Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Menar du att de inte är träffsäkra på individnivå så håller jag med, pratar du på kollektiv-/gruppnivå så håller jag inte med alls, där brukar de vara väldigt träffsäkra. De är ju inte gjorda för att vara träffsäkra på individnivå så det är inte konstigt att de fungerar bra där, hela idén med försäkring är ju att man tillhör en grupp och delar på skadekostnaden i den gruppen.
Nej, jag håller helt med, en av grundtankarna med försäkring är ju riskdelning, om man sas tillhör ett "kollektiv om en individ" så går ju en stor del av poängen förlorad.

Min tanke är snarare att de traditionella bolagen delar in kunderna i grupper med allt för trubbiga och "orättvisa" verktyg, t.ex. bostadsort som idag styr premien i oerhört hög grad, utan att egentligen ta hänsyn till andra faktorer som gatuparkering kontra garage, daglig pendling i högtrafik kontra endast helgkörning i lågtrafik etc., utöver då förstås riskfyllt och aggressivt beteende, fortkörning, dåligt avståndshållande etc, faktorer som öht inte spelar in i bedömningen idag.

Här tycker jag en mer datadriven modell borde kunna skapa betydligt mer homogena grupper, och därmed mer rättvisa premier.

Jag har iaf svårt att se att väsentligt mer data skulle kunna ge sämre förutsättningar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av backe »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Menar du att de inte är träffsäkra på individnivå så håller jag med, pratar du på kollektiv-/gruppnivå så håller jag inte med alls, där brukar de vara väldigt träffsäkra. De är ju inte gjorda för att vara träffsäkra på individnivå så det är inte konstigt att de fungerar bra där, hela idén med försäkring är ju att man tillhör en grupp och delar på skadekostnaden i den gruppen.
Nej, jag håller helt med, en av grundtankarna med försäkring är ju riskdelning, om man sas tillhör ett "kollektiv om en individ" så går ju en stor del av poängen förlorad.

Min tanke är snarare att de traditionella bolagen delar in kunderna i grupper med allt för trubbiga och "orättvisa" verktyg, t.ex. bostadsort som idag styr premien i oerhört hög grad, utan att egentligen ta hänsyn till andra faktorer som gatuparkering kontra garage, daglig pendling i högtrafik kontra endast helgkörning i lågtrafik etc., utöver då förstås riskfyllt och aggressivt beteende, fortkörning, dåligt avståndshållande etc, faktorer som öht inte spelar in i bedömningen idag.

Här tycker jag en mer datadriven modell borde kunna skapa betydligt mer homogena grupper, och därmed mer rättvisa premier.

Jag har iaf svårt att se att väsentligt mer data skulle kunna ge sämre förutsättningar?

/fth
Jag är osäker om jag skulle vilja ha en försäkring som styrs av för mycket datainsamling med hjälp av sensorer.

Kommer man kolla upp om jag satt med händerna kvart i tre på ratten och hade fokus på vägen, rätt hastighet och avstånd, är inte allt helt korrekt så får jag ingen hjälp?
Det blir nästan ingen mening att ha en försäkring i dessa fall annat än halvförsäkring.

Hur ska premien se ut, ska den vara dynamisk på timmar/dagar/veckor/månader? Så om jag kör lite fort idag så får jag en högre premie från i morgon? För är det på helår så kan man köra snällt i början sen brassa på resten av året?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Nej, jag håller helt med, en av grundtankarna med försäkring är ju riskdelning, om man sas tillhör ett "kollektiv om en individ" så går ju en stor del av poängen förlorad.

Min tanke är snarare att de traditionella bolagen delar in kunderna i grupper med allt för trubbiga och "orättvisa" verktyg, t.ex. bostadsort som idag styr premien i oerhört hög grad, utan att egentligen ta hänsyn till andra faktorer som gatuparkering kontra garage, daglig pendling i högtrafik kontra endast helgkörning i lågtrafik etc., utöver då förstås riskfyllt och aggressivt beteende, fortkörning, dåligt avståndshållande etc, faktorer som öht inte spelar in i bedömningen idag.

Här tycker jag en mer datadriven modell borde kunna skapa betydligt mer homogena grupper, och därmed mer rättvisa premier.

Jag har iaf svårt att se att väsentligt mer data skulle kunna ge sämre förutsättningar?

