Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Eftersom elbilar blir allt billigare så sänker man ju stödet allt eftersom. Kan vara så att stödet är helt borta 2025.
Kan även möjligen bli borta tidigare än så, och andra ekonomiska försämringar för elbilar redan 2024.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av flipmac »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Eftersom elbilar blir allt billigare så sänker man ju stödet allt eftersom. Kan vara så att stödet är helt borta 2025.
Kan även möjligen bli borta tidigare än så, och andra ekonomiska försämringar för elbilar redan 2024.
Och som vi var inne på tidigare kan det också bli helt andra nivåer och regler redan 2023 beroende på utgången i valet nästa år. Givetvis är detta spekulationer i väntan på att fler partier presenterar vad de vill göra med bonus/malus-systemet.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
backe
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.

Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.

Skatt på konsumtion m.m. – energi- och miljöskatter
11.12 Skärpt miljöstyrning i bonus–malus-systemet
Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.
Skälen för regeringens bedömning: För att nå målet att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och att
nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045, behöver omställningen till en
fossiloberoende fordonsflotta påskyndas. Reduktionsplikten och koldioxidskatten är
centrala styrmedel för att nå dessa mål. Bonus–malus-systemet är ett komplement till
dessa och syftar till att öka andelen miljöanpassade lätta fordon i nybilsförsäljningen.
Regeringen aviserade i budgetpropositionen för 2021 (prop. 2020/21:1 Förslag till
statens budget, finansplan och skattefrågor, avsnitt 13.26) att bonus–malus-systemet
löpande kommer att analyseras och systemet vid behov justeras, samt att regeringen
avsåg återkomma till detta i budgetpropositionen för 2022.
En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka
kostnaderna. Att systemet är självfinansierat och därigenom inte belastar de offentliga
finanserna är en viktig utgångspunkt. Ett underskott i systemet innebär en nettosubventionering av nybilsköp. Andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen ökar just nu
snabbt vilket är positivt för omställningen av fordonsflottan men också en indikation
på att den tekniska utvecklingen går framåt och att laddbara fordon blir mer
konkurrenskraftiga. Av dessa skäl behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt
anpassas i takt med den tekniska utvecklingen.
Till följd av utvecklingen på nybilsmarknaden och för att stärka miljöstyrningen bör
den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänkas från 90 till
75 gram per kilometer. Gränsen för när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till 125 gram per kilometer. Detta stärker den
långsiktiga finansieringen av klimatbonusen och innebär för bensin- och dieseldrivna
lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir
skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid
som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp
t.o.m. 125 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad
körning släpper ut per kilometer utöver 125 gram.
Vad gäller klimatbonus översteg sökta belopp under 2021 vad som var beräknat och
utbetalningarna stoppades i augusti. Prognoserna för bonusen är mycket osäkra.
Regeringen följer därför utvecklingen noga och kommer att tillskjuta mer medel för
bonusen om det krävs. För att följa utvecklingen när det gäller efterfrågan på
klimatbonusbilar, begränsa kostnadsökningen för klimatbonusen och stärka miljöstyrningen har regeringen för avsikt att göra följande ändringar som bör kunna träda i
kraft den 1 januari 2022. Koldioxidgränsen för bonus bör sänkas från 60 till 50 gram
koldioxid per kilometer. Det lägsta bonusbeloppet bör sänkas från omkring 10 000
kronor till omkring 5 000 kronor. Detta gäller dock inte för fordon som är utrustade
med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Samtidigt bör det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll sänkas till omkring 20 000 kronor. Den
nuvarande bestämmelsen om att bonus till ett företag får uppgå högst till det belopp
som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för
närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen, bör slopas. Det bör även införas ett tak som innebär att bonus inte ges för
bilar med nypris över 700 000 kronor. I takt med den tekniska utvecklingen väntas
antalet sålda bilar med låga utsläpp öka ytterligare 2023. Därför bör följande ändringar
som kan träda i kraft den 1 januari 2023 göras.
Det högsta bonusbeloppet, som ges till
fordon som släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, bör sänkas till 50 000
kronor. Samtidigt bör koldioxidgränsen för bonus sänkas från 50 till 30 gram koldioxid per kilometer och det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll
sänkas till omkring 10 000 kronor. Ändringarna av klimatbonus kommer att införas i
förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar.
Ändringarna bör gälla för fordon som för första gången blir skattepliktiga respektive
ställs på fr.o.m. den dag då ändringarna i vägtrafikskattelagen (2006:227) respektive
förordningen om klimatbonusbilar träder i kraft.
Det kommande förslaget avseende höjd malus bedöms öka skatteintäkterna med
0,21 miljarder kronor 2022, 0,55 miljarder kronor 2023 och 0,86 miljarder kronor
2024. Den varaktiga effekten bedöms uppgå till 0,91 miljarder kronor. De föreslagna
ändringarna i förordningen om kilmatbonusbilar beräknas därutöver innebära vissa
mindre anslagsbesparingar. Ändringarna i sin helhet bedöms innebära att intäkterna
kommer att täcka kostnaderna under 2023. Med en snabbt ökande andel laddbara bilar
i nybilsförsäljningen bedöms behovet av ekonomiskt stöd för inköp minska samtidigt
som kostnaden för stödsystemet successivt ökar. En kontrollstation för bonus–malussystemet bör genomföras under våren 2023, vilket innebär att balansen mellan intäkter
från malus och utgifter för bonus åter igen ses över. Om översynen visar att en
obalans föreligger inleds arbete för att justera systemet.
Regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under
2022. Det kommande förslaget bör kunna träda i kraft den 1 juni 2022.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av jak »

