.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
Du missförstår hela tiden varför bonusen finns. Den finns inte för att sänka dina bilkostnader.
Dessutom hade din bil varit värd mer om inte bonusen funnits..
.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
Tror inte att du köpte den för att du tänker på miljön.
.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
Fast min poäng är ju att efterfrågan är tillräckligt stark. Och mer därtill.
Jag tror nog tillverkarna försöker bygga fler bilar redan som det är. Ett eller två års väntetid spelar nog ingen roll.
Man ska inte slösa med skattepengar. Punkt.
Folk är bara så kåta på att håva in bidraget själva. Fast ni fattar inte att det även slår mot andrahandsvärdet så i slutändan tjänar man inte så mycket på bonusen som bilköpare. Pengarna går raka vägen till biltillverkarna.
För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
Tror inte att du köpte den för att du tänker på miljön.
Å jo! Verkligen. Hade inte alls räknat med att den skulle va värd så här mycket nu. Trodde vid köp att den skulle bli min dyraste bil-historia någonsin. Men utöver att den går på el och är snäll mot miljön så älskar jag det faktum att den är full med modern teknik och innovation.
För mig som är teknik-nörd passar den mig perfekt. Så jag skulle säga 50% miljö, 50% teknik.
Som sagt, jag hade köpt den oavsett. Att den har ett bra värde nu ser jag bara som en enorm bonus.
Å jo! Verkligen. Hade inte alls räknat med att den skulle va värd så här mycket nu. Trodde vid köp att den skulle bli min dyraste bil-historia någonsin. Men utöver att den går på el och är snäll mot miljön så älskar jag det faktum att den är full med modern teknik och innovation.
För mig som är teknik-nörd passar den mig perfekt. Så jag skulle säga 50% miljö, 50% teknik.
Som sagt, jag hade köpt den oavsett. Att den har ett bra värde nu ser jag bara som en enorm bonus.
Så vad fick vi skattebetalare för pengarna? Inte ett skit...
.../ När det är leveranstider på över ett år så vinner vi ingenting på att få ännu fler att beställa. Biltillverkarna kan ändå inte bygga fler för tillfället.
Varför skulle inte efterfrågan spela någon roll?
Ju mer efterfrågan – desto mer incitament för biltillverkarna att öka produktion och utveckla fler bilmodeller.
Som en vettig eldriven kombi t.ex. Någon som sett en sån?
För min del så har bonusen gjort att ägandekostnaden för min M3P 2021 uppgått till typ 30k på ett år.
Köpte min för 712.000 kr i mars 2021.
Fått ut 70.000 kr i bonus och nu är den värd 610.000 kr.
Kvar är 32.000 kr som den kostat mig om jag skulle sälja den idag.
Hade inte bonusen funnits så hade den kostat mig 102.000 kr. Lite skillnad…
Tror inte att du köpte den för att du tänker på miljön.
Å jo! Verkligen. Hade inte alls räknat med att den skulle va värd så här mycket nu. Trodde vid köp att den skulle bli min dyraste bil-historia någonsin. Men utöver att den går på el och är snäll mot miljön så älskar jag det faktum att den är full med modern teknik och innovation.
För mig som är teknik-nörd passar den mig perfekt. Så jag skulle säga 50% miljö, 50% teknik.
Som sagt, jag hade köpt den oavsett. Att den har ett bra värde nu ser jag bara som en enorm bonus.
Teman är ju att man kanske inte får bonus om man köper en elbil som kostar över 700 000kr
För dig var det väl viktigt att få de pengarna. Hade du köpt den om du inte fick bonus pengarna?
Hade du köpt en LR hade du fått längre räckvidd, som är bättre för miljön och nästan samma teknik.
Jag hade inte köpt bilen om jag inte hade fått bonusen nej. För mig är detta det dyraste bilköp jag någonsin gjort och bonusen är en stor del till varför jag valde elbil denna gången.
Hade LR fått bonus så hade jag nog tagit den ja. Nu skiljer det dock inte så mycket på P och LR räckviddsmässigt när man kör lugnt och till vardags. Bara några få få mil. Sitter ju typ samma batteri i.
Att P har kortare räckvidd har också mycket o göra med att det sitter 20” istället för 18” på.
När jag köpte Teslan så skiljde det knappt 30.000 mellan LR och P. Att då inte välja Performance när man inte har behov av dragkrok är bara dumt i mitt tycke. En högst personlig åsikt dock.
Jag hade inte köpt bilen om jag inte hade fått bonusen nej. För mig är detta det dyraste bilköp jag någonsin gjort och bonusen är en stor del till varför jag valde elbil denna gången.
Hade LR fått bonus så hade jag nog tagit den ja. Nu skiljer det dock inte så mycket på P och LR räckviddsmässigt när man kör lugnt och till vardags. Bara några få få mil. Sitter ju typ samma batteri i.
Att P har kortare räckvidd har också mycket o göra med att det sitter 20” istället för 18” på.
När jag köpte Teslan så skiljde det knappt 30.000 mellan LR och P. Att då inte välja Performance när man inte har behov av dragkrok är bara dumt i mitt tycke. En högst personlig åsikt dock.
Jo självklart gör man som du gjorde. Menade mer att de som klagar att de inte köper en elbil om man inte får bonus och samtidigt kan välja en LR istället och få bonus.
Nej, bonusen måste bort, nu finns det ingen anledning att ha skiten kvar.
Jag hade inte köpt bilen om jag inte hade fått bonusen nej. För mig är detta det dyraste bilköp jag någonsin gjort och bonusen är en stor del till varför jag valde elbil denna gången.
