Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.
Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.
Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.
Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
Tvärtemot på VW. Det stod ett rejält gäng ID4 i mitten av mars hos min lokala handlare. Alla var kunders bilar men ingen ville ta leverans före månadsskiftet eftersom klimatbonusen höjes med 10 000 kr då.
Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.
Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
Ja det känns som 3-4 år sedan han sa det, om inte ännu tidigare… ingen tjänar på det helt enkelt…
Min första tesla tvingades jag hämta ut sista mars fast jag blivit ”lovad” att få hämta den 1:a April (slippa
vinterdäck mest) och det var 2015….
Hade jag blivit behandlad på det här viset så att man tvingas spela in samtalet hade det inte funnits en gnutta av en chans att jag hade hämtat ut bilen överhuvudtaget. Varken i september eller någon annan månad. Och det hade jag berättat för den där så kallade chefen.
Men uppenbarligen fungerar det ju för Tesla att de behandlar sina kunder som skit.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.
Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.
Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.
Jovisst är kvartalsrapporter viktiga för börsnoterade bolag men jag själv har aldrig hört eller stött på säljare som är beredda att gå över gränsen och bli otrevliga bara för att stänga ett sälj innan deadline.
Det normala är isåfall att sockra erbjudandet men går inte det så har de allra flesta vett nog att behålla god ton och köpa läget.
Bara Tesla som verkar leva i planekonomi mentalitet som gör en tjänst som ens låter dig köpa bilen. De och möjligen Lada.
Exakt, tyckte tonen var otroligt dålig och därför spelade jag in samtalet. Vilket jag, efter ett par minuter, påpekade för han (vilket gjorde att han ändrade tonen)