Staten vill nog inte att de som normalt köper bilar i premiumklassen ska gå över till elbilar?
Ja, om enda anledningen till att köpa elbil är för att man får lite bidrag så blir det ju så. Kör nåt gammalt sotlok i protest då om det känns bättre. Som tur är så är antalet bilar i "premiumklassen" försumbart.
Jag slänger ur mig en tanke då bara,
elbilar under 700 tusen får inga bidrag för dom är redan billigare än fossila varianterna (TCO)
och bilar över 700 får bidrag eftersom dom är dyrare än fossila (bränslekostnaden är mycket
mindre på totalen där) plus att rika ofta struntar i miljöaspekten och därmed blir lite motiverade till att köpa
en elbil iaf (psykologiska effekten kan ju vara stor).
Ribban kan såklart ligga på 600 tusen eller annat belopp också såklart.
Låt pajkastningen börja
Personligen så kan jag tycka att man kan ta bort Bonus som läget är nu men låta Malus ligga kvar(så kan man hoppa över kilometerskatt och liknande i några år till).
Jag pratade senast igår om att byta in min ID4 hos bilhandlaren, då ville han veta hur mycket rabatt jag fick när jag köpte och vilken bonus jag får så skulle han räkna ut inbytespris, så känslan är att jag inte skulle göra en sämre affär om ingen fick bonusen, de stora vinnarna på bonusarna är nog bilindustrin och inte slutkunden. I en övergångsfas så har det såklart varit bra då det har fått folk att öppna ögonen för elbilar, men jag tror faktiskt inte att vi behöver det nu längre.
Jag håller egentligen med, tycker nedtrappningen borde börja redan nu och lika för alla … nu går bonusen solklart
till tillverkarna i många fall…
Personligen så kan jag tycka att man kan ta bort Bonus som läget är nu men låta Malus ligga kvar(så kan man hoppa över kilometerskatt och liknande i några år till).
Jag pratade senast igår om att byta in min ID4 hos bilhandlaren, då ville han veta hur mycket rabatt jag fick när jag köpte och vilken bonus jag får så skulle han räkna ut inbytespris, så känslan är att jag inte skulle göra en sämre affär om ingen fick bonusen, de stora vinnarna på bonusarna är nog bilindustrin och inte slutkunden. I en övergångsfas så har det såklart varit bra då det har fått folk att öppna ögonen för elbilar, men jag tror faktiskt inte att vi behöver det nu längre.
Jag håller nog med i stora drag, jag har egentligen aldrig förstått varför bonus/malus skall vara ett nollsummespel, jag tycker det är bara rätt att sotloken börjar betala för sin faktiska miljö- och klimatpåverkan etc., så malus-delen skulle absolut kunna vara flera gånger högre än bonus.
Däremot så har jag egentligen inget problem med att bonus-delen främst gynnar tillverkarna, det är ju faktiskt dom som i många fall behöver stöd för att klara av transitionen, om sedan en del av detta sipprar ned till konsumenten och kanske tom blir tungan på vågen i valet av elbil så är det bra, men det största problemet just nu är ju tillgång, inte efterfrågan.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ska vi slå vad om att MY sänks till under 700.000kr efter nyår?
I Frankrike har man ett tak på 60.000 euro.
Vilken slump att en MY då kostar från 59.990 euro.
Screenshot_20210917-102849_Chrome.jpg
Jag tror att du har rätt, tror att vi som slutkunder har att vinna på detta.
Även de som vill köpa en MX eller MS tror jag kommer vinna på det i slutändan, för prisdiffferensen mellan en MY och MX kan inte bli hur stor som helst, så måste priset ner på MY/M3 så hänger nog de dyrare på tids nog.
Att vanliga Y kommer få ner under 700k tycker jag är en no-brainer. Frågan är om man ska låta Performance ligga över 700k.
Tesla har väldigt lite att vinna på att sänka model Y Performance under 700k eftersom att det skulle innebära att alla andra modeller också måste sänkas. Volymen ligger i LR-modellerna och Tesla skulle inte sänka sin maginal på samtliga bilar för att få sälja en Performance då och då. Det blir kanske snarare så att den som vill köpa P kan också tänka sig avstå miljöbonusen helt.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Att vanliga Y kommer få ner under 700k tycker jag är en no-brainer. Frågan är om man ska låta Performance ligga över 700k.
Tesla har väldigt lite att vinna på att sänka model Y Performance under 700k eftersom att det skulle innebära att alla andra modeller också måste sänkas. Volymen ligger i LR-modellerna och Tesla skulle inte sänka sin maginal på samtliga bilar för att få sälja en Performance då och då. Det blir kanske snarare så att den som vill köpa P kan också tänka sig avstå miljöbonusen helt.
