OfarligTesla skrev:Menar du att de inte är träffsäkra på individnivå så håller jag med, pratar du på kollektiv-/gruppnivå så håller jag inte med alls, där brukar de vara väldigt träffsäkra. De är ju inte gjorda för att vara träffsäkra på individnivå så det är inte konstigt att de fungerar bra där, hela idén med försäkring är ju att man tillhör en grupp och delar på skadekostnaden i den gruppen.
Nej, jag håller helt med, en av grundtankarna med försäkring är ju riskdelning, om man sas tillhör ett "kollektiv om en individ" så går ju en stor del av poängen förlorad.
Min tanke är snarare att de traditionella bolagen delar in kunderna i grupper med allt för trubbiga och "orättvisa" verktyg, t.ex. bostadsort som idag styr premien i oerhört hög grad, utan att egentligen ta hänsyn till andra faktorer som gatuparkering kontra garage, daglig pendling i högtrafik kontra endast helgkörning i lågtrafik etc., utöver då förstås riskfyllt och aggressivt beteende, fortkörning, dåligt avståndshållande etc, faktorer som öht inte spelar in i bedömningen idag.
Här tycker jag en mer datadriven modell
borde kunna skapa betydligt mer homogena grupper, och därmed mer rättvisa premier.
Jag har iaf svårt att se att väsentligt
mer data skulle kunna ge
sämre förutsättningar?
/fth