backe skrev:
Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.
Nja, så läser i alla fall inte jag det. Nyckeln som jag ser det är ordet "följande". Förändringen som ger en gräns på 700000:- hör till det tidigare stycket och hamnar 1/1-2022. Det som är tänkt till 1/1-23 handlar om att sänka max-bonus till 50000:-. Meningen som börjar "I takt med..." är där det tidigare stycket tar slut, och ett nytt börjar.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Daytona
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 sep 2021 00:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Daytona »

backe skrev:
Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.

Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.

Skatt på konsumtion m.m. – energi- och miljöskatter
11.12 Skärpt miljöstyrning i bonus–malus-systemet
Regeringens bedömning: Den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 90 till 75 gram koldioxid per kilometer. Gränsen för
när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till
125 gram per kilometer. Detta innebär att för bensin- och dieseldrivna lätta fordon
blir koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt
för första gången summan av
– 107 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 75 gram och upp till och med 125 gram, och
– 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per
kilometer utöver 125 gram.
Det kommande förslaget bör träda i kraft den 1 juni 2022.
Skälen för regeringens bedömning: För att nå målet att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010 och att
nå noll nettoutsläpp av växthusgaser senast år 2045, behöver omställningen till en
fossiloberoende fordonsflotta påskyndas. Reduktionsplikten och koldioxidskatten är
centrala styrmedel för att nå dessa mål. Bonus–malus-systemet är ett komplement till
dessa och syftar till att öka andelen miljöanpassade lätta fordon i nybilsförsäljningen.
Regeringen aviserade i budgetpropositionen för 2021 (prop. 2020/21:1 Förslag till
statens budget, finansplan och skattefrågor, avsnitt 13.26) att bonus–malus-systemet
löpande kommer att analyseras och systemet vid behov justeras, samt att regeringen
avsåg återkomma till detta i budgetpropositionen för 2022.
En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka
kostnaderna. Att systemet är självfinansierat och därigenom inte belastar de offentliga
finanserna är en viktig utgångspunkt. Ett underskott i systemet innebär en nettosubventionering av nybilsköp. Andelen laddbara bilar i nybilsförsäljningen ökar just nu
snabbt vilket är positivt för omställningen av fordonsflottan men också en indikation
på att den tekniska utvecklingen går framåt och att laddbara fordon blir mer
konkurrenskraftiga. Av dessa skäl behöver bonus–malus-systemet kontinuerligt
anpassas i takt med den tekniska utvecklingen.
Till följd av utvecklingen på nybilsmarknaden och för att stärka miljöstyrningen bör
den nedre gränsen för när det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut sänkas från 90 till
75 gram per kilometer. Gränsen för när den högre nivån på det förhöjda koldioxidbeloppet tas ut bör sänkas från 130 till 125 gram per kilometer. Detta stärker den
långsiktiga finansieringen av klimatbonusen och innebär för bensin- och dieseldrivna
lätta fordon att koldioxidbeloppet under de tre första åren från det att fordonet blir
skattepliktigt för första gången bör vara summan av 107 kronor per gram koldioxid
som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 75 gram och upp
t.o.m. 125 gram och 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad
körning släpper ut per kilometer utöver 125 gram.
Vad gäller klimatbonus översteg sökta belopp under 2021 vad som var beräknat och
utbetalningarna stoppades i augusti. Prognoserna för bonusen är mycket osäkra.
Regeringen följer därför utvecklingen noga och kommer att tillskjuta mer medel för
bonusen om det krävs. För att följa utvecklingen när det gäller efterfrågan på