Hade LR fått bonus så hade jag nog tagit den ja. Nu skiljer det dock inte så mycket på P och LR räckviddsmässigt när man kör lugnt och till vardags. Bara några få få mil. Sitter ju typ samma batteri i.
Att P har kortare räckvidd har också mycket o göra med att det sitter 20” istället för 18” på.
När jag köpte Teslan så skiljde det knappt 30.000 mellan LR och P. Att då inte välja Performance när man inte har behov av dragkrok är bara dumt i mitt tycke. En högst personlig åsikt dock.
Du skrev väl nyss att du hade köpt den oavsett? Eller är det olyckligt citerat?
Hade inte bonusen funnits hade begagnade bilar betingat ett högre värde och så hade det antagligen sänkt priserna något. Totalt sett skulle det inte göra nån märkbar skillnad för bilköpare. Räntekostnaderna för den något högre summan är försumbara. Iaf hittills.
Nej, bonuspengarna skickas rakt in i biltillverkarnas vinster. Det är fan inte ok.
Jag hade inte köpt bilen om jag inte hade fått bonusen nej. För mig är detta det dyraste bilköp jag någonsin gjort och bonusen är en stor del till varför jag valde elbil denna gången.
Hade LR fått bonus så hade jag nog tagit den ja. Nu skiljer det dock inte så mycket på P och LR räckviddsmässigt när man kör lugnt och till vardags. Bara några få få mil. Sitter ju typ samma batteri i.
Att P har kortare räckvidd har också mycket o göra med att det sitter 20” istället för 18” på.
När jag köpte Teslan så skiljde det knappt 30.000 mellan LR och P. Att då inte välja Performance när man inte har behov av dragkrok är bara dumt i mitt tycke. En högst personlig åsikt dock.
Du skrev väl nyss att du hade köpt den oavsett? Eller är det olyckligt citerat?
Hade inte bonusen funnits hade begagnade bilar betingat ett högre värde och så hade det antagligen sänkt priserna något. Totalt sett skulle det inte göra nån märkbar skillnad för bilköpare. Räntekostnaderna för den något högre summan är försumbara. Iaf hittills.
Nej, bonuspengarna skickas rakt in i biltillverkarnas vinster. Det är fan inte ok.
Jag skrev att jag hade köpt den oavsett om den hade hållit bra värde eller inte. Det var inte angående om miljöbonusen.
850 kkr för ylr? Det är bara att glömma bonusen.
Och sänka priset? De som köpt för överpriser kommer inte direkt bli lyckliga (även om det är vad som behövs)
Har skett förut.
Kollade i Norge och 30 kkr nok i skillnad mellan y och yp är en no brainer.
850 kkr för ylr? Det är bara att glömma bonusen.
Och sänka priset? De som köpt för överpriser kommer inte direkt bli lyckliga (även om det är vad som behövs)
Har skett förut.
Kollade i Norge och 30 kkr nok i skillnad mellan y och yp är en no brainer.
850 kkr för ylr? Det är bara att glömma bonusen.
Och sänka priset? De som köpt för överpriser kommer inte direkt bli lyckliga (även om det är vad som behövs)
Har skett förut.
Kollade i Norge och 30 kkr nok i skillnad mellan y och yp är en no brainer.
Hur får du den till att kosta 850 kkr? Kostar 744 kkr plus destinationsavgift…
850 kkr för ylr? Det är bara att glömma bonusen.
Och sänka priset? De som köpt för överpriser kommer inte direkt bli lyckliga (även om det är vad som behövs)
Har skett förut.
Kollade i Norge och 30 kkr nok i skillnad mellan y och yp är en no brainer.
Hur får du den till att kosta 850 kkr? Kostar 744 kkr plus destinationsavgift…
En fullutrustad Y LR kostar 892.000. Så det går alldeles utmärkt
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
850 kkr för ylr? Det är bara att glömma bonusen.
Och sänka priset? De som köpt för överpriser kommer inte direkt bli lyckliga (även om det är vad som behövs)
Har skett förut.
Kollade i Norge och 30 kkr nok i skillnad mellan y och yp är en no brainer.
Hur får du den till att kosta 850 kkr? Kostar 744 kkr plus destinationsavgift…
En fullutrustad Y LR kostar 892.000. Så det går alldeles utmärkt
Ja jo, menar mer att det finns sätt att få den för mycket lägre pris, som kanske är viktigt om nu ex taket skulle sättas till typ 800k istället för 700k.
När man skriver att Y kostar 850k får man det att låta som att instegspriset är det och att det är kört..
"– Vi har inte fått något besked ännu. Vi behöver veta senast sista maj om vi ska hinna införa de nya reglerna från 1 juli i år. Mycket pekar på att det blir så, men vi vet inte säkert ännu, säger Mats Einarsson på Transportstyrelsen. "
Observera att OM det klubbas och införs från 1/7 så ska ändå inte bonusen på de registrerade bilarna efter 1/7 "prövas/handläggas" förrän tidigast i januari 2023. Så utifrån det är det egentligen inte en massa saker som "måste" vara klara till 1/7 för att förslaget ska hinna genomföras.
Sen lär ju knappast Transportstyrelsen sitta och rulla tummarna tills beslutet kommer. Ett införande 1/7-22 eller 1/1-23 är nog i mångt och mycket samma förberedelsejobb som ska göras och grundförslaget med struken bonus för bilar över 700 000kr presenterades ju redan i september 2021. Så de har nog redan påbörjat projekt/system-jobbet på ett eller annat sätt.
Sen att man kanske tycker det är fel väg att gå och att det är kort framförhållning mot köpare är en annan sak.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil