Zalman3 skrev:Min MS hade de 3 första åren ca 4.700kr i försäkring.
Nu kostar den ca 9.700kr per år att helförsäkra.
Finns tydligen de som betalar mer än så för en MS i försäkring.
Absolut, men det beror på bristande statistik.
Moderator: Redaktion
Zalman3 skrev:Min MS hade de 3 första åren ca 4.700kr i försäkring.
Nu kostar den ca 9.700kr per år att helförsäkra.
Finns tydligen de som betalar mer än så för en MS i försäkring.
https://www.torquenews.com/14335/tesla- ... -insurance
Tesla Insurance Will Disrupt All Auto Insurance.
Tesla insurance is going to disrupt the entire auto insurance industry. Once Tesla and Elon Musk can get around all the red tape and regulations required, Tesla insurance will become the dominant player in the auto insurance industry. Here's why.
Drivers will be charged their insurance rates depending on their Tesla safety score. If this is month to month, which it appears to be with this Twitter post, drivers will want to follow safety precautions to increase their score to 100. I can already see a host of users on reddit complaining about this, but it makes a ton of sense to implement it this way.
Tänkte också på den, läste om den för flera år sedan då jag också hade bil.Fredrik j skrev:Ok. Så tesla tänker inte bara erbjuda sin försäkring till teslaägare utan till alla bilägare? Trodde bara det var tänkt som en märkesförsäkring.
Så man tänker försöka avgöra hur bilen framförs genom att utvärdera telefonens rörelser?
Låter som tjänsten paydrive redan erbjuder.
https://www.www2.paydrive.se/bilforsakring
Verkar ju som om paydrive redan har en specialförsäkring för teslor.vigge50 skrev:Tänkte också på den, läste om den för flera år sedan då jag också hade bil.Fredrik j skrev:Ok. Så tesla tänker inte bara erbjuda sin försäkring till teslaägare utan till alla bilägare? Trodde bara det var tänkt som en märkesförsäkring.
Så man tänker försöka avgöra hur bilen framförs genom att utvärdera telefonens rörelser?
Låter som tjänsten paydrive redan erbjuder.
https://www.www2.paydrive.se/bilforsakring
Ja, har skrivit förut att Tesla inte gör något nytt i branschen, speciellt utomlands används det redan. Det som kan bli nytt är väl att folk blir villiga att spåras på det här sättet (vilket de inte varit tidigare) och de som inte kör aggressivt kan då få lägre premie.Fredrik j skrev:Ok. Så tesla tänker inte bara erbjuda sin försäkring till teslaägare utan till alla bilägare? Trodde bara det var tänkt som en märkesförsäkring.
Så man tänker försöka avgöra hur bilen framförs genom att utvärdera telefonens rörelser?
Låter som tjänsten paydrive redan erbjuder.
https://www.www2.paydrive.se/bilforsakring
Och de som kör aggressivt byter till annat försäkringsbolag.de som inte kör aggressivt kan då få lägre premie.
Också lite oklart om det är 30% billigare än det billigaste alternativet idag eller något slags genomsnitt.OfarligTesla skrev:Ja, har skrivit förut att Tesla inte gör något nytt i branschen, speciellt utomlands används det redan. Det som kan bli nytt är väl att folk blir villiga att spåras på det här sättet (vilket de inte varit tidigare) och de som inte kör aggressivt kan då få lägre premie.Fredrik j skrev:Ok. Så tesla tänker inte bara erbjuda sin försäkring till teslaägare utan till alla bilägare? Trodde bara det var tänkt som en märkesförsäkring.
Så man tänker försöka avgöra hur bilen framförs genom att utvärdera telefonens rörelser?
Låter som tjänsten paydrive redan erbjuder.
https://www.www2.paydrive.se/bilforsakring
Det kommer ju dock inte vara så att alla kan få lägre premie utan genomsnittspremien kommer vara samma som idag. Skall Tesla så mycket pengar på försäkringen som vissa hävdar så kommer genomsnittspremien vara högre än för andra bolag.
Kraftigt förenklat skulle jag tro. Personligen kör jag inte speciellt aggressivt men blev ändå tvungen att använda min vagnskada förra året.Zalman3 skrev:Och de som kör aggressivt byter till annat försäkringsbolag.de som inte kör aggressivt kan då få lägre premie.
Alltså kan Tesla ha lägre premie.
Men teslas låda kontrollerar ju inte bilen utan mäter ju bara hur du kör.Zalman3 skrev:Kan ju bli så att Staten och Försäkringsbolag kräver att alla bilar ska ha V2X.
Så att det exempelvis blir omöjligt att köra mot rött.
Zalman3 skrev:Kan ju bli så att Staten och Försäkringsbolag kräver att alla bilar ska ha V2X.
Så att det exempelvis blir omöjligt att köra mot rött.
Fredrik j skrev:Men teslas låda kontrollerar ju inte bilen utan mäter ju bara hur du kör.Zalman3 skrev:Kan ju bli så att Staten och Försäkringsbolag kräver att alla bilar ska ha V2X.
Så att det exempelvis blir omöjligt att köra mot rött.
Att vi inte har fartkameror vid rödljus är ett mysterium.
Den enheten har du ju redan. Kallas mobiltelefon.MWall skrev:Zalman3 skrev:Kan ju bli så att Staten och Försäkringsbolag kräver att alla bilar ska ha V2X.