klimatbonusbilar, begränsa kostnadsökningen för klimatbonusen och stärka miljöstyrningen har regeringen för avsikt att göra följande ändringar som bör kunna träda i
kraft den 1 januari 2022. Koldioxidgränsen för bonus bör sänkas från 60 till 50 gram
koldioxid per kilometer. Det lägsta bonusbeloppet bör sänkas från omkring 10 000
kronor till omkring 5 000 kronor. Detta gäller dock inte för fordon som är utrustade
med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Samtidigt bör det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll sänkas till omkring 20 000 kronor. Den
nuvarande bestämmelsen om att bonus till ett företag får uppgå högst till det belopp
som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för
närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen, bör slopas. Det bör även införas ett tak som innebär att bonus inte ges för
bilar med nypris över 700 000 kronor. I takt med den tekniska utvecklingen väntas
antalet sålda bilar med låga utsläpp öka ytterligare 2023. Därför bör följande ändringar
som kan träda i kraft den 1 januari 2023 göras.
Det högsta bonusbeloppet, som ges till
fordon som släpper ut noll gram koldioxid per kilometer, bör sänkas till 50 000
kronor. Samtidigt bör koldioxidgränsen för bonus sänkas från 50 till 30 gram koldioxid per kilometer och det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll
sänkas till omkring 10 000 kronor. Ändringarna av klimatbonus kommer att införas i
förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar.
Ändringarna bör gälla för fordon som för första gången blir skattepliktiga respektive
ställs på fr.o.m. den dag då ändringarna i vägtrafikskattelagen (2006:227) respektive
förordningen om klimatbonusbilar träder i kraft.
Det kommande förslaget avseende höjd malus bedöms öka skatteintäkterna med
0,21 miljarder kronor 2022, 0,55 miljarder kronor 2023 och 0,86 miljarder kronor
2024. Den varaktiga effekten bedöms uppgå till 0,91 miljarder kronor. De föreslagna
ändringarna i förordningen om kilmatbonusbilar beräknas därutöver innebära vissa
mindre anslagsbesparingar. Ändringarna i sin helhet bedöms innebära att intäkterna
kommer att täcka kostnaderna under 2023. Med en snabbt ökande andel laddbara bilar
i nybilsförsäljningen bedöms behovet av ekonomiskt stöd för inköp minska samtidigt
som kostnaden för stödsystemet successivt ökar. En kontrollstation för bonus–malussystemet bör genomföras under våren 2023, vilket innebär att balansen mellan intäkter
från malus och utgifter för bonus åter igen ses över. Om översynen visar att en
obalans föreligger inleds arbete för att justera systemet.
Regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under
2022. Det kommande förslaget bör kunna träda i kraft den 1 juni 2022.
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
backe
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

Daytona skrev:
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
Tror det är ytterst få som kommer köpa en M3 istället för en MS p.g.a. detta.
Jag tror många av oss tänker fel också, ska jag köpa en begagnad bil idag så räknar jag av bonusen och normal prisnedgång, när bonusen försvinner på t.ex. MS så kommer man inte räkna bort bonusen, så ägandekostnaden kommer bli ungefär densamma. Möjligen så att den som redan har köpt en MS får ett högre andrahandsvärde?
backe
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av backe »

jak skrev:
backe skrev:
Här är från budgetprepositionen som lades idag.

Vad jag kan se så är det Malus som man vill höja från 1 juni 2022, gränsen på 700 000 kr vill man försöka införa från 1 januari 2023.
Nja, så läser i alla fall inte jag det. Nyckeln som jag ser det är ordet "följande". Förändringen som ger en gräns på 700000:- hör till det tidigare stycket och hamnar 1/1-2022. Det som är tänkt till 1/1-23 handlar om att sänka max-bonus till 50000:-. Meningen som börjar "I takt med..." är där det tidigare stycket tar slut, och ett nytt börjar.
Du kan ha rätt i detta nu när jag läser om det.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av OfarligTesla »

