andra ekonomiska försämringar för elbilar redan 2024.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av flipmac »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Eftersom elbilar blir allt billigare så sänker man ju stödet allt eftersom. Kan vara så att stödet är helt borta 2025.
Kan även möjligen bli borta tidigare än så, och andra ekonomiska försämringar för elbilar redan 2024.
Och som vi var inne på tidigare kan det också bli helt andra nivåer och regler redan 2023 beroende på utgången i valet nästa år. Givetvis är detta spekulationer i väntan på att fler partier presenterar vad de vill göra med bonus/malus-systemet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.

Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.

Skatt på konsumtion m.m. – energi- och miljöskatter
11.12 Skärpt miljöstyrning i bonus–malus-systemet
Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.
Skälen för regeringens bedömning: För att nå målet att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och att
nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045, behöver omställningen till en
fossiloberoende fordonsflotta påskyndas. Reduktionsplikten och koldioxidskatten är
centrala styrmedel för att nå dessa mål. Bonus–malus-systemet är ett komplement till
dessa och syftar till att öka andelen miljöanpassade lätta fordon i nybilsförsäljningen.
Regeringen aviserade i budgetpropositionen för 2021 (prop. 2020/21:1 Förslag till
statens budget, finansplan och skattefrågor, avsnitt 13.26) att bonus–malus-systemet
löpande kommer att analyseras och systemet vid behov justeras, samt att regeringen
avsåg återkomma till detta i budgetpropositionen för 2022.
En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka
kostnaderna. Att systemet är självfinansierat och därigenom inte belastar de offentliga
finanserna är en viktig utgångspunkt. Ett underskott i systemet innebär en nettosubventionering av nybilsköp. Andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen ökar just nu
snabbt vilket är positivt för omställningen av fordonsflottan men också en indikation
på att den tekniska utvecklingen går framåt och att laddbara fordon blir mer
konkurrenskraftiga. Av dessa skäl behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt
anpassas i takt med den tekniska utvecklingen.
Till följd av utvecklingen på nybilsmarknaden och för att stärka miljöstyrningen bör
den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänkas från 90 till
75 gram per kilometer. Gränsen för när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till 125 gram per kilometer. Detta stärker den
långsiktiga finansieringen av klimatbonusen och innebär för bensin- och dieseldrivna
lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir
skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid
som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp
t.o.m. 125 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad
körning släpper ut per kilometer utöver 125 gram.
Vad gäller klimatbonus översteg sökta belopp under 2021 vad som var beräknat och
utbetalningarna stoppades i augusti. Prognoserna för bonusen är mycket osäkra.
Regeringen följer därför utvecklingen noga och kommer att tillskjuta mer medel för
bonusen om det krävs. För att följa utvecklingen när det gäller efterfrågan på
klimatbonusbilar, begränsa kostnadsökningen för klimatbonusen och stärka miljöstyrningen har regeringen för avsikt att göra följande ändringar som bör kunna träda i
kraft den 1 januari 2022. Koldioxidgränsen för bonus bör sänkas från 60 till 50 gram
koldioxid per kilometer. Det lägsta bonusbeloppet bör sänkas från omkring 10 000
kronor till omkring 5 000 kronor. Detta gäller dock inte för fordon som är utrustade
med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Samtidigt bör det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll sänkas till omkring 20 000 kronor. Den
nuvarande bestämmelsen om att bonus till ett företag får uppgå högst till det belopp
som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för
närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen, bör slopas. Det bör även införas ett tak som innebär att bonus inte ges för
bilar med nypris över 700 000 kronor. I takt med den tekniska utvecklingen väntas
antalet sålda bilar med låga utsläpp öka ytterligare 2023. Därför bör följande ändringar
som kan träda i kraft den 1 januari 2023 göras.
Det högsta bonusbeloppet, som ges till
fordon som släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, bör sänkas till 50 000
kronor. Samtidigt bör koldioxidgränsen för bonus sänkas från 50 till 30 gram koldioxid per kilometer och det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll
sänkas till omkring 10 000 kronor. Ändringarna av klimatbonus kommer att införas i
förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar.
Ändringarna bör gälla för fordon som för första gången blir skattepliktiga respektive
ställs på fr.o.m. den dag då ändringarna i vägtrafikskattelagen (2006:227) respektive
förordningen om klimatbonusbilar träder i kraft.
Det kommande förslaget avseende höjd malus bedöms öka skatteintäkterna med
0,21 miljarder kronor 2022, 0,55 miljarder kronor 2023 och 0,86 miljarder kronor
2024. Den varaktiga effekten bedöms uppgå till 0,91 miljarder kronor. De föreslagna
ändringarna i förordningen om kilmatbonusbilar beräknas därutöver innebära vissa
mindre anslagsbesparingar. Ändringarna i sin helhet bedöms innebära att intäkterna
kommer att täcka kostnaderna under 2023. Med en snabbt ökande andel laddbara bilar
i nybilsförsäljningen bedöms behovet av ekonomiskt stöd för inköp minska samtidigt
som kostnaden för stödsystemet successivt ökar. En kontrollstation för bonus–malussystemet bör genomföras under våren 2023, vilket innebär att balansen mellan intäkter
från malus och utgifter för bonus åter igen ses över. Om översynen visar att en
obalans föreligger inleds arbete för att justera systemet.
Regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under
2022. Det kommande förslaget bör kunna träda i kraft den 1 juni 2022.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av jak »

