Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...
Moderator: Redaktion
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Bara att inse att bonusen är överspelad men för att det är valår så vågar ingen ta bort den. Undrar om jag får bonus får mig. IX50 dom kommer nästa sommar.
27,8 kWp solceller
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
MWall skrev:Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.martinot skrev:Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak.MWall skrev:Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Varken något argument eller speciellt sakligt.
Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi?
Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?
700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
700 000 är mycket pengar och absolut en dyr bil. Hur kan du få det till tag det inte är en dyr bil?Jeppe_E skrev:MWall skrev:Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.martinot skrev:Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak.MWall skrev:Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Varken något argument eller speciellt sakligt.
Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi?
Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?
700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.
Många köper beg för 20- 200 tusen,
27,8 kWp solceller
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
och många köper bilar för 700.000 och uppåt. Så...?Dafro skrev:700 000 är mycket pengar och absolut en dyr bil. Hur kan du få det till tag det inte är en dyr bil?Jeppe_E skrev:MWall skrev:Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.martinot skrev:Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak.MWall skrev:Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Varken något argument eller speciellt sakligt.
Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi?
Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?
700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.
Många köper beg för 20- 200 tusen,
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?
700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.[/quote]
700 000 är mycket pengar och absolut en dyr bil. Hur kan du få det till tag det inte är en dyr bil?
Många köper beg för 20- 200 tusen,[/quote]
och många köper bilar för 700.000 och uppåt. Så...?[/quote]
Troligen är det fler som köper billigare bilar, orkar inte leta statistik och du säger ju mot dig själv, om 70 000 lika med 10% gör stor skillnad så köper man för dyr bil, Ta bort bidraget, gynnar bara billeverantörer och dom som ändå har råd.
Hur tänker du ang barnbidrag och studiebidrag?
700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.[/quote]
700 000 är mycket pengar och absolut en dyr bil. Hur kan du få det till tag det inte är en dyr bil?
Många köper beg för 20- 200 tusen,[/quote]
och många köper bilar för 700.000 och uppåt. Så...?[/quote]
Troligen är det fler som köper billigare bilar, orkar inte leta statistik och du säger ju mot dig själv, om 70 000 lika med 10% gör stor skillnad så köper man för dyr bil, Ta bort bidraget, gynnar bara billeverantörer och dom som ändå har råd.
Hur tänker du ang barnbidrag och studiebidrag?
27,8 kWp solceller
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Fast efterfrågan finns ju där. Det är ju det som det syftar till. Att stärka efterfrågan. Tror inte jag skrev nåt om att bonusen behövs för att folk ska ha råd.eizzmar skrev:Beror ju helt på hur man ser på saken.MWall skrev:Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.martinot skrev:Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak.MWall skrev:Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Varken något argument eller speciellt sakligt.
Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi?
Visst är det superbra att bonusen kan hjälpa till ekonomiskt och möjliggöra ett köp av en elbil för ett hushåll som annars kanske inte skulle ha råd.
Men jag tycker också att bonusen ska ses som ett ”tack” från statens sida för att man väljer en elbil. Om bonusen kan få en miljonär att köpa en Porsche Taycan för 2 miljoner istället för en fossildriven Porsche så tycker jag det är självklart att personen ska få bonusen. Det är som sagt en ”bonus” och inte ett ”bidrag”. Väldigt stor skillnad på de två sakerna. Bonus malus handlar till slut om att uppmuntra folk att välja en elbil istället för en fossilbil. Något som det lyckas med.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Vet inte hur tydlig jag måste vara. Det finns ingen brist på efterfrågan. Alltså behövs inte bonusen. Det mesta av pengarna hamnar i biltillverkarnas fickor ändå i form av vinster. Den enskilde köparen vinner väldigt lite. Skulle efterfrågan på elbilar sjunka om man tog bort bonusen ska du se att biltillverkarna sänker priserna.Jeppe_E skrev:MWall skrev:Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.martinot skrev:Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak.MWall skrev:Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Varken något argument eller speciellt sakligt.
Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi?
Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?
700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Skulle dock vilja tillägga att bonusen gör stor skillnad om man tar ett billån med avbetalning.
Även om man kan tycka att 70k är mycket eller lite i förhållande till bilens pris. I många fall är det 70k fördelat på 36mån, vilket blir en minskad månadskostnad på nästan 2000kr/mån.
Håller inte heller med om att man hade lagt pengarna på något annat som ger moms. Tror att ganska många köper bilen med lån. Samma gäng människor är nog inte lika villiga att konsumera andra saker för flera hundra tusen med lån. Generellt är det väl bostad och bil som som är vanligt att låna till.