backe skrev:
Tror det är ytterst få som kommer köpa en M3 istället för en MS p.g.a. detta.
Jag tror många av oss tänker fel också, ska jag köpa en begagnad bil idag så räknar jag av bonusen och normal prisnedgång, när bonusen försvinner på t.ex. MS så kommer man inte räkna bort bonusen, så ägandekostnaden kommer bli ungefär densamma. Möjligen så att den som redan har köpt en MS får ett högre andrahandsvärde?
Tror det kan bli en hel del som köper M3 eller MY (om den går under 700k) istället för en S. Jag är i var fall mycket mindre sugen på den S LR jag har bokad ifall jag inte får 70k i miljöbilspremie då skillnaden mot M3 blir ju större. Det som kan få mig att ta den ändå är att jag har det gamla priset och då kan det ändå bli en bra deal om de inte sänker priset igen. De som bara kollar på dyrare bilar och som inte kör elbil idag lär bli mindre taggad på elbil i allmänhet istället, tror till och med det kan vara några som går tillbaka till fossilt i de prisklasserna, speciellt om det börjar komma några hybrider där hybriddriften är fokuserad på prestanda istället för ren eldrift.

Som det ser ut nu verkar folk i allmänhet inte räkna med miljöbilspremien när de prissätter begagnade bilar då begnatpriset kan vara strax under nybilspriset minus miljöbilspremien, kan ju ändras i framtiden såklart men det är en av anledningarna till den låga värdeminskningen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av martinot »

Daytona skrev:
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
Sant, men detta har inte så mycket med verkligheten att göra, utan är mer av ren symbolpolitik från socialistiska partier (dit vi även får räkna MP).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Daytona skrev:
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
Sant, men detta har inte så mycket med verkligheten att göra, utan är mer av ren symbolpolitik från socialistiska partier (dit vi även får räkna MP).


Å andra sidan förbättras handelsbalansen om vi köper billigare bilar från utlandet. ;)

Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Maw »

Inget beslut från regeringen den här veckan heller vad jag kan se?

Vi får fortsätta att sväva i ovisshet verkar det som... :?
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Fredrik j »

Daytona skrev:
Kan någon vettig förklara varför man tackar nej till momsintäkter? Exempelvis, om en spekulant på Model S för 1,1M köper en Model 3 för 700k istället pga ändrade regler (inte helt otänkbart) så kan man konstatera att skillnaden i pris på 400k skulle gett 80k extra i moms till staten, dvs mer än hela miljöpremien bara på mellanskillnaden.
Den som sparar 400’ på sitt bilköp använder troligtvis sina pengar/köputrymme till något annat som ger moms. Det blir inte mer total moms för att man gör ett, större inköp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak. :D

Varken något argument eller speciellt sakligt.

Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi? :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
Inget beslut från regeringen den här veckan heller vad jag kan se?

Vi får fortsätta att sväva i ovisshet verkar det som... :?
Uruselt argument. Då köper de säkert annat som är momspliktigt. Den här bidragsvurmen i elbilskretsar känns mer och mer obekväm.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak. :D

Varken något argument eller speciellt sakligt.

Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi? :lol:
Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Walker »

MWall skrev:
Maw skrev:
Inget beslut från regeringen den här veckan heller vad jag kan se?

Vi får fortsätta att sväva i ovisshet verkar det som... :?
Uruselt argument. Då köper de säkert annat som är momspliktigt. Den här bidragsvurmen i elbilskretsar känns mer och mer obekväm.
Lite grinig idag?
Jo, vi har hört din åsikt och fört den till handlingarna. Kan vi släppa det nu?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av MWall »

Walker skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
Inget beslut från regeringen den här veckan heller vad jag kan se?

Vi får fortsätta att sväva i ovisshet verkar det som... :?
Uruselt argument. Då köper de säkert annat som är momspliktigt. Den här bidragsvurmen i elbilskretsar känns mer och mer obekväm.
Lite grinig idag?
Jo, vi har hört din åsikt och fört den till handlingarna. Kan vi släppa det nu?
Med leveranstider på över ett år så behöver man inte elda på efterfrågan med generösa bidrag. Håller man inte med om det talar man i egen egoistisk sak.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av SwedishAdvocate »

MWall skrev:
Med leveranstider på över ett år så behöver man inte elda på efterfrågan med generösa bidrag. Håller man inte med om det talar man i egen egoistisk sak.
Tycker exemplet Norge visat vad 0% moms på elbilar kan åstadkomma. Men Norge har ju även kombinerat det med riktigt saftigt rejäla straffskatter på stora svulstiga och/eller motorstarka Gas Guzzlers. Även här har ju Sverige en lång, lång, låååång bit kvar...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Walker skrev:
MWall skrev:
Maw skrev:
Inget beslut från regeringen den här veckan heller vad jag kan se?

