Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
backe skrev:
Det är troligen samma på de försäkringsbolag som finns idag också om inte ännu mer, om man kollar differensen mellan de som betalar mest och minst i premie.
Jag tror faktiskt det finns betydligt större skillnader än 70% mellan högsta och lägsta premier hos traditionella företag för samma fordon, jag har själv i mina ansträngingar att hitta en försäkring till rimligt pris till min X fått offerter där skillnaderna mellan högsta och lägsta premier varit 300-400%. :roll:

Det som skulle vara annorlunda i Teslas försäkring är väl snarare att indelningen i riskgrupper, och därmed skillnaden i premie, skulle vara grundad i en algoritm som har en betydligt högre korrelans med skadefrekvens än de modeller som dom traditionella bolagen använder. Det är ju upp till Tesla att leda detta i bevis, men jag är helt övertygad om att det inte bör vara särskilt svårt att överträffa dagens beräkningar, jag vet av egen erfarenhet att dom är väldigt trubbiga och inte särskilt träffsäkra.

/fth
Det som talar emot detta är väl dels att Tesla inte har så många år av kundens historik och att det nog är klurigt att få ut något som verkligen ger en edge.

Försäkringsbolagen har ju skadehistorik, kön, ålder, körda mil och andra demografiska punkter, som var du bor, som lär påverka kostnaden mest.

Jag parkerar min bil i ett låst och kameraövervakat garage med två dörrar, men det vet varken Tesla eller TH.

Bra med konkurrens i alla fall.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av RagWal »

Fast när allt kommer omkring... Hur stor del av kostnaderna för skaderegleringen är skador vid körning som kan påverkas av föraren?
Stenskott, parkeringsskador, stöld, skadegörelse, inbrott mm lär ju var en betydande del.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev:
Fast när allt kommer omkring... Hur stor del av kostnaderna för skaderegleringen är skador vid körning som kan påverkas av föraren?
Stenskott, parkeringsskador, stöld, skadegörelse, inbrott mm lär ju var en betydande del.
Exakt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av mikebike »

Jag har typ 35 skadefria år, och inga böter någonsin, men när jag senast fyllde i en onlineförfrågan undrade de om jag haft någon skada de senaste två åren. :roll:

Apropå riskbedömning....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Jag har typ 35 skadefria år, och inga böter någonsin, men när jag senast fyllde i en onlineförfrågan undrade de om jag haft någon skada de senaste två åren. :roll:

Apropå riskbedömning....
Det är ju det kluriga. Jag hade 30 skadefria år tills jag dom senaste två åren använt vagnskadan två gånger. Ena skadan var en hagelskada som ju teslas lilla låda knappast skulle kunna förutsett. Den andra skadan var inte heller relaterad till aggresiv körning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Det som talar emot detta är väl dels att Tesla inte har så många år av kundens historik och att det nog är klurigt att få ut något som verkligen ger en edge.

Försäkringsbolagen har ju skadehistorik, kön, ålder, körda mil och andra demografiska punkter, som var du bor, som lär påverka kostnaden mest.

Jag parkerar min bil i ett låst och kameraövervakat garage med två dörrar, men det vet varken Tesla eller TH.

Bra med konkurrens i alla fall.
Tesla kommer väl iofs använda även "traditionella" mätpunkter i sin algoritm, eller? Jag har inte tittat i detalj på det som har kommit fram om premieberäkningen, men Tesla har ju förstås också tillgång till kön, ålder, bostadsort etc som traditionella bolag, skillnaden är att dom även har telemetri etc att använda. Teoretiskt sett kan dom ju också över tid komplettera med ytterligare datapunkter, som t.ex. sentry mode-data för att avgöra hur säkert man parkerar.

Min åsikt är iaf att om datadriven försäkring är en bra affärsidé så har Tesla ett gediget försprång gentemot alla konkurrenter, nu är det upp till Tesla att bevisa att det är en bra idé.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av backe »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Det som talar emot detta är väl dels att Tesla inte har så många år av kundens historik och att det nog är klurigt att få ut något som verkligen ger en edge.

Försäkringsbolagen har ju skadehistorik, kön, ålder, körda mil och andra demografiska punkter, som var du bor, som lär påverka kostnaden mest.

Jag parkerar min bil i ett låst och kameraövervakat garage med två dörrar, men det vet varken Tesla eller TH.