/fth
Ja jag håller med om att Tesla bör kunna ge bättre riskmatchning på individnivå, men det innebär ju högre premier för en hel del människor också då totalen måste bli oförändrad. Och visst kan det vara ganska intressant för en mindre andel kunder som faktiskt tillhör de säg 20% som kör med lägst risk men den gruppen hade ju å andra sidan också tjänat på att skippa försäkring helt i dagsläget (trafikförsäkring krävs ju dock).

Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa. Det har ju som sagt också funnits försäkringar ett bra tag som sysslat med just det men suget har inte varit stort efter sådana spårningar, men Tesla är ju bra på marknadsföring så det kan ju ändras.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

backe skrev:
Jag är osäker om jag skulle vilja ha en försäkring som styrs av för mycket datainsamling med hjälp av sensorer.

Kommer man kolla upp om jag satt med händerna kvart i tre på ratten och hade fokus på vägen, rätt hastighet och avstånd, är inte allt helt korrekt så får jag ingen hjälp?
Det blir nästan ingen mening att ha en försäkring i dessa fall annat än halvförsäkring.

Hur ska premien se ut, ska den vara dynamisk på timmar/dagar/veckor/månader? Så om jag kör lite fort idag så får jag en högre premie från i morgon? För är det på helår så kan man köra snällt i början sen brassa på resten av året?
Jag ser många som uttrycker samma oro inför detta som du, men som jag förstår det är det alltså inte i skaderegleringen informationen skall användas, utan i premiesättningen.

Jag tror mig också ha läst att premien sätts på månadsbasis, typ två månader i efterskott, dvs du har tid och möjlighet att byta om du inte är tillfreds med kommande ändringar av premien.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa.
Nej, vinsten över tid är ju till syvende och sist ändå premier minus skador, så givet samma skadefrekvens så finns det ju inga 30% att tjäna.

En sak som kan driva lönsamhet är snarare då att "det man mäter får man". Med en tydlig princip för premiesättning där kunden själv genom sitt beteende kan påverka kostnaden, så bör man kunna premiera det beteende som minskar skadorna, och därmed faktiskt få en lägre skadefrekvens.

Detta förutsätter förstås att Tesla faktiskt kan knäcka den nöten, och identifiera just dom beteenden som ökar risken för skador, där är jag rätt optimistisk, det finns iaf sannolikt ingen annan aktör som har bättre förutsättningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av backe »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa.
Nej, vinsten över tid är ju till syvende och sist ändå premier minus skador, så givet samma skadefrekvens så finns det ju inga 30% att tjäna.

En sak som kan driva lönsamhet är snarare då att "det man mäter får man". Med en tydlig princip för premiesättning där kunden själv genom sitt beteende kan påverka kostnaden, så bör man kunna premiera det beteende som minskar skadorna, och därmed faktiskt få en lägre skadefrekvens.

Detta förutsätter förstås att Tesla faktiskt kan knäcka den nöten, och identifiera just dom beteenden som ökar risken för skador, där är jag rätt optimistisk, det finns iaf sannolikt ingen annan aktör som har bättre förutsättningar.

/fth
Det är mycket här som är svårare i verkligheten än teorin skulle jag säga.
Om du t.ex. har fått en försäkring hos Tesla för att du klassas som låg risk och får en försäkring på 5 000 kr, det känns inte helt otroligt att du då kan få 4800 kr i premie hos någon annan försäkringsgivare? Svårt att tänka mig att de traditionella bolagen bara ska låta detta fortgå, kan Tesla ha 30% marginal så är det nog många som kan tänka sig att ta dessa kunder men ha 20% marginal.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

backe skrev:
Det är mycket här som är svårare i verkligheten än teorin skulle jag säga.
Om du t.ex. har fått en försäkring hos Tesla för att du klassas som låg risk och får en försäkring på 5 000 kr, det känns inte helt otroligt att du då kan få 4800 kr i premie hos någon annan försäkringsgivare? Svårt att tänka mig att de traditionella bolagen bara ska låta detta fortgå, kan Tesla ha 30% marginal så är det nog många som kan tänka sig att ta dessa kunder men ha 20% marginal.
Ja, det finns ju förstås möjlighet som jag skrev ovan för konkurrenter att "åka snålskjuts" på Teslas algoritm, både map på hög och låg risk.

