Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Moderator: Redaktion
Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Hej,
Jag beställde en Tesla Model Y i mitten av September och fick för ett par dagar sedan besked att leveransen ser onsdag nästa vecka.
Grymt imponerad att Tesla kan leverera en bil på 20 dagar, och all heder till Tesla.
Problemet för mig är att nästa vecka är jag ute och reser och kan inte hämta bilen. Ringde Tesla, men blev runt kopplad en jäkla massa gånger. Hamnar i Oslo, där de hänvisar till mailadress , som direkt stutsar tillbaka att den inte fungerar.
Ringer igen, och efter mycket om och men får jag tag i en trevlig tjej på Tesla Center Malmö. Jag berättade att jag har svårt att hämta bilen pga att jag är ute och reser, och jag föreslog att jag kunde hämta bilen på fredag eftermiddag (2 dagar senare). Hon berättar att tyvärr är det omöjligt. Hon bekräftar att Tesla inte kan leverera bilen på fredag nästa vecka, för då är det Oktober. Tesla har egna interna mål att leverera i September och måste bilen hämtas ut i September....
Ber om att få prata med deras chef, då jag tycker det här är det mest löjliga jag har hört. Hur kan man prioritera interna mål utöver kundens önskemål?
Efter ca 1h ringer Malmö Tesla Chef Daniel och börjar skälla ut mig för att jag har varit otrevlig mot hans personal.
Jag blir lite förvånad att han är aggressiv mot mig och bestämmer därför mig att spela in samtalet. Efter ett tag förklarar jag för han att jag spelar in samtalet, vilket resulterar i att han direkt får trevligare ton.
Daniel bekräftar att logistiskt är det inga problem att ha bilen tre dagar till på lager och jag skulle kunna hämta den på fredagen rent logistiskt. Dock bekräftar han att Tesla har Milestone om att leverera bilen i september och därför MÅSTE jag hämta bilen tisdag-onsdag-torsdag. Efter mycket tjafs kommer vi fram att jag kan hämta bilen Måndag vilket är långt ifrån perfekt för mig men är görbart.
Det som är mest irriterade i den här historian är att jag inte förstår hur Tesla prioriterar interna Milestone före kund. Är det någon som har hamnat i samma situation?
Är Teslas support (Malmö) så här dålig och man måste spela in samtalet för att få ett trevligt bemötande?
Mvh
4fun
Jag beställde en Tesla Model Y i mitten av September och fick för ett par dagar sedan besked att leveransen ser onsdag nästa vecka.
Grymt imponerad att Tesla kan leverera en bil på 20 dagar, och all heder till Tesla.
Problemet för mig är att nästa vecka är jag ute och reser och kan inte hämta bilen. Ringde Tesla, men blev runt kopplad en jäkla massa gånger. Hamnar i Oslo, där de hänvisar till mailadress , som direkt stutsar tillbaka att den inte fungerar.
Ringer igen, och efter mycket om och men får jag tag i en trevlig tjej på Tesla Center Malmö. Jag berättade att jag har svårt att hämta bilen pga att jag är ute och reser, och jag föreslog att jag kunde hämta bilen på fredag eftermiddag (2 dagar senare). Hon berättar att tyvärr är det omöjligt. Hon bekräftar att Tesla inte kan leverera bilen på fredag nästa vecka, för då är det Oktober. Tesla har egna interna mål att leverera i September och måste bilen hämtas ut i September....
Ber om att få prata med deras chef, då jag tycker det här är det mest löjliga jag har hört. Hur kan man prioritera interna mål utöver kundens önskemål?
Efter ca 1h ringer Malmö Tesla Chef Daniel och börjar skälla ut mig för att jag har varit otrevlig mot hans personal.
Jag blir lite förvånad att han är aggressiv mot mig och bestämmer därför mig att spela in samtalet. Efter ett tag förklarar jag för han att jag spelar in samtalet, vilket resulterar i att han direkt får trevligare ton.
Daniel bekräftar att logistiskt är det inga problem att ha bilen tre dagar till på lager och jag skulle kunna hämta den på fredagen rent logistiskt. Dock bekräftar han att Tesla har Milestone om att leverera bilen i september och därför MÅSTE jag hämta bilen tisdag-onsdag-torsdag. Efter mycket tjafs kommer vi fram att jag kan hämta bilen Måndag vilket är långt ifrån perfekt för mig men är görbart.
Det som är mest irriterade i den här historian är att jag inte förstår hur Tesla prioriterar interna Milestone före kund. Är det någon som har hamnat i samma situation?
Är Teslas support (Malmö) så här dålig och man måste spela in samtalet för att få ett trevligt bemötande?
Mvh
4fun
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Tesla skiter i (även) kunderna så snart man närmar sig kvartalsslut - enda fokus är att leverera bilar och enbart bilar.
Senast redigerad av Credde, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- infelicitas
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 10 jul 2018 18:15
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Jag tycker Tesla borde tänka längre än kvartals-näsan räcker. Nästa gång du ska köpa bil kanske du tänker på det där samtalet och väljer en bil från någon annan tillverkare istället.
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Ja mycket lustigt.MWall skrev:Jag tycker Tesla borde tänka längre än kvartals-näsan räcker. Nästa gång du ska köpa bil kanske du tänker på det där samtalet och väljer en bil från någon annan tillverkare istället.
Förra gången jag hämta ut Volvo var det inga problem att hämta ut bilen ett par veckor efter att bilen kommit i lagret.