Bra med konkurrens i alla fall.
Tesla kommer väl iofs använda även "traditionella" mätpunkter i sin algoritm, eller? Jag har inte tittat i detalj på det som har kommit fram om premieberäkningen, men Tesla har ju förstås också tillgång till kön, ålder, bostadsort etc som traditionella bolag, skillnaden är att dom även har telemetri etc att använda. Teoretiskt sett kan dom ju också över tid komplettera med ytterligare datapunkter, som t.ex. sentry mode-data för att avgöra hur säkert man parkerar.

Min åsikt är iaf att om datadriven försäkring är en bra affärsidé så har Tesla ett gediget försprång gentemot alla konkurrenter, nu är det upp till Tesla att bevisa att det är en bra idé.

/fth
Alla försäkringsbolag har datadrivna premier, dom har väl dessutom fördelen av att man har mer data vilka orter och åldrar t.ex. som har större sannolikhet att innebära mer kostnader, detta har inte Tesla om dom inte på något sätt kan köpa detta från ett traditionellt försäkringsbolag.

Tesla har dessutom bara möjligheten att försäkra sina egna bilar med någon fördel av telemetri, känslan är att börjar man strula för mycket så man bara vill plocka russinen ur kakan så kanske de traditionella bolagen inte tar emot Tesla?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

backe skrev:
Tesla har dessutom bara möjligheten att försäkra sina egna bilar med någon fördel av telemetri, känslan är att börjar man strula för mycket så man bara vill plocka russinen ur kakan så kanske de traditionella bolagen inte tar emot Tesla?
Den situationen finns ju iofs redan idag, många bolag försäkrar ju i praktiken inte Tesla genom att dom sätter helt absurda premier.

Jag tror iofs också att bolagen kanske blir än mer skeptiska, eftersom man ju rimligen kan anta att dom Teslaägare som söker sig till andra bolag gör det pga höga premier hos Tesla.

Risken är alltså att konkurrenterna börjar "åka snålskjuts" på Teslas premiealgoritmer och sätter höga premier på alla som inte använder märkesförsäkringen eftersom dom sannolikt är "högriskare" enligt Tesla.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

backe skrev:
Alla försäkringsbolag har datadrivna premier, dom har väl dessutom fördelen av att man har mer data vilka orter och åldrar t.ex. som har större sannolikhet att innebära mer kostnader, detta har inte Tesla om dom inte på något sätt kan köpa detta från ett traditionellt försäkringsbolag.
Om nu Tesla endast kommer att försäkra just Tesla (det finns vissa tecken på att dom har planer att öppna även för andra märken) så behöver dom iofs endast ha fungerande modeller för just Tesla, det är ju t.ex. inte säkert att samma faktorer är drivande i Tesla-beståndet som det är i fordonsbeståndet i stort.

Data mining kan också ofta ge kontraintuitiva resultat, de faktorer man tror sig veta påverka resultat kan visa sig vara tämligen insignifikanta, och andra som man öht inte öht tänkt på kan visa sig spela stor roll. Jag vet förstås inte om detta gäller i det här fallet, men jag skulle inte bli förvånad om helt andra faktorer än de "traditionella" och förväntade har hög korrelans med skadefrekvens.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:

Det som skulle vara annorlunda i Teslas försäkring är väl snarare att indelningen i riskgrupper, och därmed skillnaden i premie, skulle vara grundad i en algoritm som har en betydligt högre korrelans med skadefrekvens än de modeller som dom traditionella bolagen använder. Det är ju upp till Tesla att leda detta i bevis, men jag är helt övertygad om att det inte bör vara särskilt svårt att överträffa dagens beräkningar, jag vet av egen erfarenhet att dom är väldigt trubbiga och inte särskilt träffsäkra.