Tycker systemet är bra som det är idag och kan behållas enligt plan att sänka till 50k efter årsskiftet.
Att göra elbilar momsfritt tycker jag är helt galet. Blir väldigt orättvist om en person köper en Porsche för flera miljoner och slipper moms på det. Låt personen köpa sin Porsche, betala flera hundra tusen i moms och sedan få tillbaka 70k av staten.
Förstår inte diskussionen kring att det gynnar ”rika” som inte behöver det. Varför ska inte dom få ta del av den bonus för omställningen till el som övriga får. Det är dessutom inte procentuellt lika mycket med 70k för en Porsche som det är för en MG t.ex. gör stor skillnad för personen som väljer en MG och en liten skillnad för personen som köper Porsche. Precis som det borde vara?
Perfekt med en fast summa om 70k, 50k eller vad det nu kan trappas ner till. Allt eftersom fler väljer elbilen.
Även om man kan tycka att 70k är mycket eller lite i förhållande till bilens pris. I många fall är det 70k fördelat på 36mån, vilket blir en minskad månadskostnad på nästan 2000kr/mån.
Håller inte heller med om att man hade lagt pengarna på något annat som ger moms. Tror att ganska många köper bilen med lån. Samma gäng människor är nog inte lika villiga att konsumera andra saker för flera hundra tusen med lån. Generellt är det väl bostad och bil som som är vanligt att låna till.
Tycker systemet är bra som det är idag och kan behållas enligt plan att sänka till 50k efter årsskiftet.
Att göra elbilar momsfritt tycker jag är helt galet. Blir väldigt orättvist om en person köper en Porsche för flera miljoner och slipper moms på det. Låt personen köpa sin Porsche, betala flera hundra tusen i moms och sedan få tillbaka 70k av staten.
Förstår inte diskussionen kring att det gynnar ”rika” som inte behöver det. Varför ska inte dom få ta del av den bonus för omställningen till el som övriga får. Det är dessutom inte procentuellt lika mycket med 70k för en Porsche som det är för en MG t.ex. gör stor skillnad för personen som väljer en MG och en liten skillnad för personen som köper Porsche. Precis som det borde vara?
Perfekt med en fast summa om 70k, 50k eller vad det nu kan trappas ner till. Allt eftersom fler väljer elbilen.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Fast det handlar inte bara om efterfrågan. En miljonär kan lika gärna köpa en Porsche Panamera som en Porsche Taycan. Hen skiter antagligen i om den släpper ut avgaser eller inte. Däremot så vet jag enligt fakta från flertalet att de hellre köper en Taycan som går på el, om du får 70.000 kr i bonus som de kan investera i annat, på börsen eller liknande. Vinnaren är klimatet som slipper ännu en fossilbil. Klimatet skiter i om bilen sen kostar 100.000 eller 2 miljoner. Staten får dessutom in sjukt mycket mer intäkter i form av moms på de dyrare bilarna, så de är ju rent praktiskt sett ett köp för statens skull.MWall skrev:Fast efterfrågan finns ju där. Det är ju det som det syftar till. Att stärka efterfrågan. Tror inte jag skrev nåt om att bonusen behövs för att folk ska ha råd.eizzmar skrev:Beror ju helt på hur man ser på saken.MWall skrev:Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.martinot skrev:Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak.MWall skrev:Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Varken något argument eller speciellt sakligt.
Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi?
Visst är det superbra att bonusen kan hjälpa till ekonomiskt och möjliggöra ett köp av en elbil för ett hushåll som annars kanske inte skulle ha råd.
Men jag tycker också att bonusen ska ses som ett ”tack” från statens sida för att man väljer en elbil. Om bonusen kan få en miljonär att köpa en Porsche Taycan för 2 miljoner istället för en fossildriven Porsche så tycker jag det är självklart att personen ska få bonusen. Det är som sagt en ”bonus” och inte ett ”bidrag”. Väldigt stor skillnad på de två sakerna. Bonus malus handlar till slut om att uppmuntra folk att välja en elbil istället för en fossilbil. Något som det lyckas med.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Ja, det gör ju skillnad eftersom det i praktiken innebär att man får tillbaka hälften av kontantinsatsen om man lagt det lagstadgade minibeloppet på 20%.Sebastian+ skrev:Skulle dock vilja tillägga att bonusen gör stor skillnad om man tar ett billån med avbetalning.
Även om man kan tycka att 70k är mycket eller lite i förhållande till bilens pris. I många fall är det 70k fördelat på 36mån, vilket blir en minskad månadskostnad på nästan 2000kr/mån.