Drivkraften att ändra sitt beteende försvinner ju dock när man byter bolag, det finns inget som säger att konkurrenterna också kan "åka snålskjuts" på sänkt skadefrekvens eftersom premieincitamentet försvinner när man byter bolag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa.
Nej, vinsten över tid är ju till syvende och sist ändå premier minus skador, så givet samma skadefrekvens så finns det ju inga 30% att tjäna.

En sak som kan driva lönsamhet är snarare då att "det man mäter får man". Med en tydlig princip för premiesättning där kunden själv genom sitt beteende kan påverka kostnaden, så bör man kunna premiera det beteende som minskar skadorna, och därmed faktiskt få en lägre skadefrekvens.

Detta förutsätter förstås att Tesla faktiskt kan knäcka den nöten, och identifiera just dom beteenden som ökar risken för skador, där är jag rätt optimistisk, det finns iaf sannolikt ingen annan aktör som har bättre förutsättningar.

/fth
Jag tror inte att folks riskbeteende beror på att de inte förstår vad som orsakar skadorna, det beror nog på att bara några procent tror sig vara sämre en medelbilföraren. “Alla” tror helt enkelt de är väldigt säkra bilförare trots att det kanske är topp 20% som faktiskt är det om man kollar på statistiken. Sen så tror jag inte på att man i förlängningen inte kommer använda information om att någon kört väldigt vårdslöst innan en krock för att sänka ersättningen ifall det handlar om dyra belopp, de måste ersätta skador på annans egendom men de kan helt klart dra ner ersättningen för den egna bil.

Och visst kan Teslas lönsamhet gå upp om skadekostnaden går ner, men bara om de samtidigt ökar sin marginal de tar ut av kunderna och helt enkelt tar ut mycket mer än andra bolag gör.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag tror inte att folks riskbeteende beror på att de inte förstår vad som orsakar skadorna, det beror nog på att bara några procent tror sig vara sämre en medelbilföraren. “Alla” tror helt enkelt de är väldigt säkra bilförare trots att det kanske är topp 20% som faktiskt är det om man kollar på statistiken.
Pengar är dock en stark drivkraft, kan man påverka sin månadskostnad genom tydliga och mätbara ändringar i beteende så är jag säker på att många kommer att försöka optimera sin "score", kolla bara på hysterin runt 100% för FSD-betan, när inte ens några pengar var inblandade. Lyckas Tesla identifiera och premiera beteenden som faktiskt påverkar skadefrekvensen så bör deras kostnader minska.
OfarligTesla skrev:
Sen så tror jag inte på att man i förlängningen inte kommer använda information om att någon kört väldigt vårdslöst innan en krock för att sänka ersättningen ifall det handlar om dyra belopp, de måste ersätta skador på annans egendom men de kan helt klart dra ner ersättningen för den egna bil.
Kanske det, men det är iaf inte det man talar om vad jag har sett.
OfarligTesla skrev:
Och visst kan Teslas lönsamhet gå upp om skadekostnaden går ner, men bara om de samtidigt ökar sin marginal de tar ut av kunderna och helt enkelt tar ut mycket mer än andra bolag gör.
Ja, så är det ju, men så länge premien är samma eller lägre än konkurrenterna så spelar det ju ingen roll för kunden att Tesla har högre marginal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Pengar är dock en stark drivkraft, kan man påverka sin månadskostnad genom tydliga och mätbara ändringar i beteende så är jag säker på att många kommer att försöka optimera sin "score", kolla bara på hysterin runt 100% för FSD-betan, när inte ens några pengar var inblandade. Lyckas Tesla identifiera och premiera beteenden som faktiskt påverkar skadefrekvensen så bör deras kostnader minska.
Om Tesla lyckas få folk att vilja bli spårade lär det inte dröja länge innan övriga bolag satsar stort på det, visst kommer det inte ha fullt lika mycket information tillgängligt men fortfarande tillräckligt skulle jag säga. Så i förlängningen ser jag inte hur det skulle bli en sådan stor grej, de måste dessutom försäkra alla biltillverkares bilar för att det skall bli någon vettig intjäning och då tävlar alla på samma villkor.

fth skrev:
Kanske det, men det är iaf inte det man talar om vad jag har sett.
Står ju alltid i försäkringsvillkor att sådant kan ske, Tesla kommer helt enkelt ha bevis för det enkelt om de väljer att göra det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av Zalman3 »

En bilexpert från USA menade på att framtida bilar kan sälja information för ca 5.000 dollar.
Tesla skulle ju kunna sälja:
Trafikinfo, vilket blåljuspersonal är intresserade av.
Snöläge, vilket kommuner är intresserade av.
Trafikfarliga korsningar, vägar, vilket Trafikverket är intresserade av.

