Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...

Inlägg av Bruno »

(Jag kör en Aftonbladetrubrik ;) )

Höjd skatt på nya bensin- och dieselfordon presenteras

I inslaget igår på nyheterna igår pratade regeringen om att taket för att få kunna ta del av bonusen är att bilen kostar under 700 000kr. Vi som har "råd" med sådana bilar (de som kostar över 700 000 kr) behövde ingen bonus, resonerade de...

Frågan är, kommer Tesla att sänka priserna för att komma under 700 000 kr gränsen?
Och kommer vi Teslaägare att köpa andra bilar om Tesla inte sänker priset?

Artikeln:
Höjd skatt på nya bensin- och dieselfordon presenteras
UPPDATERAD IGÅR 16:34PUBLICERAD IGÅR 13:41
Höjd fordonsskatt för nya bensinbilar och rekordinvesteringar på järnvägen. Det presenterar regeringen i dag i en mångmiljardsatsning på infrastruktur.

Regeringen vill satsa över tre miljarder kronor på infrastruktur i Sverige i år, det meddelar klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vid en presskonferens.

Höjd fordonsskatt
Fordonsskatten för nyregistrerade bensin- och dieselbilar höjs i den kommande budgeten. Samtidigt höjs miljöpremien för elbilar, säger Per Bolund.

– Jag har stor förståelse för den som tycker att det här är en hög kostnad. Samtidigt vet vi också att klimatpåverkan blir mer och mer påtaglig. Att inte göra någonting i det läget och fortsätta ha ett beroende av fossila bränslen är inte hållbart i framtiden, säger Per Bolund.

Ju fler elbilar som kommer ut på marknaden desto mer kommer andrahandsmarknaden att växa för sådana bilar, säger Bolund.

Ett kortare inslag nedan
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-m ... strukturen
som inte säger allt som sades, kolla annars ex Rapport igår 2021-09-06 som började 19:30.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Mickep »

Jag tror att model y kommer få ett något lägre pris för att komma under gränsen. (annars kommer det bli surt för nya köpare)
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Bruno »

Jag är inte säker på när detta skulle införas, det är säkert ett förslag som ska röstas igenom... men intressanta tongångar hos regeringen (inte för att jag håller med att vi är rikare än andra, kanske är vi mer intresserade och lägger pengarna på andra saker?)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Sebastian+ »

Bruno skrev:
Jag är inte säker på när detta skulle införas, det är säkert ett förslag som ska röstas igenom... men intressanta tongångar hos regeringen (inte för att jag håller med att vi är rikare än andra, kanske är vi mer intresserade och lägger pengarna på andra saker?)

” Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.”

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av martinot »

Skulle tänka mig att det kommer en Model Y SR+ (endast RWD) som precis hamnar under 700 papp.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av slugger75 »

martinot skrev:
Skulle tänka mig att det kommer en Model Y SR+ (endast RWD) som precis hamnar under 700 papp.
Eller en Model Y LR RWD borde ju också funka för att komma ner ca 30.000 kr från dagens Y LR AWD.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

slugger75 skrev:
martinot skrev:
Skulle tänka mig att det kommer en Model Y SR+ (endast RWD) som precis hamnar under 700 papp.
Eller en Model Y LR RWD borde ju också funka för att komma ner ca 30.000 kr från dagens Y LR AWD.
Tror nog Tesla sänker priset istället. Skiljer ju bara 20 tusen. Specialmodeller bara för att komma under bonusnivån i lilla Sverige känns långsökt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
slugger75 skrev:
martinot skrev:
Skulle tänka mig att det kommer en Model Y SR+ (endast RWD) som precis hamnar under 700 papp.
Eller en Model Y LR RWD borde ju också funka för att komma ner ca 30.000 kr från dagens Y LR AWD.
Tror nog Tesla sänker priset istället. Skiljer ju bara 20 tusen. Specialmodeller bara för att komma under bonusnivån i lilla Sverige känns långsökt.
Specialmodeller för Sverige blir det nog knappast.

Men däremot så tror jag på att det kommer Model Y SR+ oavsett Sverige. Bara att man kanske sätter prio på Sverige med leveranser av de kommande MY SR+ (och prio på leveranser av LR och P till andra länder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Tror nog Tesla sänker priset istället. Skiljer ju bara 20 tusen. Specialmodeller bara för att komma under bonusnivån i lilla Sverige känns långsökt.
Frågan är om Tesla kan/villa sänka priset tillräckligt, eftersom utrustning måste med så behöver de sänka med ca 70k för att man skall kunna få in färg + andra fälgar eller liknande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Tror nog Tesla sänker priset istället. Skiljer ju bara 20 tusen. Specialmodeller bara för att komma under bonusnivån i lilla Sverige känns långsökt.
Frågan är om Tesla kan/villa sänka priset tillräckligt, eftersom utrustning måste med så behöver de sänka med ca 70k för att man skall kunna få in färg + andra fälgar eller liknande.
Måste med?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Måste med?
Ja taket går ju inte på grundpris utan på totalpriset, så om det inte var en vit med 19” man ville ha så hjälper det ju inte om basbilen kostar 699 999.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Måste med?
Ja taket går ju inte på grundpris utan på totalpriset, så om det inte var en vit med 19” man ville ha så hjälper det ju inte om basbilen kostar 699 999.