Håller inte heller med om att man hade lagt pengarna på något annat som ger moms. Tror att ganska många köper bilen med lån. Samma gäng människor är nog inte lika villiga att konsumera andra saker för flera hundra tusen med lån. Generellt är det väl bostad och bil som som är vanligt att låna till.
Tycker systemet är bra som det är idag och kan behållas enligt plan att sänka till 50k efter årsskiftet.
Att göra elbilar momsfritt tycker jag är helt galet. Blir väldigt orättvist om en person köper en Porsche för flera miljoner och slipper moms på det. Låt personen köpa sin Porsche, betala flera hundra tusen i moms och sedan få tillbaka 70k av staten.
Förstår inte diskussionen kring att det gynnar ”rika” som inte behöver det. Varför ska inte dom få ta del av den bonus för omställningen till el som övriga får. Det är dessutom inte procentuellt lika mycket med 70k för en Porsche som det är för en MG t.ex. gör stor skillnad för personen som väljer en MG och en liten skillnad för personen som köper Porsche. Precis som det borde vara?
Perfekt med en fast summa om 70k, 50k eller vad det nu kan trappas ner till. Allt eftersom fler väljer elbilen.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jag tycker man kunde prova och sänka bonusen lite. Göra det mindre förmånligt och se hur det påverkar efterfrågan. Jag tror inte den skulle påverkas nämnvärt.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
eizzmar skrev:Fast det handlar inte bara om efterfrågan. En miljonär kan lika gärna köpa en Porsche Panamera som en Porsche Taycan. Hen skiter antagligen i om den släpper ut avgaser eller inte. Däremot så vet jag enligt fakta från flertalet att de hellre köper en Taycan som går på el, om du får 70.000 kr i bonus som de kan investera i annat, på börsen eller liknande. Vinnaren är klimatet som slipper ännu en fossilbil. Klimatet skiter i om bilen sen kostar 100.000 eller 2 miljoner. Staten får dessutom in sjukt mycket mer intäkter i form av moms på de dyrare bilarna, så de är ju rent praktiskt sett ett köp för statens skull.
Vet du ens vad efterfrågan är?
Bonusen handlar inte om att hjälpa få folk att ha råd. Det handlar om att få folk att välja elbil.
Jag hävdar dock bestämt att bonusen inte spelar så stor roll längre. När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Det är väl ifs minst lika lång leveranstid på motsvarande ICE-bilar? Så man kanske inte kan dra slutsatsen att efterfrågan på elbilar är tillräckligt stor även utan bonus?MWall skrev:eizzmar skrev:Fast det handlar inte bara om efterfrågan. En miljonär kan lika gärna köpa en Porsche Panamera som en Porsche Taycan. Hen skiter antagligen i om den släpper ut avgaser eller inte. Däremot så vet jag enligt fakta från flertalet att de hellre köper en Taycan som går på el, om du får 70.000 kr i bonus som de kan investera i annat, på börsen eller liknande. Vinnaren är klimatet som slipper ännu en fossilbil. Klimatet skiter i om bilen sen kostar 100.000 eller 2 miljoner. Staten får dessutom in sjukt mycket mer intäkter i form av moms på de dyrare bilarna, så de är ju rent praktiskt sett ett köp för statens skull.
Vet du ens vad efterfrågan är?
Bonusen handlar inte om att hjälpa få folk att ha råd. Det handlar om att få folk att välja elbil.
Jag hävdar dock bestämt att bonusen inte spelar så stor roll längre. När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?MWall skrev:.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
+1MWall skrev:eizzmar skrev:Fast det handlar inte bara om efterfrågan. En miljonär kan lika gärna köpa en Porsche Panamera som en Porsche Taycan. Hen skiter antagligen i om den släpper ut avgaser eller inte. Däremot så vet jag enligt fakta från flertalet att de hellre köper en Taycan som går på el, om du får 70.000 kr i bonus som de kan investera i annat, på börsen eller liknande. Vinnaren är klimatet som slipper ännu en fossilbil. Klimatet skiter i om bilen sen kostar 100.000 eller 2 miljoner. Staten får dessutom in sjukt mycket mer intäkter i form av moms på de dyrare bilarna, så de är ju rent praktiskt sett ett köp för statens skull.
Vet du ens vad efterfrågan är?
Bonusen handlar inte om att hjälpa få folk att ha råd. Det handlar om att få folk att välja elbil.
Jag hävdar dock bestämt att bonusen inte spelar så stor roll längre. När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Tycker att man ska ta bort bonusen helt. Bonusen gör bara att bilarna blir dyrare. Ta bort bonusen och höj straffskatten för biltillverkarna som inte klarar CO2 kraven.