En Tesla förare skulle kunna i GPSen välja "säkraste väg" och därmed hålla nere försäkringspremien.
Nästan inga vänstersvängar exempelvis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
En bilexpert från USA menade på att framtida bilar kan sälja information för ca 5.000 dollar.
Tesla skulle ju kunna sälja:
Trafikinfo, vilket blåljuspersonal är intresserade av.
Snöläge, vilket kommuner är intresserade av.
Trafikfarliga korsningar, vägar, vilket Trafikverket är intresserade av.

En Tesla förare skulle kunna i GPSen välja "säkraste väg" och därmed hålla nere försäkringspremien.
Nästan inga vänstersvängar exempelvis.
Varför skulle detta gälla just Tesla/Teslaförare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
En bilexpert från USA menade på att framtida bilar kan sälja information för ca 5.000 dollar.
Tesla skulle ju kunna sälja:
Trafikinfo, vilket blåljuspersonal är intresserade av.
Snöläge, vilket kommuner är intresserade av.
Trafikfarliga korsningar, vägar, vilket Trafikverket är intresserade av.

En Tesla förare skulle kunna i GPSen välja "säkraste väg" och därmed hålla nere försäkringspremien.
Nästan inga vänstersvängar exempelvis.
Varför skulle detta gälla just Tesla/Teslaförare?


Visst kommer andra också med liknande säkerhetstänk.

Volkswagen med Car2X.
Car2X technology in the first generation warns the driver of problems such as roadside breakdowns, the end of a traffic jam or the location of an accident.
But also emergency braking situations: If a driver slams on the brakes or an automatic braking system is triggered, this also affects the traffic behind. With Car2X, other vehicles are informed of sudden braking maneuvers
by other traffic participants, enabling drivers to slow down in good time. The system can also warn drivers of stationary hazards such as roadworks. Another scenario: If an emergency vehicle is approaching, a clear path must be opened up.
But vehicle windows are continuously enhanced to keep out more noise and thus increase comfort. The result, however, is that noises are heard later. “With Car2X, the driver is notified that an emergency vehicle is approaching and from which direction even before it’s possible to hear the siren. This allows cars to pull over and create a clear path for the vehicle – which can save valuable seconds in an emergency,” says Biehle. Many other scenarios are also possible.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... -life.html#
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

Nyemission i Paydrive nu, men det borde väl vara svårt att slå sig in här som liten aktör? :?

Man konkurrerar ju i praktiken både med dom traditionella bolagen, som förstås också kan anamma den här tekniken, och med biltillverkare som Tesla som har helt andra ekonomiska muskler och bättre telemetri att använda sig av.

https://www.dagensps.se/ps-partner/payd ... 3xG3nO2J9D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Nyemission i Paydrive nu, men det borde väl vara svårt att slå sig in här som liten aktör? :?

Man konkurrerar ju i praktiken både med dom traditionella bolagen, som förstås också kan anamma den här tekniken, och med biltillverkare som Tesla som har helt andra ekonomiska muskler och bättre telemetri att använda sig av.

https://www.dagensps.se/ps-partner/payd ... 3xG3nO2J9D

/fth
Om Tesla säger sig starta eget försäkringsbolag lär Paydrives produkt vara mycket lättare att få ekonomi i, det krävs en hel del bundet kapital och anställda för att kunna driva försäkringsbolag. Paydrive är bara försäkringsförmedlare och Protector som är försäkringsgivare kan ha helt andra skalbarhet i det och sprida ut kostnaderna på många fler försäkringar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Om Tesla säger sig starta eget försäkringsbolag lär Paydrives produkt vara mycket lättare att få ekonomi i, det krävs en hel del bundet kapital och anställda för att kunna driva försäkringsbolag. Paydrive är bara försäkringsförmedlare och Protector som är försäkringsgivare kan ha helt andra skalbarhet i det och sprida ut kostnaderna på många fler försäkringar.
Vad skulle den bakomliggande försäkringsgivaren ha för intresse av att subventionera Paydrives kunder via sitt övriga bestånd?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Vad skulle den bakomliggande försäkringsgivaren ha för intresse av att subventionera Paydrives kunder via sitt övriga bestånd?