/fth
Menar du att de inte är träffsäkra på individnivå så håller jag med, pratar du på kollektiv-/gruppnivå så håller jag inte med alls, där brukar de vara väldigt träffsäkra. De är ju inte gjorda för att vara träffsäkra på individnivå så det är inte konstigt att de fungerar dåligt där, hela idén med försäkring är ju att man tillhör en grupp och delar på skadekostnaden i den gruppen.
RagWal skrev:
Fast när allt kommer omkring... Hur stor del av kostnaderna för skaderegleringen är skador vid körning som kan påverkas av föraren?
Stenskott, parkeringsskador, stöld, skadegörelse, inbrott mm lär ju var en betydande del.
Kolla på skillnaden mellan trafikförsäkring, halvförsäkring och helförsäkring så ser du en relativt korrekt uppdelning av skadekostnad+skaderegleringskostnad mellan de olika momenten som ingår i de olika nivåerna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Menar du att de inte är träffsäkra på individnivå så håller jag med, pratar du på kollektiv-/gruppnivå så håller jag inte med alls, där brukar de vara väldigt träffsäkra. De är ju inte gjorda för att vara träffsäkra på individnivå så det är inte konstigt att de fungerar bra där, hela idén med försäkring är ju att man tillhör en grupp och delar på skadekostnaden i den gruppen.
Nej, jag håller helt med, en av grundtankarna med försäkring är ju riskdelning, om man sas tillhör ett "kollektiv om en individ" så går ju en stor del av poängen förlorad.

Min tanke är snarare att de traditionella bolagen delar in kunderna i grupper med allt för trubbiga och "orättvisa" verktyg, t.ex. bostadsort som idag styr premien i oerhört hög grad, utan att egentligen ta hänsyn till andra faktorer som gatuparkering kontra garage, daglig pendling i högtrafik kontra endast helgkörning i lågtrafik etc., utöver då förstås riskfyllt och aggressivt beteende, fortkörning, dåligt avståndshållande etc, faktorer som öht inte spelar in i bedömningen idag.

Här tycker jag en mer datadriven modell borde kunna skapa betydligt mer homogena grupper, och därmed mer rättvisa premier.

Jag har iaf svårt att se att väsentligt mer data skulle kunna ge sämre förutsättningar?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av backe »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Menar du att de inte är träffsäkra på individnivå så håller jag med, pratar du på kollektiv-/gruppnivå så håller jag inte med alls, där brukar de vara väldigt träffsäkra. De är ju inte gjorda för att vara träffsäkra på individnivå så det är inte konstigt att de fungerar bra där, hela idén med försäkring är ju att man tillhör en grupp och delar på skadekostnaden i den gruppen.
Nej, jag håller helt med, en av grundtankarna med försäkring är ju riskdelning, om man sas tillhör ett "kollektiv om en individ" så går ju en stor del av poängen förlorad.

Min tanke är snarare att de traditionella bolagen delar in kunderna i grupper med allt för trubbiga och "orättvisa" verktyg, t.ex. bostadsort som idag styr premien i oerhört hög grad, utan att egentligen ta hänsyn till andra faktorer som gatuparkering kontra garage, daglig pendling i högtrafik kontra endast helgkörning i lågtrafik etc., utöver då förstås riskfyllt och aggressivt beteende, fortkörning, dåligt avståndshållande etc, faktorer som öht inte spelar in i bedömningen idag.

Här tycker jag en mer datadriven modell borde kunna skapa betydligt mer homogena grupper, och därmed mer rättvisa premier.

Jag har iaf svårt att se att väsentligt mer data skulle kunna ge sämre förutsättningar?

/fth
Jag är osäker om jag skulle vilja ha en försäkring som styrs av för mycket datainsamling med hjälp av sensorer.

Kommer man kolla upp om jag satt med händerna kvart i tre på ratten och hade fokus på vägen, rätt hastighet och avstånd, är inte allt helt korrekt så får jag ingen hjälp?
Det blir nästan ingen mening att ha en försäkring i dessa fall annat än halvförsäkring.

Hur ska premien se ut, ska den vara dynamisk på timmar/dagar/veckor/månader? Så om jag kör lite fort idag så får jag en högre premie från i morgon? För är det på helår så kan man köra snällt i början sen brassa på resten av året?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Nej, jag håller helt med, en av grundtankarna med försäkring är ju riskdelning, om man sas tillhör ett "kollektiv om en individ" så går ju en stor del av poängen förlorad.

Min tanke är snarare att de traditionella bolagen delar in kunderna i grupper med allt för trubbiga och "orättvisa" verktyg, t.ex. bostadsort som idag styr premien i oerhört hög grad, utan att egentligen ta hänsyn till andra faktorer som gatuparkering kontra garage, daglig pendling i högtrafik kontra endast helgkörning i lågtrafik etc., utöver då förstås riskfyllt och aggressivt beteende, fortkörning, dåligt avståndshållande etc, faktorer som öht inte spelar in i bedömningen idag.