Malus pengarna kan man använda till flera snabbladdare.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?MWall skrev:.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 5296
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Det håller jag med om.MWall skrev:.../ Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt. /...
Någon som vet hur mycket skattepengar som försvunnit här?.../ Kartläggningen av vinsterna i välfärden visade att lönsamheten inom välfärden var nästan dubbelt så hög som för tjänstesektorn som helhet. Avkastningen på eget kapital uppgick till 27,5 procent – även den nästan dubbelt så hög som för tjänstesektorn i dess helhet. Särskilt hög visade sig avkastningen vara i relation till det så kallade operativa kapitalet. Mellan åren 2005 och 2013 låg medianavkastningen bland välfärdsföretagen på 47 procent. Utredningen konstaterar därför att det förekommer övervinster inom välfärden. Utredningen definierar övervinster som "vinster som överstiger den ersättning som marknaden kan anses kräva för att skjuta till kapital till företagen". Kartläggningen visar också att spridningen är mycket stor, där vissa företag gör mycket stora vinster med hög kapitalavkastning till ägarna. /...
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinster_i ... s%20helhet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Om man ser till totala utsläppen av växthusgaser så är det ju den som kör mycket som behöver uppmuntras till elbil och där gör ju bonusen mindre skillnad då besparingen på drivmedel blir en bonus i sig. Att någon som kör väldigt lite byter bort sin begagnade dieselbil mot en ny elbil har ju betydligt mindre betydelse.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Finns massor av felsatsningar. T ex.
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... g-om-troll
Var ju nån kommun som höll sig med en poet på heltid också...
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... g-om-troll
Var ju nån kommun som höll sig med en poet på heltid också...
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Är väl ett tecken på hur sjukt ineffektiv offentlig sektor är om privata alternativ kan göra såna vinster och ändå ha efterfrågan på sina tjänster.SwedishAdvocate skrev:Det håller jag med om.MWall skrev:.../ Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt. /...
Någon som vet hur mycket skattepengar som försvunnit här?.../ Kartläggningen av vinsterna i välfärden visade att lönsamheten inom välfärden var nästan dubbelt så hög som för tjänstesektorn som helhet. Avkastningen på eget kapital uppgick till 27,5 procent – även den nästan dubbelt så hög som för tjänstesektorn i dess helhet. Särskilt hög visade sig avkastningen vara i relation till det så kallade operativa kapitalet. Mellan åren 2005 och 2013 låg medianavkastningen bland välfärdsföretagen på 47 procent. Utredningen konstaterar därför att det förekommer övervinster inom välfärden. Utredningen definierar övervinster som "vinster som överstiger den ersättning som marknaden kan anses kräva för att skjuta till kapital till företagen". Kartläggningen visar också att spridningen är mycket stor, där vissa företag gör mycket stora vinster med hög kapitalavkastning till ägarna. /...
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinster_i ... s%20helhet.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.MWall skrev:Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?MWall skrev:.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Du missförstår hela tiden varför bonusen finns. Den finns inte för att sänka dina bilkostnader.eizzmar skrev:För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.MWall skrev:Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?MWall skrev:.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
Dessutom hade din bil varit värd mer om inte bonusen funnits..
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Tror inte att du köpte den för att du tänker på miljön.eizzmar skrev:För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.MWall skrev:Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?MWall skrev:.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Å jo! Verkligen. Hade inte alls räknat med att den skulle va värd så här mycket nu. Trodde vid köp att den skulle bli min dyraste bil-historia någonsin. Men utöver att den går på el och är snäll mot miljön så älskar jag det faktum att den är full med modern teknik och innovation.nek0 skrev:Tror inte att du köpte den för att du tänker på miljön.eizzmar skrev:För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.MWall skrev:Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.SwedishAdvocate skrev:Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?MWall skrev:.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
För mig som är teknik-nörd passar den mig perfekt. Så jag skulle säga 50% miljö, 50% teknik.
Som sagt, jag hade köpt den oavsett. Att den har ett bra värde nu ser jag bara som en enorm bonus.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Så vad fick vi skattebetalare för pengarna? Inte ett skit...eizzmar skrev:Å jo! Verkligen. Hade inte alls räknat med att den skulle va värd så här mycket nu. Trodde vid köp att den skulle bli min dyraste bil-historia någonsin. Men utöver att den går på el och är snäll mot miljön så älskar jag det faktum att den är full med modern teknik och innovation.
För mig som är teknik-nörd passar den mig perfekt. Så jag skulle säga 50% miljö, 50% teknik.
Som sagt, jag hade köpt den oavsett. Att den har ett bra värde nu ser jag bara som en enorm bonus.