/fth
Fast det är ingen subvention, det kostar helt enkelt en hel del driva ett försäkringsbolag ifall man skall uppfylla alla lagkrav och regleringar samtidigt som kostnaderna inte skalar linjärt med antalet försäkringar man har utan grundkostnaden för att ens kunna driva ett försäkringsbolag är rätt hög. Ett försäkringsbolag som arbetar med alla bilmärken kommer alltid ha möjlighet till att få fler kunder att sprida ut dessa kostnader på än ett som bara jobbar med ett märke. En relativt stor del av försäkringens premie går just till försäkringsbolagets driftskostnader och skadereglering, och då pratar vi dessutom stora försäkringsbolag där väldigt många kunder delar på kostnaderna.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av [JM] »

Reinsurance är en ganska stor marknad och det finns försäkringsbolag som återförsäkrar det mesta.
Upplägget funkar ungefär så här:
Antag att tesla inte vill bilda ett "äkta" försäkringsbolag utan man aggerar bara bulvan/mellanhand och återförsäkrar sina kunder hos ex TH.
Tesla har massor med kunder och kan således förhadla fram ett bra avtal mot ett vanligt försäkringsbolag, ex TH, och får då typ 20% rabatt.
Fördelen för det vanliga försäkringsbolaget är att man slipper göra reklam och dribbla med kunder.
Fördelen för Tesla är att dom kan förmedla en biligare tjänst eftersom dom med hjälp av sitt data enkelt kan använda sitt eget data från bilarna för att påvisa vem som bär skulden. Vilket inte kräver en massa handläggare/skadereglerare.
Man kan säga att Tesla fixar ett AI som sköter handläggningen åt TH så att dom sparar massor med pengar och på så sätt kan man tillsammans sänka kostnaderna.

https://www.statista.com/statistics/104 ... -size-usa/
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

[JM] skrev:
Reinsurance är en ganska stor marknad och det finns försäkringsbolag som återförsäkrar det mesta.
Upplägget funkar ungefär så här:
Antag att tesla inte vill bilda ett "äkta" försäkringsbolag utan man aggerar bara bulvan/mellanhand och återförsäkrar sina kunder hos ex TH.
Tesla har massor med kunder och kan således förhadla fram ett bra avtal mot ett vanligt försäkringsbolag, ex TH, och får då typ 20% rabatt.
Fördelen för det vanliga försäkringsbolaget är att man slipper göra reklam och dribbla med kunder.
Fördelen för Tesla är att dom kan förmedla en biligare tjänst eftersom dom med hjälp av sitt data enkelt kan använda sitt eget data från bilarna för att påvisa vem som bär skulden. Vilket inte kräver en massa handläggare/skadereglerare.
Man kan säga att Tesla fixar ett AI som sköter handläggningen åt TH så att dom sparar massor med pengar och på så sätt kan man tillsammans sänka kostnaderna.

https://www.statista.com/statistics/104 ... -size-usa/
Du har blandat ihop återförsäkring och förmedling, återförsäkring görs av ett försäkringsbolag för att minska sina risker (och då kapitalkrav). Då behöver Tesla fortfarande ha ett registrerat försäkringsbolag med kostnader som det medför. Det du beskriver är som sagt försäkringsförmedling vilket är precis det Paydrive sysslar med, då krävs det bara tillstånd från FI och att man uppfyller de reglerna. Tesla har inte heller “massor med kunder” i Sverige.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av GreenMachine »

OfarligTesla skrev:
Remuz skrev:
Det finns inga gigantiska marginaler att hämta i branschen så pressar man priset 30% så tror jag än mindre på kassakoteorin
Men vadå, försäkringsbolag tar ju ut jättestora marginaler. Har jag hört från alla som inte ens förstår hur en försäkring fungerar.
Nja! Inte riktigt så. Marginalerna är inte så stora. Det försäkringsbolagen tjänar sina stora pengar på är framför allt på avkastningen av kapitalet. Det är ju inte så att dom lägger dina pengar i madrassen efter att du betalt din premie.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

GreenMachine skrev:

Nja! Inte riktigt så. Marginalerna är inte så stora. Det försäkringsbolagen tjänar sina stora pengar på är framför allt på avkastningen av kapitalet. Det är ju inte så att dom lägger dina pengar i madrassen efter att du betalt din premie.
Kanske inte märktes men det var sarkasm från min sida då det är så det brukar låta från oinsatta, har full koll på var pengarna tjänas :D .
Skriv svar