Här tycker jag en mer datadriven modell borde kunna skapa betydligt mer homogena grupper, och därmed mer rättvisa premier.

Jag har iaf svårt att se att väsentligt mer data skulle kunna ge sämre förutsättningar?

/fth
Ja jag håller med om att Tesla bör kunna ge bättre riskmatchning på individnivå, men det innebär ju högre premier för en hel del människor också då totalen måste bli oförändrad. Och visst kan det vara ganska intressant för en mindre andel kunder som faktiskt tillhör de säg 20% som kör med lägst risk men den gruppen hade ju å andra sidan också tjänat på att skippa försäkring helt i dagsläget (trafikförsäkring krävs ju dock).

Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa. Det har ju som sagt också funnits försäkringar ett bra tag som sysslat med just det men suget har inte varit stort efter sådana spårningar, men Tesla är ju bra på marknadsföring så det kan ju ändras.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

backe skrev:
Jag är osäker om jag skulle vilja ha en försäkring som styrs av för mycket datainsamling med hjälp av sensorer.

Kommer man kolla upp om jag satt med händerna kvart i tre på ratten och hade fokus på vägen, rätt hastighet och avstånd, är inte allt helt korrekt så får jag ingen hjälp?
Det blir nästan ingen mening att ha en försäkring i dessa fall annat än halvförsäkring.

Hur ska premien se ut, ska den vara dynamisk på timmar/dagar/veckor/månader? Så om jag kör lite fort idag så får jag en högre premie från i morgon? För är det på helår så kan man köra snällt i början sen brassa på resten av året?
Jag ser många som uttrycker samma oro inför detta som du, men som jag förstår det är det alltså inte i skaderegleringen informationen skall användas, utan i premiesättningen.

Jag tror mig också ha läst att premien sätts på månadsbasis, typ två månader i efterskott, dvs du har tid och möjlighet att byta om du inte är tillfreds med kommande ändringar av premien.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa.
Nej, vinsten över tid är ju till syvende och sist ändå premier minus skador, så givet samma skadefrekvens så finns det ju inga 30% att tjäna.

En sak som kan driva lönsamhet är snarare då att "det man mäter får man". Med en tydlig princip för premiesättning där kunden själv genom sitt beteende kan påverka kostnaden, så bör man kunna premiera det beteende som minskar skadorna, och därmed faktiskt få en lägre skadefrekvens.

Detta förutsätter förstås att Tesla faktiskt kan knäcka den nöten, och identifiera just dom beteenden som ökar risken för skador, där är jag rätt optimistisk, det finns iaf sannolikt ingen annan aktör som har bättre förutsättningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av backe »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa.
Nej, vinsten över tid är ju till syvende och sist ändå premier minus skador, så givet samma skadefrekvens så finns det ju inga 30% att tjäna.

En sak som kan driva lönsamhet är snarare då att "det man mäter får man". Med en tydlig princip för premiesättning där kunden själv genom sitt beteende kan påverka kostnaden, så bör man kunna premiera det beteende som minskar skadorna, och därmed faktiskt få en lägre skadefrekvens.

Detta förutsätter förstås att Tesla faktiskt kan knäcka den nöten, och identifiera just dom beteenden som ökar risken för skador, där är jag rätt optimistisk, det finns iaf sannolikt ingen annan aktör som har bättre förutsättningar.

/fth
Det är mycket här som är svårare i verkligheten än teorin skulle jag säga.
Om du t.ex. har fått en försäkring hos Tesla för att du klassas som låg risk och får en försäkring på 5 000 kr, det känns inte helt otroligt att du då kan få 4800 kr i premie hos någon annan försäkringsgivare? Svårt att tänka mig att de traditionella bolagen bara ska låta detta fortgå, kan Tesla ha 30% marginal så är det nog många som kan tänka sig att ta dessa kunder men ha 20% marginal.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

backe skrev:
Det är mycket här som är svårare i verkligheten än teorin skulle jag säga.
Om du t.ex. har fått en försäkring hos Tesla för att du klassas som låg risk och får en försäkring på 5 000 kr, det känns inte helt otroligt att du då kan få 4800 kr i premie hos någon annan försäkringsgivare? Svårt att tänka mig att de traditionella bolagen bara ska låta detta fortgå, kan Tesla ha 30% marginal så är det nog många som kan tänka sig att ta dessa kunder men ha 20% marginal.
Ja, det finns ju förstås möjlighet som jag skrev ovan för konkurrenter att "åka snålskjuts" på Teslas algoritm, både map på hög och låg risk.