Beror väl på vad du helst vill ha. En röd bil eller bonusen. Tycker inte staten ska sponsra dina lyxiga tillval. :lol:

Nej men visst. Lite marginal borde det ju finnas. Och det finns det ju. Model Y kostar 650' i Nederländerna och 680' i Danmark. Varför ska den då kosta 720' i Sverige? Vagnskada? Njae...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av LarsL »

De kan ju plocka bort vagnskadan, igen.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Klintan »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Måste med?
Ja taket går ju inte på grundpris utan på totalpriset, så om det inte var en vit med 19” man ville ha så hjälper det ju inte om basbilen kostar 699 999.
Och glöm inte leveransavgiften, det är nog sista raden på fakturan som räknas.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

Klintan skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Måste med?
Ja taket går ju inte på grundpris utan på totalpriset, så om det inte var en vit med 19” man ville ha så hjälper det ju inte om basbilen kostar 699 999.
Och glöm inte leveransavgiften, det är nog sista raden på fakturan som räknas.

Det tror jag faktiskt inte. Men det visar sig väl.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Klintan »

MWall skrev:
Klintan skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Måste med?
Ja taket går ju inte på grundpris utan på totalpriset, så om det inte var en vit med 19” man ville ha så hjälper det ju inte om basbilen kostar 699 999.
Och glöm inte leveransavgiften, det är nog sista raden på fakturan som räknas.

Det tror jag faktiskt inte. Men det visar sig väl.
I så fall kan de höja leveransavgiften till 29900:- eller vad som behövs.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Beror väl på vad du helst vill ha. En röd bil eller bonusen. Tycker inte staten ska sponsra dina lyxiga tillval. :lol:

Nej men visst. Lite marginal borde det ju finnas. Och det finns det ju. Model Y kostar 650' i Nederländerna och 680' i Danmark. Varför ska den då kosta 720' i Sverige? Vagnskada? Njae...
Var får du 650k i nederländerna ifrån? De har ju 21% moms där så med 25% moms är det 673k, lägg på 20k för vagnskadegaranti och lite extra för valutasäkring. Sen tror jag som sagt leveransavgiften kommer behöva räknas in.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Beror väl på vad du helst vill ha. En röd bil eller bonusen. Tycker inte staten ska sponsra dina lyxiga tillval. :lol:

Nej men visst. Lite marginal borde det ju finnas. Och det finns det ju. Model Y kostar 650' i Nederländerna och 680' i Danmark. Varför ska den då kosta 720' i Sverige? Vagnskada? Njae...
Var får du 650k i nederländerna ifrån? De har ju 21% moms där så med 25% moms är det 673k, lägg på 20k för vagnskadegaranti och lite extra för valutasäkring. Sen tror jag som sagt leveransavgiften kommer behöva räknas in.

Ok, ja om Tesla har så dålig marginal på Model Y så att de inte kan sänka priset med 20' så får väl folk i Sverige välja en annan bil om de vill ha bonusen. Livet går antagligen vidare. Det slår inte så hårt på ekonomin heller för utan bonus kommer Model Y bli mer sällsynt på begagnatmarknaden och håller antagligen värdet bättre. Som jag skrev här tidigare, eller i den andra tråden om samma sak, så tillfaller inte 70 tkr förste ägaren i praktiken heller. Man får ju bara motsvarande värdeminskning. Har man bilen tills den tappat 50% i värde så har man antagligen tjänat 35 tkr på bonusen osv.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
De kan ju plocka bort vagnskadan, igen.
Ja, det är ju ett enkelt sätt att få ner nypriset på bilen. Kunden får sen teckna helförsäkring men den kostnaden hamnar ju utanför.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Bruno »

Sebastian+ skrev:
Bruno skrev:
Jag är inte säker på när detta skulle införas, det är säkert ett förslag som ska röstas igenom... men intressanta tongångar hos regeringen (inte för att jag håller med att vi är rikare än andra, kanske är vi mer intresserade och lägger pengarna på andra saker?)

” Regeringen avser göra följande justeringar i klimatbonusen. Förändringarna bör kunna träda i kraft 1 januari 2022.”

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Så ökad försäljning av elbilar >700 000 kr innan 1/1 2022? Skynda fynda... ;)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Jerka »

Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.
VM i otydligt pressmeddelande? Det låter som om de ska ta bort ett sådant tak, men det har tydligen inte funnits något.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/ ... t.html?m=1

Cornucopia har kontaktat Bolunds pressekreterare för ett förtydligande.

Kombinerat med att de vill sänka bonusen till 50 000 år 2023 samt den tidigare höjningen av förmånsvärdena för elbilar så känns det som om allt går åt fel håll. Jag begriper inte. Ska inte detta vara partiet som för en bra miljöpolitik?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerka skrev:
Regeringen tar också bort de begränsningar som funnits för företag att ta del av hela bonusen. Ett tak som innebär att bonus inte ges för bilar med nypris över 700 000 kronor.
VM i otydligt pressmeddelande? Det låter som om de ska ta bort ett sådant tak, men det har tydligen inte funnits något.

https://cornucopia.cornubot.se/2021/09/ ... t.html?m=1

Cornucopia har kontaktat Bolunds pressekreterare för ett förtydligande.

Kombinerat med att de vill sänka bonusen till 50 000 år 2023 samt den tidigare höjningen av förmånsvärdena för elbilar så känns det som om allt går åt fel håll. Jag begriper inte. Ska inte detta vara partiet som för en bra miljöpolitik?
Miljöpartiet gillar inte bilar, oavsett drivmedel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av dstr »

Det är en detalj kvar - den här budgeten ska röstas igenom först.

Orkar någon göra en sammanställning på hur partiernas ställning är i den frågan?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Mickep »

vad var 35% regeln som slopas?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av dstr »

Mickep skrev:
vad var 35% regeln som slopas?
Om bilen inte är så dyr så får du inte 70k. En Twizy skulle ju blir sjukt billig isåfall. :)
Bonusen får högst motsvara 25 procent av bilens nypris.
En bonus till ett företag får uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil*, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen.
Skriv svar