Det som talar emot detta är väl dels att Tesla inte har så många år av kundens historik och att det nog är klurigt att få ut något som verkligen ger en edge.fth skrev:Jag tror faktiskt det finns betydligt större skillnader än 70% mellan högsta och lägsta premier hos traditionella företag för samma fordon, jag har själv i mina ansträngingar att hitta en försäkring till rimligt pris till min X fått offerter där skillnaderna mellan högsta och lägsta premier varit 300-400%.backe skrev:Det är troligen samma på de försäkringsbolag som finns idag också om inte ännu mer, om man kollar differensen mellan de som betalar mest och minst i premie.
Det som skulle vara annorlunda i Teslas försäkring är väl snarare att indelningen i riskgrupper, och därmed skillnaden i premie, skulle vara grundad i en algoritm som har en betydligt högre korrelans med skadefrekvens än de modeller som dom traditionella bolagen använder. Det är ju upp till Tesla att leda detta i bevis, men jag är helt övertygad om att det inte bör vara särskilt svårt att överträffa dagens beräkningar, jag vet av egen erfarenhet att dom är väldigt trubbiga och inte särskilt träffsäkra.
/fth
Försäkringsbolagen har ju skadehistorik, kön, ålder, körda mil och andra demografiska punkter, som var du bor, som lär påverka kostnaden mest.
Jag parkerar min bil i ett låst och kameraövervakat garage med två dörrar, men det vet varken Tesla eller TH.
Bra med konkurrens i alla fall.