Drivkraften att ändra sitt beteende försvinner ju dock när man byter bolag, det finns inget som säger att konkurrenterna också kan "åka snålskjuts" på sänkt skadefrekvens eftersom premieincitamentet försvinner när man byter bolag.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag ser dock inte hur det skulle kunna ge Tesla någon vinst förutom om de bara får de “bra riskerna” och tar ut en hög marginal på dessa.
Nej, vinsten över tid är ju till syvende och sist ändå premier minus skador, så givet samma skadefrekvens så finns det ju inga 30% att tjäna.

En sak som kan driva lönsamhet är snarare då att "det man mäter får man". Med en tydlig princip för premiesättning där kunden själv genom sitt beteende kan påverka kostnaden, så bör man kunna premiera det beteende som minskar skadorna, och därmed faktiskt få en lägre skadefrekvens.

Detta förutsätter förstås att Tesla faktiskt kan knäcka den nöten, och identifiera just dom beteenden som ökar risken för skador, där är jag rätt optimistisk, det finns iaf sannolikt ingen annan aktör som har bättre förutsättningar.

/fth
Jag tror inte att folks riskbeteende beror på att de inte förstår vad som orsakar skadorna, det beror nog på att bara några procent tror sig vara sämre en medelbilföraren. “Alla” tror helt enkelt de är väldigt säkra bilförare trots att det kanske är topp 20% som faktiskt är det om man kollar på statistiken. Sen så tror jag inte på att man i förlängningen inte kommer använda information om att någon kört väldigt vårdslöst innan en krock för att sänka ersättningen ifall det handlar om dyra belopp, de måste ersätta skador på annans egendom men de kan helt klart dra ner ersättningen för den egna bil.

Och visst kan Teslas lönsamhet gå upp om skadekostnaden går ner, men bara om de samtidigt ökar sin marginal de tar ut av kunderna och helt enkelt tar ut mycket mer än andra bolag gör.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Jag tror inte att folks riskbeteende beror på att de inte förstår vad som orsakar skadorna, det beror nog på att bara några procent tror sig vara sämre en medelbilföraren. “Alla” tror helt enkelt de är väldigt säkra bilförare trots att det kanske är topp 20% som faktiskt är det om man kollar på statistiken.
Pengar är dock en stark drivkraft, kan man påverka sin månadskostnad genom tydliga och mätbara ändringar i beteende så är jag säker på att många kommer att försöka optimera sin "score", kolla bara på hysterin runt 100% för FSD-betan, när inte ens några pengar var inblandade. Lyckas Tesla identifiera och premiera beteenden som faktiskt påverkar skadefrekvensen så bör deras kostnader minska.
OfarligTesla skrev:
Sen så tror jag inte på att man i förlängningen inte kommer använda information om att någon kört väldigt vårdslöst innan en krock för att sänka ersättningen ifall det handlar om dyra belopp, de måste ersätta skador på annans egendom men de kan helt klart dra ner ersättningen för den egna bil.
Kanske det, men det är iaf inte det man talar om vad jag har sett.
OfarligTesla skrev:
Och visst kan Teslas lönsamhet gå upp om skadekostnaden går ner, men bara om de samtidigt ökar sin marginal de tar ut av kunderna och helt enkelt tar ut mycket mer än andra bolag gör.
Ja, så är det ju, men så länge premien är samma eller lägre än konkurrenterna så spelar det ju ingen roll för kunden att Tesla har högre marginal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Pengar är dock en stark drivkraft, kan man påverka sin månadskostnad genom tydliga och mätbara ändringar i beteende så är jag säker på att många kommer att försöka optimera sin "score", kolla bara på hysterin runt 100% för FSD-betan, när inte ens några pengar var inblandade. Lyckas Tesla identifiera och premiera beteenden som faktiskt påverkar skadefrekvensen så bör deras kostnader minska.
Om Tesla lyckas få folk att vilja bli spårade lär det inte dröja länge innan övriga bolag satsar stort på det, visst kommer det inte ha fullt lika mycket information tillgängligt men fortfarande tillräckligt skulle jag säga. Så i förlängningen ser jag inte hur det skulle bli en sådan stor grej, de måste dessutom försäkra alla biltillverkares bilar för att det skall bli någon vettig intjäning och då tävlar alla på samma villkor.