backe skrev:
Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.
Nja, så läser i alla fall inte jag det. Nyckeln som jag ser det är ordet "följande". Förändringen som ger en gräns på 700000:- hör till det tidigare stycket och hamnar 1/1-2022. Det som är tänkt till 1/1-23 handlar om att sänka max-bonus till 50000:-. Meningen som börjar "I takt med..." är där det tidigare stycket tar slut, och ett nytt börjar.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Daytona
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 sep 2021 00:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Daytona »

backe skrev:
Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.

Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.

Skatt på konsumtion m.m. – energi- och miljöskatter
11.12 Skärpt miljöstyrning i bonus–malus-systemet
Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.
Skälen för regeringens bedömning: För att nå målet att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och att
nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045, behöver omställningen till en
fossiloberoende fordonsflotta påskyndas. Reduktionsplikten och koldioxidskatten är
centrala styrmedel för att nå dessa mål. Bonus–malus-systemet är ett komplement till
dessa och syftar till att öka andelen miljöanpassade lätta fordon i nybilsförsäljningen.
Regeringen aviserade i budgetpropositionen för 2021 (prop. 2020/21:1 Förslag till
statens budget, finansplan och skattefrågor, avsnitt 13.26) att bonus–malus-systemet
löpande kommer att analyseras och systemet vid behov justeras, samt att regeringen
avsåg återkomma till detta i budgetpropositionen för 2022.
En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka
kostnaderna. Att systemet är självfinansierat och därigenom inte belastar de offentliga
finanserna är en viktig utgångspunkt. Ett underskott i systemet innebär en nettosubventionering av nybilsköp. Andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen ökar just nu
snabbt vilket är positivt för omställningen av fordonsflottan men också en indikation
på att den tekniska utvecklingen går framåt och att laddbara fordon blir mer
konkurrenskraftiga. Av dessa skäl behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt
anpassas i takt med den tekniska utvecklingen.
Till följd av utvecklingen på nybilsmarknaden och för att stärka miljöstyrningen bör
den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänkas från 90 till
75 gram per kilometer. Gränsen för när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till 125 gram per kilometer. Detta stärker den
långsiktiga finansieringen av klimatbonusen och innebär för bensin- och dieseldrivna
lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir
skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid
som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp
t.o.m. 125 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad
körning släpper ut per kilometer utöver 125 gram.
Vad gäller klimatbonus översteg sökta belopp under 2021 vad som var beräknat och
utbetalningarna stoppades i augusti. Prognoserna för bonusen är mycket osäkra.
Regeringen följer därför utvecklingen noga och kommer att tillskjuta mer medel för
bonusen om det krävs. För att följa utvecklingen när det gäller efterfrågan på
klimatbonusbilar, begränsa kostnadsökningen för klimatbonusen och stärka miljöstyrningen har regeringen för avsikt att göra följande ändringar som bör kunna träda i
kraft den 1 januari 2022. Koldioxidgränsen för bonus bör sänkas från 60 till 50 gram
koldioxid per kilometer. Det lägsta bonusbeloppet bör sänkas från omkring 10 000
kronor till omkring 5 000 kronor. Detta gäller dock inte för fordon som är utrustade
med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Samtidigt bör det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll sänkas till omkring 20 000 kronor. Den
nuvarande bestämmelsen om att bonus till ett företag får uppgå högst till det belopp
som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för
närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen, bör slopas. Det bör även införas ett tak som innebär att bonus inte ges för
bilar med nypris över 700 000 kronor. I takt med den tekniska utvecklingen väntas
antalet sålda bilar med låga utsläpp öka ytterligare 2023. Därför bör följande ändringar
som kan träda i kraft den 1 januari 2023 göras.
Det högsta bonusbeloppet, som ges till
fordon som släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, bör sänkas till 50 000
kronor. Samtidigt bör koldioxidgränsen för bonus sänkas från 50 till 30 gram koldioxid per kilometer och det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll
sänkas till omkring 10 000 kronor. Ändringarna av klimatbonus kommer att införas i
förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar.
Ändringarna bör gälla för fordon som för första gången blir skattepliktiga respektive
ställs på fr.o.m. den dag då ändringarna i vägtrafikskattelagen (2006:227) respektive
förordningen om klimatbonusbilar träder i kraft.
Det kommande förslaget avseende höjd malus bedöms öka skatteintäkterna med
0,21 miljarder kronor 2022, 0,55 miljarder kronor 2023 och 0,86 miljarder kronor
2024. Den varaktiga effekten bedöms uppgå till 0,91 miljarder kronor. De föreslagna
ändringarna i förordningen om kilmatbonusbilar beräknas därutöver innebära vissa
mindre anslagsbesparingar. Ändringarna i sin helhet bedöms innebära att intäkterna
kommer att täcka kostnaderna under 2023. Med en snabbt ökande andel laddbara bilar
i nybilsförsäljningen bedöms behovet av ekonomiskt stöd för inköp minska samtidigt
som kostnaden för stödsystemet successivt ökar. En kontrollstation för bonus–malussystemet bör genomföras under våren 2023, vilket innebär att balansen mellan intäkter
från malus och utgifter för bonus åter igen ses över. Om översynen visar att en
obalans föreligger inleds arbete för att justera systemet.
Regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under
2022. Det kommande förslaget bör kunna träda i kraft den 1 juni 2022.
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