I Frankrike kostar en Performance Model Y runt 700 000kr med svensk moms. Så omöjligt är det inte. Men sedan drar ju vagnskadegarantin upp priset i Sverige.
Sverige verkar ha de högsta priserna på Model Y i EU även om man tar hänsyn till momsskillnaderna.
En Long Range Model Y för 699k och sen 70k bonus på det vore trevligt. Har ju ändå valt vit..
Ja, hela 20 tusen billigare än idag. Grattis!
Frågan där är om destinationsavgiften kan ligga utanför de 700 000 kr? Annars blir det nästan 30 000 kr billigare vilket kan vara rätt skönt.
Jag tror dock att den stora skillnaden här kan bli på bilar som inte är Tesla, jag hoppas och tror att man kommer paketera någon/några av sina modeller med bra utrustning så man hamnar precis under gränsen, vilket bör göra det mer förmånligt för de som betalar förmånsvärde då man slipper en massa tillbehör som driver upp förmånsvärdet.
Återigen ska man bli straffad om man lyckats spara ihop till en lite dyrare bil vilket medför mer skatt till staten men men om USA är the land of the free and Home of the Brave så bör kanske Sveriges slogan vara land of taxes and home of the beneficiaries
Jo, här i Sverige skall man alltid straffa de som jobbar mest, sparar mest och bidrar mest till det offantliga sosse-systemet (oavsett om man gör så med styrning av subventioner, bidrag, eller avgifter).
Socialismen är helt klart viktigare än miljön och klimatet (både för S och MP).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
En Long Range Model Y för 699k och sen 70k bonus på det vore trevligt. Har ju ändå valt vit..
Ja, hela 20 tusen billigare än idag. Grattis!
Frågan där är om destinationsavgiften kan ligga utanför de 700 000 kr? Annars blir det nästan 30 000 kr billigare vilket kan vara rätt skönt.
Jag tror dock att den stora skillnaden här kan bli på bilar som inte är Tesla, jag hoppas och tror att man kommer paketera någon/några av sina modeller med bra utrustning så man hamnar precis under gränsen, vilket bör göra det mer förmånligt för de som betalar förmånsvärde då man slipper en massa tillbehör som driver upp förmånsvärdet.
Så med andra ord skulle pristaket göra att det säljs fler dyrare bilar än innan.
En Long Range Model Y för 699k och sen 70k bonus på det vore trevligt. Har ju ändå valt vit..
Ja, hela 20 tusen billigare än idag. Grattis!
Frågan där är om destinationsavgiften kan ligga utanför de 700 000 kr? Annars blir det nästan 30 000 kr billigare vilket kan vara rätt skönt.
Jag tror dock att den stora skillnaden här kan bli på bilar som inte är Tesla, jag hoppas och tror att man kommer paketera någon/några av sina modeller med bra utrustning så man hamnar precis under gränsen, vilket bör göra det mer förmånligt för de som betalar förmånsvärde då man slipper en massa tillbehör som driver upp förmånsvärdet.
Så med andra ord skulle pristaket göra att det säljs fler dyrare bilar än innan.
En Long Range Model Y för 699k och sen 70k bonus på det vore trevligt. Har ju ändå valt vit..
Ja, hela 20 tusen billigare än idag. Grattis!
Frågan där är om destinationsavgiften kan ligga utanför de 700 000 kr? Annars blir det nästan 30 000 kr billigare vilket kan vara rätt skönt.
Jag tror dock att den stora skillnaden här kan bli på bilar som inte är Tesla, jag hoppas och tror att man kommer paketera någon/några av sina modeller med bra utrustning så man hamnar precis under gränsen, vilket bör göra det mer förmånligt för de som betalar förmånsvärde då man slipper en massa tillbehör som driver upp förmånsvärdet.
Så med andra ord skulle pristaket göra att det säljs fler dyrare bilar än innan.
Ja, fast till lägre pris. Bra för nästan alla.
Du menar till lägre kostnad för de som har förmånsbil...
Staten vill nog inte att de som normalt köper bilar i premiumklassen ska gå över till elbilar?
Det är väl det som är budskapet.
Bjelke skrev:
Jag slänger ur mig en tanke då bara,
elbilar under 700 tusen får inga bidrag för dom är redan billigare än fossila varianterna (TCO)
och bilar över 700 får bidrag eftersom dom är dyrare än fossila (bränslekostnaden är mycket
mindre på totalen där) plus att rika ofta struntar i miljöaspekten och därmed blir lite motiverade till att köpa
en elbil iaf (psykologiska effekten kan ju vara stor).
