Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av 4fun »

Hej,

Jag beställde en Tesla Model Y i mitten av September och fick för ett par dagar sedan besked att leveransen ser onsdag nästa vecka.
Grymt imponerad att Tesla kan leverera en bil på 20 dagar, och all heder till Tesla.

Problemet för mig är att nästa vecka är jag ute och reser och kan inte hämta bilen. Ringde Tesla, men blev runt kopplad en jäkla massa gånger. Hamnar i Oslo, där de hänvisar till mailadress , som direkt stutsar tillbaka att den inte fungerar.

Ringer igen, och efter mycket om och men får jag tag i en trevlig tjej på Tesla Center Malmö. Jag berättade att jag har svårt att hämta bilen pga att jag är ute och reser, och jag föreslog att jag kunde hämta bilen på fredag eftermiddag (2 dagar senare). Hon berättar att tyvärr är det omöjligt. Hon bekräftar att Tesla inte kan leverera bilen på fredag nästa vecka, för då är det Oktober. Tesla har egna interna mål att leverera i September och måste bilen hämtas ut i September....

Ber om att få prata med deras chef, då jag tycker det här är det mest löjliga jag har hört. Hur kan man prioritera interna mål utöver kundens önskemål?
Efter ca 1h ringer Malmö Tesla Chef Daniel och börjar skälla ut mig för att jag har varit otrevlig mot hans personal.
Jag blir lite förvånad att han är aggressiv mot mig och bestämmer därför mig att spela in samtalet. Efter ett tag förklarar jag för han att jag spelar in samtalet, vilket resulterar i att han direkt får trevligare ton.

Daniel bekräftar att logistiskt är det inga problem att ha bilen tre dagar till på lager och jag skulle kunna hämta den på fredagen rent logistiskt. Dock bekräftar han att Tesla har Milestone om att leverera bilen i september och därför MÅSTE jag hämta bilen tisdag-onsdag-torsdag. Efter mycket tjafs kommer vi fram att jag kan hämta bilen Måndag vilket är långt ifrån perfekt för mig men är görbart.

Det som är mest irriterade i den här historian är att jag inte förstår hur Tesla prioriterar interna Milestone före kund. Är det någon som har hamnat i samma situation?
Är Teslas support (Malmö) så här dålig och man måste spela in samtalet för att få ett trevligt bemötande?

Mvh
4fun
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av Credde »

Tesla skiter i (även) kunderna så snart man närmar sig kvartalsslut - enda fokus är att leverera bilar och enbart bilar.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av infelicitas »

Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av MWall »

Jag tycker Tesla borde tänka längre än kvartals-näsan räcker. Nästa gång du ska köpa bil kanske du tänker på det där samtalet och väljer en bil från någon annan tillverkare istället.
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av 4fun »

MWall skrev:
Jag tycker Tesla borde tänka längre än kvartals-näsan räcker. Nästa gång du ska köpa bil kanske du tänker på det där samtalet och väljer en bil från någon annan tillverkare istället.
Ja mycket lustigt.
Förra gången jag hämta ut Volvo var det inga problem att hämta ut bilen ett par veckor efter att bilen kommit i lagret.

Mvh
4fun
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av mikebike »

De borde väl kunna ställa på bilen några dagar innan faktisk leverans?

Vad skall de göra med bilar som är osålda den sista dagen i varje kvartal? Utförsäljning?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
stefank
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 sep 2021 10:05

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av stefank »

infelicitas skrev:
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Här i Finland så tas bilskatten (ett finskt påfund, alltså inte moms) bort för elbilar sålda efter den 1 oktober, men årsskatten höjs även något på elbilar sålda efter.
Tesla är dock så kåta på att leverera bilarna innan september är slut, så de bjuder på mellanskillnaden (ca 1700€ på en MY) om man går med på att plocka ut bilen i september.
Senast redigerad av stefank, redigerad totalt 1 gånger.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av kallekula »

mikebike skrev:
Vad skall de göra med bilar som är osålda den sista dagen i varje kvartal? Utförsäljning?
Det är väl snarare så att någon annan kund tar bilen i september då.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av thebishop »

Den här kvarttalssjukan är sinnes, man får ju en bra start på nästa kvartal istället. Bilen är ju ändå såld. Bara ekonomer som fattar det där, ingen normal människa.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av backe »

infelicitas skrev:
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Vilket annat amerikanskt bolag gör såhär(som konsumenter i Sverige kommer i kontakt med)? Apple, Ford, Google?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av jeppe_sthlm »

infelicitas skrev:
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.

Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.

Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av Jordad »

Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.

Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av jonasl »

Tvärtemot på VW. Det stod ett rejält gäng ID4 i mitten av mars hos min lokala handlare. Alla var kunders bilar men ingen ville ta leverans före månadsskiftet eftersom klimatbonusen höjes med 10 000 kr då.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av slugger75 »

Samma sak hände mig 2019 när jag skulle hämta min bil. Om jag inte hämtade den före kvartalsslutet skulle den gå till annan köpare.

Man kan tycka vad man vill om det. Bara att acceptera vad Tesla säger eller bli utan bil.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av Bjelke »

Jordad skrev:
Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.

Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
Ja det känns som 3-4 år sedan han sa det, om inte ännu tidigare… ingen tjänar på det helt enkelt…
Min första tesla tvingades jag hämta ut sista mars fast jag blivit ”lovad” att få hämta den 1:a April (slippa
vinterdäck mest) och det var 2015….
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av mati »

Hade jag blivit behandlad på det här viset så att man tvingas spela in samtalet hade det inte funnits en gnutta av en chans att jag hade hämtat ut bilen överhuvudtaget. Varken i september eller någon annan månad. Och det hade jag berättat för den där så kallade chefen.
Men uppenbarligen fungerar det ju för Tesla att de behandlar sina kunder som skit.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av martinot »

Sanslöst sjukt dålig kundhantering. Riktigt bottennapp!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av filippb »

jeppe_sthlm skrev:
infelicitas skrev:
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.

Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.

Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.
Jovisst är kvartalsrapporter viktiga för börsnoterade bolag men jag själv har aldrig hört eller stött på säljare som är beredda att gå över gränsen och bli otrevliga bara för att stänga ett sälj innan deadline.

Det normala är isåfall att sockra erbjudandet men går inte det så har de allra flesta vett nog att behålla god ton och köpa läget.

Bara Tesla som verkar leva i planekonomi mentalitet som gör en tjänst som ens låter dig köpa bilen. De och möjligen Lada.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av current »

Varför spelade du in samtalet?
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av MWall »

current skrev:
Varför spelade du in samtalet?
Det skrev han ju. Chefen skällde ut honom.
Användarvisningsbild
4fun
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2020 12:58

Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?

Inlägg av 4fun »

MWall skrev:
current skrev:
Varför spelade du in samtalet?
Det skrev han ju. Chefen skällde ut honom.
Exakt, tyckte tonen var otroligt dålig och därför spelade jag in samtalet. Vilket jag, efter ett par minuter, påpekade för han (vilket gjorde att han ändrade tonen)
Skriv svar