Daytona skrev:
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
Tror det är ytterst få som kommer köpa en M3 istället för en MS p.g.a. detta.
Jag tror många av oss tänker fel också, ska jag köpa en begagnad bil idag så räknar jag av bonusen och normal prisnedgång, när bonusen försvinner på t.ex. MS så kommer man inte räkna bort bonusen, så ägandekostnaden kommer bli ungefär densamma. Möjligen så att den som redan har köpt en MS får ett högre andrahandsvärde?
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

jak skrev:
backe skrev:
Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.
Nja, så läser i alla fall inte jag det. Nyckeln som jag ser det är ordet "följande". Förändringen som ger en gräns på 700000:- hör till det tidigare stycket och hamnar 1/1-2022. Det som är tänkt till 1/1-23 handlar om att sänka max-bonus till 50000:-. Meningen som börjar "I takt med..." är där det tidigare stycket tar slut, och ett nytt börjar.
Du kan ha rätt i detta nu när jag läser om det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:
Tror det är ytterst få som kommer köpa en M3 istället för en MS p.g.a. detta.
Jag tror många av oss tänker fel också, ska jag köpa en begagnad bil idag så räknar jag av bonusen och normal prisnedgång, när bonusen försvinner på t.ex. MS så kommer man inte räkna bort bonusen, så ägandekostnaden kommer bli ungefär densamma. Möjligen så att den som redan har köpt en MS får ett högre andrahandsvärde?
Tror det kan bli en hel del som köper M3 eller MY (om den går under 700k) istället för en S. Jag är i var fall mycket mindre sugen på den S LR jag har bokad ifall jag inte får 70k i miljöbilspremie då skillnaden mot M3 blir ju större. Det som kan få mig att ta den ändå är att jag har det gamla priset och då kan det ändå bli en bra deal om de inte sänker priset igen. De som bara kollar på dyrare bilar och som inte kör elbil idag lär bli mindre taggad på elbil i allmänhet istället, tror till och med det kan vara några som går tillbaka till fossilt i de prisklasserna, speciellt om det börjar komma några hybrider där hybriddriften är fokuserad på prestanda istället för ren eldrift.

Som det ser ut nu verkar folk i allmänhet inte räkna med miljöbilspremien när de prissätter begagnade bilar då begnatpriset kan vara strax under nybilspriset minus miljöbilspremien, kan ju ändras i framtiden såklart men det är en av anledningarna till den låga värdeminskningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av martinot »

Daytona skrev:
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
Sant, men detta har inte så mycket med verkligheten att göra, utan är mer av ren symbolpolitik från socialistiska partier (dit vi även får räkna MP).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Daytona skrev:
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
Sant, men detta har inte så mycket med verkligheten att göra, utan är mer av ren symbolpolitik från socialistiska partier (dit vi även får räkna MP).


Å andra sidan förbättras handelsbalansen om vi köper billigare bilar från utlandet. ;)

Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Skriv svar