Ribban kan såklart ligga på 600 tusen eller annat belopp också såklart.
Låt pajkastningen börja
Faktiskt så är det nog mer rimligt att se det så rent praktiskt. Men det hade ju helt klart blivit fel symbolpolitik av ett "arbetarparti".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Återigen ska man bli straffad om man lyckats spara ihop till en lite dyrare bil vilket medför mer skatt till staten men men om USA är the land of the free and Home of the Brave så bör kanske Sveriges slogan vara land of taxes and home of the beneficiaries
Jo, här i Sverige skall man alltid straffa de som jobbar mest, sparar mest och bidrar mest till det offantliga sosse-systemet (oavsett om man gör så med styrning av subventioner, bidrag, eller avgifter).
Socialismen är helt klart viktigare än miljön och klimatet (både för S och MP).
Så det är socialism att inte ge dig bidrag?
Du jobbar inte mest. Inte jag heller. Vi sitter ju för fan och käbblar på ett internetforum mest hela tiden.
Det här med att vissa höginkomsttagare ser det som nån slags naturlag att de förtjänar mer än andra finns det ju ingen som helst logik i. Jag har det t ex _mycket_ bättre än personalen på min dotters dagis. Så varför är då jag på nåt vis berättigad till en massa bidrag och förmåner utöver de jag redan har?
Nu låter jag antagligen som en riktig sosse men ibland efterlyser jag lite mer ödmjukhet bland de som har det lite bättre än folk i gemen. Det är i vilket fall inte oss det är synd om.
Du jobbar inte mest. Inte jag heller. Vi sitter ju för fan och käbblar på ett internetforum mest hela tiden.
Jag har många gånger undrat över hur en del på detta forum hinner sköta sina jobb. För övrigt har jag lunch nu
Nu törs jag inte skriva något mer.
I mitt fall handlar det nog mest om hög kapacitet i kombination med dåligt driv. Jag gör det som förväntas av mig vilket tar en bråkdel av arbetsdagen. Så har det alltid varit för mig. Har haft dåligt samvete på jobbet i 20+ år men alla verkar nöjda med mig ändå.
Många gamla kollegor är höga chefer numera men jag är liksom kvar på "golvet". Saknar nog ambitioner. Jag trivs dock jättebra ändå.
I mitt fall handlar det nog mest om hög kapacitet i kombination med dåligt driv. Jag gör det som förväntas av mig vilket tar en bråkdel av arbetsdagen. Så har det alltid varit för mig. Har haft dåligt samvete på jobbet i 20+ år men alla verkar nöjda med mig ändå.
Det där skulle kunna vara jag som skrivit, den enda skillnaden kanske är att jag har kommit över mitt dåliga samvete och insett att det bara är så jag fungerar, jag utför kanske 90% av mitt arbete under 10% av tiden, men det betyder inte att jag skulle kunna producera 10ggr mer om jag bara hade haft mer "driv".
Många av de problem jag har som uppgift att lösa kräver dels en "batch-tid" där frågan perkolerar i mitt undermedvetna och stöts och blöts mot andra aktuella frågor etc., och dels att jag är i rätt "mindset" för att faktiskt utföra det.
Eftersom mina uppdragsgivare precis som dina verkar vara nöjda med insatserna så har jag slutat oroa mig, funkar det så funkar det!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
I mitt fall handlar det nog mest om hög kapacitet i kombination med dåligt driv. Jag gör det som förväntas av mig vilket tar en bråkdel av arbetsdagen. Så har det alltid varit för mig. Har haft dåligt samvete på jobbet i 20+ år men alla verkar nöjda med mig ändå.
Delvis liknar min situation den du har. Nu för tiden ägnar jag mig åt att undervisa gymnasieelever som är mycket begåvade i matematik och som tycker det är jättekul. Jag har mina pass då jag ska ha lektion med dem, men i övrigt gör jag hur jag vill med min tid. Ingen kollar vad jag gör, utan de litar på att jag gör mitt jobb, vilket de vet av erfarenhet att jag gör. Jag klurar lite då och då över roliga saker att göra med ungdomarna, det kan vara på normal arbetstid, lika väl som en lördag kväll.
Stödet för elbilar kommer ju fasas ut.
2023 blir det ju 50.000kr.
2024 kanske det tas bort helt eftersom då kostar många elbilar som en fossilbil ändå.
Eller så kostar en fossilbil som en elbil kanske?
Det är ju enklare ordnat.