Så att det exempelvis blir omöjligt att köra mot rött.
Jag kör aldrig mot rött men man ska fan passa sig för sånt där ändå. Snart blir det väl krav på att alla ska ha en liten sändare som talar om var de är nånstans. Kanske även kameror och mikrofoner som aktiveras om man säger något olämpligt. Finns ju inga gränser för vad tekniken tillåter numera.
Zalman3 skrev:Den enheten har du ju redan. Kallas mobiltelefon.MWall skrev:Zalman3 skrev:Kan ju bli så att Staten och Försäkringsbolag kräver att alla bilar ska ha V2X.
Så att det exempelvis blir omöjligt att köra mot rött.
Jag kör aldrig mot rött men man ska fan passa sig för sånt där ändå. Snart blir det väl krav på att alla ska ha en liten sändare som talar om var de är nånstans. Kanske även kameror och mikrofoner som aktiveras om man säger något olämpligt. Finns ju inga gränser för vad tekniken tillåter numera.
Ja, det var precis det jag skrev. Det är dock varken något nytt eller något som Tesla kan tjäna mer pengar på utan att höja marginalerna de tar ut per kund.Zalman3 skrev:Och de som kör aggressivt byter till annat försäkringsbolag.de som inte kör aggressivt kan då få lägre premie.
Alltså kan Tesla ha lägre premie.
Ja, totalsumman av premier per person kommer ju bli oförändrad (om inte Tesla höjer marginalerna). Sen kan ju Tesla få en viss typ av kunder men det är ju inget de tjänar mer pengar på. Dessa kunder kan ju också få en puck i bilen från andra bolag om de vill spåras.Fredrik j skrev:
Också lite oklart om det är 30% billigare än det billigaste alternativet idag eller något slags genomsnitt.
Det skiljer ju mer än 30% mellan billigaste och dyraste alternativet idag.
Sen ska man ju komma ihåg att hög premie är ett försäkringsbolags sätt att tacka nej till en affär.
Jag passerar bara två rödljus på väg till jobbet, d.v.s. fyra passager per dag. Ändå går det inte en dag utan att jag ser minst en bil som kör mot rött. Det har hänt flera gånger att en bil tvärnitar för att en cyklist eller fotgängare är på väg ut, för att sedan köra när de passerat! Då har det varit rött länge...MWall skrev:Fredrik j skrev:Men teslas låda kontrollerar ju inte bilen utan mäter ju bara hur du kör.Zalman3 skrev:Kan ju bli så att Staten och Försäkringsbolag kräver att alla bilar ska ha V2X.
Så att det exempelvis blir omöjligt att köra mot rött.
Att vi inte har fartkameror vid rödljus är ett mysterium.
Vet inte hur stort problem rödljuskörning är. Det kanske är ett jätteproblem med massor av allvarliga olyckor. Av det jag sett så fungerar det dock väldigt bra. Är inte många som kör mot rött. Visst är det satt i system att köra precis när det slår om men det finns ju marginaler just därför. Tar en stund innan det blir grönt åt andra hållet.
Kör aldrig mot rött och kör inte alltid mot grönt är en bra regel. Även om man har grönt bör man ju kolla att andra verkligen lämnar företräde. Många tror jag bara stirrar på trafikljuset.mikebike skrev:Jag passerar bara två rödljus på väg till jobbet, d.v.s. fyra passager per dag. Ändå går det inte en dag utan att jag ser minst en bil som kör mot rött. Det har hänt flera gånger att en bil tvärnitar för att en cyklist eller fotgängare är på väg ut, för att sedan köra när de passerat! Då har det varit rött länge...MWall skrev:Fredrik j skrev:Men teslas låda kontrollerar ju inte bilen utan mäter ju bara hur du kör.Zalman3 skrev:Kan ju bli så att Staten och Försäkringsbolag kräver att alla bilar ska ha V2X.
Så att det exempelvis blir omöjligt att köra mot rött.
Att vi inte har fartkameror vid rödljus är ett mysterium.
Vet inte hur stort problem rödljuskörning är. Det kanske är ett jätteproblem med massor av allvarliga olyckor. Av det jag sett så fungerar det dock väldigt bra. Är inte många som kör mot rött. Visst är det satt i system att köra precis när det slår om men det finns ju marginaler just därför. Tar en stund innan det blir grönt åt andra hållet.
Jag har t.o.m. blivit påkörd på väg till jobbet när jag hade grönt. Incidenten filmades, men polisanmälan lades ned eftersom man inte kunde se vem som körde. Bilens registreringsskylt syntes tydligt.
Det varierar säkert kraftigt mellan olika platser, men i Stockholm City där jag promenerat med hunden flera gånger om dagen är det iaf bedrövligt.MWall skrev:Vet inte hur stort problem rödljuskörning är.
Tolkar det som att enstaka inbromsningar inte ses som ett riskproblem. Däremot om man har tex 5 eller 10 gånger fler kraftiga inbromsningar än en annan så blir nog premien höjd. Nog är det så att ju fler kraftiga inbromsningar sett över tid man har så beror det troligtvis på mer aggressiv körning och/eller sämre framförhållning.Fredrik j skrev:Men hur ska pucken kunna avgöra om du kör mot rött? En kraftig inbromsning för att undvika att köra på någon som kör mot rött kan ju tolkas som aggressiv körning och höja premien.