fth skrev:
Kanske det, men det är iaf inte det man talar om vad jag har sett.
Står ju alltid i försäkringsvillkor att sådant kan ske, Tesla kommer helt enkelt ha bevis för det enkelt om de väljer att göra det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av Zalman3 »

En bilexpert från USA menade på att framtida bilar kan sälja information för ca 5.000 dollar.
Tesla skulle ju kunna sälja:
Trafikinfo, vilket blåljuspersonal är intresserade av.
Snöläge, vilket kommuner är intresserade av.
Trafikfarliga korsningar, vägar, vilket Trafikverket är intresserade av.

En Tesla förare skulle kunna i GPSen välja "säkraste väg" och därmed hålla nere försäkringspremien.
Nästan inga vänstersvängar exempelvis.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
En bilexpert från USA menade på att framtida bilar kan sälja information för ca 5.000 dollar.
Tesla skulle ju kunna sälja:
Trafikinfo, vilket blåljuspersonal är intresserade av.
Snöläge, vilket kommuner är intresserade av.
Trafikfarliga korsningar, vägar, vilket Trafikverket är intresserade av.

En Tesla förare skulle kunna i GPSen välja "säkraste väg" och därmed hålla nere försäkringspremien.
Nästan inga vänstersvängar exempelvis.
Varför skulle detta gälla just Tesla/Teslaförare?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av Zalman3 »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
En bilexpert från USA menade på att framtida bilar kan sälja information för ca 5.000 dollar.
Tesla skulle ju kunna sälja:
Trafikinfo, vilket blåljuspersonal är intresserade av.
Snöläge, vilket kommuner är intresserade av.
Trafikfarliga korsningar, vägar, vilket Trafikverket är intresserade av.

En Tesla förare skulle kunna i GPSen välja "säkraste väg" och därmed hålla nere försäkringspremien.
Nästan inga vänstersvängar exempelvis.
Varför skulle detta gälla just Tesla/Teslaförare?


Visst kommer andra också med liknande säkerhetstänk.

Volkswagen med Car2X.
Car2X technology in the first generation warns the driver of problems such as roadside breakdowns, the end of a traffic jam or the location of an accident.
But also emergency braking situations: If a driver slams on the brakes or an automatic braking system is triggered, this also affects the traffic behind. With Car2X, other vehicles are informed of sudden braking maneuvers
by other traffic participants, enabling drivers to slow down in good time. The system can also warn drivers of stationary hazards such as roadworks. Another scenario: If an emergency vehicle is approaching, a clear path must be opened up.
But vehicle windows are continuously enhanced to keep out more noise and thus increase comfort. The result, however, is that noises are heard later. “With Car2X, the driver is notified that an emergency vehicle is approaching and from which direction even before it’s possible to hear the siren. This allows cars to pull over and create a clear path for the vehicle – which can save valuable seconds in an emergency,” says Biehle. Many other scenarios are also possible.
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... -life.html#
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av fth »

Nyemission i Paydrive nu, men det borde väl vara svårt att slå sig in här som liten aktör? :?

Man konkurrerar ju i praktiken både med dom traditionella bolagen, som förstås också kan anamma den här tekniken, och med biltillverkare som Tesla som har helt andra ekonomiska muskler och bättre telemetri att använda sig av.

https://www.dagensps.se/ps-partner/payd ... 3xG3nO2J9D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Blir Tesla försäkring 30% billigare?

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Nyemission i Paydrive nu, men det borde väl vara svårt att slå sig in här som liten aktör? :?

Man konkurrerar ju i praktiken både med dom traditionella bolagen, som förstås också kan anamma den här tekniken, och med biltillverkare som Tesla som har helt andra ekonomiska muskler och bättre telemetri att använda sig av.

https://www.dagensps.se/ps-partner/payd ... 3xG3nO2J9D

/fth
Om Tesla säger sig starta eget försäkringsbolag lär Paydrives produkt vara mycket lättare att få ekonomi i, det krävs en hel del bundet kapital och anställda för att kunna driva försäkringsbolag. Paydrive är bara försäkringsförmedlare och Protector som är försäkringsgivare kan ha helt andra skalbarhet i det och sprida ut kostnaderna på många fler försäkringar.
Skriv svar