Vi får fortsätta att sväva i ovisshet verkar det som... :?
Uruselt argument. Då köper de säkert annat som är momspliktigt. Den här bidragsvurmen i elbilskretsar känns mer och mer obekväm.
Lite grinig idag?
Jo, vi har hört din åsikt och fört den till handlingarna. Kan vi släppa det nu?
Med leveranstider på över ett år så behöver man inte elda på efterfrågan med generösa bidrag. Håller man inte med om det talar man i egen egoistisk sak.
Just med tanke på de långa leveranstiderna så är det rimligt att få besked om hur det blir i god tid. Jag har inga problem med om bonusen till och med tas bort helt men jag vill veta hur det blir i så pass hod tid att jag kan planera mina i köp på ett rimligt sätt.
Användarvisningsbild
eizzmar
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 03 jun 2020 11:32

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av eizzmar »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak. :D

Varken något argument eller speciellt sakligt.

Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi? :lol:
Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.
Beror ju helt på hur man ser på saken.
Visst är det superbra att bonusen kan hjälpa till ekonomiskt och möjliggöra ett köp av en elbil för ett hushåll som annars kanske inte skulle ha råd.
Men jag tycker också att bonusen ska ses som ett ”tack” från statens sida för att man väljer en elbil. Om bonusen kan få en miljonär att köpa en Porsche Taycan för 2 miljoner istället för en fossildriven Porsche så tycker jag det är självklart att personen ska få bonusen. Det är som sagt en ”bonus” och inte ett ”bidrag”. Väldigt stor skillnad på de två sakerna. Bonus malus handlar till slut om att uppmuntra folk att välja en elbil istället för en fossilbil. Något som det lyckas med.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Dafro »

Bara att inse att bonusen är överspelad men för att det är valår så vågar ingen ta bort den. Undrar om jag får bonus får mig. IX50 dom kommer nästa sommar. :D
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Jeppe_E »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak. :D

Varken något argument eller speciellt sakligt.

Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi? :lol:
Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.

Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?

700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Dafro »

Jeppe_E skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak. :D

Varken något argument eller speciellt sakligt.

Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi? :lol:
Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.

Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?

700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.
700 000 är mycket pengar och absolut en dyr bil. Hur kan du få det till tag det inte är en dyr bil?

Många köper beg för 20- 200 tusen,
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Jeppe_E »

Dafro skrev:
Jeppe_E skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Nu är jag trött på griniga miljonärer som tycker sig ha rätt till allt och lite till och skriker socialism så fort de inte får som de vill. Flytta utomlands då. Tack och hej!
Tja, nästa gång du klagar på något i Sverige så kan ju någon annan svara dig med exakt samma sak. :D

Varken något argument eller speciellt sakligt.

Det säger mer om dig som saknar förmåga att argumentera när du tar till den typen av personattacker. Haft en dålig helg, Verdi? :lol:
Ja nu var det 22 september förra året som jag skrev det där. Men jag står fast. Folk som köper dyra elbilar ska fan inte ha bidrag för det.

Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?

700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.
700 000 är mycket pengar och absolut en dyr bil. Hur kan du få det till tag det inte är en dyr bil?

Många köper beg för 20- 200 tusen,
och många köper bilar för 700.000 och uppåt. Så...?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus

Inlägg av Dafro »

Barn-/Studiebidrag då? Hur ser du på det?

700.000 kr är inte en dyr bil, 70.000 kr är 10% av köpeskillingen. Det har stor påverkan på många.[/quote]

700 000 är mycket pengar och absolut en dyr bil. Hur kan du få det till tag det inte är en dyr bil?

Många köper beg för 20- 200 tusen,[/quote]

och många köper bilar för 700.000 och uppåt. Så...?[/quote]

Troligen är det fler som köper billigare bilar, orkar inte leta statistik och du säger ju mot dig själv, om 70 000 lika med 10% gör stor skillnad så köper man för dyr bil, Ta bort bidraget, gynnar bara billeverantörer och dom som ändå har råd.

Hur tänker du ang barnbidrag och studiebidrag?
27,8 kWp solceller
Skriv svar