Mvh
4fun
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
De borde väl kunna ställa på bilen några dagar innan faktisk leverans?
Vad skall de göra med bilar som är osålda den sista dagen i varje kvartal? Utförsäljning?
Vad skall de göra med bilar som är osålda den sista dagen i varje kvartal? Utförsäljning?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Här i Finland så tas bilskatten (ett finskt påfund, alltså inte moms) bort för elbilar sålda efter den 1 oktober, men årsskatten höjs även något på elbilar sålda efter.infelicitas skrev:Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Tesla är dock så kåta på att leverera bilarna innan september är slut, så de bjuder på mellanskillnaden (ca 1700€ på en MY) om man går med på att plocka ut bilen i september.
Senast redigerad av stefank, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Det är väl snarare så att någon annan kund tar bilen i september då.mikebike skrev:Vad skall de göra med bilar som är osålda den sista dagen i varje kvartal? Utförsäljning?
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Den här kvarttalssjukan är sinnes, man får ju en bra start på nästa kvartal istället. Bilen är ju ändå såld. Bara ekonomer som fattar det där, ingen normal människa.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
infelicitas skrev:Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Vilket annat amerikanskt bolag gör såhär(som konsumenter i Sverige kommer i kontakt med)? Apple, Ford, Google?Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.infelicitas skrev:Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.
Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.
Model S Standard Range Raven
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.
Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3631
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Tvärtemot på VW. Det stod ett rejält gäng ID4 i mitten av mars hos min lokala handlare. Alla var kunders bilar men ingen ville ta leverans före månadsskiftet eftersom klimatbonusen höjes med 10 000 kr då.
Model Y LR AWD 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Samma sak hände mig 2019 när jag skulle hämta min bil. Om jag inte hämtade den före kvartalsslutet skulle den gå till annan köpare.
Man kan tycka vad man vill om det. Bara att acceptera vad Tesla säger eller bli utan bil.
Man kan tycka vad man vill om det. Bara att acceptera vad Tesla säger eller bli utan bil.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Ja det känns som 3-4 år sedan han sa det, om inte ännu tidigare… ingen tjänar på det helt enkelt…Jordad skrev:Tesla har hållt på med kvartalshetsen så länge nu att det verkar vara en del av deras dna. Men ingen kund får bli behandlad på det här sättet. Det spelar ingen roll om man är otrevlig även om du inte var det. Det är företaget som ska vara snälla mot kunden som köper deras bilar. Inte tvärtom.
Hoppas verkligen de kommer sluta med kvartalshetsen nästa kvartal som Elon har lovat. Men han har lovat det massa gånger tidigare...
Min första tesla tvingades jag hämta ut sista mars fast jag blivit ”lovad” att få hämta den 1:a April (slippa
vinterdäck mest) och det var 2015….
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Hade jag blivit behandlad på det här viset så att man tvingas spela in samtalet hade det inte funnits en gnutta av en chans att jag hade hämtat ut bilen överhuvudtaget. Varken i september eller någon annan månad. Och det hade jag berättat för den där så kallade chefen.
Men uppenbarligen fungerar det ju för Tesla att de behandlar sina kunder som skit.
Men uppenbarligen fungerar det ju för Tesla att de behandlar sina kunder som skit.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Sanslöst sjukt dålig kundhantering. Riktigt bottennapp!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Jovisst är kvartalsrapporter viktiga för börsnoterade bolag men jag själv har aldrig hört eller stött på säljare som är beredda att gå över gränsen och bli otrevliga bara för att stänga ett sälj innan deadline.jeppe_sthlm skrev:Kvartalsekonomi gynnar nog ingen, men det är dessvärre den värld vi lever i. Tesla noterat på börsen och är det lite varsågod och skölj. Når man inte kvartalsmålen brakar aktiekursen, vilket sannolikt påverkar bolagets möjlighet att expandera.infelicitas skrev:Tesla är ett amerikanskt bolag. Kvartalsrapporter är viktigare än kunder. Väldigt dåligt men inget nytt.
Men det funkar lite åt båda hållen vid leverans runt kvartalslut. Jag fick min nuvarande tesla hemlevererad gratis eftersom det var kvartalslut , 20 mil från SC.
Samma i alla branscher. I IT-svängen väntar man alltid till kvartalsslut, eller ännu hällre årsbokslut innan man köper hårdvara eller licenser om möjligt. På mjukvara kan det vara sjuka skillnader. De har ju inget materiellt värde och varje licens extra som säljs hjälper att pumpa upp siffrorna. Att de sedan potentiellt kunde ha sålt samma licens för ett mycket högre pris verkar inte spela någon roll.
Visst är det att pinka i brallorna och helt korkat, men det är så spelet spelas.
Det normala är isåfall att sockra erbjudandet men går inte det så har de allra flesta vett nog att behålla god ton och köpa läget.
Bara Tesla som verkar leva i planekonomi mentalitet som gör en tjänst som ens låter dig köpa bilen. De och möjligen Lada.
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Varför spelade du in samtalet?
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Det skrev han ju. Chefen skällde ut honom.current skrev:Varför spelade du in samtalet?
Re: Tesla fokuserar på interna MileStones och inte kund?
Exakt, tyckte tonen var otroligt dålig och därför spelade jag in samtalet. Vilket jag, efter ett par minuter, påpekade för han (vilket gjorde att han ändrade tonen)MWall skrev:Det skrev han ju. Chefen skällde ut honom.current skrev:Varför spelade du in samtalet?